PCI-SIG waarschuwt voor gevaren in PCIe 5.0-adapterkabels
Nieuws

PCI-SIG waarschuwt voor gevaren in PCIe 5.0-adapterkabels

Het organiserende orgaan achter de PCI-standaarden, PCI-SIG, heeft een waarschuwing uitgestuurd betreffende adapterkabels voor de nieuwe PCIe 5.0-stroomconnector. Mogelijk leidt de kabelconversie tot overstroom, waarbij kabels kunnen oververhitten.

De waarschuwing, welke intern naar PCI-SIG-leden uitgezonden werd, werd als eerste opgepikt bij WccfTech. In het bericht geeft het comité aan dat selecte adapters van de nieuwe 12VHPWR-connector (ook wel ATX 3.0 of de PCIe 5.0-stroomstandaard genoemd, te herkennen aan de 12-pins of 16-pins connector) gevaarlijke thermische variatie kunnen creëren. In gevallen met "gebrekkige toepassing van het nieuwe ontwerp" kunnen de kabels oververhitten. 

De nieuwe PCIe 5.0-connector moet in totaal tot 600 watt aan stroomvoeding ondersteunen. Die hogere wattages trachten adapterkabels te bereiken door meerdere 8-pins kabels (ATX 2.0, per stuk goed voor 150 watt) te fuseren. Dergelijke adapters werden al meegeleverd bij high-end videokaarten van Nvidia's Ampere-generatie, waaronder bijvoorbeeld de GeForce RTX 3090 Ti

WccfTech testte zelf PCIe 5.0-adapters met zowel twee als drie stuks van de 8-pins connectoren, waarbij inderdaad wattages boven de 150 watt per kabel gemeten werden. Bij een lading van 600 watt over twee kabels overschrijdt elk kabel inderdaad de 300 watt, dubbel het limiet van de standaard. Maar ook met 450 watt over drie kabels blijkt één kabel een onevenredige 282 watt te trekken. Bij dergelijke overbelasting kunnen zowel kabels als connector onherroepelijke schade oplopen. 

©GMRimport

Terwijl PCI-SIG de zaak verder onderzoekt, benadrukt het leden om aandachtig samen te werken met kabelfabrikanten "zeker met het oog op veiligheidskwesties rondom hoge spanning". PCI-SIG geeft aan partners tijdig op de hoogte te houden van verdere ontwikkelingen over de kwestie.

De waarschuwing is vooralsnog niet officieel richting eindgebruikers gegaan, maar het signaal is bij dezen duidelijk. Wie zeker wil zijn van een optimale connectie voor de zwaardere, next-gen kaarten van Nvidia (en mogelijk ook AMD), doet er waarschijnlijk goed aan om te investeren in volwaardige ATX 3.0-voedingen, inclusief 12VHPWR-connector én bijbehorende kabel. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error