Ontslagronde bij Bungie zou zo'n honderd werknemers treffen
Nieuws

Ontslagronde bij Bungie zou zo'n honderd werknemers treffen

Geprezen componist Michael Salvatori is één van de ontslagen werknemers

De ontslagronde bij Destiny-ontwikkelaar Bungie zou ongeveer acht procent van de werknemers - oftewel zo'n honderd mensen - treffen.

Gisteren werd bevestigd dat er ontslagen vielen bij Bungie, nadat diverse werknemers op social media lieten weten te zijn ontslagen en het bedrijf dit vervolgens ook bevestigde. Toen waren er echter nog nauwelijks details over de situatie beschikbaar.

In een reportage van Bloomberg wordt wel meer informatie gegeven, waaronder bovenstaande cijfers. Werknemers zouden in een meeting vorige maand zijn gewaarschuwd dat de omzet zo'n 45 procent lager was dan de verwachtingen, wat volgens ceo Pete Parsons vooral zou komen door tegenvallend spelersbehoud in Destiny 2. Toen zou ook de beslissing zijn gemaakt om de volgende uitbreiding voor de game, The Final Shape, van februari 2024 naar juni uit te stellen.

Twee maanden later - oftewel gisteren - zouden de ontslagen vrij abrupt zijn gevallen. Forbes-schrijver Paul Tassi heeft verdere details in tweets gedeeld. Zo zouden arbeidsvoorwaarden maar tot het eind van de maand gelden, en de ontslagen vielen daarom expres op de laatste dag van de maand. Wel zou gezondheidszorg van de getroffen werknemers nog wel drie maanden gelden.

Een ander probleem is dat veel van de ontslagen werknemers hun aandelen in Bungie, die ze kregen na de overname van het bedrijf door Sony vorig jaar, zouden moeten afstaan aan het bedrijf. Deze aandelen zouden pas echt eigendom van de werknemers worden als ze een bepaald aantal jaren bij de ontwikkelaar werkzaam bleven, maar daar zouden ze door het ontslag dus de kans niet voor krijgen.

Volgens Bloomberg en Tassi zijn de ontslagen onderdeel van een overkoepelend besparingsinitiatief bij PlayStation. Eerder deze maand kwamen er berichten naar buiten over ontslagen bij The Last of Us-studio Naughty DogPlayStation-studio's in San Diego en Dreams-ontwikkelaar MediaMolecule. Laatstgenoemde werd officieel bevestigd. Ondanks dat het om een overkoepelend initiatief gaat, zou Bungie wel de vrijheid hebben gehad om zelf te bepalen hoe men zou besparen, en zou de ontslagronde dan ook de keuze van de ontwikkelaar zijn geweest.

Toen de berichten over de ontslagronde gisteren naar buiten kwamen, viel het ook op dat componist Michael Salvatori op zijn website aangaf dat hij niet meer werkzaam was bij het bedrijf. Salvatori was jarenlang werkzaam bij Bungie en onder andere verantwoordelijk voor iconische muziek uit de Halo-reeks. Via een tweet heeft journalist Tassi inmiddels bevestigd dat Salvatori ook onder de getroffen werknemers valt.

Er vinden dit jaar opvallend veel ontslagrondes plaats binnen de game-industrie. Onlangs werd er ook bericht over ontslagen bij Team17 en het team achter HearthstoneEerder bleek nog dat Epic Games ongeveer zestien procent van diens werknemers - rond de 830 werknemers - ontslaat. Eerder dit jaar kondigde CD Projekt Red aan zo'n tien procent van diens werknemers te ontslaan, en Microsoft liet rond de 10.000 werknemers gaan. Verder vinden er dit jaar ook ontslagrondes plaats bij bedrijven als UbisoftBiowareTelltale en Crystal Dynamics.

Naast ontslagrondes vertrekken ook diverse topmensen van hoge posities binnen bedrijven. Dit jaar kondigde Jim Ryan bijvoorbeeld zijn vertrek bij Sony PlayStation aan, terwijl Pete Hines bij Bethesda vertrekt. John Riccitiello stapt op bij Unity.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error