Printplaat van AMD Radeon RX 7900 XT in beeld gebracht
Nieuws

Printplaat van AMD Radeon RX 7900 XT in beeld gebracht

Een vermeende blauwdruk van de printplaat van AMD's Radeon RX 7900 XT, het vermoedelijke topmodel van RDNA 3, is in beeld gebracht bij href="https://www.igorslab.de/en/amd-radeon-rx-7900xt-possible-platine-and-new-findings-exclusive/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Igor's Lab</a>.

De Duitse hardware-journalist Igor Wallossek deelde wederom een eigen illustratie van wat hij zoal gehoord had over de videokaart. Enkele maanden geleden gebeurde precies hetzelfde met Nvidia's RTX 4090, zij het destijds meer speculatief.

Wallossek wil zich expliciet niet mengen in de rommelige geruchtenmolen over de nieuwe videokaarten, maar deelt simpelweg wat hij tot dusver gezien en geverifieerd heeft over AMD's nieuwe aanbod — nota bene de partij waar de afgelopen maanden maar weinig over te horen was. Uiteraard kunnen de details van dag tot dag aangepast worden, maar onderstaande blauwdruk zou gebaseerd zijn op meerdere betrouwbare, interne bronnen.

©GMRimport

Duidelijk zichtbaar is de Navi 31-gpu temidden van de printplaat, bestaande uit 7 chiplets — iets wat maanden terug al vaker verzekerd werd. De gpu draait op één centrale grafische rekenkern, met daaromheen een zestal geheugencontrollers. Wallossek complimenteert de "Twitter-koningen en hun data", welke volgens de Duitser vrij accuraat bleken. 

Daarnaast is Wallossek zeker van het gebruik van zeker 12 GDDR6-geheugenmodules, "wat een geheugenuitbreiding tot en met 24 GB suggereert". In vorige RDNA-generatie topte AMD's videogeheugen af op 16 GB, met vooralsnog geen blijk van een vermeende verhoging met RDNA 3.

Bovendien valt de stroomvoorziening op: volgens Wallossek zou die momenteel over drie 8-pins connectoren toegeleverd worden. De journalist stipt aan dat de nieuwe 12VHPWR-connector — de nieuwe 16-pins connector naar PCIe 5.0-standaard — niet uitgesloten is,  maar dat AMD's interne ontwerp nog uitgaat van de traditionele kabels en connectoren. 

Driemaal de 8-pins connector (met 150 watt per kabel) komt, samen met het moederbordslot (75 watt), neer op een maximaal TGP van 525 watt. In een interview van afgelopen zomer gaf AMD inderdaad toe dat RDNA 3 meer verbruikt dan RDNA 2, maar dat het wel efficiënter zou zijn dan de nieuwe architectuur van de concurrent, Nvidia's Ada Lovelace-generatie. Een TGP van 450 watt (of iets meer) is ongeveer wat momenteel verwacht wordt van Nvidia's zwaarste gpu, maar vooralsnog is niets zeker.

De weinige zekerheden zitten in AMD's eerdere beloftes. Zou gaf de chipfabrikant eerder al aan dat de RDNA 3-gpu's (Radeon RX 7000), net als de Zen 4-cpu's (Ryzen 7000), op het 5 nm procedé van TSMC gebakken worden, met een geplande verschijning in in ieder geval 2022.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sony werkt aan AI-gamepersonages die reageren op vragen van spelers
Nieuws

Sony werkt aan AI-gamepersonages die reageren op vragen van spelers

In een inmiddels verwijderde video beantwoordde Aloy vragen

Sony experimenteert met door kunstmatige intelligentie aangedreven gamepersonages die daadwerkelijke vragen van spelers kunnen beantwoorden.

Dat blijkt uit een gelekte video op YouTube die inmiddels weer is verwijderd, maar wel wordt beschreven door The Verge. In de video is blijkbaar te zien hoe Aloy uit de Horizon-franchise reageert op een speler die zijn of haar stem gebruikt om het personage vragen te stellen.

Daarbij gebruikt Aloy een door AI aangedreven stem en gezichtsanimaties om antwoorden te formuleren. In de video benadrukt Sony dat het om een prototype gaat die in samenwerking met Guerrilla Games is gemaakt om de technologie intern bij Sony te presenteren.

De techdemo gebruikt Whisper van OpenAI, Llama 3, GPT-4 en Sony's eigen Emotional Voice Synthesis (EVS). Voor de gezichtsanimaties wordt Sony's Mockingbird-technologie gebruikt.

Hoewel de demo op een pc loopt, experimenteert Sony volgens de video ook op PlayStation 5, en zou dit weinig extra rekenkracht vergen. Volgens Sony's Sharwin Raghoebardajal, die aan het woord is in de video, is dit nog maar een "glimp" van wat mogelijk is met de technologie. Hoewel de demo nog niet heeft geresulteerd in echte toepassingen in games, is het mogelijk dat Sony dit in de toekomst in zijn spellen wil implementeren.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Naughty Dogs Intergalactic: The Heretic Prophet draait deels om religie
Nieuws

Naughty Dogs Intergalactic: The Heretic Prophet draait deels om religie

De game moet spelers een eenzaam gevoel geven

Naughty Dogs Neil Druckmann heeft meer informatie gegeven over de nieuwe PlayStation 5-game Intergalactic: The Heretic Prophet. Zo legt het verhaal van de game een focus op religie.

In Sony's YouTube-reeks 'Creator to creator' praten twee creatievelingen met elkaar over hun werk. In een gisteren online gekomen video praat romanschrijver en filmregisseur en scriptschrijver Alex Garland (Civil War, 28 Days Later) met Neil Druckmann van ontwikkelaar Naughty Dog. Daarbij worden er ook wat meer details gegeven over de vorig jaar onthulde PS5-game Intergalactic: The Heretic Prophet.

Zo speelt de game zich tweeduizend jaar in de toekomst af, en is er een focus op religie. Druckmann: "Met The Last of Us: Part 2 maakten we bepaalde creatieve besluiten die veel haat opleverden. Een hoop mensen vonden het geweldig, maar een hoop mensen hadden er een hekel aan. De grap is dat we hebben besloten een game te maken met een onderwerp waar mensen weinig om geven. Laten we een game over geloof en religie maken", zo meldde Druckmann met een knipoog.

Volgens Druckmann speelt de game zich vele jaren af nadat er een nieuwe religie is opgericht die het universum overneemt. Naughty Dog heeft blijkbaar jaren de details van deze religie uitgewerkt en hoe het zich ontwikkelde door de jaren heen. "Vanaf de oorspronkelijke profeet, hoe het verbasterd werd, de evolutie, enzovoorts."

Daarbij moet Intergalactic spelers een eenzaam gevoel geven. "In veel van onze games is er altijd een metgezel bij je die praat. We willen spelers het gevoel geven dat ze verloren zijn op een plek die verwart over wat er is gebeurd. Wie zijn de mensen hier, wat is hun historie? Het hoofdpersonage moet dit zien uit te vogelen als ze wil ontsnappen."

Intergalactic: The Heretic Prophet werd eind vorig jaar tijdens The Game Awards onthuld. De PlayStation 5-game van de studio achter The Last of Us en Uncharted draait om Jordan A. Mun (gespeeld door actrice Tati Gabrielle), een gevaarlijke premiejager die op jacht naar een doelwit op de verre planeet Sempiria belandt. De communicatie tussen de planeet en de rest van het universum is honderden jaren geleden al verloren gegaan. "Jordan moet al haar vaardigheden en verstand gebruiken als ze de eerste persoon in meer dan zeshonderd jaar wil worden die de planeet weer verlaat."

Intergalactic: The Heretic Prophet heeft een sciencefictionthema. Een opvallend detail is dat het ruimteschip van Jordan een Porsche is. Daarnaast wordt de soundtrack door Trent Reznor en Atticus Ross gecomponeerd. Het duo is niet alleen bekend van de industriële muziekformatie Nine Inch Nails, maar tegenwoordig vooral ook als makers van diverse prijswinnende soundtracks voor films en series, waaronder The Social Network, Watchmen en Gone Girl. Een releasedatum voor Intergalactic: The Heretic Prophet is nog niet bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!