Waarom Fifa 24 niet bestaat
Achtergrond

Waarom Fifa 24 niet bestaat

Fifa is dood, lang leven EA Sports FC

Het zal je vast niet ontgaan zijn: de nieuwe voetbalgame van EA heet niet Fifa 24, maar EA Sports FC24. Na dertig jaar elke keer te wachten op de ‘volgende Fifa’ is dat nu verleden tijd. De reden? Geld, vrijheden en licenties. Gamer.nl dook in de reden voor de naamsverandering en wat zowel EA als Fifa in de steigers hebben.

Lees in dit artikel waarom EA Sports FC24 de weg omhoog inzet.

Electronic Arts, uitgever van de Fifa-games, kondigde in mei vorig jaar aan dat hun succesvolle en populaire voetbalgamereeks Fifa zou worden omgedoopt tot EA Sports FC. EA beloofde daarbij dat de game dezelfde gameplay, modi, toernooien, clubs en spelers zou blijven behouden als de voorgaande Fifa-games. Het deze maand verschenen EA Sports FC24 is de eerste game met deze nieuwe naam. De reden voor deze naamsverandering is dat EA en voetbalbond Fifa geen nieuwe overeenkomst hebben gesloten en dat EA dus geen toestemming meer heeft om die naam te gebruiken. Maar waarom konden deze twee giganten niet tot een deal komen?

Het conflict tussen de voetbalbond en game-uitgever is al een stuk ouder. Eind 2021 kwam al naar buiten dat onderhandelingen over een nieuwe deal tussen de twee moeilijk verliepen. Zo zou de Fifa twee keer zo veel geld vragen van EA om de naam te mogen gebruiken, wat uit zou komen op 1 miljard dollar elke vier jaar. Om dat in perspectief te plaatsen: de laatste Fifa-game, Fifa 23, bracht EA meer dan 7,5 miljard dollar op, voornamelijk door live service-elementen zoals Fifa-punten voor Ultimate Team. Het prijskaartje van 1 miljard bleek echter te hoog voor EA.

Gamesadvocaat René Otto ziet deze scheiding niet als een groot drama voor Electronic Arts. “EA heeft immers nog steeds de beschikking over een game die door de jaren heen is ontwikkeld tot een geavanceerd voetbalspel.“ Hij denkt dat trouwe Fifa-spelers wel weten dat EA Sports FC eigenlijk gewoon Fifa is en de game gewoon blijven kopen. “Het kan dus zo zijn dat EA het merk Fifa niet meer nodig heeft, maar dat het in het verleden wel een mooie springplank is geweest. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen.”

Otto voorziet dat de Fifa veel meer obstakels moet overkomen. “Feitelijk hebben zij alleen hun merk en de naam, maar uiteindelijk valt en staat alles bij een goed spel. Er zijn niet zoveel partijen als EA die een goed voetbalspel op de markt kunnen brengen.” Otto is benieuwd of er in de toekomst een andere partij samen met de Fifa een groot succes kan creëren dat EA kan evenaren. “Het is niet voor niets dat naast Fifa eigenlijk alleen Pro Evolution Soccer (tegenwoordig eFootball) van Konami de enige noemenswaardige concurrent was.”

Dit soort samenwerkingen tussen uitgevers en bedrijven die niets met games hebben te maken zijn overal te vinden. “Denk bijvoorbeeld aan de aanwezigheid van verschillende auto’s van het merk Mercedes in Mario Kart 8.” Volgens Otto is dit een voorbeeld van een soort van reclame voor Mercedes - spelers zien het merk en dan is de kans groter dat ze er iets mee doen. “Daarnaast kan een samenwerking rondom een game ook een extra inkomstenbron zijn voor het bedrijf, zoals ook het geval is geweest voor de Fifa.”

Naast wat extra geld en reclame zijn deze samenwerkingen volgens Otto bijna noodzakelijk als je een realistische game wil maken. “Bekende merken en producten worden vaak beschermd door intellectuele eigendomsrechten, zoals het merkenrecht, modellenrecht en het auteursrecht. Dat betekent dus dat je niet zomaar merken en logo’s in je spel mag gebruiken zonder dat je hiervoor toestemming hebt gekregen.” Hierdoor moet je  als ontwikkelaar rond de tafel gaan zitten met bedrijven achter merken, óf je eigen versies maken. Zo gebruiken de meest recente delen in de Call of Duty-reeks geen namen van echte wapens meer.

Zo’n samenwerking kan dus veel opleveren, maar Otto merkt ook op dat het belemmerend kan zijn voor hoe een game het merk wil gebruiken. “Vaak mogen dat geen dingen zijn die schadelijk zijn voor het imago van het merk of het product.” Ook is te zien dat veel merken geen samenwerkingen aangaan met bepaalde games om hun eigen imago niet te schaden. “Zo heeft Toyota ook besloten om überhaupt géén contract aan te gaan voor Need for Speed: Heat, omdat het merk niet geassocieerd wil worden met straatraces en zij al een exclusieve deal hadden voor Gran Turismo, wat kennelijk beter past bij wat Toyota wil uitstralen.”

EA Sports FC24 lijkt uit de eerste reacties en recensies een Fifa-game te zijn met een andere pet. Het heeft dezelfde gameplay, spelers, teams en competities die we gewend zijn. Dat er geen verschil is qua teams en spelers komt omdat EA deze afspraken heeft gemaakt met de betreffende partijen zonder de hulp van de Fifa. Dus voor liefhebbers verandert er vrij weinig, behalve het feit dat je een iets langere adem nodig hebt om de naam van de game te zeggen.

De Fifa zelf heeft ook niet stilgezeten als het gaat om nieuwe games, maar het niveau van de EA-games is nog lang niet in zicht. Zo maakte de organisatie eind 2022 vier blockchaingames rondom het wereldkampioenschap in Qatar en kwam de Fifa rondom het WK vrouwenvoetbal in Nieuw-Zeeland en Australië met een gratis triviagame.

Fifa-directeur Gianni Infantino benadrukte in maart nog dat de organisatie de Fifa-reeks zelf gaat voortzetten zonder EA. Zo zou hij hebben gezegd dat de nieuwe Fifa-game altijd de beste game gaat zijn voor voetballiefhebbers, maar gaf hij verder geen details. Het ziet ernaar uit dat EA niet al te veel problemen heeft gehad met de naamwisseling: EA Sports FC24 is in feite gewoon Fifa 24. Het is dan ook vooral de vraag of de volgende game die de Fifa-naam zal dragen een vuist kan maken tegen de immer populaire reeks van EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Oorspronkelijke Stalker-games komen eerder dan verwacht naar Switch
Nieuws

Oorspronkelijke Stalker-games komen eerder dan verwacht naar Switch

31 oktober

De drie oorspronkelijke Stalker-games verschijnen op 31 oktober voor de Nintendo Switch.

Het gaat om de Stalker: Legends of the Zone Trilogy, die afgelopen maart al voor PlayStation en Xbox verscheen. De collectie bevat de games Shadow of Chornobyl, Clear Sky en Call of Pripyat.

Eerder werd nog bekendgemaakt dat de trilogie in november naar de Nintendo Switch zou komen, maar de releasedatum is dus iets vervroegd. De drie games zullen ook afzonderlijk te koop zijn voor 19,99 euro per stuk.

Deze versies van de klassieke games zijn volgens ontwikkelaar GSC Game World volledig geoptimaliseerd voor de Switch. Zo hebben de games gyroscopisch richten en een touch-inteface en -besturing.

GSC Game World is ondertussen druk bezig met het vervolg. Stalker 2 is een aantal keer uitgesteld, maar moet op 20 november verschijnen op pc en Xbox Series-consoles. De game zal bij release ook direct via Game Pass beschikbaar zijn.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo onthult wekker die reageert op bewegingen
Nieuws

Nintendo onthult wekker die reageert op bewegingen

Wakker worden!

Nintendo heeft een nieuw stukje hardware aangekondigd: een wekker die op je bewegingen reageert.

De wekker heet Nintendo Sound Clock: Alarmo en kan je 's ochtends wakker maken met geluiden uit allerlei verschillende Nintendo-games. Je kunt uit 35 scènes kiezen die zijn geïnspireerd door vijf Nintendo-titels: Super Mario Odyssey, The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Splatoon 3, Pikmin 4 en Ring Fit Adventure.

's Avonds zet je je wekken, en 's ochtends word je gewekt met geluiden en muziek uit de scène die je hebt gekozen. Zo kun je wakker worden met geluiden uit het Mushroom Kingdom met Mario en zijn vrienden, de dag beginnen met Link en Zelda of opstaan met de Inklings uit Splatoon.

Alarmo heeft daarnaast motion sensor-technologie, waardoor het apparaat kan reageren op je bewegingen. Zo kun je de snooze aanzetten met een beweging en de wekker stoppen door gewoon op te staan.

Daarnaast houdt de wekker ook allerlei gegevens over je slaap bij, zodat je kunt zien hoeveel je beweegt in je slaap. Ook kun je 's avonds rustgevende geluiden aanzetten om bij in slaap te vallen.

Als je je Nintendo-account aan de wekker linkt, kun je op een later moment ook nog scènes uit Mario Kart 8 Deluxe en Animal Crossing: New Horizons downloaden. Deze komen op een later moment als gratis updates beschikbaar.

De Nintendo Sound Clock: Alarmo moet ergens begin 2025 uitkomen. Nintendo Switch Online-leden kunnen hem al eerder kopen als een exclusieve tijdelijke deal via My Nintendo Store vanaf later deze week. Een prijs voor Europa is op dit moment nog niet bekend, maar in Amerika zal de wekken 99,99 dollar kosten.

Nintendo heeft een uitgebreide video gedeeld, waarin wordt uitgelegd hoe Alarmo precies werkt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Silent Hill 2 krijgt snelle patch omdat de ondertiteling het einde spoilt
Nieuws

Silent Hill 2 krijgt snelle patch omdat de ondertiteling het einde spoilt

Oeps

De remake van Silent Hill 2, die gisteren is uitgekomen, heeft een snelle patch gekregen om er mogelijk een grote fout in de ondertiteling stond.

Het gaat om de Italiaanse ondertiteling, die aan het begin van de game al een gigantische spoiler zou verklappen. Hoofdpersoon James, die op zoek is naar zijn vrouw Mary, vindt aan het begin van het spel een radio die hem helpt om monsters op te sporen. Als hij die voor het eerst oppakt, zijn een paar regels tekst te horen van Mary. De audio is hevig verstoord door ruis en nauwelijks te verstaan.

De ondertiteling lost dat in de meeste talen op door slechts een paar letters weer te geven met een hoop puntjes. De Italiaanse versie vertaalde een van de zinnen blijkbaar per ongeluk, waarmee het uiteindelijke lot van Mary - en de grootste plottwist van de game - wordt verklapt.

Italiaanse spelers wordt dus aangeraden om de net uitgebrachte patch 1.003.000 te downloaden voordat ze aan de slag gaan. De fout werd aangehaald door een speler op Reddit (pas op voor spoilers), die zegt de ontwikkelaar erop te hebben aangesproken, waarna het met een patch kon worden verholpen.

Silent Hill 2 is afgelopen dinsdag uitgekomen op PlayStation 5 en pc. De game kan op goede kritieken rekenen: het gemiddelde op Metacritic is op moment van schrijven een 86.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!