Unpacking pakt uitstekend uit
Reviews

Unpacking pakt uitstekend uit

Dozen vol spullen: meer is Unpacking niet. Je klikt op een doos, er komt een voorwerp uit en dat zet je ergens neer. Net zo lang tot alle dozen leeg zijn en het huis is gevuld. Het klinkt zo simpel, en toch schuilt er op briljante wijze een diepere laag onder. Want spullen zijn niet zomaar spullen, maar vertellen iets over jou.

Iets, maar niet alles natuurlijk. Wat je met die spullen doet, is ook nog belangrijk. Daar komt jouw rol naar boven in Unpacking, een indiegame waarin je eigenlijk alleen maar verhuist. Verhuizen is normaal gesproken een van de meest stressvolle en onplezierige ervaringen die je iemand aan kunt doen, maar als videogame blijkt het plotseling erg ontspannend te werken.

©GMRimport

Een eigen huis

Het heeft iets heerlijk zens om die dozen af te werken en alles zijn eigen plekje te geven. Het voelt gewichtig en bedachtzaam. Je stouwt niet hele stapels boeken in één keer in een kast, maar zet ze allemaal één voor één op hun plaats. Als je daarna naar je gevulde keukenkastjes en bureaus kijkt, krijg je een zeer voldaan gevoel. Zo wordt het echt jouw eigen huisje.

Want zoals gezegd: wat je met die spullen doet, zegt veel over jou. En over de jonge vrouw die je in Unpacking steeds naar een nieuwe woning verhuist. Haar nerdy spullen, zoals een miniatuur voor Dungeons & Dragons en een grote dobbelsteen, kun je trots tentoonstellen op hun eigen plank. De foto van haar cosplay-avonturen hang je dan natuurlijk boven de tv. Of je gooit die dingen in een kast en doet de deur dicht, en schenkt meer aandacht aan de souvenirs van haar verre reizen. Zo kan jouw ervaring met Unpacking verschillen met die van een ander.

©GMRimport

Uit de oude doos

Het is een bijzondere manier om een verhaal te vertellen, zeker omdat je de personages in het spel nooit ontmoet. Je ziet alleen hun spullen. Niet alleen die van de naamloze protagonist die telkens verhuist, maar ook van de mensen met wie ze al dan niet samenwoont. Al gauw trekt ze van haar ouderlijk huis namelijk naar een studentenkamer en een appartement met huisgenoten, om vervolgens samen te gaan wonen.

Hoe haar spullen wel of niet matchen met die van de mensen om haar heen, zegt veel over haar relatie met die personen. Of althans, in je hoofd begint dat zich zo te vormen. Het hoeft helemaal niet waar te zijn dat ze van haar huisgenoten houdt omdat ze dezelfde hobby’s hebben, of dat een relatie gedoemd is te mislukken omdat die gozer zijn sokken op een irritante manier opruimt. Toch ga je dat mentaal invullen, en kleur je zo het verhaal van Unpacking voor jezelf in.

Het is een bijzondere manier om een verhaal te vertellen, zeker omdat je de personages in het spel nooit ontmoet

-

Zo krijgt elk terugkerend voorwerp in je hoofd een eigen geschiedenis. De knuffelbeer die al drie verhuizingen heeft overleefd, dicht je veel waarde toe. Je vervloekt het veel te grote, rode vergiet dat telkens weer opduikt, omdat die niet meer mooi in je netjes ingeruimde kast past. Je verwondert je over nieuwe aanwinsten: waarom heeft ze zoveel schriften, waarom heeft ze nu al een wandelstok in huis?

©GMRimport

Domme doos

Unpacking wordt op die manier meer dan een game, al blijft het gebonden aan regels. Dit zijn de momenten waarop het spel het minst goed uit de verf komt. Een vereiste is dat alle spullen op een redelijk logische plek terechtkomen. Je mag je wc-papier niet op de bank bewaren, en alle boeken gewoon op de vloer mieteren is ook geen succesvolle strategie. Tot zover is dat logisch.

Maar die regels zijn niet altijd even duidelijk. Als alle dozen leeg zijn, lichten de verkeerd geplaatste objecten op. Het is dan soms even puzzelen wat er precies verkeerd aan is, vooral als je ondanks de prachtige pixel-graphics niet precies ziet wat een voorwerp voor moet stellen. Zo zagen wij iets dat leek op een bundeltje stokjes, waarvan we niet wisten waar het voor diende. De regels lijken soms wat arbitrair, zoals deodorant die niet in het medicijnkastje mag staan.

Naarmate de game vordert, kom je in steeds grotere huizen terecht (hoera, geld verdienen!), maar dat komt de flow van het spel niet altijd ten goede. Het duurt simpelweg te lang om elke keer naar de juiste kamer te wisselen als je een voorwerp op een bepaalde plek neer wilt zetten. Via een plattegrond kies je bijvoorbeeld tussen de gang, slaapkamer of keuken, maar omdat je dat telkens voor elk voorwerp opnieuw moet doen, kan dat irriteren. 

©GMRimport

Vooral omdat de dozen soms een beetje chaotisch zijn ingepakt, met keukenspullen tussen de boeken of een paar schoenen dat over twee dozen is verspreid. Maar goed, dat detail past dan wel weer bij het idee van de hoofdpersoon die we voor onszelf hebben gevormd.

Dat is uiteindelijk de grootste verdienste van Unpacking: tijdens de drie uurtjes die we met de game hebben doorgebracht, hebben we met geen enkel personage interactie gehad. Toch hebben we een kraakhelder beeld van deze vrouw en de mensen om haar heen. We voelen daadwerkelijk iets bij die verzameling knuffels, de GameCube met bijbehorende games, of het diploma dat trots aan de muur hangt. Het zijn maar spullen, waar daar zit zoveel meer achter.

Unpacking is nu verkrijgbaar op Xbox, Nintendo Switch en pc. Voor deze recensie is de game gespeeld op een Xbox Series X.

Watch on YouTube
Uitstekend
Conclusie

Unpacking transformeert een vervelend klusje tot een ontroerende game. Door het verhuizen van iemands spullen komt die persoon helemaal tot leven, ook al zul je haar nooit ontmoeten.

Plus- en minpunten
  • Bijzondere manier van verhaalvertelling, ontspannende gameplay
  • Regels en voorwerpen niet altijd duidelijk, wisselen tussen kamers is irritant

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Helldivers 2-studio blundert: nieuwe mechaniek brengt friendly fire
Nieuws

Helldivers 2-studio blundert: nieuwe mechaniek brengt friendly fire

Ontwikkelaar Arrowhead werkt aan een oplossing

Een nieuwe spelmechaniek in Helldivers 2 kost spelers letterlijk de kop. Na talloze klachten uit de achterban heeft ontwikkelaar Arrowhead wederom moeten ingrijpen.

Het gaat om het Democracy Space Station dat afgelopen week aan Helldivers 2 werd toegevoegd. De nieuwe mechaniek geeft spelers speciale, extra sterke tactische aanvallen die helpen bij het bevrijden van sterrenstelsels. Onverwacht keerde de mechaniek zich juist tegen spelers, die ook worden opgeblazen door de aanvallen van het mobiele ruimtestation. Een klassiek geval van friendly fire dus.

Door de kolderieke toon die het spel geregeld aanhaalt klinkt het bovenstaande probleem misschien ironisch (Helldiver-soldaten offeren zichzelf in het spel tenslotte op voor de democratie), maar het verpest wel degelijk het plezier van de spelers. Arrowhead heeft ingegrepen door gratis schilden en extra levens uit te delen terwijl aan een structurele oplossing wordt gewerkt. Ondertussen vragen spelers zich af of de nieuwe mechaniek überhaupt is getest voordat hij officieel werd uitgebracht, zo blijkt uit de reacties op social media.

View post on X

Helldivers 2 kreeg na zijn release eerder dit jaar met de nodige problemen te maken. De game werd zo goed verkocht dat de servers het aantal spelers niet kon dragen. Als gevolg konden speler tijdens piekuren niet inloggen op de servers. Dat probleem werd verholpen, maar vervolgens kreeg men felle kritiek op de implementatie van het PlayStation-account, dat verplicht moest worden aangemaakt om te kunnen spelen.

Ook die beslissing werd door Sony teruggedraaid, maar dat betekende niet dat de problemen voorbij waren. Arrowhead kreeg de wapens maar niet goed gebalanceerd in zijn patches, tot woede van de spelersschare. En nu is het dus weer raak met het nieuwe Democracy Space Station. Zoals gezegd werkt Arrowhead aan een oplossing voor het probleem.

Helldivers 2 is verkrijgbaar voor PlayStation 5 en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Productie nieuwe content voor Payday 3 wordt afgeschaald
Nieuws

Productie nieuwe content voor Payday 3 wordt afgeschaald

De game is een commercieel succes volgens de ontwikkelaar

Starbreeze AB, de ontwikkelaar van Payday 3, gaat de ondersteuning van die game met nieuwe content in het komende jaar afschalen.

Dat blijkt uit een financieel verslag dat onlangs door Starbreeze werd gepubliceerd. De beslissing volgt op de release van een grote gratis update ter gelegenheid van de eerste verjaardag van Payday 3. Volgens de ontwikkelaar was het gratis contentpakket een van de grootste die Starbreeze ooit heeft gemaakt. “Met het tweede jaar in het achterhoofd zijn we er zeker van dat we onze spelers nog steeds waarde kunnen brengen, maar dan met aanzienlijk minder inbreng vanuit ons”, schrijft CEO Mats Juhl in het verslag.

De stroom aan content zal dus minder worden, maar droogt niet volledig op. De focus wordt verlegd naar de volgende game van Starbreeze, namelijk een nog naamloze Dungeons and Dragons-game. Die titel staat intern te boek onder de codenaam “Project Baxter”. De studio zegt dat er intern wekelijks playtests plaatsvinden voor de nieuwe game. Volgens Juhl zijn tegenvallende prestaties van Payday 3 in ieder geval geen reden voor het besluit van de studio. Hij noemt het spel een “commercieel succes”, maar benoemt ook de technische problemen die Payday 3 tijdens de release teisterden. Juhls uitspraak over het succes van de game staat haaks op een eerdere verklaring van Starbreeze.

Payday 3 verscheen in oktober vorig jaar, maar het spel ontving veel kritiek vanwege allerlei bugs en matchmakingproblemen. De spelersrecensies op Steam zijn dan ook verdeeld en recentelijk zelfs grotendeels negatief. Begin dit jaar deed het bedrijf een persbericht uitgaan waarin het zei dat de verkoop en spelersactiviteit van Payday 3 “significant lager ligt dan we zouden willen.” De ontwikkelaar liet destijds weten dat het team zich volledig zou storten op het verbeteren van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!