Ontslagronde bij Bungie zou zo'n honderd werknemers treffen
Nieuws

Ontslagronde bij Bungie zou zo'n honderd werknemers treffen

Geprezen componist Michael Salvatori is één van de ontslagen werknemers

De ontslagronde bij Destiny-ontwikkelaar Bungie zou ongeveer acht procent van de werknemers - oftewel zo'n honderd mensen - treffen.

Gisteren werd bevestigd dat er ontslagen vielen bij Bungie, nadat diverse werknemers op social media lieten weten te zijn ontslagen en het bedrijf dit vervolgens ook bevestigde. Toen waren er echter nog nauwelijks details over de situatie beschikbaar.

In een reportage van Bloomberg wordt wel meer informatie gegeven, waaronder bovenstaande cijfers. Werknemers zouden in een meeting vorige maand zijn gewaarschuwd dat de omzet zo'n 45 procent lager was dan de verwachtingen, wat volgens ceo Pete Parsons vooral zou komen door tegenvallend spelersbehoud in Destiny 2. Toen zou ook de beslissing zijn gemaakt om de volgende uitbreiding voor de game, The Final Shape, van februari 2024 naar juni uit te stellen.

Twee maanden later - oftewel gisteren - zouden de ontslagen vrij abrupt zijn gevallen. Forbes-schrijver Paul Tassi heeft verdere details in tweets gedeeld. Zo zouden arbeidsvoorwaarden maar tot het eind van de maand gelden, en de ontslagen vielen daarom expres op de laatste dag van de maand. Wel zou gezondheidszorg van de getroffen werknemers nog wel drie maanden gelden.

Een ander probleem is dat veel van de ontslagen werknemers hun aandelen in Bungie, die ze kregen na de overname van het bedrijf door Sony vorig jaar, zouden moeten afstaan aan het bedrijf. Deze aandelen zouden pas echt eigendom van de werknemers worden als ze een bepaald aantal jaren bij de ontwikkelaar werkzaam bleven, maar daar zouden ze door het ontslag dus de kans niet voor krijgen.

Volgens Bloomberg en Tassi zijn de ontslagen onderdeel van een overkoepelend besparingsinitiatief bij PlayStation. Eerder deze maand kwamen er berichten naar buiten over ontslagen bij The Last of Us-studio Naughty DogPlayStation-studio's in San Diego en Dreams-ontwikkelaar MediaMolecule. Laatstgenoemde werd officieel bevestigd. Ondanks dat het om een overkoepelend initiatief gaat, zou Bungie wel de vrijheid hebben gehad om zelf te bepalen hoe men zou besparen, en zou de ontslagronde dan ook de keuze van de ontwikkelaar zijn geweest.

Toen de berichten over de ontslagronde gisteren naar buiten kwamen, viel het ook op dat componist Michael Salvatori op zijn website aangaf dat hij niet meer werkzaam was bij het bedrijf. Salvatori was jarenlang werkzaam bij Bungie en onder andere verantwoordelijk voor iconische muziek uit de Halo-reeks. Via een tweet heeft journalist Tassi inmiddels bevestigd dat Salvatori ook onder de getroffen werknemers valt.

Er vinden dit jaar opvallend veel ontslagrondes plaats binnen de game-industrie. Onlangs werd er ook bericht over ontslagen bij Team17 en het team achter HearthstoneEerder bleek nog dat Epic Games ongeveer zestien procent van diens werknemers - rond de 830 werknemers - ontslaat. Eerder dit jaar kondigde CD Projekt Red aan zo'n tien procent van diens werknemers te ontslaan, en Microsoft liet rond de 10.000 werknemers gaan. Verder vinden er dit jaar ook ontslagrondes plaats bij bedrijven als UbisoftBiowareTelltale en Crystal Dynamics.

Naast ontslagrondes vertrekken ook diverse topmensen van hoge posities binnen bedrijven. Dit jaar kondigde Jim Ryan bijvoorbeeld zijn vertrek bij Sony PlayStation aan, terwijl Pete Hines bij Bethesda vertrekt. John Riccitiello stapt op bij Unity.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Slitterhead van Silent Hill-bedenker heeft een demo
Nieuws

Slitterhead van Silent Hill-bedenker heeft een demo

Op Steam, Epic Games Store, PS5, PS4 en Xbox Series

Er is een demo uitgekomen van horrorgame Slitterhead, het nieuwste wapenfeit van Silent Hill-maker Keiichiro Toyama.

De demo is beschikbaar op Steam, Epic Games Store, PlayStation 5, PlayStation 4 en Xbox Series X en S. Geboekte progressie kan meegenomen worden naar de volledige game. Daarbij kan de pc-versie van de game tijdelijk met 30 procent korting worden aangeschaft.

Het eerder dit najaar uitgekomen Slitterhead is een psychologische horrorgame en speelt zich af op de straten van Kowlong, waarin spelers als de Hyoki - een entiteit die geen herinneringen of fysieke vorm heeft - monsterlijke wezens genaamd Slitterheads moet vernietigen. Deze Slitterheads vermommen zichzelf als mensen.

Slitterhead is ontwikkeld door Bokeh Game Studio, dat werd opgericht door Keiichiro Toyama, de maker van franchises als Silent Hill, en Junya Okura, de maker van Gravity Rush. Hieronder kan een eerder verschenen trailer van de game worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!