PlayStation ontslaat acht procent van alle werknemers, London Studio sluit geheel
Gamer.nl
Nieuws

PlayStation ontslaat acht procent van alle werknemers, London Studio sluit geheel

Het gaat om ongeveer negenhonderd werknemers

Sony Interactive Entertainment gaat wereldwijd ongeveer negenhonderd werknemers ontslaan, zo heeft het bedrijf achter de PlayStation-consoles vandaag aangekondigd.

Jim Ryan, de huidige CEO van het bedrijf die komende maand vertrekt, bevestigde dat nieuws vandaag. Het gaat om ongeveer acht procent van het totaal aantal werknemers bij Sony Interactive Entertainment, oftewel zo'n negenhonderd ontslagen.

Onder andere studio's als Naughty Dog, Insomniac Games, Guerrilla Games (volgens het AD gaat het om tien procent - oftewel circa veertig werknemers - van de Nederlandse studio), Firesprite en diverse creatieve en ondersteunende teams van PlayStation worden getroffen. Daarbij wordt SIE London Studio - onder andere bekend van de Singstar- en EyeToy-games, alsmede PlayStation VR Worlds - in zijn geheel gesloten. De studio werkte aan een online co-op-game die zich in een fantasieversie van Londen afspeelde. De huidige status van die game is onbekend, maar gezien Sony het ook heeft over meerdere geannuleerde games is het waarschijnlijk dat het spel niet meer in ontwikkeling is.

"Dit zijn enorm getalenteerde mensen die onderdeel hebben uitgemaakt van ons succes, en we zijn hen erg dankbaar voor hun bijdragen", aldus Ryan in een blogpost met daarin een e-mail naar werknemers. "Maar de industrie is enorm veranderd en we moeten ons klaarmaken voor wat er komen gaat. We moeten voldoen aan de verwachtingen van ontwikkelaars en gamers en toekomstige gametechnologie voortbewegen. Daarom nemen we een stap terug om er zeker van te zijn dat we de beste game-ervaringen kunnen blijven leveren."

Ook Hermen Hulst, die voorheen het Nederlandse Guerrilla Games leidde en tegenwoordig hoofd van PlayStation Studios is, bracht een statement naar buiten. "We hebben naar onze studio's en onze portfolio gekeken, projecten geëvalueerd die in verschillende stadia van ontwikkeling waren, en hebben besloten dat sommigen van deze projecten niet verder worden ontwikkeld."

Welke games precies zijn geannuleerd is niet bekend, maar eerder annuleerden Sony en Naughty Dog al een The Last of Us-multiplayergame. Het bedrijf zet sinds een paar jaar in op live-service-ervaringen, al is een deel daarvan uitgesteld. Daarnaast meldt Jason Schreier dat bij Firesprite een Twisted Metal-live-service-game is geannuleerd.

Hulst vervolgt: "Ik wil duidelijk zijn dat het besluit om met deze projecten te stoppen niets te maken heeft met het talent of de passie van werknemers. Onze filosofie is altijd geweest om creatief te experimenteren. Soms worden geweldige ideeën niet geweldige games. Soms begint men met de beste intenties aan een project, maar verandert de markt of de industrie."

Het is niet de eerste ontslagronde binnen PlayStation van de afgelopen tijd. Afgelopen jaar werden er al zo'n honderd werknemers van Bungie ontslagen en werden er tientallen Naughty Dog- en Media Molecule-werknemers ontslagen.

In navolging van 2023 vallen er ook in 2024 opvallend veel ontslagen bij gamebedrijven. Zo werd eerder aangekondigd dat Microsoft 1900 werknemers van Xbox, Activision Blizzard en Bethesda ontslaat, dat Unity zo'n 1800 werknemers ontslaat, dat Twitch een grootschalige ontslagronde houdt, dat Riot Games 530 mensen ontslaat, Embracer een aanzienlijk gedeelte van Gearbox-studio Lost Boys Interactive ontslaat en dat een derde van alle werknemers bij Surgeon Simulator-ontwikkelaar Bossa Studios is ontslagen.

Ook zijn er ontslagen gevallen bij Dead by Daylight-ontwikkelaar Behaviour Interactive, Lords of the Fallen-uitgever CI Games en Rising Star Games-eigenaar Thunderful Group en heeft Eidos Montreal afscheid genomen van 97 werknemers. NBA 2K-studio Visual Concepts Austin kampt ook met een ontslagronde. Disco Elysium-ontwikkelaar ZA/UM heeft ook werknemers ontslagen. Verder maakte Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Lesie Benzies, bekend een onbekend aantal mensen te ontslaan. Eerder vandaag nog bleek dat er ontslagen vallen bij Until Dawn-studio Supermassive Games.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS
Gamer.nl
Nieuws

Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS

De game komt tegelijk met de Switch 2 uit op 5 juni

De pas aangekondigde Nintendo Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van AI-upscaletechnologie Deep Learing Super Sampling (DLSS).

Dat heeft ontwikkelaar CD Projekt Red aan Digital Foundry bevestigd. Daarmee is het de eerste Switch 2-game waarvan officieel bevestigd is dat er DLSS wordt gebruikt. "We gebruiken een versie van DLSS die beschikbaar is voor Nintendo Switch 2-hardware, aangedreven door Nividia's Tensor-cores. De game gebruikt DLSS in alle vier de modi: in handheld en docked, en de prestaties- en kwaliteitsgerichte variaties van elk van die opties."

Op wat voor manier DLSS precies wordt ingezet in de game, is niet bekend, maar waarschijnlijk is het bedoeld om de game in een zo hoog mogelijke resolutie en met een zo hoog mogelijke framerate te laten draaien. CD Projekt Red liet weten dat het bedrijf streeft naar een resolutie van 1080p in alle grafische modi wanneer de Switch 2 docked is. In handheldvorm wordt er naar een resolutie van 720p gestreefd.

De Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 werd tijdens de onthulling van de eerste games voor de console en de releasedatum aangekondigd. Het spel zal net als de Switch 2 zelf vanaf 5 juni verkrijgbaar zijn. Het gaat om de Ultimate Edition van de game. Daarin zit niet alleen de hoofdgame en de diverse uitgekomen updates, maar ook de vorig jaar verschenen uitbreiding Phantom Liberty. Hieronder is de aankondigingstrailer nog eens te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!