Lost Judgment houdt een kritische loep op maatschappelijke vraagstukken
Reviews

Lost Judgment houdt een kritische loep op maatschappelijke vraagstukken

Lost Judgment onderzoekt wat de verschrikkelijke gevolgen van pesten en treiteren kunnen zijn. Inhoudelijk is het een van de meest serieuze titels uit de Yakuza-reeks. Dat is een goed iets.

Tuurlijk, je kunt net als in vrijwel iedere Yakuza vermakelijke en soms maffe dingen doen – darten, dansen, golfen, gokken, dronevliegen, boxen, skateboarden, vr-gamen, Shogi. Nog steeds stuit je te pas en te onpas op bizarre activiteiten die stuk voor stuk de moeite waard zijn. Maar het hoofdverhaal zelf is allesbehalve luchtig.

Ontwikkelaar Ryu Ga Gotoku Studio slaagt er wederom in om je het ene moment euforisch en dan weer vol schaamte te laten voelen.

-

Net als in Judgment (2019) speel je als Takayuki Yagami, een voormalig advocaat die inmiddels een aantal jaar zijn brood verdient als privédetective. Lost Judgment begin gelijk met een nare casus: een ex-politieagent zou zich tijdens een treinrit vergrepen hebben aan een vrouw. Het kantoor waar Yagami voor werkt verdedigt hem (zonder te geloven in zijn onschuld), maar de werknemers vermoeden dat er meer aan de hand is.

Dit alles neemt al gauw een vogelvlucht. Tijdens een onderzoek naar pestgedrag op een middelbare school in Yokohama vindt Yagami een mogelijke link met het eerdere vergrijp. De ex-politieagent is op een onverwachte manier verbonden met de school. Langzamerhand ontpopt zich een gelaagd verhaal over onrecht, misbruik en macht.

©GMRimport

Nuance

We prezen het vorig jaar verschenen Yakuza: Like a Dragon om de sociale kritiek die het levert. Waar die game verschillende maatschappelijke taboes probeert te doorbreken, daar is Lost Judgment moreel gezien veel genuanceerder. Het is een psychologische thriller die laat zien hoe mensen elkaar volledig kapot kunnen maken, zowel mentaal als lichamelijk. Als Yagami probeer je dit gedrag in de kiem te smoren, maar ook vanuit die goede bedoelingen kun je natuurlijk een ethische grens overschrijden. Is het bijvoorbeeld oké om tijdens een onderzoek privé-eigendom te stelen als dat betekent dat je mogelijk iemand kunt redden van ellende?

Lost Judgment buit de traditionele verhaalvertelling over goed en kwaad volledig uit. Naarmate de hoofdstukken verstrijken is het steeds minder duidelijk hoe je als advocatenkantoor (of, in de persoon van Yagami, als privédetective) onrecht nu het beste kunt bevechten. Wat doe je bijvoorbeeld als het rechtssysteem niet strookt met je persoonlijke overtuigingen? Of de ogen dichtknijpt voor onschuldigen? Hoe zorgen we nu eigenlijk met z’n allen voor maatschappelijke orde? Met de harde hand van de politie en de machthebbers, of vanuit een andersoortig moreel kompas?

Precies dit nevelige gebied der rechtvaardigheid staat centraal. Ontwikkelaar Ryu Ga Gotoku Studio slaagt er wederom in om je het ene moment euforisch en dan weer vol schaamte te laten voelen. Zelfs al is het je rol om onrecht tegen te gaan, betekent dat niet dat je te allen tijde volledig vrijuit gaat. En andersom geldt dat ook: verdachten zijn niet per definitie monsters die de wet te pas en te onpas overtreden. Hun beweegredenen kunnen gegrond zijn, ook al zijn de middelen onwettig of onethisch.

Zonder het verhaal uit de doeken te doen, is dat misschien ook wel de boodschap van de titel van de game: het oordeel is soms behoorlijk zoek.

©GMRimport

Op tempo

De kwaliteit van de verhaalvertelling staat dus buiten kijf. De personages zijn niet alleen gelaagd en complex, maar ontwikkelen zich ook gedurende de om en nabij twintig uur durende verhaallijn. Cliffhangers houden je scherp en zijn tegelijkertijd genuanceerd genoeg om het geheel geloofwaardig te houden.

In tegenstelling tot de meeste Yakuza-games van de afgelopen jaren kent Lost Judgment een voortreffelijk ritme en tempo. In eerdere delen was het vaak nog zo dat je talloze confrontaties met maffia en straatbendes moest uitvechten voordat er weer iets van betekenis gebeurde.

Dat is in Lost Judgment anders: buiten je zelfgekozen beslommeringen om is vrijwel ieder gevecht op een overtuigende manier verweven in het grotere verhaal. Aangezien het om een thriller gaat en niet om een of andere maffiacomplot, is dit een passende keuze.

©GMRimport

Minder onderzoek

Wel is het zonde dat de game minder om onderzoek draait dan Judgment uit 2019. In die game was je veelvuldiger bezig met het vergaren van bewijsmateriaal, bijvoorbeeld met je fotocamera of drone. Tijdens gesprekken met hoofdpersonen deed het er daadwerkelijk toe wat je zei of als bewijs leverde.

In Lost Judgment is dit alles een stuk gestroomlijnder. Dit soort elementen zijn er nog wel, maar dan vooral binnen zijmissies. Hierdoor krijgt het hoofdverhaal wellicht meer gewicht en richting, maar het vraagt ook een minder kritische en onderzoekende houding van jou als speler.

Toch is dit wederom een uitstekende detectivegame, met een overduidelijke invloed van de Yakuza-reeks. Maar weet wel: Lost Judgment dwingt je om kritisch te kijken naar je eigen morele kompas.

Lost Judgment is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series. Voor deze review is de game op Xbox Series X getest.

Watch on YouTube
Uitstekend
Conclusie

Lost Judgment vertelt een overtuigend detectiveverhaal, vol ontluisterende personages en enerverende plotwendingen. Het is misschien niet de beste Yakuza-game, maar qua verhaalvertelling maakt ontwikkelaar Ryu Ga Gotoku Studio wederom veel indruk.

Plus- en minpunten
  • IJzersterke verhaalvertelling, boeiende hoofdpersonages, relatief hoog tempo
  • Niet zo eigen en origineel als Judgment uit 2019

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rainbow Six Siege gaat ‘free-to-access’ met de X-update
Nieuws

Rainbow Six Siege gaat ‘free-to-access’ met de X-update

Onder andere Dual Front en visuele verbeteringen worden

Ubisoft heeft uitgelicht wat de eerder aangekondigde Rainbow Six Siege X-update betekent voor de tactische shooter. Onder andere de nieuwe gamemodus Dual Front en het feit dat de game free-to-access wordt komen aan bod.

Dat deed het bedrijf middels een presentatie die werd uitgezonden, al konden fans ook een evenement in Atlanta bijwonen om de onthulling samen met medespelers mee te maken. 

De update, genaamd Rainbow Six Siege X, voegt meer content toe aan de shooter in de vorm van een nieuwe gamemodus genaamd Dual Front. Daarin nemen - zoals eerder was gelekt - twee teams van zes spelers het tegen elkaar op in een grotere speelomgeving waarin ze dieper in het territorium van de tegenstander moeten gaan. Iedereen blijft in Dual Front overigens respawnen, waar doodgaan in Rainbow Six Siege doorgaans betekent dat je jouw teammates moet spectaten.

Verder verbetert de update het uiterlijk van de maps met dank aan een nieuw belichtingssysteem, wordt audio nauwkeuriger en kunnen onder andere gasbuizen in de omgeving gebruikt worden voor een tactisch voordeel. 

Misschien wel de meest opvallende keuze die samengaat met de update is dat Rainbow Six Siege gedeeltelijk free-to-play wordt. Spelers kunnen gratis beginnen met spelen in de unranked modi van het spel, en maximaal 26 van de 76 beschikbare operators vrijspelen. 

Wie de betaalde versie van het spel aanschaft krijgt ook toegang tot de competitieve modi als Ranked en Siege Cup, en kan 50 operators bemachtigen. Spelers die Rainbow Six Siege al bezitten behouden al hun content. Ubisoft gaat ook harder inzetten op eSports door een aparte tab in het menu toe te voegen.

De beta-versie van Rainbow Six Siege X is nu beschikbaar tot en met 19 maart, op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Toegang tot de beta wordt verleend middels Twitch Drops, dus spelers moeten op Twitch Rainbow Six Siege livestreams kijken om toegang te krijgen. De update wordt op 10 juni volledig uitgerold voor spelers op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc.

Gamer.nl kreeg een previewbuild van de Dual Front-modus voorgeschoteld, en kreeg al meer te horen over de veranderingen die in Rainbow Six Siege X worden doorgevoerd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Star Fox geïnspireerde Wild Blue onthuld tijdens Humble Games Showcase
Nieuws

Door Star Fox geïnspireerde Wild Blue onthuld tijdens Humble Games Showcase

Ook dlc voor Bo: Path of the Teal Lotus kwam voorbij

Gisteren werd de Humble Games Showcase uitgezonden, waar diverse aankomende indiegames voorbijkwamen - waaronder de door Star Fox geïnspireerde on-rails shooter Wild Blue.

De game van ontwikkelaar Chuhai Labs moet "de on-rails avonturen uit de jaren negentig" in een nieuw jasje stoppen. In de game besturen spelers Bowie Stray en zijn team van Blue Bombers terwijl ze door de lucht vliegen en de wereld redden.

De ontwikkelstudio is opgericht door Giles Goddard, de programmeur van de oorspronkelijke Star Fox (in Europa bekend als Starwing). Het spel komt op een nog onbekend moment uit op Steam.

Andere games die tijdens de Humble Games Showcase werden onthuld of getoond, zijn onder andere Wall World 2, Antro, Future Vibe Check, Town of Zoz, Monaco 2 en dlc voor Bo: Path of the Teal Lotus. Hieronder is een selectie aan beelden te zien, gevolgd door de complete presentatie.

Watch on YouTube

Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!