Ontslagronde bij Bungie zou zo'n honderd werknemers treffen
Nieuws

Ontslagronde bij Bungie zou zo'n honderd werknemers treffen

Geprezen componist Michael Salvatori is één van de ontslagen werknemers

De ontslagronde bij Destiny-ontwikkelaar Bungie zou ongeveer acht procent van de werknemers - oftewel zo'n honderd mensen - treffen.

Gisteren werd bevestigd dat er ontslagen vielen bij Bungie, nadat diverse werknemers op social media lieten weten te zijn ontslagen en het bedrijf dit vervolgens ook bevestigde. Toen waren er echter nog nauwelijks details over de situatie beschikbaar.

In een reportage van Bloomberg wordt wel meer informatie gegeven, waaronder bovenstaande cijfers. Werknemers zouden in een meeting vorige maand zijn gewaarschuwd dat de omzet zo'n 45 procent lager was dan de verwachtingen, wat volgens ceo Pete Parsons vooral zou komen door tegenvallend spelersbehoud in Destiny 2. Toen zou ook de beslissing zijn gemaakt om de volgende uitbreiding voor de game, The Final Shape, van februari 2024 naar juni uit te stellen.

Twee maanden later - oftewel gisteren - zouden de ontslagen vrij abrupt zijn gevallen. Forbes-schrijver Paul Tassi heeft verdere details in tweets gedeeld. Zo zouden arbeidsvoorwaarden maar tot het eind van de maand gelden, en de ontslagen vielen daarom expres op de laatste dag van de maand. Wel zou gezondheidszorg van de getroffen werknemers nog wel drie maanden gelden.

Een ander probleem is dat veel van de ontslagen werknemers hun aandelen in Bungie, die ze kregen na de overname van het bedrijf door Sony vorig jaar, zouden moeten afstaan aan het bedrijf. Deze aandelen zouden pas echt eigendom van de werknemers worden als ze een bepaald aantal jaren bij de ontwikkelaar werkzaam bleven, maar daar zouden ze door het ontslag dus de kans niet voor krijgen.

Volgens Bloomberg en Tassi zijn de ontslagen onderdeel van een overkoepelend besparingsinitiatief bij PlayStation. Eerder deze maand kwamen er berichten naar buiten over ontslagen bij The Last of Us-studio Naughty DogPlayStation-studio's in San Diego en Dreams-ontwikkelaar MediaMolecule. Laatstgenoemde werd officieel bevestigd. Ondanks dat het om een overkoepelend initiatief gaat, zou Bungie wel de vrijheid hebben gehad om zelf te bepalen hoe men zou besparen, en zou de ontslagronde dan ook de keuze van de ontwikkelaar zijn geweest.

Toen de berichten over de ontslagronde gisteren naar buiten kwamen, viel het ook op dat componist Michael Salvatori op zijn website aangaf dat hij niet meer werkzaam was bij het bedrijf. Salvatori was jarenlang werkzaam bij Bungie en onder andere verantwoordelijk voor iconische muziek uit de Halo-reeks. Via een tweet heeft journalist Tassi inmiddels bevestigd dat Salvatori ook onder de getroffen werknemers valt.

Er vinden dit jaar opvallend veel ontslagrondes plaats binnen de game-industrie. Onlangs werd er ook bericht over ontslagen bij Team17 en het team achter HearthstoneEerder bleek nog dat Epic Games ongeveer zestien procent van diens werknemers - rond de 830 werknemers - ontslaat. Eerder dit jaar kondigde CD Projekt Red aan zo'n tien procent van diens werknemers te ontslaan, en Microsoft liet rond de 10.000 werknemers gaan. Verder vinden er dit jaar ook ontslagrondes plaats bij bedrijven als UbisoftBiowareTelltale en Crystal Dynamics.

Naast ontslagrondes vertrekken ook diverse topmensen van hoge posities binnen bedrijven. Dit jaar kondigde Jim Ryan bijvoorbeeld zijn vertrek bij Sony PlayStation aan, terwijl Pete Hines bij Bethesda vertrekt. John Riccitiello stapt op bij Unity.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen
Nieuws

Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen

Waarschijnlijk wordt dit aanstaande donderdag onthuld

Het lijkt er op dat Doom: The Dark Ages op 15 mei uitkomt.

De website Gamekult meldde dat in een artikel die inmiddels verwijderd is, maar op Insider Gaming en ResetEra wordt er alsnog melding gemaakt van dat artikel. Bepaalde media zouden een previewevenement voor de game hebben bijgewoond waaruit dit gebleken is. Het lijkt er dan ook op dat de website deze informatie te vroeg naar buiten heeft gebracht en heeft geprobeerd dat te corrigeren.

Mocht binnenkort de releasedatum van Doom: The Dark Ages worden aangekondigd, dan gebeurt dat waarschijnlijk aanstaande donderdag tijdens de Xbox Developer Direct-uitzending. Xbox liet weten dat South of Midnight van Compulsion Games, Clair Obscur: Expedition 33 van Sandfall Interactive en Doom: The Dark Ages van ID Studios de revue passeren. Daarnaast wordt er een nieuwe game getoond van een nog onaangekondigde ontwikkelaar. De stream is op donderdag 23 januari vanaf 19:00 uur Nederlandse tijd te zien via YouTube en Twitch.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens. De game komt naar Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'
Nieuws

Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'

Maar de studio is niet tegen pc-gamers of het pc-platform

De third-person actiehorrorgame Code Violet komt niet op pc uit. Ontwikkelaar TeamKill Media wil zo voorkomen dat er seksueel getinte mods voor de game verschijnen.

De game werd vorige week aangekondigd voor PlayStation 5. Op social media heeft de ontwikkelaar nu laten weten dat er niet aan een pc-versie wordt gewerkt omdat "we niet willen dat mensen vulgaire versies van de personages uit de game beschikbaar stellen via een mod".

Het bedrijf vervolgt: "We dragen onze stemactrices en -acteurs in een hoog vaandel, net zoals onze artistieke visie op de game en het verhaal, en wijzen elke poging om dat te vernietigen met seksuele mods af. Het is ons het extra geld niet waard om onze kunst en mogelijk de reputatie van onze stemactrices en -acteurs voor joker te zetten."

TeamKill Media benadrukt wel dat ze "niet tegen pc-gamers of het pc-platform zijn. We zijn niet tegen modders en sommige leuke mods die ze maken. Maar we zijn honderd procent tegen pornografische mods."

Code Violet speelt zich af in de vijfentwintigste eeuw. Spelers besturen Violet Sinclair, die uit het verleden komt en het Aion Bioengineering Complex moet verkennen terwijl in het gebouw dinosauriërs zijn losgebroken. De setting en de gameplay doen dan ook erg denken aan Capcoms klassieke survivalhorrorfranchise Dino Crisis.

TeamKill Media is een ontwikkelaar bestaande uit vier werknemers. Eerdere games van de studio zijn Quantum Error, Son and Bone en Kings of Lorn: The Fall of Ebris. Code Violet staat gepland voor een release op PS5 in juli.

De ontwikkelaar van Code Violet is overigens niet de enige studio die probeert te waken voor seksueel getinte mods. Vorig jaar vroeg Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur Naoki Hamaguchi aan gamers om geen beledigende of ongepaste mods voor de game te installeren. Die game verschijnt aanstaande donderdag op pc. Ook Koei Tecmo-topman Tomotoshi Nishimura gaf onlangs aan dat ze 'copyright strikes' uitvoeren wanneer mods met "volwassen doeleinden" voor hun games online worden geplaatst.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!