Unity ontslaat 265 werknemers vanwege 'bedrijfsreset'
Ook worden er diverse kantoren gesloten en mogen werknemers meer thuiswerken
Unity heeft plannen aangekondigd om 265 banen - oftewel 3,8 procent van alle werknemers - te ontslaan vanwege een "bedrijfsreset".
Dat bericht Reuters. Het bedrijf kondigde tijdens het bekendmaken van diens kwartaalcijfers eerder deze maand al aan dat het werknemers zou ontslaan en dat bepaalde producten niet meer uitgebracht zullen worden.
In totaal worden er veertien kantoren - onder andere in Singapore en Berlijn - gesloten en moeten kantoren op locaties als San Francisco krimpen. Werknemers mogen daarnaast drie dagen per week thuiswerken.
Unity heeft een stormachtig jaar achter de rug. Afgelopen juni werden er al meer dan tweehonderd werknemers ontslagen. Het bedrijf kondigde eerder het Runtime Fee-prijzenmodel aan. Dit prijzenmodel werd eerder dit jaar aangekondigd en kon op veel kritiek van ontwikkelaars rekenen, waarna Unity het deels aan heeft gepast. Het houdt nu in dat Unity Pro- en Unity Enterprise-gebruikers 20 dollarcent per gameinstallatie door een unieke gebruiker moeten betalen aan Unity, maar wel alleen wanneer het spel in 2024 of later is uitgekomen en minstens een miljoen dollar aan opzet heeft opgeleverd. Ook is directeur John Riccitiello opgestapt. Verder werd aangekondigd dat de zesde versie van game-engine Unity volgend jaar uitkomt.
Er vinden dit jaar opvallend veel ontslagrondes plaats binnen de game-industrie. Zo vielen er bij Destiny-ontwikkelaar Bungie ontslagen. Eerder werd er ook bericht over ontslagen bij Team17 en het team achter Hearthstone. Eerder bleek ook dat Epic Games ongeveer zestien procent van diens werknemers - rond de 830 werknemers - ontslaat. En eerder dit jaar kondigde CD Projekt Red aan zo'n tien procent van diens werknemers te ontslaan, en Microsoft liet rond de 10.000 werknemers gaan. Verder vinden er dit jaar ook ontslagrondes plaats bij bedrijven als Ubisoft, Bioware, Telltale en Crystal Dynamics.