AMD geeft toe dat RDNA 3 meer stroom zal verbruiken
Gamer.nl
Nieuws

AMD geeft toe dat RDNA 3 meer stroom zal verbruiken

Sam Naffziger, een vicevoorzitter van AMD, heeft toegezegd dat RDNA 3-gpu's (Radeon 7000) meer zullen verbruiken dan voorgaande architecturen deden.

Naffziger sprak zich over de kwestie uit in gesprek met Tom's Hardware. AMD claimde eerder nog dat RDNA 3 (op 5 nm) meer dan 50 procent efficiënter omgaat met stroom dan RDNA 2 (7 nm / 6 nm). Echter, als concurrent Nvidia de wattages significant opschaalt voor betere prestaties, dan moet AMD wel mee, aldus Naffziger. 

"De vraag naar gaming- en compute-prestaties versnelt alsmaar, terwijl de  [ontwikkeling van de] onderliggende chiptechonologie dramatisch vertraagt — en daarmee onze groeicurve. Dus de stroomvereisten blijven maar stijgen. We hebben een meerjaarsplan om efficiëntie te verhogen en die curve af te zwakken, maar de trend is er nu eenmaal", aldus Naffziger.

©GMRimport

©GMRimport

Hoewel de claim negatief tegenover de industriewijde trend in stroomverbruik staat, geeft Naffziger in ieder geval AMD nog een positieve draai in het grotere verhaal: 

"Het draait om de prestaties. Zelfs als onze ontwerpen een beter rendement bieden, hoeft dat niet te betekenen dat je de stroomvereisten evenredig met de concurrent op hoeft te schalen. Het ding is dat zij hun wattages veel hoger op moeten krikken dan wij."

De "zij" waar Naffziger over spreekt, duidt uiteraard op Nvidia. Hoewel het groene kamp nooit uitspraak heeft gedaan over mogelijk verhoogde stroomvereisten, wordt al langer verwacht dat de Ada Lovelave-generatie (RTX 40) significant meer zal vergen van voedingen. Van Nvidia's RTX 4090-vlaggenschip werd een TGP van een stevige 600 watt genoemd, eerdere claims spraken over maar liefst 850 watt. Met alle waarschijnlijkheid loopt dat bij AMD minder hoog op, al liggen de wattages dus wel hoger dan die van RDNA 2-producten. 

Naffziger deed helaas geen uitspraak over hoe de nieuwe Radeon 7000-kaarten aan hun stroom komen. Van Nvidia is reeds bekend dat RTX 40-kaarten overstappen op de 12+4-pins PCIe 5.0-connector; AMD houdt daarover de lippen nog stijf. Voor de chipgigant staan de eerste RDNA 3-kaarten, samen met de Zen 4-processoren, nog altijd op de planning voor 2022

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!