Ontslagronde bij Bungie zou zo'n honderd werknemers treffen
Nieuws

Ontslagronde bij Bungie zou zo'n honderd werknemers treffen

Geprezen componist Michael Salvatori is één van de ontslagen werknemers

De ontslagronde bij Destiny-ontwikkelaar Bungie zou ongeveer acht procent van de werknemers - oftewel zo'n honderd mensen - treffen.

Gisteren werd bevestigd dat er ontslagen vielen bij Bungie, nadat diverse werknemers op social media lieten weten te zijn ontslagen en het bedrijf dit vervolgens ook bevestigde. Toen waren er echter nog nauwelijks details over de situatie beschikbaar.

In een reportage van Bloomberg wordt wel meer informatie gegeven, waaronder bovenstaande cijfers. Werknemers zouden in een meeting vorige maand zijn gewaarschuwd dat de omzet zo'n 45 procent lager was dan de verwachtingen, wat volgens ceo Pete Parsons vooral zou komen door tegenvallend spelersbehoud in Destiny 2. Toen zou ook de beslissing zijn gemaakt om de volgende uitbreiding voor de game, The Final Shape, van februari 2024 naar juni uit te stellen.

Twee maanden later - oftewel gisteren - zouden de ontslagen vrij abrupt zijn gevallen. Forbes-schrijver Paul Tassi heeft verdere details in tweets gedeeld. Zo zouden arbeidsvoorwaarden maar tot het eind van de maand gelden, en de ontslagen vielen daarom expres op de laatste dag van de maand. Wel zou gezondheidszorg van de getroffen werknemers nog wel drie maanden gelden.

Een ander probleem is dat veel van de ontslagen werknemers hun aandelen in Bungie, die ze kregen na de overname van het bedrijf door Sony vorig jaar, zouden moeten afstaan aan het bedrijf. Deze aandelen zouden pas echt eigendom van de werknemers worden als ze een bepaald aantal jaren bij de ontwikkelaar werkzaam bleven, maar daar zouden ze door het ontslag dus de kans niet voor krijgen.

Volgens Bloomberg en Tassi zijn de ontslagen onderdeel van een overkoepelend besparingsinitiatief bij PlayStation. Eerder deze maand kwamen er berichten naar buiten over ontslagen bij The Last of Us-studio Naughty DogPlayStation-studio's in San Diego en Dreams-ontwikkelaar MediaMolecule. Laatstgenoemde werd officieel bevestigd. Ondanks dat het om een overkoepelend initiatief gaat, zou Bungie wel de vrijheid hebben gehad om zelf te bepalen hoe men zou besparen, en zou de ontslagronde dan ook de keuze van de ontwikkelaar zijn geweest.

Toen de berichten over de ontslagronde gisteren naar buiten kwamen, viel het ook op dat componist Michael Salvatori op zijn website aangaf dat hij niet meer werkzaam was bij het bedrijf. Salvatori was jarenlang werkzaam bij Bungie en onder andere verantwoordelijk voor iconische muziek uit de Halo-reeks. Via een tweet heeft journalist Tassi inmiddels bevestigd dat Salvatori ook onder de getroffen werknemers valt.

Er vinden dit jaar opvallend veel ontslagrondes plaats binnen de game-industrie. Onlangs werd er ook bericht over ontslagen bij Team17 en het team achter HearthstoneEerder bleek nog dat Epic Games ongeveer zestien procent van diens werknemers - rond de 830 werknemers - ontslaat. Eerder dit jaar kondigde CD Projekt Red aan zo'n tien procent van diens werknemers te ontslaan, en Microsoft liet rond de 10.000 werknemers gaan. Verder vinden er dit jaar ook ontslagrondes plaats bij bedrijven als UbisoftBiowareTelltale en Crystal Dynamics.

Naast ontslagrondes vertrekken ook diverse topmensen van hoge posities binnen bedrijven. Dit jaar kondigde Jim Ryan bijvoorbeeld zijn vertrek bij Sony PlayStation aan, terwijl Pete Hines bij Bethesda vertrekt. John Riccitiello stapt op bij Unity.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Forse Stalker 2-patch voert meer dan 1200 verbeteringen door
Nieuws

Forse Stalker 2-patch voert meer dan 1200 verbeteringen door

GSC Game World heeft wederom een flinke patch voor Stalker 2: Heart of Chornobyl uitgebracht met meer dan 1200 verbeteringen en oplossingen voor bugs.

Patch 1.3 voert allerlei verbeteringen door aan de prestaties, gevechten en andere facetten van de game. Ook zijn er nieuwe scènes toegevoegd wanneer spelers sterven, zijn de gezichtsanimaties van NPC's verbeterd en is er een nieuw muziekthema voor Slag Heap bij nacht. Mutanten bewegen vloeiender en NPC's reageren nu beter op het geluid van voetstappen. De volledige patch notes zijn hier te vinden.

In Stalker 2: Heart of Chornobyl reizen spelers wederom af naar de Zone, een gebied rondom de Chornobyl Nuclear Power Plant waar straling voor allerlei mutaties zorgt. De game is sinds afgelopen najaar verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. Ook staat het spel op Xbox Game Pass. Stalker 2 kende op release wel bugs en andere technische mankementen. De ontwikkelaar bracht dan ook al meerdere patches uit om die weg te werken.

Dat de game is uitgekomen mag een klein wonder heten, want de ontwikkeling had wat voeten in de aarde. Het uit Oekraïne afkomstige GSC Game World heeft de werklocatie van werknemers meermaals moeten veranderen, terwijl diverse werknemers zich bij het Oekraïense leger voegden. Ook moest de ontwikkelaar dealen met het feit dat Russische hackers vroege versies van de game lekten.

Kamal van de Pol deelde een 7 uit in zijn review: "Stalker 2: Heart of Chornobyl is een melancholische en meeslepende shooter gemaakt in de meest bijzondere omstandigheden. De prachtige en tot de nok toe gevulde spelwereld gaat wel gepaard met frustrerende AI en grafische foutjes. Daarbij verschilt de ervaring in de kern niet veel van de voorgaande delen. Ondanks dat is Stalker 2 een game waar je uren in kunt stoppen. Hoe meer moeite je in het verkennen van de Zone steekt, des te meer het je oplevert."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Launchtrailer van Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition te zien
Nieuws

Launchtrailer van Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition te zien

Game verschijnt morgen op Nintendo Switch

Nintendo heeft de launchtrailer van Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition uitgebracht.

De game komt morgen uit voor Nintendo Switch en heeft verbeterde graphics en nieuwe verhaalelementen - inclusief een nieuwe omgeving. Mensen die het spel voor 6 april via de Nintendo eShop aanschaffen (of de downloadcode die bij de fysieke versie van de game zit inwisselen) ontvangen als bonus een Exploration Support Pack. Dit bevat onder andere 100.000 credits, de Advanced Iron Knife als mêleewapen, de Advanced Storm Assault Rifle, diverse verbeteringen voor wapens en armor en een Survival-armorset.

Xenoblade Chronicles X verscheen oorspronkelijk in 2015 voor de Wii U en is net als de andere Xenoblade Chronicles-games ontwikkeld door Monolith Soft. Een uniek aspect aan de game ten opzichte van de andere delen in de rpg-reeks is dat spelers hier gigantische mechs besturen. Het verhaal en de spelwereld staan volledig los van de andere delen en kan dus door nieuwe spelers ervaren worden.

"We schrijven het jaar 2054", zo luidt de officiële synopsis. "Na een vernietigende, intergalactische oorlog zijn de mensen van de Aarde gevlucht. Als één van de overlevenden en bewoners van de New Los Angeles (NLA)-kolonie, moet je een nieuw thuis bouwen op de gevaarlijke planeet Mira. Strijd voor de toekomst van de mensheid in een open wereld met vijf gevarieerde continenten vol onbekende wezens – waarvan sommige reusachtig groot."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!