Ontslagronde bij Bungie zou zo'n honderd werknemers treffen

Ontslagronde bij Bungie zou zo'n honderd werknemers treffen

Geprezen componist Michael Salvatori is één van de ontslagen werknemers

De ontslagronde bij Destiny-ontwikkelaar Bungie zou ongeveer acht procent van de werknemers - oftewel zo'n honderd mensen - treffen.

Gisteren werd bevestigd dat er ontslagen vielen bij Bungie, nadat diverse werknemers op social media lieten weten te zijn ontslagen en het bedrijf dit vervolgens ook bevestigde. Toen waren er echter nog nauwelijks details over de situatie beschikbaar.

In een reportage van Bloomberg wordt wel meer informatie gegeven, waaronder bovenstaande cijfers. Werknemers zouden in een meeting vorige maand zijn gewaarschuwd dat de omzet zo'n 45 procent lager was dan de verwachtingen, wat volgens ceo Pete Parsons vooral zou komen door tegenvallend spelersbehoud in Destiny 2. Toen zou ook de beslissing zijn gemaakt om de volgende uitbreiding voor de game, The Final Shape, van februari 2024 naar juni uit te stellen.

Twee maanden later - oftewel gisteren - zouden de ontslagen vrij abrupt zijn gevallen. Forbes-schrijver Paul Tassi heeft verdere details in tweets gedeeld. Zo zouden arbeidsvoorwaarden maar tot het eind van de maand gelden, en de ontslagen vielen daarom expres op de laatste dag van de maand. Wel zou gezondheidszorg van de getroffen werknemers nog wel drie maanden gelden.

Een ander probleem is dat veel van de ontslagen werknemers hun aandelen in Bungie, die ze kregen na de overname van het bedrijf door Sony vorig jaar, zouden moeten afstaan aan het bedrijf. Deze aandelen zouden pas echt eigendom van de werknemers worden als ze een bepaald aantal jaren bij de ontwikkelaar werkzaam bleven, maar daar zouden ze door het ontslag dus de kans niet voor krijgen.

Volgens Bloomberg en Tassi zijn de ontslagen onderdeel van een overkoepelend besparingsinitiatief bij PlayStation. Eerder deze maand kwamen er berichten naar buiten over ontslagen bij The Last of Us-studio Naughty DogPlayStation-studio's in San Diego en Dreams-ontwikkelaar MediaMolecule. Laatstgenoemde werd officieel bevestigd. Ondanks dat het om een overkoepelend initiatief gaat, zou Bungie wel de vrijheid hebben gehad om zelf te bepalen hoe men zou besparen, en zou de ontslagronde dan ook de keuze van de ontwikkelaar zijn geweest.

Toen de berichten over de ontslagronde gisteren naar buiten kwamen, viel het ook op dat componist Michael Salvatori op zijn website aangaf dat hij niet meer werkzaam was bij het bedrijf. Salvatori was jarenlang werkzaam bij Bungie en onder andere verantwoordelijk voor iconische muziek uit de Halo-reeks. Via een tweet heeft journalist Tassi inmiddels bevestigd dat Salvatori ook onder de getroffen werknemers valt.

Er vinden dit jaar opvallend veel ontslagrondes plaats binnen de game-industrie. Onlangs werd er ook bericht over ontslagen bij Team17 en het team achter HearthstoneEerder bleek nog dat Epic Games ongeveer zestien procent van diens werknemers - rond de 830 werknemers - ontslaat. Eerder dit jaar kondigde CD Projekt Red aan zo'n tien procent van diens werknemers te ontslaan, en Microsoft liet rond de 10.000 werknemers gaan. Verder vinden er dit jaar ook ontslagrondes plaats bij bedrijven als UbisoftBiowareTelltale en Crystal Dynamics.

Naast ontslagrondes vertrekken ook diverse topmensen van hoge posities binnen bedrijven. Dit jaar kondigde Jim Ryan bijvoorbeeld zijn vertrek bij Sony PlayStation aan, terwijl Pete Hines bij Bethesda vertrekt. John Riccitiello stapt op bij Unity.

View post on X
View post on X
Playstation 5

Playstation 5 kopen?

Kopen voor Playstation 5

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!

" Zo zouden arbeidsvoorwaarden maar tot het eind van de maand gelden, en de ontslagen vielen daarom expres op de laatste dag van de maand." Hoe naai ik mijn werknemers les 1. Dit is er waarschijnlijk om er voor te zorgen dat werknemers geen misbruik gaan maken van de voorwaarden, maar erg netjes is het niet. "Een ander probleem is dat veel van de ontslagen werknemers hun aandelen in Bungie, die ze kregen na de overname van het bedrijf door Sony vorig jaar, zouden moeten afstaan aan het bedrijf. Deze aandelen zouden pas echt eigendom van de werknemers worden als ze een bepaald aantal jaren bij de ontwikkelaar werkzaam bleven, maar daar zouden ze door het ontslag dus de kans niet voor krijgen." Hoe naai ik mijn werknemers les 2. Je reputatie als werkgever is ook meteen vakkundig om zeep geholpen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand er nog zou willen solliciteren als je dit hoort.

[Reactie gewijzigd door op 1 november 2023 - 09:34]

0

Ik dacht gelezen te hebben dat Bungie ook een flinke vinger in de pap heeft als het om de live service games gaat die in ontwikkeling zijn. Het klinkt allemaal niet zo best, hopelijk valt het mee...

-1

Bungie heeft natuurlijk wel behoorlijk wat ervaring op dat gebied dus dat is niet zo gek. Wat natuurlijk wel een probleem gaat zijn misschien is dat als Sony hard wil in gaan zetten op live service games en de ontwikkelaar die je daar voor een groot deel verantwoordelijk voor maakt vervolgens veel werknemers moet gaan ontslaan. Dat doet je voorgenomen strategie geen goed lijkt me

1

Ik denk dat het een wijze les is voor Sony, gezien zij Bungie volledig zeggenschap hebben gegeven. Kan mij niet voorstellen dat Sony oke is met hoe dit allemaal is gedaan.

1

@LiquidShake zou goed kunnen dat je gelijk hebt. Sony heeft Bungie natuurlijk een bepaalde mate van autonomie gegund, maar wellicht dat Sony hierna inziet dat dat niet zo verstandig is geweest en gaat ingrijpen.

1
test

@liquidshake dacht ook dat Phil keer zei dat ie daarom ook het bonnetje te hoog vond wat bungie vroeg voor een overname. Bungie staat los van ps en bepaald alles zelf in grote lijnen. Maar vraag me af of daar misschien nu voor verandering in komt nu Jim weg gaat.

0

@HULSTPOWER De vraag is dan denk ik wel of je dit soort zaken gewoon maar kan aanpassen? Ze zijn neem ik aan contractuele afspraken/verplichtingen aangegaan met Bungie? Dan is het de stekker eruit en Bungie weer zelfstandig laten gaan wat toen ook met Activision is gebeurd? Of tegen een hoger bedrag ze volledig in je organisatie opnemen zodat ze doen wat Sony zegt? Of Bungie zijn eigen games laten ontwikkelen en ze lostrekken van de andere live service games waar ze nu aan bijdragen? (ik heb hier verder nul verstand van, het is gewoon uit interesse dat ik me dit afvraag)

[Reactie gewijzigd door Bart81 op 1 november 2023 - 11:59]

0

@Bart Ik denk dat Bungie zoiets wel contractueel heeft vastgelegd, maar dat is een aanname. Zoals in het artikel staat komt het besparingsinitiatief wel van Sony, maar de uitvoering is dus door Bungie zelf gedaan. Dit geeft volgens mij wel aan dat Sony Bungie wel degelijk dingen kan opleggen en dat ze niet de volledige vrijheid hebben. Ze spelen namelijk wel met het geld van Sony dus dat is heel begrijpelijk.

0
test

@bart dat is waar. Maar ik denk dat er wel dingen om gedraaid kan worden. Stel bungie zou er echt een zooitje van maken dan grijpt Sony echt wel in. Ding is bungie valt onder Sony en niet ps. Maar laat bungie lekker ze ding doen en de ps studios hun ding. Denk dat er daarom ook nu even een reorganisatie is bij Sony om alles even te veranderen of dit te goede is zal de toekomst uit wijzen. Maar ik zei het hier op. De site dat bungie best lastig kan zijn zie het verleden halo zou eerst Apple game worden ze gaan verder met micro dan willen ze weer los van micro en dan met Activision en ook die zijn met ze gestopt voor het einde van 10 jarige contract en zei je mag destiny ip houden.

0

Aanbevolen voor jou