AMD geeft toe dat RDNA 3 meer stroom zal verbruiken
Nieuws

AMD geeft toe dat RDNA 3 meer stroom zal verbruiken

Sam Naffziger, een vicevoorzitter van AMD, heeft toegezegd dat RDNA 3-gpu's (Radeon 7000) meer zullen verbruiken dan voorgaande architecturen deden.

Naffziger sprak zich over de kwestie uit in gesprek met Tom's Hardware. AMD claimde eerder nog dat RDNA 3 (op 5 nm) meer dan 50 procent efficiënter omgaat met stroom dan RDNA 2 (7 nm / 6 nm). Echter, als concurrent Nvidia de wattages significant opschaalt voor betere prestaties, dan moet AMD wel mee, aldus Naffziger. 

"De vraag naar gaming- en compute-prestaties versnelt alsmaar, terwijl de  [ontwikkeling van de] onderliggende chiptechonologie dramatisch vertraagt — en daarmee onze groeicurve. Dus de stroomvereisten blijven maar stijgen. We hebben een meerjaarsplan om efficiëntie te verhogen en die curve af te zwakken, maar de trend is er nu eenmaal", aldus Naffziger.

©GMRimport

©GMRimport

Hoewel de claim negatief tegenover de industriewijde trend in stroomverbruik staat, geeft Naffziger in ieder geval AMD nog een positieve draai in het grotere verhaal: 

"Het draait om de prestaties. Zelfs als onze ontwerpen een beter rendement bieden, hoeft dat niet te betekenen dat je de stroomvereisten evenredig met de concurrent op hoeft te schalen. Het ding is dat zij hun wattages veel hoger op moeten krikken dan wij."

De "zij" waar Naffziger over spreekt, duidt uiteraard op Nvidia. Hoewel het groene kamp nooit uitspraak heeft gedaan over mogelijk verhoogde stroomvereisten, wordt al langer verwacht dat de Ada Lovelave-generatie (RTX 40) significant meer zal vergen van voedingen. Van Nvidia's RTX 4090-vlaggenschip werd een TGP van een stevige 600 watt genoemd, eerdere claims spraken over maar liefst 850 watt. Met alle waarschijnlijkheid loopt dat bij AMD minder hoog op, al liggen de wattages dus wel hoger dan die van RDNA 2-producten. 

Naffziger deed helaas geen uitspraak over hoe de nieuwe Radeon 7000-kaarten aan hun stroom komen. Van Nvidia is reeds bekend dat RTX 40-kaarten overstappen op de 12+4-pins PCIe 5.0-connector; AMD houdt daarover de lippen nog stijf. Voor de chipgigant staan de eerste RDNA 3-kaarten, samen met de Zen 4-processoren, nog altijd op de planning voor 2022

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!