Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
Dark Souls 3

Dark Souls 3

Perfecte hekkensluiter

Geschreven door Guan van Zoggel op

Conclusie

  • Dark Souls 3 is de perfecte hekkensluiter voor FromSoftware’s geprezen trilogie. De game combineert het beste van al het voorgaande in één fantastisch pakket, wat tegelijkertijd zorgt voor een bepaalde behaaglijkheid in een wereld die angstaanjagend nieuw had moeten zijn.
    Score: 90 Fantastisch
    • Prachtige aaneengesloten wereld, kwaliteit gebieden consistent, veel uitmuntende baasgevechten, slimmere positionering en aanvalspatronen van vijanden
    • Doet met vlagen te bekend aan

Na de Victoriaanse horrorsetting van Yharnam in Bloodborne, keert From Software terug naar zijn geprezen high-fantasy werelden in Dark Souls 3. Na Lordran en Drangleic heet de ontwikkelaar ons nu welkom in Lothric, de plek waar de vergankelijke rijken van de Lords of Cinder samenkomen. Het is een warm welkom, als je levende verbranding in de vurige adem van een draak daartoe mag rekenen. You Died. Welkom terug.

De verwachtingen omtrent Dark Souls 3 waren gemengd: enerzijds liet Dark Souls 2 een bittere smaak achter en maakten fans zich zorgen over de toekomst van de serie, anderzijds bracht de terugkeer van geestelijk vader van de serie, Hidetaka Miyazaki, hoop met zich mee. Wees echter gerust en praise the sun: Dark Souls 3 overtreft niet alleen alle verwachtingen, het overtreft ook al zijn voorgangers.

Focus 

Dark Souls 3 voert een aantal gewaagde aanpassingen door aan het vechtsysteem. De meest ingrijpende daarvan is de toevoeging van een blauwe meter tussen de rode hp- en groene stamina-balk. Dit is de fp-balk, wat staat voor focus points. Dit is een gedeelde balk voor spells, miracles en pyromancy, die een bepaalde hoeveelheid fp verbruiken in plaats van beschikken over elk een eigen aantal gebruiken.

Dark Souls 3

Ook het nieuwe Weapon Arts-systeem maakt gebruik van de fp-balk. Om wapens verder van elkaar te onderscheiden en beter gebruik te maken van hun unieke eigenschappen, heeft FromSoftware aan een aantal wapens Weapon Arts toegekend. Het ingedrukt houden van L2 bij de Uchigatana zorgt ervoor dat het personage hem in een zwaardschede achter zich houdt. Als je dan op R1 drukt, deel je een snelle, ver reikende klap uit; druk je op R2, dan parry je kundig een vijandige aanval. Op deze manier verras je vijanden zowel online als offline.

Genadeloos

De implementatie van de fp-balk heeft ook invloed op Estus Flasks, de drank waarmee je je HP herstelt. In de centrale Firelink Shrine kun je de smid je Estus Flasks laten onderverdelen in hp- en fp-herstellende varianten. Als je vertrouwen hebt in je eigen vaardigheden om klappen te ontwijken, houd je meer ruimte over voor de felblauwe Ashen Estus Flask om fp te herstellen. Het is een fantastische toevoeging, die met name online voor interessante duels zal zorgen.

Of deze wijzigingen ook welkom zijn in de online community zullen de komende maanden ons leren. Wel kan gesteld worden dat het Dark Souls 3 in ieder geval geen makkelijke game maakt. Integendeel, we kunnen gerust stellen dat deel 3 het moeilijkste deel van de reeks is en dat zelfs veteranen van de eerdere delen, Bloodborne incluis, al hun trucs uit de kast moeten trekken om zich een weg door het genadeloze Lothric te banen.

Dark Souls 3
Dark Souls 3
Dark Souls 3

Smullen

Elk van de gebieden is met grote zorg samengesteld. Vijanden staan op slimme plekken opgesteld om spelers op hun hoede te houden. Een moment van onoplettendheid wordt gestraft met een dolk in je rug of schedel. You Died. Bij de nieuwe poging voel je jezelf stom dat je die vijand over het hoofd gezien hebt. Ook roekeloos naar loot grijpen zonder de omgeving te inspecteren, wordt genadeloos afgestraft. De ontwikkelaar weet hoe jij speelt en maakt daar misbruik van.

We kunnen gerust stellen dat deel 3 het moeilijkste deel van de reeks is

Het hoogtepunt van elk gebied is vanzelfsprekend het baasgevecht. Net zoals in Bloodborne worden deze niet meer uitsluitend aangekondigd door mistdeuren; een onvoorbereide speler telt voor nul. You Died. Elke baas bevat een unieke gimmick waardoor je halverwege je strategie moet aanpassen. Waar je met creatieve oplossingen een heel eind komt bij de eerste helft van de bazen, verwacht de tweede helft dat je alles uit de kast trekt om hen te overmeesteren. Liefhebbers van Demon's Souls' False King of Ornstein and Smough zullen smullen.

Dark Souls 3

Chillen bij het kampvuur

Een terugkerend punt van discussie onder fans is de wereld waarin de games zich afspelen. Demon's Souls's centrale Nexus was niet voldoende verbonden aan de werelden waar je naartoe kon teleporteren, Dark Souls' fantastische interconnectiviteit ging ten koste van de pacing in de tweede helft van de game; Dark Souls 2's wereld was onderontwikkeld met teveel lineaire paden, terwijl Bloodborne's Yarnham te compact was en npc’s te veel naar de achtergrond schoof. Dat fans van FromSoftware-games zo moeilijk tevreden te stellen zijn, maakt het des te verbazingwekkender dat de ontwikkelaar erin slaagt alle kritiek aan te pakken met Dark Souls 3.

Je bereikt de centrale Firelink Shrine binnen tien minuten na het opstarten van de game, nog geen vijf minuten na je eerste baasgevecht. Deze versie lijkt op de Nexus, waar npc’s zich rondom het vuur verzamelen en je gemakkelijk gebruik kunt maken van hun diensten. Naast de vrolijk hamerende smid en ondergestofte oude verkoopster, heb je het meest te maken met de Firekeeper, bij wie je gevonden Souls kunt inruilen voor levels. Doordat npc’s zich op een centrale plek verzamelen, is het gemakkelijker om hun diepgaande verhaallijnen te volgen. Jouw keuzes bepalen hun lot, dus raak niet te gehecht aan ze.

Dark Souls 3
Dark Souls 3
Dark Souls 3

Consistente kwaliteit

Doordat de wereld buiten de Firelink Shrine uitgestrekter is dan bijvoorbeeld Lordran, is het niet direct duidelijk dat je te maken hebt met een aaneengesloten gebied. Er is ook minder noodzaak van shortcuts tussen de gebieden, omdat je vanaf het begin van de game kunt teleporteren tussen bonfires. Dat maakt de wereld zeker niet minder indrukwekkend: alles dat je ziet vanaf het eerste gebied, de High Wall of Lothric, ligt daar om door jou verkend te worden.

Bovendien is de kwaliteit van deze gebieden hoog en consistent; je zult geen onnodig vervelende gebieden als Tomb of the Giants en Shrine of Amana vinden in Dark Souls 3. De omgevingen zijn gigantisch en bestaan vaak uit meerdere lagen of paden, wat het erg aantrekkelijk maakt om het gebied goed uit te kammen. Vaak wordt dat beloond met de vondst van een schatkist, een pad naar een verborgen gebied of een verkorte weg tussen baas en bonfire. 

Dark Souls 3

Déjà vu

Dark Souls 3 is een visueel spektakel. Dat komt niet uitsluitend door de moderne grafische rekenkracht; het is met name de art direction van Miyazaki’s team – geïnspireerd door Japanse schoonheidsidealen zoals de vergankelijkheid van dingen – die hierdoor nog beter tot uiting komt. Er is nu meer ruimte voor details in de omgevingen, wat het vertellen van het verhaal door die omgevingen en de positie van items daarin verder versterkt, zeker wanneer het betrekking heeft op verwijzingen naar de eerste Dark Souls.

Daar ligt echter ook Dark Souls 3’s onbalans: in een poging om de losse eindjes van het opgezette verhaal bij elkaar te knopen in deze afsluiter van de trilogie, leunt de game zo veel op het eerste deel dat de originaliteit eronder lijdt. In plaats van de bekruipende angst die je ervaart bij het binnentreden van een nieuw gebied, geeft Dark Souls 3 je te vaak een gevoel van déjà vu. Tegelijkertijd is het voor fans waanzinnig om eindelijk antwoorden te krijgen op prangende vragen waar zij al sinds de eerste Dark Souls mee rondlopen.

Dark Souls 3 is vanaf 12 april verkrijgbaar op PlayStation 4, Xbox One en pc. Deze recensie is gebaseerd op de Japanse en Europese PlayStation 4-versie van de game. Met de Japanse versie zijn ook de online elementen getest.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Gears of War 4 lanceert 11 oktober op Xbox One Illegale spelers van Quantum Break krijgen in-game ooglapje
22

Reacties op: Dark Souls 3

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • slippedwheat

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    Ik hou het wel bij mijn MMOtje

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Vovelic

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    Ik wil heel graag lezen maar ga dat niet doen! Heb wel natuurlijk het cijfer gezien en even snel de plus en minpunten gelezen. Ben erg benieuwd en kan echt niet wachten tot 12 april!

    Met een beetje geluk mag ie een dagje eerder verkocht worden :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    garciagarcia

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    Kan… niet… meer… wachten!

    Nee, zonder gekheid. Ik heb echt zin in deze game, echter ben ik ook nog zo erg bezig met andere games. Tijd te kort, binnenkort tijd voor een weekje vrij xD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    ShadowX

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    @garciagarcia

    Kan… niet… meer… wachten…met…veel…doodgaan!

    Zo ff aangepast voor je :).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    @ShadowX LoL

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    ShadowX

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    Dit wordt volgende week genieten maar ook veel frustratie met enorm veel doodgaan.

    Doorzetten en niet opgegeven is wat men moet doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Vogeltje

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    Na dat Bloodborne mijn eerste game was in deze "reeks" heb ik er echt ontzettend veel zin in. Ik was zo verbaasd hoe vet ik die game vond, met de moeilijkheidsgraad die het met zich mee bracht, de gameplay die zo sterk was, de grafische stijl en zo veel meer.

    Fantastische game was het, voor mij dan, en daarom ook echt heel veel zin in deze.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    rfsilent

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    Heb deel 1 geprobeerd. Geprobeerd en miljoen keer doodgegaan. Zal zeker een leuk en goed spel zijn, zeker voor mensen die graag hardcore willen die graag hun eigen wilt pijnigen :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Vovelic

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    @rfsilent Ja ik blijf het zeggen, ik ben helemaal niet goed in games over het algemeen maar doordat ik een beetje werd aangespoord door vrienden, soms ook tips kreeg en uiteraard ook door doorzettingsvermogen is het mij gelukt alle souls games uit te spelen! Dus het valt best mee hoe hardcore je moet zijn hoor :)

    Maar goed ieder z'n ding natuurlijk!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Agent4125

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    @Vovelic Ik vind een hoge moeilijkheidsgraad op zich geen probleem, het is de eindeloze herhaling van dezelfde stukken spelen die irriteert.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    rfsilent

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    @Vovelic heb geen probleem met moeilijk, het mag. Dit spel is voor mij net teveel. Het is voor iedereen anders :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    garciagarcia

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    @rfsilent
    Het knappe aan het spel is dat als je doodgaat het echt je eigen fout is. Je let even niet op of je vergist je welke aanval een boss of mob gaat doen en BAM daar lig je. Je wordt vervolgens wel fukkin kwaad als je weer eens de grond ligt te dweilen, maar diep van binnen weet je dat je het zelf hebt verkloot xD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    D4rKy28

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    Vreemd dat er echt helemaal niks over de ingekakte framerate wordt vertelt op de xbox one versie, dat spel loopt echt vreselijk op die console.

    De pc versie met 60 fps en de ps4 versie met een constante 30 fps zijn de betere versies.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    GuanvanZoggel

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    @D4rKy28 Ik heb alleen de PlayStation 4-versie gespeeld, dus ik kan niet oordelen over de Xbox One-versie. Maar ik hoor dat er een aantal baasgevechten zijn waarbij de frames bijna telbaar zijn. Gezien het geweld dat er zich afspeelt op het scherm begrijpelijk, maar de PlayStation 4-versie heeft er geen last van (een van die baasgevechten heb ik gisterenavond nog gespeeld).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Edwin1984

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    Begin door al die enthousiasme hier toch ernstig te twijfelen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • multynoob

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    Pfff waarom maakt iedere site het mij zo moeilijk! Wil niks lezen of zien! Het word bijna onmogelijk zo! Maar wil de eerste playtrough sowieso helemaal solo doen en zonder enig filmpje te bekijken.

    Hoop trouwens dat ik met mijn gtx970 alles op max kan zetten met 1440p.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    chemicalscum

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    @multynoob Het is maar een review hoor, geen walkthrough. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Mr. Harrow

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    Terecht cijfer, denk ik. De setting vind ik erg gaaf. Ziet er ook goed uit, maar zal het toch niet gaan spelen. Niet mijn type game. Heb Bloodborne geprobeerd, maar uiteindelijk weer verkocht. Toch blijft DS3 wel een beetje knagen. Misschien een keer uit een budgetbak vissen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • batsumoto

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    @Mr. Harrow Daar zul je nooit een Dark Souls game tegenkomen. ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    ShadowX

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    @Mr. Harrow

    Weekje wachten en ze staan volop op marktplaats voor een mooie prijs, zo heb ik Bloodborne gescored omdat hoop mensen er na 2 dagen al mee stoppen omdat het toch te frustrerend is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.