Ontslagen bij Bungie, Marathon en Destiny 2-dlc naar verluidt uitgesteld
Nieuws

Ontslagen bij Bungie, Marathon en Destiny 2-dlc naar verluidt uitgesteld

Sony lijkt schoon schip te maken bij diens PlayStation-studio's

Er zijn een onbekend aantal ontslagen gevallen bij Bungie. Daarnaast zouden een Destiny 2-uitbreiding en de nieuwe game Marathon zijn uitgesteld.

Gisteravond kwamen de eerste berichten naar buiten over een ontslagronde bij de vorig jaar door Sony PlayStation overgenomen studio. Inmiddels heeft Bungie's CEO Pete Parsons het nieuws bevestigd.

"Vandaag is een droevige dag bij Bungie. We nemen afscheid van onze collega's die allen een significante impact bij onze studio hebben gemaakt. Wat deze exceptionele individuelen hebben bijgedragen aan onze games en Bungie's cultuur is enorm en blijft nog lange tijd onderdeel van Bungie."

Hoewel de hoeveelheid ontslagen en precieze namen niet werden genoemd, verschijnen op internet steeds meer berichten van getroffen voormalige werknemers. Zo is community manager Liana Ruppert laten gaan, zo vertelt ze zelf op social media. Componist Michael Salvatori lijkt volgens een bericht op diens website ook niet meer werkzaam te zijn bij de studio, al zou dat gezien zijn leeftijd van 69 jaar om pensioen kunnen gaan.

De ontslagen zouden ook invloed hebben op de gelande release van Destiny 2-uitbreiding The Final Shape en de game Marathon, zo meldt Bloomberg. The Final Shape staat officieel gepland voor een release op 27 februari 2024, maar inmiddels zou het gepland staan in juni. Het eerder dit jaar aangekondigde Marathon had nog geen officiële releasedatum, maar intern zou men op 2024 hebben gemikt, en dat zou nu 2025 worden.

Sony PlayStation lijkt diverse ontslagrondes binnen diens studio's te houden. Eerder deze maand kwamen er berichten naar buiten over ontslagen bij The Last of Us-studio Naughty Dog, PlayStation-studio's in San Diego en Dreams-ontwikkelaar MediaMolecule. Laatstgenoemde werd officieel bevestigd.

Er vinden dit jaar opvallend veel ontslagrondes plaats binnen de game-industrie. Onlangs werd er ook bericht over ontslagen bij Team17 en het team achter HearthstoneEerder bleek nog dat Epic Games ongeveer zestien procent van diens werknemers - rond de 830 werknemers - ontslaat. Eerder dit jaar kondigde CD Projekt Red aan zo'n tien procent van diens werknemers te ontslaan, en Microsoft liet rond de 10.000 werknemers gaan. Verder vinden er dit jaar ook ontslagrondes plaats bij bedrijven als UbisoftBiowareTelltale en Crystal Dynamics.

Naast ontslagrondes vertrekken ook diverse topmensen van hoge posities binnen bedrijven. Dit jaar kondigde Jim Ryan bijvoorbeeld zijn vertrek bij Sony PlayStation aan, terwijl Pete Hines bij Bethesda vertrekt. John Riccitiello stapt op bij Unity.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sony maakt PSN-storing goed met vijf gratis PlayStation Plus-dagen
Nieuws

Sony maakt PSN-storing goed met vijf gratis PlayStation Plus-dagen

Storing begon in de nacht van vrijdag op zaterdag

De PlayStation Network-storing die in de nacht van vrijdag op zaterdag begon, is opgelost. Sony geeft alle PlayStation Plus-leden vijf dagen extra bovenop hun abonnement.

In de loop van gisteren werd de storing opgelost. In een bericht op social media laat Sony weten dat de storing door een "operationeel probleem" werd veroorzaakt, al werden verder geen meer details gegeven. Sommige journalisten en insiders claimden dat het met een DDoS-aanval te maken had, maar daar heeft Sony met geen woord over gerept.

Zoals gezegd heeft Sony laten weten dat alle PlayStation Plus-leden kosteloos vijf dagen bovenop hun PS Plus-abonnement krijgen. De vijf extra dagen worden automatisch aan ieders abonnement toegevoegd.

Het is niet voor het eerst dat er een storing op PlayStation Network is. Dit is de afgelopen jaren wel vaker gebeurd. In 2011 was PlayStation Network zelfs ongeveer een maand offline nadat het netwerk werd gehackt.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste PlayStation-game ooit was een ruimteshooter voor Nintendo
Nieuws

Eerste PlayStation-game ooit was een ruimteshooter voor Nintendo

De game was in ontwikkeling voor de console die Sony samen met Nintendo maakte

De eerste game ooit ontwikkeld door PlayStation was een ruimteshooter die had moeten komen naar de nooit uitgekomen Nintendo-console die in samenwerking met Sony werd ontwikkeld.

Dat heeft voormalige PlayStation-topman Shuhei Yoshida onthuld in een interview met MinnMax, waarin hij terugblikt op zijn tijd bij het bedrijf. Yoshida nam eind vorig jaar afscheid bij Sony, nadat hij er 31 jaar gewerkt had.

In het gesprek blikt hij ook terug op de samenwerking met Nintendo die Sony midden jaren negentig aanging om samen een spelcomputer te ontwikkelen, dat in eerste instantie zelfs als add-on voor de Super NES begon. Yoshida ging in 1993 aan de slag bij PlayStation, en op zijn eerste dag mocht hij al op deze console spelen. "Het eerste wat ze ons toonden was die Nintendo PlayStation, een prototype dat al werkte, en ze toonden ook een game die daarop draaide en al bijna af was. Ik mocht er op de dag dat ik aangenomen was op spelen."

Yoshida vergelijkt de game met het in 1993 uitgekomen spel Silpheed: "Het was een shooter. Herrinner je je het Sega CD-systeem? Daar is een geweldige game van Game Arts voor uitgekomen, een ruimteshooter, en alle assets worden van de cd gestreamd." Yoshida geeft aan dat hij zich niet herinnert wie de PlayStation-game heeft ontwikkeld. "Het zou zowel in de VS als in Japan gemaakt kunnen zijn. Het zou mij niets verbazen (als het terug te vinden is in Sony's archieven)."

Yoshida reageerde in het interview ook op de onthulling van de Nintendo Switch 2 die eerder dit jaar plaatsvond. "Ik had verwacht dat het een grotere onthulling zou zijn. Ik was verrast dat er niet veel verrassingen waren. De enige verrassing is de muisfunctionaliteit die ze toonden."

Hoewel de Joy-Cons in de video inderdaad als een computermuis bewegen, is deze functionaliteit nog niet officieel bevestigd door Nintendo. De voormalige PlayStation-topman ziet de mogelijke functionaliteit in ieder geval wel zitten: "De Switch 2 is krachtiger en Call of Duty komt er aan, dus mensen willen misschien shooters met een muis spelen. Mara hopelijk gebruikt Nintendo het op rare, geweldige manieren, op een manier die mensen zich niet kunnen voorstellen. Ik hoop dat de volgende show - de Direct begin april - iets onthult rondom de Switch 2 dat nog verborgen is."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!