Ontslagen bij Bungie, Marathon en Destiny 2-dlc naar verluidt uitgesteld
Gamer.nl
Nieuws

Ontslagen bij Bungie, Marathon en Destiny 2-dlc naar verluidt uitgesteld

Sony lijkt schoon schip te maken bij diens PlayStation-studio's

Er zijn een onbekend aantal ontslagen gevallen bij Bungie. Daarnaast zouden een Destiny 2-uitbreiding en de nieuwe game Marathon zijn uitgesteld.

Gisteravond kwamen de eerste berichten naar buiten over een ontslagronde bij de vorig jaar door Sony PlayStation overgenomen studio. Inmiddels heeft Bungie's CEO Pete Parsons het nieuws bevestigd.

"Vandaag is een droevige dag bij Bungie. We nemen afscheid van onze collega's die allen een significante impact bij onze studio hebben gemaakt. Wat deze exceptionele individuelen hebben bijgedragen aan onze games en Bungie's cultuur is enorm en blijft nog lange tijd onderdeel van Bungie."

Hoewel de hoeveelheid ontslagen en precieze namen niet werden genoemd, verschijnen op internet steeds meer berichten van getroffen voormalige werknemers. Zo is community manager Liana Ruppert laten gaan, zo vertelt ze zelf op social media. Componist Michael Salvatori lijkt volgens een bericht op diens website ook niet meer werkzaam te zijn bij de studio, al zou dat gezien zijn leeftijd van 69 jaar om pensioen kunnen gaan.

De ontslagen zouden ook invloed hebben op de gelande release van Destiny 2-uitbreiding The Final Shape en de game Marathon, zo meldt Bloomberg. The Final Shape staat officieel gepland voor een release op 27 februari 2024, maar inmiddels zou het gepland staan in juni. Het eerder dit jaar aangekondigde Marathon had nog geen officiële releasedatum, maar intern zou men op 2024 hebben gemikt, en dat zou nu 2025 worden.

Sony PlayStation lijkt diverse ontslagrondes binnen diens studio's te houden. Eerder deze maand kwamen er berichten naar buiten over ontslagen bij The Last of Us-studio Naughty Dog, PlayStation-studio's in San Diego en Dreams-ontwikkelaar MediaMolecule. Laatstgenoemde werd officieel bevestigd.

Er vinden dit jaar opvallend veel ontslagrondes plaats binnen de game-industrie. Onlangs werd er ook bericht over ontslagen bij Team17 en het team achter HearthstoneEerder bleek nog dat Epic Games ongeveer zestien procent van diens werknemers - rond de 830 werknemers - ontslaat. Eerder dit jaar kondigde CD Projekt Red aan zo'n tien procent van diens werknemers te ontslaan, en Microsoft liet rond de 10.000 werknemers gaan. Verder vinden er dit jaar ook ontslagrondes plaats bij bedrijven als UbisoftBiowareTelltale en Crystal Dynamics.

Naast ontslagrondes vertrekken ook diverse topmensen van hoge posities binnen bedrijven. Dit jaar kondigde Jim Ryan bijvoorbeeld zijn vertrek bij Sony PlayStation aan, terwijl Pete Hines bij Bethesda vertrekt. John Riccitiello stapt op bij Unity.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Gamer.nl
Nieuws

Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Abonnement op uitbreidingspakket is ook vereist

De klassieke rpg Fire Emblem: The Sacred Stones is nu speelbaar via Nintendo Switch Online.

Fire Emblem: The Sacred Stones kwam in 2004 uit in Japan en het jaar erop in Europa en de Verenigde Staten. In de game ligt het koninkrijk Renais in puin na de plotselinge invasie van een voormalige bondgenoot.

De koninklijke erfgenamen Eirika en Ephraim gaan er op uit om Renais opnieuw op te bouwen en het duistere geheim achter de oorlog in hun thuisland te achterhalen. Het betreft het achtste deel in de Fire Emblem-reeks en het tweede deel dat ook buiten Japan uitkwam.

Het gaat om een Game Boy Advance-game, en het spel verschijnt dan ook in de GBA-app op Nintendo Switch Online. Daar is dus niet alleen een abonnement op de online dienst voor nodig, maar ook op het uitbreidingspakket.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!