Life is Strange: True Colors toont het gevaar van empathie
Reviews

Life is Strange: True Colors toont het gevaar van empathie

Met Life is Strange: True Colors keert de succesvolle serie terug met een nieuw hoofdpersonage en weer een bijzondere superkracht. Deze keer zonder losse afleveringen, want je beleeft het bijzondere verhaal waarin jij de keuzes maakt in één keer.

In True Colors zet je als Alex Chen de eerste onwennige stappen in het kleurrijke, kleine Haven Springs. Na een moeilijke jeugd bezoekt ze daar haar broer Gabe, die in het idyllische dorpje een leven heeft opgebouwd. Maar dan verongelukt Gabe. Uit alles blijkt dat dit geen ongeluk was en het is aan Alex om niet alleen het verlies van haar broer te verwerken, maar ook om achter de waarheid te komen.

Voor beide doeleinden kan haar superkracht helpen. Zodra mensen een emotie zoals angst of woede intens voelen, ziet Alex een gekleurde aura om hen heen. Dat betekent dat ze hun gedachten kan lezen. Is de emotie zeer sterk, dan kan Alex zelfs de wereld zien zoals die persoon, om zo meer te leren over wat er aan de hand is.

©GMRimport


Het is niet zo'n spectaculaire kracht als de tijd terugdraaien of telekinese, maar voor een game waarin verhaalvertelling voorop staat is het een bijzonder handige kracht om te hebben.

Empathie

De kracht van Alex laat mooi de goede en duistere kant van empathie zien. Aan de ene kant zorgt empathie ervoor dat we ons beter kunnen inleven in de situatie van anderen, maar je kunt ook doorslaan in je empathische gevoelens. Stel je voor dat iemand extreem verdrietig is en hulp nodig heeft. Helpt het dan meer als je empathisch dezelfde emotie voelt, of dat je begrip toont, luistert en met praktische zaken helpt?

De kracht van Alex geeft dit dilemma goed weer. Door te zien hoe iemand zich voelt kan ze deze mensen helpen, maar zodra ze te dichtbij komt, kopieert ze de gevoelens. De emoties nemen haar dan over, waardoor ze mensen dus letterlijk op afstand moet houden.

Daarnaast valt op dat True Colors, in tegenstelling tot voorgaande Life is Strange-games, het niet zo moet hebben van de cliffhangers. 

-

Het is alleen wel jammer dat de game niet ingaat op de morele consequenties van deze superkracht. Alex zet haar kracht in om anderen beter te kunnen helpen, maar het voelt als speler vreemd dat ze zonder enige terughoudendheid met haar handen in de privégedachten van anderen duikt alsof het een grabbelton is.

Ergens past dat ook wel weer bij deze serie, want in de vorige Life is Strange-games hebben we allemaal wel eens de computer van een ander personage gebruikt om e-mails te lezen. Is iemands gedachten lezen dan zo anders?

©GMRimport

Haven Springs Twitter

True Colors speelt zich grotendeels af in één straat, waar je enkele locaties van Haven Springs kunt bezoeken zoals de platenwinkel, bloemenwinkel en de kroeg waar Alex werkt en woont. Het is een fijne plek die steeds meer eigen aanvoelt. Je leert de locaties en de lokale bevolking kennen, zowel de hoofdpersonages als andere dorpsbewoners wiens kleine verhaaltjes je kunt volgen als je daar zin in hebt.

Tevens speelt je in-game telefoon een grote rol in dit dorpje. Er is een soort Twitter met alleen maar mensen uit het dorp, waar je tweets en reacties kunt lezen. Daarnaast stuurt iedereen massaal tekstberichtjes naar elkaar. Je kunt zelf niet kiezen hoe je op deze berichtjes reageert, maar het zo nu en dan lezen geeft wat extra diepte aan het leven in Haven Springs.

Wat bij het vertellen van dit verhaal vooral opvalt, is hoe goed het geschreven en geacteerd is. Ondanks de superkracht, voelt True Colors realistisch en oprecht.

-

Geen episodes

Deck Nine Games heeft er deze keer voor gekozen om de hele game in één keer uit te brengen. Het verhaal bestaat nog wel uit hoofdstukken, waarbij je aan het eind je keuzes kunt vergelijken met andere spelers en je vrienden. Maar je kunt direct door naar het volgende hoofdstuk.

Dat is een goede beslissing. Allereerst omdat bij voorgaande games er best veel tijd tussen de hoofdstukken zat. Latere hoofdstukken waren nog volop in ontwikkeling, terwijl de eerste hoofdstukken al speelbaar waren. Loop je dan als gamemaker vertraging op, dan zitten spelers niet alleen met een onopgeloste cliffhanger, maar verliezen ze ook sneller hun interesse.

Daarnaast valt op dat True Colors, in tegenstelling tot voorgaande Life is Strange-games, het niet zo moet hebben van de cliffhangers. Deck Nine vertelt een mooi, emotioneel verhaal over rouw. Hoewel er mysteries zijn op te lossen, gaat dit verhaal vooral over hoe personages omgaan met hun emoties na een groot verlies. Cliffhangers voegen daar niet zoveel aan toe.

©GMRimport

Op vooruit gegaan

Wat bij het vertellen van dit verhaal vooral opvalt, is hoe goed het geschreven en geacteerd is. Ondanks de superkracht, voelt True Colors realistisch en oprecht. Sinds de eerste Life is Strange is de serie er op dat vlak dus flink op vooruit gegaan. Ook de gezichtsuitdrukkingen zijn indrukwekkend en dat helpt absoluut bij het overbrengen van de emoties.

Alleen gaan de gesprekken vaak wel heel erg traag. Zó traag, dat ik regelmatig even op m'n smartphone ging kijken, terwijl ik mij eigenlijk op de game wilde focussen. Er vallen gewoonweg te veel pauzes. Er mag best wat pit in de dialogen zitten, want het schrijfwerk is sterk genoeg om de beoogde emoties over te brengen.

Life is Strange: True colors is verkrijgbaar voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series S/X, Xbox One, pc, Stadia en later ook Nintendo Switch. Voor deze review is het spel getest op PlayStation 4.

Watch on YouTube
Uitstekend
Conclusie

Life is Strange: True Colors vertelt een mooi verhaal over rouw en empathie. Het schrijf- en acteerwerk is duidelijk van een hoger niveau vergeleken met de vorige delen in de serie, en omdat we alle hoofdstukken in één keer kunnen spelen komt het emotionele verhaal beter binnen. Toch had er best wat meer pit in de dialogen mogen zitten om onze aandacht erbij te houden.

Plus- en minpunten
  • Goed geschreven en geacteerd, interessante keuzes, mooie gezichtsuitdrukkingen
  • Dialogen kunnen meer pit gebruiken, mist morele overwegingen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!