It Takes Two is een parel van een co-op-game
Nieuws

It Takes Two is een parel van een co-op-game

Aan elk detail is gedacht

Een co-op-modus is in menig game niet meer dan een extra toevoeging aan de singleplayercampagne. Josef Fares en zijn team bij Hazelight Studios wilden een game maken die volledig is gebouwd rondom een co-op-ervaring. Maak er een romantische comedy van en je krijgt It Takes Two.

In deze 3D-puzzelplatformer staat samenwerken centraal. Dat kan niet anders, want je kunt de game niet alleen spelen en hebt elkaar écht nodig. Dat komt als het goed is niet alleen de relatie tussen jou en je medespeler ten goede, maar ook die van hoofdpersonages Cody en May.

Relatietherapie

Het ruziënde echtpaar staat namelijk op het punt van scheiden en probeert de juiste manier te vinden om dat aan hun dochter te vertellen. Dochterlief is in tranen wanneer ze daarachter komt en verandert haar ouders zonder dat te weten op magische wijze in poppen. Om weer grip op hun leven te krijgen en terug te komen in hun echte lichamen, moeten May en Cody opnieuw leren samenwerken door allerlei obstakels te overkomen.

©GMRimport

Ze worden daarin begeleid door Dr. Hakim, een relatieadviesboek dat tot leven gekomen is. Hij geeft Cody en May (meestal ongewild) advies. Het absurde personage wordt lekker overdreven gestalte gegeven door Fares zelf en verschijnt precies op de juiste momenten. Daardoor wordt deze gimmick gelukkig nooit saai.

Cody en May voelen door hun zowel speelse als herkenbare acteerwerk levensecht aan. Het tweetal maakt op menig moment ruzie, maar ziet ook in dat ze écht samen moeten werken om hun situatie te verbeteren. Niet alleen in de tussenfilmpjes valt dit op; ook tijdens het spelen maken ze hier en daar een goed geplaatste opmerking naar elkaar. Soms kan er zelfs een complimentje van af!

Locatie-creaties

Nadat ze in poppen veranderd zijn, bevinden Cody en May zich nog altijd vlakbij hun huis en proberen ze contact te zoeken met hun dochter. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want als poppen zijn ze flink gekrompen en is hun omgeving uitvergroot. De plekken waar het tweetal terechtkomt zijn veelzijdig, bombastisch en hilarisch. Van een wespennest in de tuin tot de kapotte koekoeksklok in de woonkamer: elke locatie wordt omgetoverd in een fantasiewereld die niet zou misstaan in een gemiddelde Pixar-film. Herkenbare omgevingen worden aangevuld met tot leven gekomen objecten en passende obstakels, opdrachten en items. Door het gebruik van warme kleuren en tekenfilmachtige animatie voelt de game erg sfeerrijk aan. Op die manier wordt tegelijkertijd het woonhuis én de relatie tussen de twee personages nieuw leven ingeblazen.

©GMRimport

Wat met name opvalt in de levels is het niveau van detail: overal is wel iets te zien en met verreweg de meeste objecten die in de omgevingen te vinden zijn, kun je iets doen. Zo is de rommelige kamer van dochter Rose een goudmijn aan nostalgisch speelgoed, zoals magnetische tekenborden en caleidoscopen. Door deze hoge mate van interactie word je echt het spel in getrokken. De verschillen tussen de levels – zowel qua setting als gameplay - zijn daarbij zo groot dat het meermaals doet denken aan de creatieve stroom van ideeën in Super Mario Galaxy. Gelukkig krijg je in elke wereld precies genoeg tijd om te proeven van het concept, voordat je doorgaat naar het volgende doldwaze idee.

Co-op-koppel

Je kunt It Takes Two samen op de bank spelen, maar ook online. De Friend’s Pass is daarbij van enorme toegevoegde waarde. Het houdt in dat maar één speler het spel hoeft te kopen, waarna de tweede speler zonder aankoop mee kan doen. Dat maakt de stap om aan een co-op-game te beginnen meteen een stuk kleiner.

Wanneer je in de wereld van It Takes Two stapt, kun je overal aan merken dat de game met heel veel liefde en plezier in elkaar gezet is.

-

It Takes Two is dus compleet om co-op-gameplay gebouwd. Goed met je medespeler communiceren om obstakels te ontwijken en over platformen te manoeuvreren is de sleutel tot succes. Soms kun je daar rustig de tijd voor nemen, zodat je ondertussen de wereld kunt verkennen, maar op andere momenten moet je echt snel handelen om een eindbaas te verslaan. Wanneer je in zo’n gevecht terechtkomt, moet je samen op zoek naar de zwakke plek van de tegenstander. Dat kost soms even tijd, want het is niet altijd even duidelijk hoe je op die momenten moet handelen voordat je raak geschoten of geplet wordt. Het is een kwestie van vallen en weer opstaan, maar iets meer tijdspeling in het begin van de gevechten was niet ongewenst geweest.

©GMRimport

Op een soortgelijke manier samenwerken moest in A Way Out, de vorige game van Hazelight, ook al. Waar die game op sommige punten leek te stagneren en wat langzaam aanvoelde, blijf je in It Takes Two constant nieuwe input krijgen door de introductie van verschillende hulpstukken, power-ups en tegenstanders waar je het samen tegen op moet nemen. Dat maakt de game, ondanks de bonte animatie en het tekenfilmachtige plot, oprecht spannend.

De gameplay laat zich ontzettend soepel besturen; de controls zijn logisch en de personages en de wereld reageren razendsnel op je input. Zelfs wanneer je online samenspeelt, hapert de game slechts zelden. Een enkele keer viel de framerate wat omlaag tijdens een grafisch zware scène, maar op die momenten herpakt de game zich snel.

©GMRimport

Samenwerken of tegenwerken?

Een puzzelplatformer is niets zonder puzzels en gelukkig weet It Takes Two ook daarin te voorzien. De puzzels zijn van variabele moeilijkheidsgraad, maar zijn zo goed als altijd op te lossen door middel van teamwork. In de meeste gevallen wil dat zeggen dat je elkaar moet helpen door een weg te creëren of een brug te openen, zodat de ander dat later voor jou kan doen.

Met speciale power-ups die je in sommige levels krijgt, kun je elkaar op weg helpen. In een van de levels heeft de één bijvoorbeeld een honingkanon en de ander een luciferpistool om de honing te laten exploderen. Timing en samenwerking zijn dan cruciaal om het juiste object te laten ontploffen. Deze power-ups kunnen vaak ook op een andere manier gebruikt worden en ook daar heb je elkaar voor nodig. De honing kan bijvoorbeeld gebruikt worden om voorwerpen te verzwaren en de lucifers om katrollen te bewegen.

©GMRimport

De meeste gadgets heb je maar voor een korte tijd in je bezit. Omdat de gameplaymechanieken van deze gadgets grotendeels hetzelfde blijven, wen je snel aan de nieuwe items. Het is wel jammer dat Hazelight geen speciale features voor de besturing in de PlayStation 5-versie van de game heeft toegevoegd, want met name het gebruik van de gadgets zou nog beter tot zijn recht komen met de adaptive triggers van de DualSense-controller.

Soms heb je even geen zin om samen te werken, maar maak je elkaar liever in. Eens in de zoveel tijd kom je dan ook een minigame tegen waar je het kunt opnemen tegen je kameraad. De vriendschappelijke spelletjes zijn simpel maar effectief, omdat ze het spel even opschudden. De minigames voelen als een bijzondere soort collectibles en het is steeds weer een verrassing wat voor soort strijd je met elkaar aangaat. Zo kun je een variant van curling spelen, elkaar plat slaan in een potje levend Whack-a-Mole of een obstakelrace rennen met explosieven op je rug. Ook hier geldt: aan afwisseling schort het nergens.

Wanneer je in de wereld van It Takes Two stapt, kun je overal aan merken dat de game met heel veel liefde en plezier in elkaar gezet is. Verhaal en gameplay gaan hand en hand en de game staat sterk in haar genre. De co-op-speelwijze past daar ontzettend goed bij. Immers: samen sta je sterker.

It Takes Two verschijnt op 26 maart voor pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series X en S. De game is getest op een PlayStation 4.

Fantastisch
Conclusie

It Takes Two is een unieke combinatie van een romcom en een co-op-game. De platformer voelt fris en vernieuwend aan door de fantasierijke omgevingen en verrassende spelmechanieken. Het is werkelijk een genot om samen puzzels op te lossen en minigames te spelen.

Plus- en minpunten
  • Soepele gameplay, gedetailleerde en veelzijdige spelwereld, leuke personages en sterke dialogen, één exemplaar nodig dankzij Friend’s Pass
  • Unieke DualSense-opties blijven ongebruikt, gevechten tegen eindbazen gaan soms erg snel

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom nieuwe studio met voormalige Disco Elysium-makers opgericht
Nieuws

Wederom nieuwe studio met voormalige Disco Elysium-makers opgericht

Summer Eternal is een kunstenaarscollectief en rpg-studio

Nadat vorige week al twee studio's met voormalige werknemers van Disco Elysium-ontwikkelaar ZA/UM werden onthuld, is er nu een derde studio naar voren gekomen: Summer Eternal.

De ontwikkelaar wordt beschreven als een "kunstenaarscollectief en rpg-studio" en wil met mensen die aan Disco Elysium hebben gewerkt en ander telent "iets compleet verfrissends en origineel" creëren.

De studio is opgericht door Argo Tuulik en Olga Moskvina, twee van de vijf schrijvers die aan Disco Elysium hebben gewerkt. Andere mensen die aan die game hebben meegeholpen, zoals auteur Dora Klindzic, senior concept artst Anastasia Ivanova, grafische designer Michael Oswell en stemacteur Lenval Brown, zijn ook van de partij.

Informatie over de mogelijke game waar Summer Eternal aan werkt is er nog niet. De komende weken moet wel meer informatie over de studio naar buiten komen. De officiële website is hier te bezoeken.

Vorige week werden er al twee nieuwe studio's bestaande uit voormalige Disco Elysium-ontwikkelaars uit de doeken gedaan: Longdue Games en Dark Math Games. Eerstgenoemde werkt aan een spirituele opvolger van Disco Elysium met een "baanbrekend psychogeografisch rpg-mechanisme". Daar is alleen artwork van uitgebracht. De eerste game van Dark Math Games is de detective-rpg XXX Nightshift. "Deze originele sciencefictionsetting plaatst je in een resort die niet zou moeten bestaan met mensen die je niet zou moeten kennen, terwijl de eindeloze poolnacht allerlei zonden verbergt." Hier werd al wel een trailer van getoond.

Ondanks het succes van Disco Elysium rommelt het al een tijdje bij ontwikkelaar ZA/UM. Drie hoofdontwikkelaars werden in 2022 gedwongen om te vertrekken bij de studio, en eerder dit jaar vond er een ontslagronde bij ZA/UM plaats, waarbij naar verluidt ook een uitbreiding op Disco Elysium werd geannuleerd. Eerder werden door de ontwikkelaar al een vervolg op Disco Elysium en een nieuwe sciencefictiongame geannuleerd.

Disco Elysium is een geprezen rpg uit 2019. Gamer.nl-redacteur Erik Nusselder gaf het spel een 9: "Woorden zijn niet genoeg om de pracht van Disco Elysium te beschrijven. De absurde vrijheid in het vormen van je personage en het hoogstaande schrijfwerk maken dit een must voor liefhebbers van klassieke rpg’s."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Alle Call of Duty: Black Ops 6-multiplayermaps en -modi onthuld
Nieuws

Alle Call of Duty: Black Ops 6-multiplayermaps en -modi onthuld

Ook is er een speciale wrap voor Xbox Series aangekondigd

Activision heeft alle maps en modi uit de Call of Duty: Black Ops 6-multiplayer belicht.

Dat deed het bedrijf in een nieuwe blogpost, waarin elke map, modi en Operator die op release van de game in de multiplayer zit wordt behandeld. Zoals al bekend was bevat de multiplayer op release zestien compleet nieuwe maps, waaronder twaalf 6v6-maps en vier Strike-maps die zowel voor 6v6- als 2v2-potjes geschikt zijn. Eerder werd al bekendgemaakt dat het traditionele Prestige-systeem terugkeert en dat de map Nuketown een week na release kosteloos wordt toegevoegd.

Alle modi die op release in de Black Ops 6-multiplayer zitten:

  • Team Deathmatch (6v6)

  • Domination (6v6)

  • Search & Destroy (6v6)

  • Kill Confirmed (6v6)

  • Free-For-All (8)

  • Hardpoint (6v6)

  • Gunfight (6v6)

  • Gunfight (2v2)

  • Headquarters (6v6)

  • Kill Order (6v6)

  • Control (6v6)

In deze alternatieve modi zijn de scorestreaks uitgeschakeld:

  • Face Off Domination (6v6)

  • Face Off Team Deathmatch (6v6)

  • Face Off Kill Order (6v6)

  • Face Off Kill Confirmed (6v6)

En dit zijn de multiplayermaps die vanaf release beschikbaar zijn:

  • Babylon (Core 6v6)

  • Derelict (Core 6v6)

  • Lowtown (Core 6v6)

  • Payback (Core 6v6)

  • Protocol (Core 6v6)

  • Red Card (Core 6v6)

  • Rewind (Core 6v6)

  • Scud (Core 6v6)

  • Skyline (Core 6v6)

  • Subsonic (Core 6v6)

  • Vault (Core 6v6)

  • Vorkuta (Core 6v6)

  • Gala (Strike Map 2v2/6v6)

  • Pit (Strike Map 2v2/6v6)

  • Stakeout (Strike Map 2v2/6v6)

  • Warhead (Strike Map 2v2/6v6)

Meer details over alle modi en maps, alsmede de verschillende Operators die beschikbaar komen, zijn te lezen in de blogpost.

Microsoft komt tot slot met speciale controllers en een Xbox Series X-wrap gebaseerd op Call of Duty: Black Ops 6. Er zijn zowel een draadloze Xbox-controller als een draadloze Elite-controller beschikbaar via Xbox Design Labs, wat betekent dat spelers deze controllers naar eigen smaak kunnen aanpassen. Daarnaast is er een Black Ops 6-wrap die om de Xbox Series X gewikkeld kan worden. De accessoires en wrap kunnen hier besteld worden en zijn in onderstaande trailer te zien.

Call of Duty: Black Ops 6 verschijnt op 25 oktober voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. Het spel staat vanaf dag één ook op Xbox Game Pass. De game komt op alle platforms tegelijkertijd uit en er is geen Early Access-periode voor mensen die reserveren.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Exodus-trailer wordt begeleid door Matthew McConaughey
Nieuws

Nieuwe Exodus-trailer wordt begeleid door Matthew McConaughey

Trailer draait om de lugubere 'Mara Yama'

Er is een nieuwe cinematische trailer van de aankomende scifigame Exodus uitgebracht. Daarin is acteur Matthew McConaughey te horen die de boel bij elkaar praat.

Toen Exodus afgelopen december tijdens The Game Awards werd aangekondigd was al bekend dat de acteur, bekend van rollen in films en series als Interstellar, True Detective en Mud, onderdeel uit zou maken van de game. Zijn rol is nog steeds niet helemaal duidelijk, maar hij is in ieder geval wel te horen in de nieuwe trailer, waarin overigens geen gameplay wordt getoond.

De trailer zelf draait om de Mara Yama, "gruwelijke Celestials die in monsterlijke vormen worden getoond" en "iets waar de mensheid in zijn gevecht voor overleven nooit tegenover heeft gestaan". Deze wezens hebben geen thuisplaneet, maar wonen in gigantische ruimtecitadels in de ruimte.

In de game laat de mensheid een stervende aarde achter, en heeft men een nieuwe thuishaven gevonden in een gewelddadig universum. "Hier zijn we de underdogs en vechten we om te overleven. Jij bent de Traveler, de laatste hoop van de mensheid." Spelers moeten buitenaardse technologie en wapens stelen in een poging te overleven.

Exodus wordt ontwikkeld door Archtype Entertainment, dat weer eigendom is van Wizards of the Coast. De studio is opgericht door voormalige Bioware-werknemers. De game komt op een nog onbekend moment naar pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!