AMD geeft toe dat RDNA 3 meer stroom zal verbruiken
Nieuws

AMD geeft toe dat RDNA 3 meer stroom zal verbruiken

Sam Naffziger, een vicevoorzitter van AMD, heeft toegezegd dat RDNA 3-gpu's (Radeon 7000) meer zullen verbruiken dan voorgaande architecturen deden.

Naffziger sprak zich over de kwestie uit in gesprek met Tom's Hardware. AMD claimde eerder nog dat RDNA 3 (op 5 nm) meer dan 50 procent efficiënter omgaat met stroom dan RDNA 2 (7 nm / 6 nm). Echter, als concurrent Nvidia de wattages significant opschaalt voor betere prestaties, dan moet AMD wel mee, aldus Naffziger. 

"De vraag naar gaming- en compute-prestaties versnelt alsmaar, terwijl de  [ontwikkeling van de] onderliggende chiptechonologie dramatisch vertraagt — en daarmee onze groeicurve. Dus de stroomvereisten blijven maar stijgen. We hebben een meerjaarsplan om efficiëntie te verhogen en die curve af te zwakken, maar de trend is er nu eenmaal", aldus Naffziger.

©GMRimport

©GMRimport

Hoewel de claim negatief tegenover de industriewijde trend in stroomverbruik staat, geeft Naffziger in ieder geval AMD nog een positieve draai in het grotere verhaal: 

"Het draait om de prestaties. Zelfs als onze ontwerpen een beter rendement bieden, hoeft dat niet te betekenen dat je de stroomvereisten evenredig met de concurrent op hoeft te schalen. Het ding is dat zij hun wattages veel hoger op moeten krikken dan wij."

De "zij" waar Naffziger over spreekt, duidt uiteraard op Nvidia. Hoewel het groene kamp nooit uitspraak heeft gedaan over mogelijk verhoogde stroomvereisten, wordt al langer verwacht dat de Ada Lovelave-generatie (RTX 40) significant meer zal vergen van voedingen. Van Nvidia's RTX 4090-vlaggenschip werd een TGP van een stevige 600 watt genoemd, eerdere claims spraken over maar liefst 850 watt. Met alle waarschijnlijkheid loopt dat bij AMD minder hoog op, al liggen de wattages dus wel hoger dan die van RDNA 2-producten. 

Naffziger deed helaas geen uitspraak over hoe de nieuwe Radeon 7000-kaarten aan hun stroom komen. Van Nvidia is reeds bekend dat RTX 40-kaarten overstappen op de 12+4-pins PCIe 5.0-connector; AMD houdt daarover de lippen nog stijf. Voor de chipgigant staan de eerste RDNA 3-kaarten, samen met de Zen 4-processoren, nog altijd op de planning voor 2022

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!