Ontslagen bij Surgeon Simulator- en Lost Skies-ontwikkelaar
Nieuws

Ontslagen bij Surgeon Simulator- en Lost Skies-ontwikkelaar

Een derde van Bossa Studios is ontslagen

Een derde van het totaal aantal werknemers van Bossa Studios heeft zijn ontslag gekregen.

Dat heeft Games Industry bevestigd. Het gaat onder andere om QA- en productiewerknemers, en het komt neer op in totaal negentien werknemers. Volgens medeoprichter Henrique Olifiers vloeien de ontslagen voort uit een "perfecte storm aan gebeurtenissen", waaronder een groot aantal grote gamereleases vanaf september vorig jaar die er voor zorgden dat kleinere studio's minder opvielen. Er blijven nog zo'n veertig werknemers over.

Bossa Studios is vooral bekend van Surgeon Simulator en I Am Bread, games die via YouTube nog populairder werden. Het bedrijf werkt nu al een tijdje aan Lost Skies, een coöperatieve survivalgame voor één tot en met zes spelers die zich in de wolken afspeelt. Hieronder is een recente video rondom de game te zien.

Er vonden in 2023 opvallend veel ontslagrondes plaats binnen de game-industrie. Zo vielen er bij Destiny-ontwikkelaar Bungie ontslagen. Eerder werd er ook bericht over ontslagen bij Team17 en het team achter HearthstoneEerder bleek ook dat Epic Games ongeveer zestien procent van diens werknemers - rond de 830 werknemers - ontslaat. En eerder in 2023 kondigde CD Projekt Red aan zo'n tien procent van diens werknemers te ontslaan, en Microsoft liet rond de 10.000 werknemers gaan. Verder vonden er afgelopen jaar ook ontslagrondes plaats bij bedrijven als CodemastersUnityUbisoftBiowareTelltale en Crystal Dynamics.

Vooralsnog lijken de ontslagrondes zich in 2024 voort te zetten. Analisten geven aan dat ze verwachten dat er dit jaar wederom veel ontslagen vallen binnen de game-industrie.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error