Death’s Door is een verrassende en uitdagende Zelda-like
Reviews

Death’s Door is een verrassende en uitdagende Zelda-like

De dood komt voor ons allemaal, maar in de wereld van Death’s Door is er iets vreemds aan de hand. Sommige wezens lijken alleen maar ouder te worden, maar niet te sterven, waardoor ze het onvermijdelijke bezoek van Magere Hein blijven uitstellen. Een onderdaan van het dodenrijk - een met een zwaard bewapende en gekortwiekte kraai - trekt eropuit om te achterhalen hoe de vork precies in de steel steekt.

De unieke wereld van Death’s Door is een aaneenschakeling van verlaten kerkhoven, spookachtige moerassen en vervallen kastelen. Het ontbreken van de dood heeft het leven weinig goeds gedaan, waardoor deze plek alleen nog maar bevolkt wordt door monsters en drie van hun groteske leiders. Alleen door de zielen van deze opper-onsterfelijken naar Death’s Door te brengen kan de orde hersteld worden.

Het brengt de kraai naar alle uithoeken van deze bizarre spelwereld. Death’s Door heeft wat opzet betreft veel gemeen met The Legend of Zelda. Ook in dit spel is er een overkoepelende bovenwereld en een reeks van (deels) ondergrondse kerkers. In die kerkers bevat bijna iedere kamer een puzzel en is er tevens een nieuwe vaardigheid te vinden waarmee weer nieuwe wegen worden geopend.

©GMRimport

Geen kaart en een beetje traag

Ook bovengronds openen er steeds nieuwe wegen. Schakelaars die eenmaal omgezet zijn toveren bijvoorbeeld ladders tevoorschijn die voor handige shortcuts zorgen. De spelwereld is opvallend compact, maar door de meerdere verdiepingen en wegen die pas met speciale vaardigheden geopend kunnen worden, steekt het best ingewikkeld in elkaar. Zó ingewikkeld dat een kaart best handig was geweest, maar die ontbreekt helaas.

Terugkeren naar eerder bezochte gebieden is een belangrijk onderdeel van het spel, waardoor je heel wat af loopt. Zo verkrijgt de kraai een magische vuurbal waarmee dikke spinnenraggen weggebrand kunnen worden om nieuwe gangen vrij te maken. Het is daarom jammer dat de loopsnelheid van de kraai traag is. Een sprintknop voor gebruik buiten gevechten was bijvoorbeeld een welkome toevoeging geweest.

©GMRimport

Rollend en hakkend

Naast het doorkruisen van de spelwereld zijn de gevechten in Death’s Door een minstens zo’n groot onderdeel van het spel. Monsters bevolken de bovenwereld, maar verschijnen op gezette momenten ook uit speciale portalen om de kraai te overvallen. De gevechten zijn in theorie simpel, met een standaard zwaardaanval en meerdere magische projectielen, maar toch weet Death’s Door er iets interessants van te maken. Timing is cruciaal door bijvoorbeeld op tijd aan de kant te rollen en veel aanvallen van vijanden kunnen met een slag op het juiste moment teruggekaatst worden.

De eindbazen vormen het absolute hoogtepunt van het spel. Deze groteske wezens hebben zo lang de dood weten te ontsnappen, dat ze grootser en gevaarlijker zijn dan alle monsters die in de rest van de wereld zijn te vinden. Weet de kraai ze vaak genoeg te raken, dan verschijnen er barsten in hun gelaat, waardoor je een duidelijk beeld krijgt van hoe ver je bent in het gevecht.

Onderwerpen zoals de dood en onsterfelijke zielen klinken misschien wat zwaarmoedig, maar Death’s Door komt regelmatig verrassend grappig uit de hoek

-

Death’s Door is bij vlagen behoorlijk pittig, maar nooit oneerlijk. Checkpoints zijn altijd vlak voor eindbazen te vinden en omdat je regelmatig nieuwe routes opent hoef je maar zelden eerder bezochte gebieden te doorlopen of puzzels opnieuw op te lossen. De skilltree die de standaard vaardigheden van de kraai verbetert, maakt het avontuur nog wat beter behapbaar. Aanvallen met het zwaard of magie kunnen verbeterd worden, maar ook de rolsnelheid of hoe snel een spreuk uitgesproken wordt is te upgraden. Dat kost behoorlijk wat zieltjes, maar helaas voelt het verschil tussen upgrades vaak erg klein. De skilltree is daardoor vergeleken met de rest van het spel een beetje saai.

©GMRimport

De dood is niet het einde

Veel sterker is de sfeer en de bijbehorende muziek. Vooral op momenten dat je rustig de wereld kunt verkennen is de soundtrack Death’s Door op zijn best. De melodie die afspeelt in de tuin van de eerste eindbaas springt er bovenuit, maar eigenlijk is de muziek overal in het spel goed. Het schrijfwerk verdient ook complimenten. Onderwerpen zoals de dood en onsterfelijke zielen klinken misschien wat zwaarmoedig, maar Death’s Door komt regelmatig verrassend grappig uit de hoek.

Death’s Door uitspelen kost ongeveer acht à tien uur. Dan rollen de credits voorbij, maar is het avontuur nog niet helemaal afgelopen. Het spel heeft na het uitspelen nog wat verrassingen klaarstaan, waardoor het loont om verder te blijven spelen. Het maakt de tocht naar de volle 100% behalen een stuk leuker. Wel moet gezegd worden dat de rek er bij de gevechten in Death’s Door tegen het einde wel een beetje uit is. Daarvoor is er simpelweg te weinig variatie in de verschillende vijanden.

©GMRimport

Death’s Door is nu verkrijgbaar voor pc en Xbox-consoles.

Uitstekend
Conclusie

Death’s Door is een prima door Zelda geïnspireerde game die het moet hebben van spannende (eindbaas)gevechten en een uitstekend opgezette wereld. Het spel weet nergens echt boven zijn grote voorbeeld uit te stijgen, maar is zo degelijk en voorzien van ’een dusdanig goede soundtrack dat dit nooit een serieus probleem vormt. Death’s Door heeft zelfs genoeg verrassingen in petto om na het einde leuk te blijven.

Plus- en minpunten
  • Uitstekende eindbazen, briljante soundtrack, opzet spelwereld, leuke post-game
  • Gebrek aan variatie bij vijanden, ietwat saaie skilltree, te traag looptempo voor backtracking

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rainbow Six Siege gaat ‘free-to-access’ met de X-update
Nieuws

Rainbow Six Siege gaat ‘free-to-access’ met de X-update

Onder andere Dual Front en visuele verbeteringen worden

Ubisoft heeft uitgelicht wat de eerder aangekondigde Rainbow Six Siege X-update betekent voor de tactische shooter. Onder andere de nieuwe gamemodus Dual Front en het feit dat de game free-to-access wordt komen aan bod.

Dat deed het bedrijf middels een presentatie die werd uitgezonden, al konden fans ook een evenement in Atlanta bijwonen om de onthulling samen met medespelers mee te maken. 

De update, genaamd Rainbow Six Siege X, voegt meer content toe aan de shooter in de vorm van een nieuwe gamemodus genaamd Dual Front. Daarin nemen - zoals eerder was gelekt - twee teams van zes spelers het tegen elkaar op in een grotere speelomgeving waarin ze dieper in het territorium van de tegenstander moeten gaan. Iedereen blijft in Dual Front overigens respawnen, waar doodgaan in Rainbow Six Siege doorgaans betekent dat je jouw teammates moet spectaten.

Verder verbetert de update het uiterlijk van de maps met dank aan een nieuw belichtingssysteem, wordt audio nauwkeuriger en kunnen onder andere gasbuizen in de omgeving gebruikt worden voor een tactisch voordeel. 

Misschien wel de meest opvallende keuze die samengaat met de update is dat Rainbow Six Siege gedeeltelijk free-to-play wordt. Spelers kunnen gratis beginnen met spelen in de unranked modi van het spel, en maximaal 26 van de 76 beschikbare operators vrijspelen. 

Wie de betaalde versie van het spel aanschaft krijgt ook toegang tot de competitieve modi als Ranked en Siege Cup, en kan 50 operators bemachtigen. Spelers die Rainbow Six Siege al bezitten behouden al hun content. Ubisoft gaat ook harder inzetten op eSports door een aparte tab in het menu toe te voegen.

De beta-versie van Rainbow Six Siege X is nu beschikbaar tot en met 19 maart, op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Toegang tot de beta wordt verleend middels Twitch Drops, dus spelers moeten op Twitch Rainbow Six Siege livestreams kijken om toegang te krijgen. De update wordt op 10 juni volledig uitgerold voor spelers op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc.

Gamer.nl kreeg een previewbuild van de Dual Front-modus voorgeschoteld, en kreeg al meer te horen over de veranderingen die in Rainbow Six Siege X worden doorgevoerd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Star Fox geïnspireerde Wild Blue onthuld tijdens Humble Games Showcase
Nieuws

Door Star Fox geïnspireerde Wild Blue onthuld tijdens Humble Games Showcase

Ook dlc voor Bo: Path of the Teal Lotus kwam voorbij

Gisteren werd de Humble Games Showcase uitgezonden, waar diverse aankomende indiegames voorbijkwamen - waaronder de door Star Fox geïnspireerde on-rails shooter Wild Blue.

De game van ontwikkelaar Chuhai Labs moet "de on-rails avonturen uit de jaren negentig" in een nieuw jasje stoppen. In de game besturen spelers Bowie Stray en zijn team van Blue Bombers terwijl ze door de lucht vliegen en de wereld redden.

De ontwikkelstudio is opgericht door Giles Goddard, de programmeur van de oorspronkelijke Star Fox (in Europa bekend als Starwing). Het spel komt op een nog onbekend moment uit op Steam.

Andere games die tijdens de Humble Games Showcase werden onthuld of getoond, zijn onder andere Wall World 2, Antro, Future Vibe Check, Town of Zoz, Monaco 2 en dlc voor Bo: Path of the Teal Lotus. Hieronder is een selectie aan beelden te zien, gevolgd door de complete presentatie.

Watch on YouTube

Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!