Het zal je vast niet ontgaan zijn: de nieuwe voetbalgame van EA heet niet Fifa 24, maar EA Sports FC24. Na dertig jaar elke keer te wachten op de ‘volgende Fifa’ is dat nu verleden tijd. De reden? Geld, vrijheden en licenties. Gamer.nl dook in de reden voor de naamsverandering en wat zowel EA als Fifa in de steigers hebben.
Lees in dit artikel waarom EA Sports FC24 de weg omhoog inzet.
Electronic Arts, uitgever van de Fifa-games, kondigde in mei vorig jaar aan dat hun succesvolle en populaire voetbalgamereeks Fifa zou worden omgedoopt tot EA Sports FC. EA beloofde daarbij dat de game dezelfde gameplay, modi, toernooien, clubs en spelers zou blijven behouden als de voorgaande Fifa-games. Het deze maand verschenen EA Sports FC24 is de eerste game met deze nieuwe naam. De reden voor deze naamsverandering is dat EA en voetbalbond Fifa geen nieuwe overeenkomst hebben gesloten en dat EA dus geen toestemming meer heeft om die naam te gebruiken. Maar waarom konden deze twee giganten niet tot een deal komen?
Het conflict tussen de voetbalbond en game-uitgever is al een stuk ouder. Eind 2021 kwam al naar buiten dat onderhandelingen over een nieuwe deal tussen de twee moeilijk verliepen. Zo zou de Fifa twee keer zo veel geld vragen van EA om de naam te mogen gebruiken, wat uit zou komen op 1 miljard dollar elke vier jaar. Om dat in perspectief te plaatsen: de laatste Fifa-game, Fifa 23, bracht EA meer dan 7,5 miljard dollar op, voornamelijk door live service-elementen zoals Fifa-punten voor Ultimate Team. Het prijskaartje van 1 miljard bleek echter te hoog voor EA.
Gamesadvocaat René Otto ziet deze scheiding niet als een groot drama voor Electronic Arts. “EA heeft immers nog steeds de beschikking over een game die door de jaren heen is ontwikkeld tot een geavanceerd voetbalspel.“ Hij denkt dat trouwe Fifa-spelers wel weten dat EA Sports FC eigenlijk gewoon Fifa is en de game gewoon blijven kopen. “Het kan dus zo zijn dat EA het merk Fifa niet meer nodig heeft, maar dat het in het verleden wel een mooie springplank is geweest. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen.”
Otto voorziet dat de Fifa veel meer obstakels moet overkomen. “Feitelijk hebben zij alleen hun merk en de naam, maar uiteindelijk valt en staat alles bij een goed spel. Er zijn niet zoveel partijen als EA die een goed voetbalspel op de markt kunnen brengen.” Otto is benieuwd of er in de toekomst een andere partij samen met de Fifa een groot succes kan creëren dat EA kan evenaren. “Het is niet voor niets dat naast Fifa eigenlijk alleen Pro Evolution Soccer (tegenwoordig eFootball) van Konami de enige noemenswaardige concurrent was.”
Dit soort samenwerkingen tussen uitgevers en bedrijven die niets met games hebben te maken zijn overal te vinden. “Denk bijvoorbeeld aan de aanwezigheid van verschillende auto’s van het merk Mercedes in Mario Kart 8.” Volgens Otto is dit een voorbeeld van een soort van reclame voor Mercedes - spelers zien het merk en dan is de kans groter dat ze er iets mee doen. “Daarnaast kan een samenwerking rondom een game ook een extra inkomstenbron zijn voor het bedrijf, zoals ook het geval is geweest voor de Fifa.”
Naast wat extra geld en reclame zijn deze samenwerkingen volgens Otto bijna noodzakelijk als je een realistische game wil maken. “Bekende merken en producten worden vaak beschermd door intellectuele eigendomsrechten, zoals het merkenrecht, modellenrecht en het auteursrecht. Dat betekent dus dat je niet zomaar merken en logo’s in je spel mag gebruiken zonder dat je hiervoor toestemming hebt gekregen.” Hierdoor moet je als ontwikkelaar rond de tafel gaan zitten met bedrijven achter merken, óf je eigen versies maken. Zo gebruiken de meest recente delen in de Call of Duty-reeks geen namen van echte wapens meer.
Zo’n samenwerking kan dus veel opleveren, maar Otto merkt ook op dat het belemmerend kan zijn voor hoe een game het merk wil gebruiken. “Vaak mogen dat geen dingen zijn die schadelijk zijn voor het imago van het merk of het product.” Ook is te zien dat veel merken geen samenwerkingen aangaan met bepaalde games om hun eigen imago niet te schaden. “Zo heeft Toyota ook besloten om überhaupt géén contract aan te gaan voor Need for Speed: Heat, omdat het merk niet geassocieerd wil worden met straatraces en zij al een exclusieve deal hadden voor Gran Turismo, wat kennelijk beter past bij wat Toyota wil uitstralen.”
EA Sports FC24 lijkt uit de eerste reacties en recensies een Fifa-game te zijn met een andere pet. Het heeft dezelfde gameplay, spelers, teams en competities die we gewend zijn. Dat er geen verschil is qua teams en spelers komt omdat EA deze afspraken heeft gemaakt met de betreffende partijen zonder de hulp van de Fifa. Dus voor liefhebbers verandert er vrij weinig, behalve het feit dat je een iets langere adem nodig hebt om de naam van de game te zeggen.
De Fifa zelf heeft ook niet stilgezeten als het gaat om nieuwe games, maar het niveau van de EA-games is nog lang niet in zicht. Zo maakte de organisatie eind 2022 vier blockchaingames rondom het wereldkampioenschap in Qatar en kwam de Fifa rondom het WK vrouwenvoetbal in Nieuw-Zeeland en Australië met een gratis triviagame.
Fifa-directeur Gianni Infantino benadrukte in maart nog dat de organisatie de Fifa-reeks zelf gaat voortzetten zonder EA. Zo zou hij hebben gezegd dat de nieuwe Fifa-game altijd de beste game gaat zijn voor voetballiefhebbers, maar gaf hij verder geen details. Het ziet ernaar uit dat EA niet al te veel problemen heeft gehad met de naamwisseling: EA Sports FC24 is in feite gewoon Fifa 24. Het is dan ook vooral de vraag of de volgende game die de Fifa-naam zal dragen een vuist kan maken tegen de immer populaire reeks van EA.