De 25 beste games van 2021
2021 was een moeilijk jaar. Voor jou en voor ons, maar ook voor de game-industrie. Veel grote games werden uitgesteld. Toch was er genoeg te spelen, van AAA-verrassingen tot kleine games die we voor altijd zullen koesteren. Reden genoeg om terug te blikken. Met gepaste trots presenteren wij de 25 beste games van 2021 volgens Gamer.nl.
Fijne kerst! Eerst even de huishoudelijke mededelingen: deze lijst is niet gebaseerd op bestaande recensies en cijfers op Gamer.nl. De Top 25 is tot stand gekomen na overleg onder de Gamer.nl-redactie. Dat is inmiddels traditie.
Met overleg bedoelen we totale chaos in een chatkanaal, waar ook dit jaar urenlang werd geschreeuwd, allianties werden opgebouwd, goede punten werden genegeerd en persoonlijke voorkeuren systematisch werden verward met feiten. Het hoort er allemaal bij.
Dan de regels: alle games in de lijst moeten dit jaar zijn uitgekomen. Een early access-titel telt niet. In de lijst tref je geen remasters aan. Heruitgaves, of gedeeltelijke heruitgaves zoals Super Mario 3D World, tellen ook niet. Games die in de tweede helft van december zijn uitgekomen deden niet mee tijdens het overleg; de lijst was toen al samengesteld.
Dat was ‘m, veel leesplezier! Oh, en houd het beschaafd in de reacties hieronder. We zijn allemaal maar mensen, of belangrijker nog: gamers.
25. Boomerang X
Ontwikkelaar: Dang! | Platforms: pc, Nintendo Switch
Boomerang X wordt op internet graag vergeleken met de ‘boomer-shooters’ van weleer. Natuurlijk is het geen schande om in één adem met Quake en Doom te worden genoemd, maar dat zijn wel pure shooters. In Boomerang X is het schieten maar een klein onderdeel van de uitgebreide actie-puzzel.
Dat komt allemaal door dat geweldige wapen: de boemerang. Iedere keer als je je boemerang gooit, kun je ernaartoe teleporteren. Je hoeft eigenlijk nooit de grond te raken. Terwijl je vliegt, schiet je al zwevend in slow-motion verschillende soorten vijanden naar de gallemiezen in kleine maar complexe arena’s. Die gameplaylus is onophoudelijk. Gooien, vliegen, teleporteren - en dat maal oneindig. Ademhalen doe je maar een andere keer.
Die flow in Boomerang X is bevredigender dan we kunnen uitleggen. Je rijgt kills aan elkaar als een soort opgevoerde John Wick, maar dan met vleugels en een teleporterende boemerang. En zonder Keanu Reeves. Of zo. Hé, metaforen zijn moeilijk, laat ons met rust!
Lees de review van Boomerang X.
©GMRimport
24. The Forgotten City
Ontwikkelaar: Modern Storyteller | Platforms: pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Nintendo Switch, Xbox One, Xbox Series X/S
The Forgotten City is zeker niet de enige game met een time loop in deze lijst. Dat deze game lager staat dan die ‘genregenoten’ komt misschien ook omdat zij door meer redacteuren gespeeld zijn. Maar misschien heeft het ook wel een beetje maken met het uiterlijk van The Forgotten City. De game heeft een Skyrim-verleden, wat je met name terugziet in de houterige animaties. Maar goed, boeit dat als The Forgotten uiteindelijk een stad is om nooit meer te vergeten?
Wat ons betreft niet. Het mysterie dat je verkent voorbij de ingang van een eeuwenoude tempel is continu intrigerend. Van begin tot eind heeft The Forgotten City je wat te vertellen. Des te meer filosofische en religieuze lagen het verhaal blootlegt, des te beter het schrijfwerk wordt. Daarbij valt de gameplay in iedere nieuwe time loop nauwelijks in herhaling. Dat kun je niet van alle andere tijdlusgames in deze lijst zeggen. Wat ons betreft verdient The Forgotten City veel meer aandacht dan-ie gekregen heeft.
Lees hier de review van The Forgotten City.
©GMRimport
©GMRimport
23. Shin Megami Tensei 5
Ontwikkelaar: Atlus | Platform: Nintendo Switch
Als je dit leest, denk je een van deze twee dingen: a) nooit van gehoord, of b) ばかやろう,くそ, walgelijk dat deze game zo laag staat. Shin Megami Tensei is wellicht niet bij het grote publiek bekend, maar er is een reden dat deze verzameling meedogenloze games een bijna religieuze achterban heeft. Deze oogstrelende Japanse rpg omarmt alles wat het genre zo goed maakt. Neem het verhaal, waarin je als scholier een goddelijke status moet bereiken nadat je plots wakker wordt in een post-apocalyptische wereld. Zo herkenbaar.
Dat klusje vergt overigens heel veel van jou als speler, aangezien de game je constant uitdaagt met een uitgebreid en diepgaand vechtsysteem. Dat vechten gebeurt om beurten, en dat is maar goed ook, want je gaat garant de tijd nodig hebben om je volgende zet te bepalen. Shin Megami Tensei 5 is behoorlijk hardcore en in veel opzichten een typische en misschien veilige jrpg, maar we hadden het niet anders gewild.
©GMRimport
22. Lost Judgment
Ontwikkelaar: Sega | Platforms: PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S
We doen niet aan losse awards bij Gamer.nl, maar als we dat wel zouden doen, dan wint Lost Judgment zonder twijfel de ‘coolste jassen’-award. En dat is niet het enige dat deze game gemeen heeft met de geprezen Yakuza-reeks. De stad, de flow van de actie, de sfeer, de fonts en natuurlijk de makers: Lost Judgment is opnieuw een Yakuza-game zonder een Yakuza-game te zijn.
In de praktijk is Lost Judgment natuurlijk louter het vervolg op Judgment. Net als in die voorganger zoek je in Lost Judgment het randje op van wat een detective wel en niet mag doen om de waarheid boven water te halen. Het schrijfwerk is van topkwaliteit. Nieuwe en oude personages ga je vanzelf in je hart sluiten, dan wel uitkotsen in ongenoegen. Lost Judgment is niet de beste Yakuza-game ooit gemaakt, maar ontwikkelaar Ryu Ga Gotoku Studio heeft wederom een verhaal geschreven dat een plekje in deze lijst meer dan waard is.
Lees hier de review van Lost Judgment.
©GMRimport
©GMRimport
21. Guilty Gear Strive
Ontwikkelaar: Arc System Works | Platforms: pc, PlayStation 4, PlayStation 5
De meeste tweedimensionale vechtspellen verdwijnen gauw van het strijdtoneel. Dit jaar was er een uitzondering: Guilty Gear Strive. Wie een beetje bekend is met eerdere delen in de serie snapt hoe opvallend dat is. Guilty Gear staat bekend om zijn onvergeeflijke diepgang en kleine maar felle achterban. Dat Strive toch in onze eindejaarslijst opduikt is makkelijk te verklaren. Het spel behoudt de kern van zijn voorgangers, maar het vechten is juist toegankelijker dan ooit.
Nieuwkomers kunnen direct aan de slag met de overzichtelijke besturing en worden aangetrokken door de waanzinnige presentatie. Imponeren met gelikte animaties en spectaculaire visuele vormgeving kun je wel aan Arc System Works overlaten. Tegelijkertijd zullen liefhebbers van het eerste uur zich verliezen in de competitieve sensatie en overvloed aan tactische mogelijkheden. Guilty Gear Strive is in dat opzicht het beste deel in de serie tot nu toe.
Lees hier de review van Guilty Gear Strive.
©GMRimport
©GMRimport
20. Hitman 3
Ontwikkelaar: IO Interactive | Platforms: pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Nintendo Switch (cloud), Xbox One, Xbox Series X/S
We geloven niet in wonderen, maar het grootste wonder in deze lijst is dat we nog steeds geen genoeg hebben van deze Hitman-reboot. Het is bijzonder hoe ontwikkelaar IO Interactive al bijna zes jaar lang onze creativiteit weet te prikkelen. De opdrachten kunnen ons eerlijk gezegd niet gek genoeg zijn. Of we Agent 47 willen verkleden als een hofnar omdat hij een kasteelheer moet omleggen met een exploderende golfbal? Kom maar door.
IO Interactive moet oppassen dat de Hitman-reeks niet verzandt in het welbekende. Hitman 3 lijkt wel heel erg op de andere twee delen. Aan de andere kant: het verhaal is opnieuw beter dan het zou moeten zijn en de maps om in te moorden lijken met ieder deel beter te worden. Wat ons betreft is Hitman 3 een mooie game om deze reboot-reeks (tijdelijk) mee af te sluiten. Dan kan IO Interactive zich ondertussen op iets andere focussen. Een James Bond-game bijvoorbeeld.
Lees hier de review van Hitman 3.
©GMRimport
19. Age of Empires 4
Ontwikkelaar: Relic Entertainment, World's Edge | Platform: pc
Age of Empires 4 noemen wij intern ‘een typische Gamer.nl-game’. Zo schrijver, zo lezer, hopen we dan maar. Age of Empires 4 wordt op de redactie in elk geval gezien als een van de leukste rts-games in jaren. Toegankelijk maar diepgaand, zowel online als offline. Oude tijden doen in de gloed van onze monitor herleven. Natuurlijk speelt ook mee dat dit vierde deel even op zich liet wachten. De vele remasters tellen we allicht niet mee.
Het is knap hoe divers de missies in de hoofdmodus zijn. Je krijgt continu nieuwe scenario’s op je afgevuurd, vaak vergezeld van prachtig geschoten documentaires en een overdaad aan achtergrondinformatie. Dit vierde Age of Empires-deel nodigt bovendien zelfs beginnende spelers uit om naar hartenlust te experimenteren met nieuwe tactieken en eenheden. Age of Empires 4 is de geslaagde terugkeer van een serie die we bijna alweer vergeten waren. Gelukkig hoefde het niet zover te komen.
Lees hier de review van Age of Empires 4.
©GMRimport
©GMRimport
18. Loop Hero
Ontwikkelaar: Four Quarters | Platforms: pc, Nintendo Switch
In Loop Hero loop je de hele tijd rondjes. Elk rondje is anders. Dat klinkt misschien niet leuk, maar het blijkt uiterst vermakelijk. Dat komt door een heleboel dingen, want als Loop Hero één ding is, dan is wel het een heleboel dingen. Een deck builder, een tijdlusgame, een rpg, een idle-game, een tower defense-game, een roguelite - en dan sluiten we niet uit dat we nog een stuk of vijf genres zijn vergeten.
Het gevaar van de som der delen ligt bij games als Loop Hero op de loer, maar het resultaat is juist naadloze symbiose. Loop Hero is door zijn vele gezichten bijna onmogelijk om weg te leggen. Aan de hand van de geweldige muziek en stijl triggert het spel continu allerlei synapsen in je brein. De game heeft wat moeite om alle spelsystemen goed uit te leggen, maar na een uurtje spelen vraag je je vooral af waarom dat uurtje opeens vier uur is geworden. Wacht, de wekker gaat!? Loop voltooid.
Lees hier de review van Loop Hero.
©GMRimport
©GMRimport
17. Unpacking
Ontwikkelaar: Witch Beam | Platforms: pc, Nintendo Switch, Xbox One
Wat is er leuk aan verhuizen? Er is niets leuks aan verhuizen. Maar verhuizen vertelt wel vaak een verhaal. Mislukte relaties, nieuw werk. Verhuizen laat een trend of wending zien in iemands leven. Dat je daar een goede game van kunt maken die ook nog eens heel fijn speelt, bewijst Unpacking. Dit spel vertelt iemands verhaal terwijl je diens spulletjes uitpakt. Maar in tegenstelling tot verhuizen is Unpacking wél leuk om te doen.
Je doorspit in ieder level doos na doos, op zoek naar spulletjes om de ruimte mee in te richten of kleren om in de kast te hangen. In de praktijk doorspit je iemands leven. De game laat je vrij om daar alle tijd voor te nemen. Je moet een eigen conclusie trekken over wat en waarom je aan het uitpakken bent. Het is die therapeutische gameplay die Unpacking uniek maakt, naast de fijne visuele stijl en het indrukwekkende geluidsdesign.
Unpacking is met geen andere game te vergelijken. Het is eerder als een luie, regenachtige zondag, of een warme kop chocolademelk voor de openhaard. '
Lees hier de review van Unpacking.
©GMRimport
16. Hell Let Loose
Ontwikkelaar: Black Matter | Platforms: pc, PlayStation 5, Xbox Series X/S
Verhuizen is niet leuk, maar we kunnen wel iets ergers bedenken. Hell Let Loose is een multiplayer first person shooter in de Tweede Wereldoorlog. Het spel laat vooral zien dat oorlog ontzettend zwaar is. Hell Let Loose is soms minutenlang overleggen met je officier, over hoe jullie een straat van een Frans kerkdorpje gaan innemen. Hell Let Loose is óók minutenlang met je neus in de modder liggen in een sloot, terwijl een machinegeweernest in de verte jou en je teamgenoten onophoudelijk onder druk zet.
Hell Let Loose is alles wat Call of Duty niet is, gegoten in prachtige maps met verschrikkelijk goede geluidseffecten. Mede door die audiovisuele ellende is het spel oprecht intens en vermoeiend. Niet eerder bracht een multiplayergame de druk aan de frontlinie en de tactische complexiteit van oorlog zo goed in beeld als Hell Let Loose. Communiceren met je teamgenoten is van levensbelang, want een kogel of tien en je hele team is het haasje. Je moet het maar leuk vinden. Dat vinden we.
©GMRimport
©GMRimport
15. Tales of Arise
Ontwikkelaar: Bandai Namco | Platforms: pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S
Weer een Japanse rpg? Ook wij hadden ‘t niet verwacht, maar 2021 telde opmerkelijk veel goede jrpg's. Tales of Arise, het zoveelste vervolg in de welbekende Tales of-serie, is met een vijftiende plek fakkeldrager. Dat komt door het onderhoudende en strategische gevechtssysteem, maar vanzelfsprekend ook door de weelderige wereld en de talloze complexe, maar geliefde personages.
Tales of Arise durft te experimenteren, al leunt het spel uiteindelijk net als Shin Megami Tensei 5 op de welbekende jrpg-fundering. Daar liggen nog kansen, maar dat is eigenlijk alles wat wij te klagen hebben over Tales of Arise. Deze exceptionele rpg laat over de gehele breedte zien wat dit soms vastgeroeste genre in huis heeft, terwijl het de deur tegelijkertijd wagenwijd openzet voor nieuwkomers.
Lees hier de review van Tales of Arise.
©GMRimport
14. Death’s Door
Ontwikkelaar: Acid Nerve | Platforms: pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Nintendo Switch, Xbox One, Xbox Series X/S
Over deuren gesproken. In Death’s Door speel je een kraai van een bureaucratisch kantoor in het hiernamaals, terwijl je zielen oogst in de echte wereld. Dat klinkt ongewoon, zelfs vergeleken met jrpg’s, maar zielen oogsten is juist aan de orde van de dag in Death’s Door. Het gebeurt meestal net na de presentatie van de dagcijfers, maar nog voor de klok vijf slaat.
Uniek is het concept zeker, een kraaienconcern dat als De Dood fungeert. Je zou bijna vergeten dat deze game in de kern gewoon een kloon van Zelda is. Maar wát voor één. Met z’n mooie spelwereld, indrukwekkende eindbaasgevechten, verrassende setting, vloeiende actie en prachtige soundtrack is Death’s Door een van onze favoriete indiegames van het jaar. Dat belonen we graag met de liefde waarmee deze game overduidelijk is gemaakt.
Lees hier de review van Death's Door.
©GMRimport
©GMRimport
13. Monster Hunter Rise
Ontwikkelaar: Capcom | Platform: Nintendo Switch
Ondanks de hoge leercurve is dit de meest toegankelijke Monster Hunter-game tot dusver, waar fans van zowel pure actie als diepe rpg-upgradesystemen voldoening uit halen. De Wirebug zorgt voor meer bewegingsvrijheid dan ooit en minder lange wachttijden tussen gevechten. Heel af en toe zie je de Switch worstelen met al het grafische geweld, maar nooit zit de techniek in de weg van een uitermate diepe en bevredigende game die zowel alleen als met vrienden de moeite waard is.
Althans, daar gaan we dan maar van uit. Eerlijk gezegd is bovenstaande woord voor woord wat redacteur Harry heeft geschreven in de conclusie van zijn recensie. Bijna niemand van de redactie heeft verder genoeg verstand van Monster Hunter om het beter te kunnen verwoorden. Discussie is zinloos. De enige messen die hier werden geslepen zijn die in de game.
Lees hier de review van Monster Hunter Rise.
©GMRimport
12. Life is Strange: True Colors
Ontwikkelaar: Idol Minds, Square Enix | Platforms: pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Google Stadia, Xbox One, Xbox Series X/S
Ontwikkelaar Deck Nine staat na de geslaagde prequel Before the Storm voor het eerst aan het hoofd van een échte Life is Strange-game, en dat gaat de studio bijzonder goed af. De krakkemikkige dialogen uit eerdere delen zijn vervangen met realistische gesprekken. Het is knap hoe de inwoners van het stadje Haven Springs tot leven komen. Ze kletsen over het leven, spelen tafelvoetbal en kraken elkaar af op sociale media.
Hoofdpersonage Alex Chen krijgt veel te verwerken. Ze kampt niet alleen haar met eigen emoties, maar neemt door haar empathische superkrachten ook de gevoelens van anderen over. Een simpel mysterie in het dorp groeit zo uit tot een emotionele reis die ons gebroken achterliet. Je hebt in True Colors geen bovennatuurlijke empathie nodig om met Alex mee te leven.
Lees hier de review van Life is Strange: True Colors.
©GMRimport
11. Ratchet & Clank: Rift Apart
Ontwikkelaar: Insomniac Games | Platform: PlayStation 5
Er is dit jaar geen game uitgekomen die zo inventief gebruikmaakt van de unieke mogelijkheden van de PlayStation 5 als Ratchet & Clank: Rift Apart. Niet alleen wordt alles uit de unieke DualSense-controller geperst, ook de ssd wordt tot de laatste druppel uitgewrongen. Met name die ssd is indrukwekkend. Die zorgt ervoor dat omgevingen middels portals in een rap tempo kunnen worden afgewisseld. Alsof Ratchet & Clank nog niet chaotisch genoeg was.
Dat de game daarnaast ook nog een geweldige actie-platformer is waarvan de wapens en gadgets zich kunnen meten met de beste in de serie, is dan mooi meegenomen. En over mooi gesproken: vind maar eens een exclusieve consolegame die technisch meer imponeert dan Ratchet & Clank: Rift Apart. Geef maar een gil, we wachten wel. We hebben alle tijd nu laadtijden geen rol meer spelen.
Lees hier de review van Ratchet & Clank: Rift Apart.
©GMRimport
©GMRimport
10. Inscryption
Ontwikkelaar: Daniel Mullins Games | Platform: pc
Speel deze game. We gaan hier weinig andere woorden aan vuil maken, want elk woord is er een te veel. En ga nu niet zoeken op Google om daar wél een antwoord te vinden. Dan zie je misschien dat Inscryption een deckbuilder is. Dat is het niet, niet echt. Wat je wel moet weten is dat Inscryption een game is van de maker van Pony Island. Als je weet wat dat betekent, ben je waarschijnlijk nu de game aan het kopen. Als je niet weet wat dat betekent, dan heb je nog twee games te spelen.
Lees hier de review van Inscryption.
©GMRimport
©GMRimport
9. Deathloop
Ontwikkelaar: Arkane Studios | Platforms: pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S
De marketing en pr rond Deathloop was voorafgaand aan de release behoorlijk vaag. Iedereen vroeg zich hetzelfde af: wat voor game is dit eigenlijk? Uit trailers en persberichten konden we veel opmaken. Schieten, klauteren, sluipen, twee personages die tegen elkaar strijden, een time loop. Maar hoe Deathloop al die aspecten ging combineren was een raadsel. Tot Deathloop daadwerkelijk uitkwam en het een uitstekende en verrassend laagdrempelige game bleek.
Het grappige is dat Bethesda’s marketingafdeling achteraf niet te benijden is. Deathloop is vandaag de dag nog steeds moeilijk uit te leggen. Alleen al het algemene concept van vier grote levels die je gedurende vier dagdelen kunt aandoen is verwarrend. De game vult dat ook nog eens aan met Dark Souls-achtige invasions en alle vrijheid van het complexe immersive sim-genre.
Het is een gigantische prestatie dat Deathloop toch toegankelijk blijft. De game spat uiteen van spelsystemen, maar is door de korte levels en (te) krachtige hoofdpersonages nooit intimiderend. Nee, het meest intimiderende aan Deathloop is uitleggen wat voor game het is.
Lees hier de review van Deathloop.
©GMRimport
8. Marvel’s Guardians of the Galaxy
Ontwikkelaar: Eidos Montreal | Platforms: pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Nintendo Switch (cloud), Xbox One, Xbox Series X/S
Na de eerste trailer van Marvel’s Guardian of the Galaxy was het verleidelijk om sceptisch te zijn. Square-Enix had maanden daarvoor Avengers uitgebracht, een Marvel-game die bepaald niet aan de hoge eisen van de fans voldeed. Guardians of the Galaxy leek in de eerste beelden uit hetzelfde vaatje te tappen: typische Marvel-humor, maar dan net niet net zo goed geschreven als de films. En die gameplay zag er ook niet bepaald fantastisch uit.
Zo blijkt maar weer dat vermoedens enkel vermoedens zijn. Marvel’s Guardians of the Galaxy vertelt een echt geweldig verhaal aan de hand van geweldige personages. De gevechten, waarin je je teamgenoten commandeert, zijn niet zo vloeiend als we zouden willen, maar who gives a flark? Deze game voelt als een soort AAA-passieproject en komt akelig dicht in de buurt bij de charmes van de films en comics - al dan niet dankzij een onophoudelijke stroom aan dialoog. Even serieus, wanneer stoppen deze lui met praten?
Lees hier de review van Marvel's Guardians of the Galaxy.
©GMRimport
©GMRimport
7. Resident Evil Village
Ontwikkelaar: Capcom | Platforms: pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Google Stadia, Xbox One, Xbox Series X/S
Resident Evil Village kun je niet spelen in virtual reality, maar verder levert dit vervolg op Resident Evil 7 eigenlijk nergens op in. Angstzweet, rillingen, jumpscares, toegetakelde ledematen en een klein beetje donkere humor: al het welbekende uit deeltje zeven passeert de revue. Misschien dat Village iets minder eng is, maar de game heeft wel meer charme dan zijn voorganger. Dat komt door de toevoeging van enkele zeer memorabele personages, waaronder weerwolven en vampiers.
Na pas twee games is het te kort dag om te spreken over een formule, maar wat Resident Evil de laatste tijd doet werkt als een trein. Ook deeltje Village weet survival-gameplay en horrorelementen te combineren met alle kwaliteiten van een grote AAA-game. Soms ben je op je gemak in prachtige omgevingen op zoek naar een uitgang, ammunitie of een sleutel, maar net zo vaak zit je op het puntje van je stoel omdat hoofdpersonage Ethan een onmenselijke hoeveelheid ellende te verwerken krijgt. Veel plezier?
Lees hier de review van Resident Evil Village.
©GMRimport
6. Returnal
Ontwikkelaar: Housemarque | Platform: PlayStation 5
Eigenlijk is alles knap aan Returnal. Ontwikkelaar Housemargue staat bekend om het maken twinstickshooters, maar had moeite die games aan de man te brengen en nam afscheid van het genre. ‘Afscheid’ - houd toch op. Returnal is een overduidelijke liefdesbrief aan het vroegere werk van Housemarque. Het spel vertaalt het bullethell-genre naar een meedogenloze third person shooter waarin je je continu bewust moet zijn van tegenstanders en je omgeving.
Returnal is dus een echte Housemarque-game. Tegelijkertijd is Returnal dat allerminst. De toon, muziek en stijl van deze game zijn met geen ander spel uit de stal van de studio te vergelijken. Ja, dan doelen we op het roguelike-gedeelte, maar wat ons écht verrast heeft is het verhaal. Nooit hadden we verwacht dat Housemarque een game zou schrijven die ons tot op het bot zou raken. Wat een weergaloze symboliek. Returnal drukt je in alles met de neus op de feiten. Doodgaan hoort er nou eenmaal bij.
Lees hier de review van Returnal.
©GMRimport
©GMRimport
5. Forza Horizon 5
Ontwikkelaar: Playground Games | Platforms: pc, Xbox One, Xbox Series X/S
Misschien wel de meest gehoorde opmerking over Forza Horizon 5: “Ik vind racegames normaal niet leuk, maar Forza Horizon 5 is echt heel erg goed.” Forza Horizon 5 legt nog meer dan eerdere delen de nadruk op plat entertainment. Die spelshow wordt gestolen door het prachtige Mexico, waar de stille vergezichten even adembenemend zijn als de momenten dat je met een buggy door een storm in de jungle scheurt, jagend op die felbegeerde eerste plek.
Bovenal is het knap hoe de game alsnog een balans tussen serieus racen en dom entertainment vindt. In Forza Horizon 5 scheur je letterlijk en figuurlijk van high naar high, maar als jij op zoek wilt gaan naar de perfecte downforce voor op een circuitbaan, kun je ook daar dagen zoet mee zijn. Daarnaast gaat deze game heel inventief om met competitiviteit. Gamer.nl-redacteuren zijn uren bezig geweest om elkaars tijden te verbeteren. Sommigen van hen vinden racegames normaal niet eens leuk, maar Forza Horizon 5 is echt heel erg goed.
Lees hier de review van Forza Horizon 5.
©GMRimport
4. Psychonauts 2
Ontwikkelaar: Double Fine Entertainment | Platforms: pc, PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series X/S
Het knapste aan Psychonauts 2 is de afwisseling. Dan hebben we het niet zozeer over de gameplay, want die is vrij standaard, zelfs voor een ouderwetse platformer. Nee, het is de variatie in de levels die ontzettend overtuigt. Steeds maar weer duik je als professionele hersenverkenner (Psychonaut) het brein in van een nieuw personage. Ieder nieuw brein betekent een nieuwe spelwereld, en zo’n spelwereld reflecteert de karakteristieken van dat nieuwe brein. De afwisseling in spelwerelden is gigantisch.
Steeds wisselen nieuwe thema’s zich af. Zo snijdt Psychonauts 2 onder meer jaloezie, gokverslaving, alcoholisme en de schijn van onoverwinnelijkheid aan. Het is heel knap hoe de game daarbij steeds maar weer de juiste toon weet te vinden, gezien het zoveel compleet verschillende avonturen aan elkaar rijgt. Het is nog knapper dat het overkoepelende verhaal ondertussen keurig verteld wordt, en je echt van de personages gaat houden. Het was een goed jaar voor actie-platformers en dat komt voor een groot deel door Psychonauts 2.
Lees hier de review van Psychonauts 2.
©GMRimport
©GMRimport
3. It Takes Two
Ontwikkelaar: Hazelight Studios | Platforms: pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S
Maar er was er eentje beter. Als je de co-op-game It Takes Two speelt, denk je maar één ding: je moet het maar bedenken. Toch is dat precies wat Josef Fares en zijn team hebben gedaan: heel veel concepten bedenken. De toestroom aan nieuwe dingen om te doen en te verkennen is onophoudelijk in It Takes Two. Waanzinnige omgevingen en creatieve manieren om samen te werken volgen elkaar in rap tempo op. De pacing van deze game is een masterclass in game-design.
Het is daarbij knap hoe toegankelijk It Takes Two blijft - een terugkerend thema in deze lijst. Zelden hoef je bang te zijn dat een minder ervaren co-op-partner bepaalde dingen in de game niet snapt. Dat terwijl de actie zelfs doorgewinterde gamers een lach op het gezicht tovert, mede door de prachtige omgevingen en de slimme manieren waarop de game samenwerken afdwingt. Iedereen houdt van It Takes Two. En terecht: It Takes Two dingt serieus mee om de titel beste co-op-game ooit gemaakt.
Lees hier de review van It Takes Two.
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
2. Metroid Dread
Ontwikkelaar: Mercury Steam, Nintendo | Platform: Nintendo Switch
Is Metroid Dread wel een metroidvania? Het klinkt wellicht raar, maar de soms beklemmende vrijheid in het bejubelde Super Metroid (SNES) ontbreekt in Dread. Je wordt regelmatig aan het handje genomen en naar een volgende sector in de spelwereld geleid. Ach, wel of geen metroidvania, het maakt ons geen Morph Ball uit. Metroid Dread is de beste Nintendo-game sinds Super Mario Odyssey en de beste metroidvania sinds Hollow Knight.
Metroid Dread speelt als een droom. Iedere animatie voelt op maat; niet te lang, niet te kort. Wat er op het scherm gebeurt is precies zoals jij het als speler bedoeld had. De game kan behoorlijk moeilijk zijn, maar als het misgaat, ligt het altijd aan jou. Toch is Dread meer dan een lekker spelend spel. De prachtige biomes, pittige eindbaasgevechten en beklemmende EMMI-confrontaties zijn niet alleen hoogtepunten in Metroid Dread, maar ook in deze historische videogamereeks in het algemeen.
En dan te bedenken dat deze Nintendo-klassieker niet in Japan, maar ‘gewoon’ in Spanje is gemaakt. Het is overduidelijk dat ontwikkelaar MercurySteam over uitzonderlijk veel talent beschikt. We kunnen niet wachten op het mysterieuze Project Iron.
Lees hier de review van Metroid Dread.
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
1. Halo Infinite
Ontwikkelaar: 343 Studios | Platforms: pc, Xbox One, Xbox Series X/S
De singleplayer van Halo Infinite omarmt het Halo dat we nooit meer dachten terug te zien. Het Halo van mysterie en verwondering, van vergapen aan prachtige vergezichten en het klooien met physics. Waar Halo: Combat Evolved van gewone schietactie een sandbox maakte, maakt Halo Infinite een sandbox van zijn wereld. Het is alsof het fameuze level The Silent Cartographer uit Halo: Combat Evolved twintig jaar later zijn belofte heeft ingelost.
Tijden veranderen blijkbaar. Releasetijden al helemaal. De teleurstellende releases van Call of Duty en Battlefield werden dit najaar in één klap buitenspel gezet. De multiplayer van Halo Infinite kwam een maand eerder uit, free-to-play, en tot op de dag van vandaag kunnen we niet stoppen met spelen. Halo Infinite speelt zó ontzettend goed. Deze multiplayermodus is de culminatie van alles wat de vorige delen zo leuk maakt.
Het ene moment zit je op het puntje van het stoel, het andere moment lig je van het lachen op de grond. Het mooie is dat de multiplayer lijkt te klikken bij Jan en alleman. Redacteuren die amper weten wie de Master Chief is, kopen opeens battle passes. Vrienden die voorheen dachten dat de Needler een nietmachine was, vragen nu iedere ochtend hoe laat we online komen.
Geen enkele redacteur vindt dat Halo Infinite dit jaar ver boven alle games uitstijgt. De co-op missen we behoorlijk; een duidelijk gevoel van progressie in de multiplayer ook. Het is ergens ook wel weer symbolisch. Onze industrie evolueert sneller dan ooit. Traditionele AAA-games worden services en services zijn nooit af. Iedere uitgever aast op een ‘supergame’, een platform dat het traditionele jaarlijkse releasemodel vervangt.
Fifa, Call of Duty, Battlefield, Assassin’s Creed: garant dat ze het pad van Halo Infinite gaan volgen. Halo Infinite is enkel het begin, en niet enkel van Halo Infinite.
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
De Top 25 van 2021 is samengesteld door de gehele Gamer.nl-redactie. Dit artikel is geschreven door Ron Vorstermans.
Heb je de behoefte om meer te lezen over deze fantastische titels? Lees dan ook de Favorieten van de Redactie, waarin veel games uit dit artikel op persoonlijke wijze worden besproken.