Death’s Door is een verrassende en uitdagende Zelda-like
Reviews

Death’s Door is een verrassende en uitdagende Zelda-like

De dood komt voor ons allemaal, maar in de wereld van Death’s Door is er iets vreemds aan de hand. Sommige wezens lijken alleen maar ouder te worden, maar niet te sterven, waardoor ze het onvermijdelijke bezoek van Magere Hein blijven uitstellen. Een onderdaan van het dodenrijk - een met een zwaard bewapende en gekortwiekte kraai - trekt eropuit om te achterhalen hoe de vork precies in de steel steekt.

De unieke wereld van Death’s Door is een aaneenschakeling van verlaten kerkhoven, spookachtige moerassen en vervallen kastelen. Het ontbreken van de dood heeft het leven weinig goeds gedaan, waardoor deze plek alleen nog maar bevolkt wordt door monsters en drie van hun groteske leiders. Alleen door de zielen van deze opper-onsterfelijken naar Death’s Door te brengen kan de orde hersteld worden.

Het brengt de kraai naar alle uithoeken van deze bizarre spelwereld. Death’s Door heeft wat opzet betreft veel gemeen met The Legend of Zelda. Ook in dit spel is er een overkoepelende bovenwereld en een reeks van (deels) ondergrondse kerkers. In die kerkers bevat bijna iedere kamer een puzzel en is er tevens een nieuwe vaardigheid te vinden waarmee weer nieuwe wegen worden geopend.

©GMRimport

Geen kaart en een beetje traag

Ook bovengronds openen er steeds nieuwe wegen. Schakelaars die eenmaal omgezet zijn toveren bijvoorbeeld ladders tevoorschijn die voor handige shortcuts zorgen. De spelwereld is opvallend compact, maar door de meerdere verdiepingen en wegen die pas met speciale vaardigheden geopend kunnen worden, steekt het best ingewikkeld in elkaar. Zó ingewikkeld dat een kaart best handig was geweest, maar die ontbreekt helaas.

Terugkeren naar eerder bezochte gebieden is een belangrijk onderdeel van het spel, waardoor je heel wat af loopt. Zo verkrijgt de kraai een magische vuurbal waarmee dikke spinnenraggen weggebrand kunnen worden om nieuwe gangen vrij te maken. Het is daarom jammer dat de loopsnelheid van de kraai traag is. Een sprintknop voor gebruik buiten gevechten was bijvoorbeeld een welkome toevoeging geweest.

©GMRimport

Rollend en hakkend

Naast het doorkruisen van de spelwereld zijn de gevechten in Death’s Door een minstens zo’n groot onderdeel van het spel. Monsters bevolken de bovenwereld, maar verschijnen op gezette momenten ook uit speciale portalen om de kraai te overvallen. De gevechten zijn in theorie simpel, met een standaard zwaardaanval en meerdere magische projectielen, maar toch weet Death’s Door er iets interessants van te maken. Timing is cruciaal door bijvoorbeeld op tijd aan de kant te rollen en veel aanvallen van vijanden kunnen met een slag op het juiste moment teruggekaatst worden.

De eindbazen vormen het absolute hoogtepunt van het spel. Deze groteske wezens hebben zo lang de dood weten te ontsnappen, dat ze grootser en gevaarlijker zijn dan alle monsters die in de rest van de wereld zijn te vinden. Weet de kraai ze vaak genoeg te raken, dan verschijnen er barsten in hun gelaat, waardoor je een duidelijk beeld krijgt van hoe ver je bent in het gevecht.

Onderwerpen zoals de dood en onsterfelijke zielen klinken misschien wat zwaarmoedig, maar Death’s Door komt regelmatig verrassend grappig uit de hoek

-

Death’s Door is bij vlagen behoorlijk pittig, maar nooit oneerlijk. Checkpoints zijn altijd vlak voor eindbazen te vinden en omdat je regelmatig nieuwe routes opent hoef je maar zelden eerder bezochte gebieden te doorlopen of puzzels opnieuw op te lossen. De skilltree die de standaard vaardigheden van de kraai verbetert, maakt het avontuur nog wat beter behapbaar. Aanvallen met het zwaard of magie kunnen verbeterd worden, maar ook de rolsnelheid of hoe snel een spreuk uitgesproken wordt is te upgraden. Dat kost behoorlijk wat zieltjes, maar helaas voelt het verschil tussen upgrades vaak erg klein. De skilltree is daardoor vergeleken met de rest van het spel een beetje saai.

©GMRimport

De dood is niet het einde

Veel sterker is de sfeer en de bijbehorende muziek. Vooral op momenten dat je rustig de wereld kunt verkennen is de soundtrack Death’s Door op zijn best. De melodie die afspeelt in de tuin van de eerste eindbaas springt er bovenuit, maar eigenlijk is de muziek overal in het spel goed. Het schrijfwerk verdient ook complimenten. Onderwerpen zoals de dood en onsterfelijke zielen klinken misschien wat zwaarmoedig, maar Death’s Door komt regelmatig verrassend grappig uit de hoek.

Death’s Door uitspelen kost ongeveer acht à tien uur. Dan rollen de credits voorbij, maar is het avontuur nog niet helemaal afgelopen. Het spel heeft na het uitspelen nog wat verrassingen klaarstaan, waardoor het loont om verder te blijven spelen. Het maakt de tocht naar de volle 100% behalen een stuk leuker. Wel moet gezegd worden dat de rek er bij de gevechten in Death’s Door tegen het einde wel een beetje uit is. Daarvoor is er simpelweg te weinig variatie in de verschillende vijanden.

©GMRimport

Death’s Door is nu verkrijgbaar voor pc en Xbox-consoles.

Uitstekend
Conclusie

Death’s Door is een prima door Zelda geïnspireerde game die het moet hebben van spannende (eindbaas)gevechten en een uitstekend opgezette wereld. Het spel weet nergens echt boven zijn grote voorbeeld uit te stijgen, maar is zo degelijk en voorzien van ’een dusdanig goede soundtrack dat dit nooit een serieus probleem vormt. Death’s Door heeft zelfs genoeg verrassingen in petto om na het einde leuk te blijven.

Plus- en minpunten
  • Uitstekende eindbazen, briljante soundtrack, opzet spelwereld, leuke post-game
  • Gebrek aan variatie bij vijanden, ietwat saaie skilltree, te traag looptempo voor backtracking

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Forza Horizon 5 komt in de lente naar PlayStation 5
Nieuws

Forza Horizon 5 komt in de lente naar PlayStation 5

Microsofts multiplatformstrategie breidt uit

Forza Horizon 5 komt in de lente naar de PlayStation 5. Ook komt er een update met nieuwe content voor alle platforms.

Dat heeft ontwikkelaar Playground Games bekendgemaakt. De PlayStation 5-versie wordt ontwikkeld door Panic Button, in samenwerking met Turn 10 Studios en Playground Games. Een exacte releasedatum is er nog niet. Spelers kunnen de game al wel aan hun wensenlijst toevoegen in de PlayStation Store.

Wat content betreft, is deze versie exact gelijk aan de in 2021 verschenen Xbox- en pc-versie, inclusief alle eerder verschenen updates. Reeds uitgekomen uitbreidingen, waaronder de verschillende Car Packs en de Hot Wheels-uitbreiding, kunnen los worden aangeschaft in de PlayStation Store. De PlayStation-versie ondersteunt cross-play met alle andere platforms.

Forza Horizon 5 krijgt in de toekomst een nieuwe contentupdate. De gratis Horizon Realms-update biedt een collectie van eerder verschenen Evolving Worlds en "andere verrassingen", laat de ontwikkelaar weten. Wanneer deze content verschijnt, is niet bekend.

Forza Horizon 5 verscheen in 2021 op Xbox-consoles en pc. Sander Hölsgens beloonde de openwereldracegame met een 8,5 in de Gamer.nl-review: "Forza Horizon 5 is een prachtige, gelaagde en omvangrijke representatie van de globale autocultuur. Of je nu wilt driften in een opgevoerde Supra of de supersnelle elektrische Porsche Taycan op z’n staart wilt trappen, Forza Horizon 5 doet het met verve."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Futuristische shooter Turbo Overkill nu verkrijgbaar op consoles
Nieuws

Futuristische shooter Turbo Overkill nu verkrijgbaar op consoles

Voor twee tientjes op Switch, PS5, PS4, Xbox Series en Xbox One

De cyberpunkshooter Turbo Overkill is nu speelbaar op Nintendo Switch, PlayStation- en Xbox-consoles.

De game verscheen in 2022 al via early access op pc en kwam in 2023 ook volledig uit, en nu is dus de consoleversie verkrijgbaar. De game kost zo'n 20 euro.

In Turbo Overkill houden spelers een haast ritmische snelheid aan, waarbij men in een futuristische wereld allerlei vijanden raakschiet. Daarbij heeft het hoofdpersonage een kettingzaak op zijn been zitten. De game speelt zich af op de door misdaad geteisterde straten van Neo-paradise. Als een zogenaamde 'Street Cleaner' moeten spelers de straten vrijmaken van al het aanwezige tuig.

De pc-versie van Turbo Overkill stond in de Gamer.nl Top 25 van 2023, om precies te zijn op de vijfentwintigste plek. We schreven het volgende: "Turbo Overkill is een snelle shooter die is gemaakt door mensen die graag snelle shooters spelen. De game doet denken aan Doom Eternal in een cyberpunksetting, maar telt veel meer spelsystemen in dienst van dat typische fps-ritme. Je been is een kettingzaag, waarmee je onbeperkt over de vloer kan sliden om je tegenstanders om te zagen. Combineer dat met een wall rungrapple hook en triple jump, en je begrijpt het idee. Deze game flowt."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!