Ontslagen gevallen bij F1-ontwikkelaar Codemasters
Nieuws

Ontslagen gevallen bij F1-ontwikkelaar Codemasters

EA nam Codemasters in 2021 over voor 1,2 miljard dollar

Electronic Arts heeft een onbekend aantal werknemers van de Britse gameontwikkelaar Codemasters ontslagen.

Dat bevestigde het bedrijf aan IGN, al communiceerde het niet om hoeveel ontslagen het gaat. "Onze industrie verandert constant terwijl we proberen ongelooflijke games en diensten te leveren om onze spelers geboeid, verbonden en geïnspireerd te houden", aldus een woordvoerder van EA.

"Daarom is het soms nodig om organisatorische aanpassingen op kleine schaal te maken, om zo aan de veranderende zakelijke benodigdheden en prioriteiten te voldoen." De woordvoerder laat weten dat het nauw samenwerkt met de getroffen werknemers om ze te begeleiden.

EA kocht Codemasters in 2021 op voor 1,2 miljard dollar. Take-Two Interactive, het moederbedrijf van 2K Games en Grand Theft Auto-ontwikkelaar Rockstar Games, had vlak daarvoor al interesse geuit in een mogelijke overname. Codemasters - en nu dus EA - is eigenaar van de F1- en FIA World Rally Championship-licenties. Andere IP's van het bedeijf zijn Project Cars, Dirt en Grid.

Er vinden dit jaar opvallend veel ontslagrondes plaats binnen de game-industrie. Zo vielen er bij Destiny-ontwikkelaar Bungie ontslagen. Eerder werd er ook bericht over ontslagen bij Team17 en het team achter HearthstoneEerder bleek ook dat Epic Games ongeveer zestien procent van diens werknemers - rond de 830 werknemers - ontslaat. En eerder dit jaar kondigde CD Projekt Red aan zo'n tien procent van diens werknemers te ontslaan, en Microsoft liet rond de 10.000 werknemers gaan. Verder vinden er dit jaar ook ontslagrondes plaats bij bedrijven als UnityUbisoftBiowareTelltale en Crystal Dynamics.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Remedy brengt FBC: Firebreak deze zomer uit
Nieuws

Remedy brengt FBC: Firebreak deze zomer uit

Nieuwe gameplaybeelden getoond

Remedy Entertainment brengt de Control-multiplayer-spin-off FBC: Firebreak ergens aankomende zomer uit.

Dat kondigde het bedrijf gisteravond tijdens de Future Games Show aan. Daarbij werd een nieuwe gameplaytrailer getoond die hieronder kan worden bekeken.

In FBC: Firebreak nemen drie spelers het samen op tegen vijanden. De game speelt zich daarbij grotendeels af in The Oldest House, een dimensie binnen het hoofdkwartier van Federal Bureau of Control waarin bovennatuurlijke entiteiten de dienst uitmaken. Het is aan spelers om alle gevaarlijke wezens een halt toe te roepen. Daar worden niet alleen wapens met kogels en granaten voor gebruikt, maar ook paranormale moves. 

Spelers kunnen eerst een missie kiezen, en daarna een 'Threat-niveau' bepalen - oftewel de moeilijkheidsgraad. Dat hangt ook samen met hoeveel beloningen spelers kunnen vrijspelen. Verder moet ook het Clearance-niveau bepaald worden. Het niveau daarvan bepaalt hoeveel zones spelers moeten doorstaan. Ook bevat de game verschillende loadouts, oftewel 'Crisis Kits'. Elke Crisis Kit heeft een unieke feature die kan helpen tijdens gevechten.

Remedy heeft daarnaast laten weten dat de game gekocht moet worden, maar dat alle content die na release uitkomt gratis wordt voor spelers. Men kan wel geld uitgeven aan cosmetische items.

FBC: Firebreak komt deze zomer naar PlayStation 5, Xbox Series X en S, Steam en Epic Games Store. Ook verschijnt het spel op release meteen op Xbox Game Pass Ultimate/pc, PlayStation Plus Extra en Premium. Een precieze releasedatum is op moment van schrijven nog niet bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft onthult per ongeluk Steam-knop in Xbox-interface
Nieuws

Microsoft onthult per ongeluk Steam-knop in Xbox-interface

Komt Steam-integratie naar het Xbox-ecosysteem?

Microsoft heeft per ongeluk een foto gedeeld waarop de Xbox-interface is te zien met daarin een tabje genaamd 'Steam'.

In een officiële blogpost op de Microsoft-website over de Game Developers Conference die nu gaande is, was een foto te zien met daarop diverse apparaten waarop de Xbox-interface draait, waaronder een laptop, een ROG Ally en een smartphone. Op de achtergrond is een foto van de Xbox-gamesbibliotheek te zien.

Opvallend genoeg zit er in de bibliotheek op de foto ook een tabje voor 'Steam'. Dat is op zijn minst curieus, want Steam-games zijn op moment van schrijven helemaal niet via het Xbox-menu af te spelen. Er gaan al wel geruime tijd geruchten dat Microsoft van plan is om Steam-games te integreren in het Xbox-ecosysteem, en de illustratie - die inmiddels is verwijderd uit de blogpost maar hieronder nog bekeken kan worden - lijkt te suggereren dat dit inderdaad gaat gebeuren.

Dat betekent overigens niet meteen dat Steam-games ook op - bijvoorbeeld - de volgende Xbox-console speelbaar worden, maar er gaan wel geruchten dat de volgende console van het bedrijf in feite een soort pc wordt in een consolejasje. Steam-integratie zou dan een belangrijk speerpunt van deze console kunnen worden. Daarbij gaan er ook geruchten dat er later dit jaar een pc-handheld van Asus uitkomt met het Xbox-merk, en daar zou Steam-integratie wellicht ook onderdeel van kunnen uitmaken.

The Verge claimt te hebben vernomen dat Microsoft op zijn minst plannen heeft om de Xbox-app op pc te updaten met de mogelijkheid om alle games die geïnstalleerd staan op de pc van de gebruiker te tonen. Daaronder zouden dus ook Steam-games vallen.

Jez Corden houdt er zijn eigen theorieën op na op Windows Central. Volgens hem zullen de volgende Xbox-consoles Win32 als ontwikkelomgeving aanhouden in plaats van de 'ERA'-ontwikkelomgeving van Xbox One- en Series-consoles. Huidige Xbox-games zouden mogelijk via emulatie backward compatible worden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!