Ontslagen bij Bungie, Marathon en Destiny 2-dlc naar verluidt uitgesteld
Nieuws

Ontslagen bij Bungie, Marathon en Destiny 2-dlc naar verluidt uitgesteld

Sony lijkt schoon schip te maken bij diens PlayStation-studio's

Er zijn een onbekend aantal ontslagen gevallen bij Bungie. Daarnaast zouden een Destiny 2-uitbreiding en de nieuwe game Marathon zijn uitgesteld.

Gisteravond kwamen de eerste berichten naar buiten over een ontslagronde bij de vorig jaar door Sony PlayStation overgenomen studio. Inmiddels heeft Bungie's CEO Pete Parsons het nieuws bevestigd.

"Vandaag is een droevige dag bij Bungie. We nemen afscheid van onze collega's die allen een significante impact bij onze studio hebben gemaakt. Wat deze exceptionele individuelen hebben bijgedragen aan onze games en Bungie's cultuur is enorm en blijft nog lange tijd onderdeel van Bungie."

Hoewel de hoeveelheid ontslagen en precieze namen niet werden genoemd, verschijnen op internet steeds meer berichten van getroffen voormalige werknemers. Zo is community manager Liana Ruppert laten gaan, zo vertelt ze zelf op social media. Componist Michael Salvatori lijkt volgens een bericht op diens website ook niet meer werkzaam te zijn bij de studio, al zou dat gezien zijn leeftijd van 69 jaar om pensioen kunnen gaan.

De ontslagen zouden ook invloed hebben op de gelande release van Destiny 2-uitbreiding The Final Shape en de game Marathon, zo meldt Bloomberg. The Final Shape staat officieel gepland voor een release op 27 februari 2024, maar inmiddels zou het gepland staan in juni. Het eerder dit jaar aangekondigde Marathon had nog geen officiële releasedatum, maar intern zou men op 2024 hebben gemikt, en dat zou nu 2025 worden.

Sony PlayStation lijkt diverse ontslagrondes binnen diens studio's te houden. Eerder deze maand kwamen er berichten naar buiten over ontslagen bij The Last of Us-studio Naughty Dog, PlayStation-studio's in San Diego en Dreams-ontwikkelaar MediaMolecule. Laatstgenoemde werd officieel bevestigd.

Er vinden dit jaar opvallend veel ontslagrondes plaats binnen de game-industrie. Onlangs werd er ook bericht over ontslagen bij Team17 en het team achter HearthstoneEerder bleek nog dat Epic Games ongeveer zestien procent van diens werknemers - rond de 830 werknemers - ontslaat. Eerder dit jaar kondigde CD Projekt Red aan zo'n tien procent van diens werknemers te ontslaan, en Microsoft liet rond de 10.000 werknemers gaan. Verder vinden er dit jaar ook ontslagrondes plaats bij bedrijven als UbisoftBiowareTelltale en Crystal Dynamics.

Naast ontslagrondes vertrekken ook diverse topmensen van hoge posities binnen bedrijven. Dit jaar kondigde Jim Ryan bijvoorbeeld zijn vertrek bij Sony PlayStation aan, terwijl Pete Hines bij Bethesda vertrekt. John Riccitiello stapt op bij Unity.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error