Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
None

Uncharted 4: A Thief’s End

Views

Geschreven door Arthur van Vliet op

Conclusie

  • A Thief’s End is een passend einde voor de Uncharted-reeks. Het combineert alles wat de vorige games zo populair maakte tot een lang, robuust, gevarieerd en persoonlijk avontuur.
    Score: 90 Fantastisch
    • Leveldesign, perfecte balans verschillende gameplay-elementen, lager tempo doet de game goed
    • Platformactie mist uitdaging, weinig variatie in vijanden
Verwacht van Naughty Dog geen draconische maatregelen om de Uncharted-formule op zijn kop te zetten. A Thief’s End blijft trouw aan zijn voorgangers, en dat is helemaal niet erg.

Deze review is spoilervrij voor wie alle officiële Uncharted 4-trailers heeft bekeken.

Wie is Nathan Drake? Voor een verhalende gamereeks met drie delen onder de riem weet Uncharted die vraag tot nu toe verrassend slecht te beantwoorden. De hoofdpersoon is een charmeur, sure, en een schatzoeker die zijn naasten meesleurt in zijn ongezonde obsessie – veel meer stukjes mens kregen we tussen alle spektakel door niet te zien.

Uncharted 4

Making a thief

A Thief’s End, de vierde en laatste Uncharted, brengt daar verandering in. Net als die andere Naughty Dog-game is Uncharted 4 character-driven: personages staan boven plot, plot staat in dienst van karakterontwikkeling. De game introduceert Nathans dood gewaande broer Samuel “Sam” Drake en gebruikt hem van begin af aan als spiegel om ons de protagonist te leren kennen. Andere personages dienen dezelfde rol: Nathan Drake is het broertje van, de echtgenoot van en de protegé van. De rest is als middel om het doel te bereiken. Natuurlijk is er een schat, natuurlijk is er een slechterik en natuurlijk reizen Nathan, Sam en Sully de wereld over om op de prachtigste verborgen plekken te belanden (waarover later meer), maar altijd staat die ene vraag voorop.

Voor het antwoord neemt Naughty Dog de tijd. Uncharted 4 begint met een klap, maar neemt vervolgens gas terug en blijft lange tijd met de voet veilig boven het rempedaal hangen. Het viert de stilte, de intieme momenten tussen Sam en Nathan, tussen Nathan en Elena. Het schetst het volwassen leven van Nathan Drake, een gepensioneerde avonturier wiens dagen bestaan uit een fulltime baan en nostalgische dagdromen. Dat laatste geeft Naughty Dog een vrijbrief om op hilarische wijze los te gaan met verwijzingen naar vroeger.

Uncharted 4
None
None

De ontwikkelaar realiseert dat het met A Thief’s End afscheid aan het nemen is van zijn belangrijkste franchise. Het afscheid mag even duren. De eerste drie uur van Uncharted 4 zijn een film op zich waard – en een setup voor wat er gaat gebeuren in de twaalf uur die volgen. De game is met zijn veertien à vijftien uur speeltijd veel langer dan zijn drie voorgangers. Toch verveelt A Thief’s End geen moment, omdat het ook later zijn rust blijft pakken, spelers wat ruimte geeft en de actie voortdurend varieert.

Gameplaybelofte

A Thief’s End vervult een gameplaybelofte die de serie ooit deed met zijn eerste deel, maar waar twee vervolgen, een zijstap (The Last of Us) en een consolegeneratieswitch voor nodig waren om te realiseren. Uncharted beloofde altijd generalisme boven specialisatie. Nooit was het bijvoorbeeld echt een shooter; daarvoor was de besturing te log, de actie te traag. A Thief’s End is nog minder shooter dan zijn voorgangers, maar heeft de shooter-mechanics in ieder geval beter op orde. Afwisselend mikken en dekking zoeken gaat vloeiender dan ooit en hoewel het wapenarsenaal werkelijk geen enkele verrassing biedt, voelt elk schietijzer voldoende uniek om te blijven zoeken naar de juiste fit voor je speelstijl.

Op de plekken waar je een groot aantal vijanden om moet leggen is schieten overigens geen noodzaak. Uncharted is ook geen typische stealth-game, maar het combineert elementen van Assassin’s Creed (in hoge begroeiing ben je onzichtbaar, gebruikmaken van hoogteverschillen) en de laatste Metal Gear (vijanden taggen, kleinere vijandelijke kampen uitkammen waarbij je zelf je aanpak bedenkt) om een stille aanpak mogelijk te maken. De optie is een verleidelijke, omdat stille aanvallen effectiever zijn. Iemand ongezien de nek omdraaien versus twintig kogels lossen en direct je positie verraden – tel uit je winst.

None

Dat klinkt als een makkelijke keuze, en dat is het vaak ook, maar het feit dat Uncharted 4 stealth als rendabel alternatief presenteert is winst. Je hebt überhaupt de keuze, iets wat voorheen niet altijd gezegd kon worden over combat in de Uncharted-games. Voor wie vreest dat A Thief’s End daarmee te makkelijk wordt is er altijd nog de Crushing-moeilijkheidsgraad, die je ontgrendelt nadat je de game op welke moeilijkheidsgraad dan ook uitspeelt. De optie om vijanden te taggen vervalt, waarmee stealth plots even moeilijk wordt als overleven tussen alle kogelregens.

A Thief’s End vervult een gameplaybelofte die de serie ooit deed met zijn eerste deel

Die chaotische momenten zijn toonbeeld van de gameplay-dynamiek van Uncharted 4. Op het hoogste niveau spring en slinger je van hoog naar laag door de verticaal ontworpen levels (geen grap: bijna elke shootout speelt zich af op belachelijke hoogtes met prachtige vista’s) om vijand na vijand koud te maken. Je moet ook wel. Dekking sneuvelt, soldaten slingeren granaten naar je hoofd en je wordt continu geflankt als je even te lang blijft zitten. Levels zijn groter dan ooit en geven zo de ruimte om gehoor te geven aan die noodzaak. Het aantal verschillende soorten vijanden waarop je je moordlusten kunt botvieren blijft helaas bij een karig aanbod van kanonnenvoer, een paar heavies en één eindbaas – variatie moet vooral komen van het uitstekende leveldesign.

Een echte platformer is Uncharted 4 ook niet. Toch klim en klauter je beduidend meer in A Thief’s End dan in zijn voorlopers. Omdat de game zo vaak de hoogte zoekt, ben je even regelmatig muren en afbrokkelende rotsen aan het bestijgen. Uncharted 4 introduceert daarbij twee nieuwe elementen: een touw en, later in de game, een pikhouweel. De eerste bevestig je met L1 aan daarvoor aangegeven punten, bijvoorbeeld om van A naar B te slingeren of te abseilen. De tweede ram je in daarvoor geschikte stukken muur tijdens het klimmen.

None
None
None

Beide zijn volledig op hun plek in het Uncharted-universum, maar op geen moment word je gedwongen om de toevoegingen onder enige tijdsdruk of met gevaar voor eigen leven in te zetten. Op een hectische klautertocht in een kerk na, dienen de platformgedeeltes vooral als onderbreking op de actie en, door slim cameragebruik, als etalage voor de prachtige levels die Naughty Dog uit de PlayStation 4 weet te persen. Doodvallen omdat je in alle haast een sprong mist is er nauwelijks bij.

Light melange

Als game is Uncharted 4: A Thief’s End een light-melange van bekende elementen, zoals Assassin’s Creed en praktische elke Ubisoft-game dat ook zijn. Er zijn puzzels die wat vederlicht denkwerk vereisen, er zijn momenten in de Jeep waarvoor een rijbewijs overbodig is, er is exploratie in een paar semi-open levels; alleen met de set pieces gaat Naughty Dog zoals gebruikelijk voor het maximaal haalbare. Met succes, overigens. A Thief’s End weet de hoogste hoogtepunten (de bungelende trein, de instortende flat, het uit elkaar vallende vliegtuig) uit Uncharted 2 en 3 net niet te evenaren, maar zet zijn pieken kracht bij door de vele rustmomenten ertussenin.

Door de light-benadering ligt een gebrek aan diepgang op de loer – een risico dat Uncharted graag neemt, maar waar het mee wegkomt simpelweg omdat zijn kracht ligt in de som der delen. Er zijn betere shooters, betere stealth-games, betere platformers en betere puzzelgames op de markt, maar geen game weet die verschillende elementen met zo veel bravoure tot één coherente ervaring te smeden als Uncharted.

Uncharted 4

Verhaal, personages en setting spelen daarbij uiteraard een belangrijke rol. A Thief’s End vuurt niet à la Uncharted 3 willekeurige indrukwekkende gameplay-brokken op je af (want ¯\_(ツ)_/¯), maar benadert het briljante tweede deel qua beantwoording van de waarom-vraag: oh, dus daarom ben ik in dit prachtige Italiaanse landhuis/op een pirateneiland/een vulkaan aan het beklimmen. Uncharted 4 neemt je mee op avontuur over de hele wereld, maar verliest zijn focus geen moment.

Sterke focus is gebaat bij een mooi object. Het mag geen verrassing heten dat Uncharted 4 er goed uitziet. De game is één ononderbroken netvliezen smeltende optocht van oogstrelende beelden en uitzichten waar die andere Drake jaloers op zou zijn. Technisch gezien haalt A Thief’s End het niet bij The Order: 1886 – daarvoor is de schaal te groot en de actie te snel – maar de game voegt zich moeiteloos bij de top 5 mooiste consolegames ooit gemaakt. Dertig beelden per seconde is daarbij de norm, die tijdens onze eerste run (inclusief day-one patch) op één klein explosief moment na werd gehaald.

Geen verrassing

De presentatie, de acteerprestaties van Nolan North, Troy Baker en de rest, het menselijke verhaal, de geslaagde humor, de toegankelijke mix van uitdagende gameplay-elementen, het doseren van spektakel, het temporiseren, de hoge pieken en vooral de vaardigheid om alles samen te brengen tot één kwalitatief ongeëvenaard pakket; het is inmiddels niet meer een prestatie maar de modus operandi van ontwikkelaar Naughty Dog. In die zin, en eigenlijk in elke zin, is Uncharted 4 geen verrassing meer. De game is hooguit verrassend veilig, voor wie na The Last of Us wat meer risico verwachtte.

Uncharted 4
None
None

Wie voorheen Uncharted niet kon waarderen, zal met dit vierde deel dan ook niet plots overtuigd raken. Wie volledige vrijheid verwacht, een combatsysteem zo diep als de Bajkal of breinbrekende puzzels, moet zijn heil zoeken bij Fallout, Dark Souls of de Denksport. Uncharted-fans daarentegen krijgen exact wat ze verwachten: na Among Thieves de beste game in de serie en een afsluiter die zijn roots geen moment vergeet. Wie is Nathan Drake? Antwoord: een verzameling pixels en polygonen die zijn bedenker in tien jaar tijd zag uitgroeien tot een van de beste gamestudio’s op aarde. De potten die Uncharted 2 en The Last of Us braken blijven ditmaal ongebroken, maar Naughty Dog zet eens te meer zo’n hoog niveau neer dat we weinig anders kunnen dan applaudisseren. The End.

Uncharted 4: A Thief’s End verschijnt op 10 mei exclusief voor PlayStation 4. Op het moment van schrijven is het niet mogelijk om de online multiplayer goed te testen. De redactie van Gamer.nl ziet Uncharted 4: A Thief’s End primair als singleplayerervaring en beoordeelt de game dan ook als zodanig. In een los artikel komen we uitgebreid terug op de multiplayer; mocht deze zo’n ingrijpend ander beeld van de game geven, dan past Gamer.nl het cijfer eventueel aan.

Dit artikel delen:

Lees meer

Ontwikkelaar Evolve werkt aan nieuwe game Titanfall-ontwikkelaar werkt aan Star Wars-game
55

Reacties op: Uncharted 4: A Thief’s End

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    Paralize

    • 11 maanden, 4 weken geleden
    Er wordt een aantal keren naar deel 2 verwezen. Ik heb 1 en 2 gespeeld en wat was er dan zo speciaal aan deel 2 wat deze niet heeft?

    Goede review overigens. Zodra de nieuwe PS er is zal ik de huidige vast wel voor een prikke ergens kunnen kopen en dan kan ik de uncharted serie eens helemaal spelen. Deel 3 ook niet gedaan namelijk, had toen al geen PS meer :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sausbert

    • 11 maanden, 3 weken geleden
    @Paralize Deel 2 was gewoon voor zijn tijd een hele dikke game en tilde alles naar een hoger niveau. Blijkbaar heeft dit deel die impact wat minder, volgens de reviewer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Paralize

    • 11 maanden, 3 weken geleden
    @Sausbert
    Het was de reden dat ik een ps3 kocht zelfs. :)

    Maar is dit dan vergelijkbaar met CoD? Die kreeg bij deeltje X wederom een 9 of 10. Dus kwa beleving toffe game maar wel t Been there Done that gevoel?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Edwin1984

    • 11 maanden, 3 weken geleden
    @Paralize

    Persoonlijk vind ik deze nog beter als het tweede deel. Alles klopt hier gewoon, waar je in de vorige delen soms wat saaie stukken had gaat het hier maar door. Geweldig _0_

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Apetjoek

    • 11 maanden, 4 weken geleden
    Hmm, had hier meer van verwacht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sausbert

    • 11 maanden, 4 weken geleden
    @Apetjoek Een 94 op Metacritic. Wat had je verwacht dan? Dat is tot nu toe hoger dan Bloodborne. Die staat op 92.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Apetjoek

    • 11 maanden, 4 weken geleden
    @Sausbert Dat 'ie beter zou zijn dan deel twee, inmiddels bijna zeven jaar oud.

    (Disney Crossy Road heeft ook een 93 op metacritic; ik zou me daar niet zo door laten leiden.)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sausbert

    • 11 maanden, 4 weken geleden
    @Apetjoek Ja want 1 review zegt alles. Ik heb er inmiddels al een stuk of 10 gelezen en gekeken, alsmede talloze gebruikerservaringen. Deel 4 is op alle fronten beter dan deel 2.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Sabor

    • 11 maanden, 4 weken geleden
    @Apetjoek
    Hij hoeft toch ook niet beter te zijn? Als ie maar leuk is. Leeftijd van een game zegt niks over hoe goed of slecht het is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Grohe

    • 11 maanden, 4 weken geleden
    It feels damn good to be a Sony boyz!

    Fantastische review en erg knap dat de Naughty Gods hun hoge verwachtingen waar kunnen maken! Geen een ander console heeft zulke mooie exclusives imo. Ps4 brotharss unite! Ghehe.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Apetjoek

    • 11 maanden, 4 weken geleden
    @Grohe Heb 'm inmiddels pre-ordered. Dinsdag al vrij genomen? :)

    Wel jammer dat Gamer.nl moet melden dat hij sterft. Spoiler alert?!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Grohe

    • 11 maanden, 4 weken geleden
    @Apetjoek,

    Ja schandalig hé, vooral omdat Nathan net een gender change onderging en zwanger bleek te zijn van Sully :(

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Vovelic

    • 11 maanden, 4 weken geleden
    @Grohe En de "Sony sistahss" dan? :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Grohe

    • 11 maanden, 4 weken geleden
    @Vovelic,

    Die ook uiteraard (A)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sausbert

    • 11 maanden, 4 weken geleden
    Haha 14 volle 100 scores op Meta. Kom d'r maar in Raven!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Grohe

    • 11 maanden, 4 weken geleden
    @Sausbert,
    44 scores tot nu toe en allemaal, ik herhaal, allemaal positive! Gemiddelde van 9,3. :D hype hype!

    Ho, correctie: inmiddels 47 positive! :D

    Correctie 2 : alle 57 critics op positive. Nu een 9,4 gemiddeld! Het is bevrijdingsdag in Console land. The naughty gods go marching in. Glory glory Playstation!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    coola

    • 11 maanden, 4 weken geleden
    DISCUSSIE VERWIJDERD - hou het ontopic - Moderator_GNL

    Ik hou het ook ontopic dus nogmaals mijn originele post.

    Erg goeie review Arthur van Vliet. Ben benieuwd of hij mijn persoonlijke favoriet Oftewel uncharted 3 van de troon af kan stoten.

    Ik vind het wel grappig dat UC 4 vergeleken word met de AC franchise. Nu is dat natuurlijk wel zwaar terecht omdat ondanks het niet de zelfde soort games zijn wel beide sublieme franchises zijn.

    Zie ik blijf gewoon netjes ontopic.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Grohe

    • 11 maanden, 4 weken geleden
    @coola,

    het spel AC wordt niet als geheel vergeleken met Uncharted. Er wordt alleen een vergelijking gemaakt met dat ze beide combinatie van speelelementen maken. Waar Uncharted die wél subliem uitwerkt naar mijn mening (en AC dus totaal niet helaas).

    Dit is ook netjes ontopic toch?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    xsuperaim

    • 11 maanden, 4 weken geleden
    Goty Alert zonder twijfel.

    Gezien de 50 reviews die ik snel heb gezien, dinsdag maar is aan de slag ermee. Lang genoeg gewacht.


    Hoelang duurt de sp trouwens?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sausbert

    • 11 maanden, 4 weken geleden
    @xsuperaim Rond de 15 uur, maar dat had je ook wel kunnen Googlen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.