AMD bevestigt RDNA 3-gpu's en Zen 4-cpu's voor 2022
Nieuws

AMD bevestigt RDNA 3-gpu's en Zen 4-cpu's voor 2022

In een recent investeerdersgesprek heeft AMD-voorzitter Dr. Lisa Su wederom benadrukt dat de eerste RDNA 3-gpu's (Radeon RX 7000) en Zen 4-cpu's (Ryzen 7000) nog altijd op de planning staan voor 2022.

AMD zou anno 2021, ondanks aanhoudende chiptekorten, geen verkeerd jaar gedraaid hebben. De opbrengst van de processorgigant groeide ten opzichte van 2020 met maar liefst 68 procent, deels te danken aan een groeiend volume verscheepte en verkochte gpu's. Alsnog zou Dr. Lisa Su aangegeven hebben dat ze voelt dat AMD's videokaartsegment "ondervertegenwoordigd is in de industrie".

Kijkende naar de nabije toekomst houdt AMD vast aan de visie die eerder al op roadmaps belandde: zowel de nieuwe RDNA 3-architectuur voor gpu's als de eerstvolgende Zen 4-generatie aan cpu's moet nog in 2022 lanceren. Beide processorsoorten zouden volgens verwachtingen op de 6 nm en 5 nm procedés van TSMC gebakken worden. Recentelijk verschenen al een eerste reeks 6 nm-chips in de huidige Radeon- en Ryzen-generaties.

©GMRimport

Dr. Lisa Su gaf daarbij aan dat de nieuwe procedés uiteraard met hogere kostenplaatjes komen, maar dat AMD actief bezig is met manieren om die additionele kosten te 'verdelen'. Ondanks de hogere tarieven voor kleinere nodes en gecompliceerde productiepijplijn, wil AMD zo veel mogelijk chips verzekeren voor gamers.

"De vraag naar onze producten is groots en we verwachten nog een jaar van significante groei. [...] Wat betreft het toeleveringsklimaat van 2022 hebben we geïnvesteerd in de capaciteit van wafers, substraat en onze back-end beschikbaarheid. [...] We voelen ons goed bij de progressie die geboekt is op het gebied van productie [voor pc-hardware]. Ons doel is om genoeg aanbod te hebben voor de vraag op de markt."

De nieuwe RDNA 3-architectuur is, los van enkele roadmaps, nog niet vaak aangehaald door AMD zelf. De volgende reeks Ryzen-processoren werd daarentegen wel al eens eerder geteased. Gedurende CES 2022 toonde Dr. Lisa Su een high-end Zen 4-cpu, gebakken op het 5 nm-procedé van TSMC, inclusief een korte gameplay-demonstratie met "alle kernen op minimaal 5,0 GHz kloksnelheid".

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!