Update: De 10 beste PS4-games
Nieuws

Update: De 10 beste PS4-games

Ook 2019 brengt genoeg prachtige titels voor PlayStation 4, maar wat zijn de beste PS4-games dit je nu kunt krijgen precies? Gamer.nl zet de tien grootste toppers per platform op een rij en updatet de lijst eens in de zoveel tijd.

Dit artikel is geüpdatet op 28 november 2019.

Horizon Zero Dawn

Horizon Zero Dawn kwam maart 2017 uit en blies ons volledig omver. Ontwikkelaar Guerrilla Games laat zich van zijn beste kant zien en toont met deze game waar de PlayStation 4 toe in staat is. Grafisch is Horizon Zero Dawn ongekend mooi en in combinatie met het verhaal, de gameplay en muziek is het een ware genot om deze game te beleven. Spelers kruipen in de huid van buitenstaander Aloy en gaan op avontuur in een wonderlijke wereld vol met machines die zich gedragen als dieren. Niemand weet precies hoe dit is gebeurd, maar gaandeweg leert Aloy meer over het donkere verleden van de wereld waarin ze leeft.

Lees hier de Horizon Zero Dawn-review

©GMRimport

Uncharted 4: A Thief's End

Een passend einde van de Uncharted-reeks, dat is een manier om Uncharted 4: A Thief's End te omschrijven. Een andere manier is een spectaculair avontuur die zijn weerga niet kent, met een gevarieerder aanbod aan locaties dan alle Uncharted-avonturen die voorgingen samen, verbluffend acteerwerk wat een band tussen de personages en de speler creëert en een verrassend laag tempo die het verhaal en de dialogen nog beter tot recht laten komen. Wil je één van de mooiste consolegames van deze generatie spelen, dan is Uncharted 4 een perfecte aankoop.

Al uitgespeeld? Hoewel Uncharted: The Lost Legacy niet veel nieuws doet, biedt het nog wel prachtige locaties, een meeslepend verhaal en verfijnde gameplay.

Lees de Uncharted 4: A Thief's End-review

©GMRimport

Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2 is een van de beste games van deze consolegeneratie. Memorabele personages, eclatante missies en afwisselende actie stuwen een volwassen verhaal dat zichzelf dankzij meerdere twists meermaals opnieuw uitvindt. Red Dead Redemption 2 bevat bovendien de mooiste en meest interactieve spelwereld die we ooit in een openwereldgame hebben gezien.

Als Arthur Morgan maak je onderdeel uit van een bandietenbende die vecht tegen de opkomende moderne beschaving. Als voorloper op het eerste deel keren bekende namen terug, zoals Dutch van der Linde en natuurlijk John Marston.

De wereld van de game wordt daarnaast Rockstars grootste en meest levendige ooit. Red Dead Redemption 2 bevat een werkend ecosysteem met meer dan tweehonderd verschillende dieren, spelers kunnen met elke npc interacteren, de relatie met je paard is essentieel en Arthurs baard en haar groeien met de tijd. Het aantal details is bijna overweldigend en gelukkig is het een hele lange game: je doet er met gemak zestig uur over om ‘m uit te spelen.

Lees de Red Dead Redemption 2-review

©GMRimport

Spider-Man

Spider-Man schittert al sinds de jaren ’80 in videospellen, maar vaak is er te laconiek omgesprongen met de licentie. Dat is zeker niet het geval met Marvel’s Spider-Man van Insomniac. De game haakt niet in op comics en films (dus ook niet op het Marvel Cinematic Universe) en probeert ook niet goedkoop mee te liften op andermans succes. De studio uit Burbank creëert een eigen Spider-Man-universum en geeft zichzelf daarmee de gelegenheid echt zelf iets neer te zetten.

Interessant is de manier waarop de game speelt met perspectieven. Zo neem je de controle over de jonge wetenschapper Peter Parker en krijg je een blik op hoe zijn dagelijkse leven botst met zijn alter-ego. Op deze wijze probeert de ontwikkelaar de menselijke kant van de superheld te benadrukken tijdens zijn strijd tegen de Sinister Six.

Marvel’s Spider-Man weet op knappe wijze alle kenmerken van een van de populairste superhelden allertijden samen te vatten in een geheel dat niet alleen verrassend goed bestuurt, maar ook nog eens ontzettend leuk is om te spelen.

Lees de Spider-Man-review

©GMRimport

Bloodborne

Bloodborne lijkt op het eerste oog een Souls-game in een iets ander jasje, maar schijn bedriegt. Ondanks dat de overeenkomsten zeker groot zijn, zal de fanatieke speler toch verrast worden door de aanpassingen die hij moet maken om te overleven in Yharnam. Het verhoogde speeltempo is een aangename aanpassing, zonder dat de game inlevert op diepgang. Wapens zijn op een sterke manier uitgebreid, Yharnam is een prachtige stad met goed levelontwerp en biedt weer een zeer subtiel, maar uiterst interessant verhaal. Bloodborne biedt al het sterke uit Dark Souls, maar geeft er zijn eigen twist aan, en dat pakt enorm goed uit.

Lees de Bloodborne-review

©GMRimport

The Witness

The Witness is een prachtig, kleurrijk puzzelavontuur dat met één simpel puzzelconcept tientallen uitdagende uren aan speelplezier biedt. De natuurlijke wijze waarop nieuwe puzzelelementen en -logica worden geïntroduceerd is perfect uitgevoerd. Door het vrij ontdekken van het eiland en zijn puzzels verveelt de game niet en biedt het voldoende afwisseling. De moeilijkheidsgraad van de puzzels weet zich steeds verder op te krikken en die bieden op hun hoogtepunten enkele hersenkrakende uitdagingen. Deze met voldoende geduld en logica oplossen levert enkele heerlijke eurekamomenten op. De filosofische onderlaag en het blijvende mysterie maken bovendien van The Witness een unieke ervaring.

Lees de The Witness-review

©GMRimport

God of War

Met de nieuwe God of War-game slaat Sony Santa Monica een andere weg in dan met de voorgaande spellen. Niet alleen speelt het zich af in de Noorse mythologie, de zoon van Kratos speelt ook een grote rol. De game focust daarom ook niet meer op wraak maar op wat het is om een vader te zijn. De game is in actie en spektakel geen achtbaanrit zoals deel drie dat was, maar juist in die nieuwe momenten van rust houdt het spel de aandacht vast. God of War is op alle vlakken een fantastische game die je reden geeft om om Kratos te geven, maar die Kratos niet te veel verandert. Met een prachtige wereld, gewichtige combat en een emotioneel verhaal hoort dit bij de beste PS4-exclusives.

Lees de God of War-review

©GMRimport

Nier: Automata

Nier: Automata speelt zich af in de verre toekomst, duizenden jaren na de gebeurtenissen van de originele Nier uit 2010. Hordes machines strijken neer op aarde en de mensheid vlucht naar de maan. Vanuit daar ontwikkelen ze een ruimtestation en gevechts-androids die op aarde neerstrijken om de planeet terug te veroveren. Automata is een weergaloze, memorabele en ongeëvenaard krankzinnige game. Geen enkele recensie, hetzij in woord of in beeld, kan daar recht aan doen. Het enige dat we kunnen doen, is adviseren om deze game, liever vroeg dan laat, een kans te gunnen. Zo fijn als deze worden ze hoogstzelden gemaakt.

Lees de Nier: Automata-review

©GMRimport

The Witcher 3: Wild Hunt

Het indrukwekkende aan The Witcher 3 is dat het ondanks zijn zeer omvangrijke wereld en bijna eindeloze hoeveelheid quests, juist met kleine details ons hart wist te stelen. In elk hoekje lijkt een verhaal verborgen te zitten dat het waard is om tot op het bot uit te zoeken. Van een doolhof vol stinkkazen tot angstaanjagende heksen: The Witcher 3 zit vol met verrassende wendingen die je onderdompelen in een legendarisch avontuur.

Lees de The Witcher 3-review

©GMRimport

Persona 5

In Persona 5 worstelen spelers overdag met de problemen van een Japanse student, terwijl ze 's nachts het kwaad bestrijden in kerkers. Denk aan naar school gaan, sporten, werken en 's avonds nog even studeren, om vervolgens beurtelingse gevechten te voeren om kwaadwillenden op andere gedachten te brengen. Niks nieuws voor Persona-fans, maar in het vijfde deel brengt de combinatie van leefsim en jrpg meeslepende, bijzondere en serieuze verhalen voort. Daarbij zorgen vele verbeteringen ervoor dat Persona 5 het fijnste deel uit de serie is en wellicht de beste jrpg voor de PlayStation 4.

Lees de Persona 5-review

©GMRimport

Bonus: Remasters en remakes

De volgende games zijn niet oorspronkelijk voor PlayStation 4 verschenen, maar zijn zeker de moeite waard in hun nieuwe vorm.

The Last of Us Remastered

Het emotionele avontuur van Joel en Ellie in een wereld overheerst door geïnfecteerde monsters liet in 2013 een onuitwisbare indruk achter in de harten van miljoenen gamers.The Last of Us Remastered brengt de imponerende exclusive van de PS3 met verve naar de huidige generatie. Het is de mooiste en uitgebreidste versie van de game en aan iedereen met een PlayStation 4 die The Last of Us nog niet heeft gespeeld, kunnen we dit meesterwerk niet hard genoeg aanraden.

Lees de The Last of Us Remastered-review

©GMRimport

Grand Theft Auto 5

Hoe kunnen we om Grand Theft Auto 5 heen? Die game die vrijwel al zijn torenhoge verwachtingen waarmaakte en op de PlayStation 4 zijn ultieme vorm vond. Rockstar slaagde er wederom in om spelers onder te dompelen in een overtuigend, over-the-top misdaaddrama, en tegelijkertijd toch weer precies de juiste snaar te raken in het bieden van vrijheid. Rondrijden door de virtuele variant van Los Angeles is bijna leuker dan rondrijden door de daadwerkelijke stad zelf. Zeker ook omdat GTA in de vorm van GTA Online nog makkelijk tientallen uren aan vermaak biedt.

Lees de Grand Theft Auto 5 PS4-review

©GMRimport

Shadow of the Colossus (2018)

Shadow of the Colossus, de tweede titel van Team Ico, kwam elf jaar geleden uit voor de PlayStation 2. Sindsdien staat deze klassieker op eenzame hoogte, want niemand heeft een soortgelijke game gemaakt. Om een nieuwe generatie ermee kennis te laten maken, heeft Sony een remake besteld bij Bluepoint Games. In deze game ben jij een krijger die zijn overleden geliefde terug wil. Hiervoor reist hij naar een verlaten land om hulp te vragen van hogere machten. Die geven hem een duidelijke opdracht: versla de zestien wezens in dit land en we geven haar ziel terug. Simpel toch? De remake zet deze zestien magische wezens heftiger dan ooit op je scherm. Op de PlayStation 2 waren ze al imposant, maar nu zijn ze gewoonweg prachtig. Deze remake bewijst tevens dat Shadow of the Colossus terecht een klassieker wordt genoemd.

Lees de Shadow of the Colossus-review

©GMRimport

Resident Evil 2

Spelers hebben maar weinig houvast in de remake van Resident Evil 2. Levende doden wandelen niet in extreme getale rond, maar zijn wel dreigend genoeg dat elke stap die je neemt een risico is. Om puzzels op te lossen, door de donkere omgevingen te manoeuvreren en uiteindelijk te overleven dienen spelers vooruit te plannen en te anticiperen op de verrassingen die de game in petto heeft. Eén daarvan is Mr. X, een bruut wiens denderende voetstappen je nog lang na de game zullen bijblijven. Voorzien van prachtige graphics, prettige verfijningen en zelfs twists voor kenners van het origineel is Resident Evil 2 met recht een van de meest indrukwekkende remakes tot op heden, en een van de beste horrorgames van dit moment.

Lees de Resident Evil 2-review

©GMRimport

Eervolle vermeldingen

We geven goede games graag alle lof die ze verdienen, maar bij een toplijst sneuvelen altijd een aantal lievelingen. Dat de volgende games de lijst net niet gehaald hebben is overigens net zo pijnlijk als mooi. Het bewijst immers hoe goed de PS4 qua games bezet is. De games die het net niet hebben gehaald, zijn: INSIDE, Titanfall 2, Watch_Dogs 2, The Last Guardian, Dragon Age: Inquisition, Trackmania Turbo, Dark Souls 3, Resogun, Batman: Arkham Knight,Towerfall: Ascension, Far Cry 5, Middle Earth: Shadow of Mordor, Battlefield 4, Axiom Verge, Diablo 3: Reaper of Souls, Shovel Knight, Fallout 4, Life is Strange, Divinity: Original Sin Enhanced Edition, Uncharted: The Nathan Drake Collection, Fifa 19, Gravity Rush 2, Battlefield 5, Resident Evil 7: Biohazard,Until Dawnen Death Stranding.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-baas ziet verplichte Xbox Series S-release voor games als voordeel
Nieuws

Xbox-baas ziet verplichte Xbox Series S-release voor games als voordeel

'Onze games zijn gebouwd op het feit dat ze op verschillende specificaties kunnen draaien'

Volgens Xbox-baas Phil Spencer blijven bedrijven verplicht om wanneer ze een Xbox Series-game uitbrengen, de game speelbaar te krijgen op zowel de Series X als Series S. Sterker nog: Spencer ziet het dankzij de vele verschillende handhelds die tegenwoordig bestaan juist als voordeel.

Sommige ontwikkelaars hebben in de loop der jaren kritiek geuit over de verplichting om games zowel draaiende te krijgen op Series X als Series S, zonder dat er grote verschillen qua aanwezige content zijn. Zo werd de Xbox Series-versie van Baldur's Gate 3 uitgesteld, al mocht de game uiteindelijk alsnog uitkomen zonder splitscreen co-op, en heeft Black Myth: Wukong-ontwikkelaar Game Science onlangs nog de Series S als schuldige aangewezen waarom de game niet op Xbox-consoles verkrijgbaar is.

In een interview met Destin Legarie laat Xbox-topman Phil Spencer nu weten dat de verplichting niet verdwijnt. "We denken er zelfs totaal het tegenovergestelde over. Met de toenemende populariteit van pc-handhelds en de onthulling van de Switch 2 bouwen we als ontwikkelaars op meer specificaties games, van apparaten met weinig kracht tot de apparaten die je via stroom in de muur aansluit. Ik zie het juist als een echt voordeel, want we richten ons al geruime tijd op de Series S. Onze games zijn dan ook gebouwd op het feit dat ze op vele verschillende specificaties kunnen draaien."

Later in het interview meldt hij: "Ik speel Indiana Jones (and the Great Circle) op de Series S en het ziet er geweldig uit. De console kan games van de huidige generatie op een prima manier afspelen. De meeste games moeten verschillende apparaten in het achterhoofd houden, en de specificaties van de Series S komt overeen met veel van de apparaten die tegenwoordig worden geïntroduceerd. Het is dan ook juist een belangrijk ontwerpaspect voor teams."

Spencer heeft al bevestigd dat Xbox ook onderzoek pleegt naar de mogelijkheid om een handheld uit te brengen, al liet hij wel weten dat het nog meerdere jaren kan duren voordat deze uitkomt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda-stemacteur ligt op intensive care, studio steekt hart onder de riem
Nieuws

Bethesda-stemacteur ligt op intensive care, studio steekt hart onder de riem

De acteur werd bewusteloos in zijn hotelkamer gevonden

Bethesda Game Studios heeft via social media stemacteur Wes Johnson een spoedig herstel gewenst, nadat de man die in verschillende games van de ontwikkelaar te horen is vorige week naar de intensive care werd gebracht.

Johnson spreekt al meer dan twintig jaar de stemmen in van diverse personages in Bethesda-games. Hij is dan ook in alle grote titels van Bethesda verschenen sinds het in 2002 uitgekomen The Elder Scrolls 3: Morrowind.

"Wes is niet alleen een ongelooflijk getalenteerd en essentieel onderdeel van onze games, maar ook een van onze meest gewaardeerde vrienden. We wensen hem het allerbeste en hopen dat hij snel opknapt", zo schrijft Bethesda.

Afgelopen week werd Johnson buiten bewustzijn gevonden in zijn hotelkamer in Atlanta. Hij zou daar een liefdadigheidsevenement rondom Alzheimer presenteren, maar kwam niet opdagen, waardoor er naar hem werd gezocht. Toen hij werd gevonden, was er nauwelijks een hartslag te vinden. Het is niet bekend wat er precies aan de hand is, maar Johnson ligt wel op de intensive care.

Er is een GoFundMe-pagina opgericht waarvan de opbrengsten naar Johnsons familie gaan om daarmee de medische kosten te betalen. De teller staat inmiddels op meer dan 143 duizend dollar.

Johnson speelde onder andere Fawkes in Fallout 3, Ron Hope in Starfield en Sheogorath in de The Elder Scrolls-games. Ook had hij rolletjes in televisieseries als Veep en The Wire.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!