Hitman 3 haalt het onderste uit de kan
Reviews

Hitman 3 haalt het onderste uit de kan

In 2016 gooide IO Interactive de formule van Hitman flink om. In grote, open en op zichzelf staande levels is het aan de speler om telkens een aantal doelwitten op te sporen en om te leggen. Of je dat nu doet met een kille kogel door het voorhoofd, door een drankje te vergiftigen, of door het op een ongeluk te laten lijken, maakt niet uit. Het is een opzet die bijna vijf jaar later nauwelijks nog kan verrassen, maar nog altijd de creativiteit prikkelt.

Hitman 3 verschilt in essentie namelijk maar weinig van zijn voorgangers. Als Agent 47 struin je wederom zes levels af op zoek naar je noodlottige slachtoffers, die je vervolgens weer op tal van manieren koud kan maken. Hitman moet het vooral hebben van de opzet van de levels en gelukkig zit dat met dit deel erg goed. De levels zijn stuk voor stuk interessant, al heb je de grootste hoogtepunten wel al in de eerste helft te pakken.

Hitman in virtual reality

Op de PlayStation 4 is Hitman 3 volledig in virtual reality te spelen. Wie bovendien Hitman 1 en 2 bezit, kan zelfs de gehele trilogie in vr spelen. Aangezien deze modus alleen relevant is voor zo’n selecte doelgroep, wegen we deze vr-modus niet mee in deze algemene review. We zullen de vr-modus binnenkort in een apart artikel uitvoerig bespreken.

©GMRimport

Opgaan in de massa of detective spelen

Zo blinkt Dubai uit, omdat het die onvervalste ervaring geeft van jezelf in het zicht verbergen. Een decadent feestje van een puissant rijke Arabier in ’s werelds hoogste wolkenkrabber is het perfecte scenario om te luistervinken terwijl je je mengt tussen het gepeupel. Je zoekt naar gelegenheden en het juiste moment om toe te slaan, zonder dat iemand doorheeft dat je überhaupt bestaat. Ook de underground discotheek in Berlijn geeft je deze sensatie, met als extra twist dat je doelwitten daar ook op jóu jagen. Zo ontstaat er een even spannend als grappig kat-en-muisspel, midden tussen de ravende feestvierders.

Een persoonlijke favoriet is echter het Dartmoor-level. Terwijl jij er bent om een moord te plegen, arriveert er namelijk ook een detective die juist de verdachte dood van een huisgenoot eerder die dag komt onderzoeken. Dat biedt legio mogelijkheden voor de creatievere huurmoordenaar, maar het zou zonde zijn teveel prijs te geven. Laten we het erop houden dat Hitman 3 het echt beloont als je levels herspeelt en alternatieve aanpakken uittest.

Sommige latere levels leveren wat creativiteit in om zo het verhaal aan elkaar te kunnen knopen. Sowieso legt Hitman 3 de nadruk iets meer op het verhaal, met filmachtige openingen en intro’s. Slim genoeg kun je bij het herspelen die intro’s altijd overslaan. Zo opent het Dubai-level zich eerst met een Mission Impossible-achtige infiltratie waarin je aan de buitenkant van de wolkenkrabber hangt, maar kun je bij een volgende sessie ook gelijk in de lobby beginnen of zelfs als cateringmedewerker starten.

©GMRimport

Explosieve golfbal

Juist dat soort alternatieve scenario’s maken Hitman zo leuk om te herspelen, en te ontdekken wat er allemaal kan. Van een ‘realistische’ afrekening tot een absurde aanslag: ieder level huisvest van alles. Ze worden eigenlijk steeds leuker naarmate je meer van het level hebt gezien. Want als je op weg naar de uitgang ineens ziet dat er ook de mogelijkheid was om je doelwit op te blazen met een explosieve golfbal, dan wil je de volgende keer die golfbal natuurlijk vinden.

Hitman 3 doet tegelijkertijd niet bizar veel nieuws. Zelfs het voornaamste minpunt van de voorgaande delen blijft fier overeind: je moet eigenlijk altijd online zijn om te kunnen spelen, anders wordt je progressie niet bijgehouden. Je ontgrendelt dan dus geen nieuwe wapens, gadgets, kostuums en startpunten in het level, terwijl Hitman daar juist om draait.

Verder valt op dat de tussenfilmpjes om onduidelijke redenen heel erg gecomprimeerd zijn, en daardoor barstensvol artefacten zitten. Nou zul je Hitman 3 niet primair vanwege het verhaal spelen, maar zonde is het wel. Hoewel de game prima loopt op beide generatie consoles, zitten er wel wat kleine bugs en oneffenheden in de gameplay. Een enkele keer konden we een bepaalde actie niet voltooien omdat niet in beeld verscheen dat we een knopje moesten indrukken. Bij het herladen gebeurde het bovendien een paar keer - in verschillende levels - dat goed verborgen lichamen ogenblikkelijk gevonden werden.

Van een ‘realistische’ afrekening tot een absurde aanslag: ieder level huisvest van alles.

-

Het onderste uit de kan

De formule vertoont een half decennium later ook steeds meer scheurtjes. Bodyguards reageren lauw als ze hun werkgever dood aantreffen en voeren het lichaam zonder pardon af. Een klopjacht of lockdown blijft achterwege. En in het eerder bewierookte Dartmoor-level barst de ervaring een beetje als er nog wordt gedaan alsof het onderzoek in volle gang is, terwijl het mysterie in werkelijkheid al lang en breed is opgelost – en er misschien alweer heel iets anders heeft plaatsgevonden om je druk over te maken.

IO Interactive slaagt er zeker in om nog een laatste keer het onderste uit de kan te halen, en bovendien het verhaal van de World of Assassination-trilogie af te sluiten. Maar de kan is na dit deel ook wel echt leeg geschraapt. Het wordt hoog tijd dat Agent 47 weer op een andere manier te werk gaat, en IO Interactive de formule (wéér) opnieuw uitvindt. Tot het zover is spelen we graag Hitman 3 nog een keer opnieuw. En nog een keer. En nog een keer. Tot we echt elk scenario hebben gezien.

©GMRimport

Hitman 3 verschijnt 20 januari op pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en S, Google Stadia en Nintendo Switch. Voor deze review is de game getest op de PlayStation 5 en PS4 Pro.

Lees meer reviews:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!