Printplaat van AMD Radeon RX 7900 XT in beeld gebracht
Nieuws

Printplaat van AMD Radeon RX 7900 XT in beeld gebracht

Een vermeende blauwdruk van de printplaat van AMD's Radeon RX 7900 XT, het vermoedelijke topmodel van RDNA 3, is in beeld gebracht bij href="https://www.igorslab.de/en/amd-radeon-rx-7900xt-possible-platine-and-new-findings-exclusive/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Igor's Lab</a>.

De Duitse hardware-journalist Igor Wallossek deelde wederom een eigen illustratie van wat hij zoal gehoord had over de videokaart. Enkele maanden geleden gebeurde precies hetzelfde met Nvidia's RTX 4090, zij het destijds meer speculatief.

Wallossek wil zich expliciet niet mengen in de rommelige geruchtenmolen over de nieuwe videokaarten, maar deelt simpelweg wat hij tot dusver gezien en geverifieerd heeft over AMD's nieuwe aanbod — nota bene de partij waar de afgelopen maanden maar weinig over te horen was. Uiteraard kunnen de details van dag tot dag aangepast worden, maar onderstaande blauwdruk zou gebaseerd zijn op meerdere betrouwbare, interne bronnen.

©GMRimport

Duidelijk zichtbaar is de Navi 31-gpu temidden van de printplaat, bestaande uit 7 chiplets — iets wat maanden terug al vaker verzekerd werd. De gpu draait op één centrale grafische rekenkern, met daaromheen een zestal geheugencontrollers. Wallossek complimenteert de "Twitter-koningen en hun data", welke volgens de Duitser vrij accuraat bleken. 

Daarnaast is Wallossek zeker van het gebruik van zeker 12 GDDR6-geheugenmodules, "wat een geheugenuitbreiding tot en met 24 GB suggereert". In vorige RDNA-generatie topte AMD's videogeheugen af op 16 GB, met vooralsnog geen blijk van een vermeende verhoging met RDNA 3.

Bovendien valt de stroomvoorziening op: volgens Wallossek zou die momenteel over drie 8-pins connectoren toegeleverd worden. De journalist stipt aan dat de nieuwe 12VHPWR-connector — de nieuwe 16-pins connector naar PCIe 5.0-standaard — niet uitgesloten is,  maar dat AMD's interne ontwerp nog uitgaat van de traditionele kabels en connectoren. 

Driemaal de 8-pins connector (met 150 watt per kabel) komt, samen met het moederbordslot (75 watt), neer op een maximaal TGP van 525 watt. In een interview van afgelopen zomer gaf AMD inderdaad toe dat RDNA 3 meer verbruikt dan RDNA 2, maar dat het wel efficiënter zou zijn dan de nieuwe architectuur van de concurrent, Nvidia's Ada Lovelace-generatie. Een TGP van 450 watt (of iets meer) is ongeveer wat momenteel verwacht wordt van Nvidia's zwaarste gpu, maar vooralsnog is niets zeker.

De weinige zekerheden zitten in AMD's eerdere beloftes. Zou gaf de chipfabrikant eerder al aan dat de RDNA 3-gpu's (Radeon RX 7000), net als de Zen 4-cpu's (Ryzen 7000), op het 5 nm procedé van TSMC gebakken worden, met een geplande verschijning in in ieder geval 2022.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error