TrackMania Turbo | Gamer.nl

TrackMania Turbo | Gamer.nl

Hele volksstammen kennen TrackMania al jaren. Jammer genoeg bleef die doelgroep al die tijd beperkt tot de pc – en later ook uitstapjes naar de Wii en DS. Nu is TrackMania er eindelijk ook voor PS4- en Xbox One-gamers. En hoe. Het is Turbo-tijd!

Sinds het begin der tijden hebben we als mensen al heel wat afgeracet. Te voet, te paard en op wielen. Om te overleven, om de beste te zijn of gewoon voor de lol. Want hoe ongelofelijk serieus we ook kunnen doen over de eeuwig voortdurende strijd om de snelste te zijn, uiteindelijk beleven we er ook een hoop plezier aan.

Beschouw TrackMania Turbo als een interactief tegeltje met bovenstaande woorden. Deze razendsnelle racegame bevindt zich namelijk op het snijpunt tu en bikkelharde competitie en puur plezier. Of tu en waaghalzerij en luchtigheid. Zelfs het contrast tu en uitdaging en toegankelijkheid is in deze nieuwe titel van Ubisoft Nadeo uitstekend vertegenwoordigd. Pc-gamers wisten dat allang, maar met dit werkelijke consoledebuut van TrackMania maken ook PlayStation 4- en Xbox One-bezitters kennis met deze bijzondere snelle franchise.

TrackMania Turbo

Extreme hinderni en

Simpel gezegd draait Trackmania om weinig anders dan zo snel mogelijke tijden klokken. In de praktijk dien je daarvoor de meest extreme hinderni en te bedwingen: reuzensprongen, loopings en halfpipes, maar ook onverharde paden, plotselinge tempowi elingen en schier eindeloos doordraaiende bochtencombinaties.

Je kunt het zo gek niet bedenken of je komt het tegen in de tweehonderd verschillende parcoursen (veelal van A naar B, maar ook circuits die rondlopen) waarop je wordt losgelaten, verspreid over vier kleurrijke thema's: de geasfalteerde woestenij van Canyon Grand Drift, de modderpaden van Valley Down & Dirty, het exotische Rollercoaster Lagoon en het sensationele International Stadium. Voor elk gebruik je een specifieke auto, die je trouwens in relatief beperkte mate naar eigen smaak kunt aanpa en met verschillende kleurtjes en logo's.

Mocht jij het nog gekker kunnen bedenken, dan is er een uitgebreide modus om je eigen circuits op te bouwen. De mogelijkheden zijn dusdanig uitgebreid dat we maar wat blij zijn dat de game je ze op verschillende niveaus laat benutten: instappers kunnen met plezier aan de slag en een baantje in elkaar knutselen, terwijl diehards uit hun dak kunnen met de meest onmogelijke knotsgekke creaties. Ook de willekeurige-circuitgenerator is een alleraardigste feature. Je kunt alle banen online delen en via een website toevoegen aan je favorietenlijst, waarna ze gemakkelijk te selecteren zijn voor een potje.

Trackmania Turbo
Trackmania Turbo
TrackMania Turbo

Pure stuurmanskunst

Je input is in de basis beperkt tot gas geven, remmen en betrekkelijk gevoelige besturing. Belangrijker nog is je racelijn over elk parcours: neem je meer snelheid mee over een schans, of rem je eerst even af om beter uit te komen voor de daaropvolgende bocht? En dan hebben we het nog niet eens gehad over vloeiende manier waarop je door bochten kunt driften. Uiteindelijk komt het allemaal aan op je eigen vaardigheden: geen powerups, maar pure stuurmanskunst – al kun je met genoeg vindingrijkheid ook mooie stukken afsnijden. En lukt het een keer niet, dan kun je met een druk op de knop direct opnieuw starten. Dat houdt het tempo erin wanneer je om medailles in de hoofdmodus of door vrienden verzonden uitdagingen te winnen.

Trackmania staat niet voor niets al jaren hoog aangeschreven binnen de eSports-scene. De ontwikkelaars zijn dan ook zo vriendelijk geweest om een online multiplayerstand te bouwen waarin honderd (!) spelers het tegelijkertijd tegen elkaar kunnen opnemen. In de praktijk betekent dat overigens dat je maximaal 99 anderen als spoken over de baan ziet gaan, om te voorkomen dat je elkaar in de weg zit op jacht naar een perfecte run. Dat klinkt mi chien minder spannend, maar in de praktijk werkt het erg motiverend om jezelf tijdens een potje direct en constant te kunnen meten met een groot aantal tegenstanders. Bovendien wordt je positie op de internationale, nationale en zelfs regionale ranglijst constant bijgehouden, waardoor de snelheid trijd lang kan aanhouden.

TrackMania Turbo

Double Driver

Ook op lokaal niveau is er genoeg competitie mogelijk. Maximaal zestien spelers kunnen het één voor één tegen elkaar opnemen, of je kunt met vier man op een gedeeld scherm racen – een feature die we binnen dit genre maar weinig meer zien. Nog origineler is de Double Driver-stand, waarin je met twee spelers één auto bestuurt. En om de gekkigheid compleet te maken, is er een veelvoud aan speciale standen te kiezen door 'geheime' toetsencombinaties in te voeren. Zo kun je plots in een Mario Kart-achtige race mét power-ups terechtkomen of alle spelers verplichten binnen het scherm van de snelste te blijven.

Bij de combinatie van al die verschillende gameplaymogelijkheden past de kleurrijke, fri e en coole audiovisuele stijl, die de arcade insteek van Trackmania Turbo onderstreept. Blauwe luchten, grote neonreclameborden, zeppelins en jaren-negentigachtige lettertypes vormen – in samenwerking met het rijgedrag – een dikke knipoog richting de hoogtijdagen van OutRun, Daytona USA en Ridge Racer. De pompende electromuziek is een perfecte match, al is het wat jammer dat er telkens een nieuw nummer wordt ingestart wanneer je een nieuwe run begint. Voor de techniek vooral respect: de framerate van de PlayStation 4-versie (met een resolutie van 1080p) is nagenoeg rotsvast, de Xbox One-versie (in 900p) kent iets meer (kleine) haperingen.

De kwaliteiten van Trackmania waren racefans op zich al bekend. Maar het is juist de uitvoering in de vorm van Trackmania Turbo, nota bene als debuut op de spelcomputers van Sony en Microsoft, waar we heel erg blij van kunnen worden. Dit is niet alleen een razendsnelle, uitdagende en zeer complete arcaderacer, maar ook een flitsend en levendig eerbetoon aan de kunst van zo hard mogelijk gaan.

TrackMania Turbo is vanaf vandaag verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Deze recensie is gebaseerd op de PS4-versie van de game.