Loop Hero daagt je uit op alle goede manieren
Reviews

Loop Hero daagt je uit op alle goede manieren

Loop Hero is een moeilijke, vage game. Pas na tien uur spelen versloeg ondergetekende de eerste baas. Maar die moeite is het helemaal waard. Sterker nog: van moeite is niet eens echt sprake, want Loop Hero speelt zichzelf. Letterlijk, gezien het vechten in de game een passieve aangelegenheid is, maar ook figuurlijk: als het kwartje eenmaal valt, wordt Loop Hero als een soort automatisme dat zich diep in je brein nestelt. Als een liedje dat je hoofd niet meer verlaat.

Voor je het weet denk, eet, slaap en leef je Loop Hero. Spellen die dat presteren zijn meestal goede games. Dat is met Loop Hero niet anders, maar waarom is dat precies? Tja, dat is dus lastig uit te leggen. Want Loop Hero is zeker niet zoals andere games.

©GMRimport

Loop alleen maar rondjes

Het is een vraag die spelers zich zelfs tijdens het spelen zullen stellen: wat ben ik nou eigenlijk aan het doen?

Loop Hero laat zich erg moeilijk omschrijven omdat er verschillende systemen tegelijkertijd draaien, zowel op de voor- als achtergrond. Als je die op zou sommen, kom je uit op een combinatie van een roguelite, een towerdefensegame, een deckbuilder, een idle-game én een rpg met lootmechanieken. Maar staar je niet zo blind op die genres. Gek genoeg is er niet één genre dat het voortouw neemt. Loop Hero voelt daardoor heel erg fris, ook door de bijna zakelijke retrostijl.

Nadat je een paar potjes hebt gespeeld, zijn eigenlijk maar een paar zaken duidelijk. De belangrijkste? Het universum is vergaan en jij moet het opnieuw opbouwen. Jij, een witte sprite, die automatisch en onophoudelijk rondjes loopt op een route op het speelveld. Als speler staat een deck met kaarten tot je beschikking. Je bepaalt zo hoe je de lege spelwereld vormgeeft. Je kunt met de kaarten vijanden introduceren, maar ook gebouwen of land verbouwen voor beloningen of een langer levensbalkje.

Het is heel moeilijk om afscheid van Loop Hero te nemen. Voor je het weet doe je ‘nog snel even een rondje’.

-

Je komt gaandeweg vijanden tegen die kaarten laten vallen, die je vervolgens weer kunt inzetten op het speelveld. En zo ga je rondje na rondje door - bouwend, sleutelend aan je uitrusting en steeds peinzend over welke kaarten je waar wilt inzetten. Hoe verder het rondje (de loop), hoe pittiger de vijanden. Je kunt gelukkig op ieder moment stoppen: dan neem je zestig procent van alle vergaarde resources mee naar het kamp, waar je permanente hulpmiddelen kunt vrijspelen (zie daar het roguelite-gedeelte).

Sterf je? Dan neem je maar dertig procent mee. Stop je op het begin van je loop, in het kamp, dan neem je alles mee terug zonder dat je iets achterlaat. En dus sta je ieder potje voor een belangrijke keuze: ga je door, misschien wel totdat je de boss aankan, of houd je op met spelen zodat je niet doodgaat en je resources houden mag? In Loop Hero weeg je continu risico en beloning af. Keer na keer. Loop na loop.

Het is heel moeilijk om afscheid van Loop Hero te nemen. Voor je het weet doe je ‘nog snel even een rondje’, dat vervolgens een heel goed rondje blijkt te zijn, waarna je natuurlijk niet meer kunt stoppen (je kunt niet middenin een loop saven). Bovendien neem je dus altijd spullen mee terug naar je kamp, waarmee je upgrades, nieuwe classes en meer potions kunt vrijspelen.

©GMRimport

Elk rondje is anders

Loop Hero legt dat overigens niet direct of uitgebreid uit, maar dat geldt voor vrijwel alles in de game.

Bijvoorbeeld: door negen steen- of bergkaarten naast elkaar in een vak van drie bij drie te plaatsen, ontgrendel je een hoge berg dat je ronddolende held extra leven gunt. Maar ja, dat moet je maar net weten. De game brengt je dat niet bij. Dat houdt in dat je ook nog een andere afweging moet maken als je Loop Hero blijft spelen: wil je urenlang bezig zijn met het uitdokteren van de beste manier om kaarten te plaatsen, of zoek je alles online op?

Je doet er waarschijnlijk goed aan uiteindelijk op te zoeken welke combinatie van kaarten wanneer het beste is. Soms is die vaagheid een beetje teveel van het goede, zeker als je net begint met spelen en met niemand over de game kunt praten. Loop Hero had beginnende spelers best wat meer mogen sturen daarin. Dat de game vaag is, is enerzijds de charme (zoals dat in Minecraft het geval is), maar zonder hulp kan het behoorlijk lang duren voordat de volgende laag van de game zich openbaart.

©GMRimport

Maar of je nou aan het googlen slaat of niet, je bent alsnog afhankelijk van welke kaarten je op welke momenten krijgt toebedeeld. En dat maakt het spel na tientallen uren spelen nog steeds uitdagend, zelfs als je veel upgrades hebt. Soms gaat het in een potje belachelijk moeizaam, soms wandel je er simpelweg doorheen. Maar uiteindelijk is de rng (de zogeheten 'random number generator' of het triviale algoritme) machtig in Loop Hero, waardoor je altijd tegen dezelfde figuurlijke muur aanloopt: moet ik deze kaart nou wel of niet leggen?

De enige manier om daar gevoel voor te kweken, is door heel veel te spelen. Maar zelfs de redelijk ervaren speler gaat nog af en toe de mist in. Er zijn zoveel manieren waarop iets goed of slecht kan gaan. Dat is geheel de charme van deze bijna onverklaarbare koorddans tussen genres. Zo moeilijk als Loop Hero te doorgronden is, zo gemakkelijk is het aan te raden. In ieder geval gemakkelijker dan uitleggen wat voor game het is.

Loop Hero kost 15 euro en is beschikbaar op pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn
Nieuws

Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn

Microsoft wil Xbox op zoveel mogelijk plekken beschikbaar stellen

Microsoft heeft een nieuwe marketingcampagne gelanceerd om duidelijk te maken dat op Xbox gamen op meer manieren kan dan louter op een spelcomputer.

De reclamespot kan hieronder bekeken worden, en Microsoft vertelt op Xbox Wire meer over de campagne. In de reclame zijn verschillende apparaten te zien om Xbox-games te spelen, van een Xbox Series X-console tot een pc-handheld en smartphone.

Microsoft: "We bouwen een toekomst die draait om spelerskeuze - waar mensen op de manier waarop ze maar willen hun favoriete games kunnen spelen, nieuwe avonturen kunnen ontdekken en met vrienden in contact kunnen komen."

"We geloven dat games makkelijk en voor iedereen toegankelijk moeten zijn", zo vervolgt het bedrijf. "Dus of je nou een Xbox-console hebt, op pc speelt, of via een Samsung Smart TV, handhelds, mobiele telefoons, Amazon Fire TV, of een Meta Quest-headset met Game Pass Ultimate: je kunt met Xbox spelen."

De marketingcampagne is geen grote verrassing: Microsoft communiceert dit jaar regelmatig naar buiten dat het bedrijf wil dat mensen op zoveel mogelijk manieren hun games kunnen spelen. Dat komt overeen met de huidige strategie van het bedrijf: games van studio's die eigendom zijn van Microsoft, waaronder Call of Duty en Minecraft, zijn bijvoorbeeld ook speelbaar op andere consoles. Gisteren vertelde Xbox-baas Phil Spencer nog dat er geen limiet is aan de Xbox-games die naar concurrerende platforms kunnen komen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3
Nieuws

Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3

'HLX' zou al een aantal jaar in ontwikkeling zijn

Gabe Follower, een YouTuber die Valve nauwlettend in de gaten houdt, lijkt het zeker te weten: Valve werkt aan Half-Life 3.

In een video van een kwartier zet de YouTuber uiteen dat Valve al geruime tijd getalenteerde mensen uit de game-industrie en modders aanneemt - onder andere mensen die aan Red Dead Redemption en Fortnite hebben gewerkt - en beginnen er steeds meer hints online te verschijnen die naar het bestaan van Half-Life 3 hinten.

Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

Gabe Follower claimt dat Valve eerdere pogingen om Half-Life 3 te ontwikkelen heeft afgeschoten omdat de technologie nog niet ver genoeg gevorderd was voor de plannen die het bedrijf voor een eventueel vervolg had. Gezien de aanpassingen aan de Source 2-engine zou de technologie hedendaags mogelijk wel op het gewenste niveau zijn.

De YouTuber is overigens niet de enige die er van overtuigd lijkt dat Half-Life 3 in ontwikkeling is. Afgelopen zomer claimde Valve-expert Tyler McVicker al hetzelfde. Ook hij maakte melding van de projectnaam HLX, alsmede 'Project White Sands'.

Overigens zijn sommige fans het wachten op een game die het verhaal van Half-Life 2: Episode 2 voortzet beu. Zij werken dan ook aan een onofficieel vervolg genaamd Project Borealis. Eerder deze week is daar een gratis proloog van uitgekomen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!