Printplaat van Nvidia's krachtigste RTX 40-gpu's in beeld gebracht
Nieuws

Printplaat van Nvidia's krachtigste RTX 40-gpu's in beeld gebracht

De printplaat van Nvidia's zwaarste Ada Lovelace-gpu (RTX 40), de AD102, lijkt volledig in kaart te zijn gebracht. Daarmee zijn ook potentiële specificaties en limieten te voorspellen.

Van een gelekte foto is ditmaal geen sprake; Igor's Lab heeft aan de hand van interne bronnen zelf een blauwdruk van de gpu opgesteld. Volgens ingewijden bestaat de printplaat wederom uit een compact design, met 28 spanningsomzetters (waarvan vier voor het geheugen) en maximaal 24 GB aan GDDR6X-videogeheugen.

©GMRimport

De AD102 betreft hoogstwaarschijnlijk de gpu die Nvidia's topsegment van de Ada Lovelace-reeks vormt. De chipset vormt met alle waarschijnlijkheid de basis voor een GeForce RTX 4090- en RTX 4080-videokaart, plus eventuele Ti-uitvoeringen.

Ook zou de printplaat van de AD102 volgens Igor 'pin-compatible' zijn met de huidige Ampere-voorganger, Nvidia's GA102-gpu. In essentie komt dat vooral partnerfabrikanten van Nvidia tegemoet; die kunnen hun RTX 3080- en RTX 3090-designs nagenoeg onaangepast hergebruiken voor Nvidia's eerstvolgende generatie gpu's.

Wel vernieuwt de stroomconnector deze generatie, zoals verwacht. De AD102 zou vanuit Nvidia standaard geleverd worden met de nieuwe, 16-pins PCIe 5.0-stroomconnector, die dit jaar officieel intrede moet doen. De nieuwe stroomstandaard pompt maximaal 600 watt over een enkele kabel, wat lijkt te bevestigen dat Nvidia het TDP van de gehele chipset ook onder de 600 watt houdt.

Ada Lovelace staat al jaren op de planning bij Nvidia, maar is bij lange na nog niet officieel aangekondigd. De RTX 40-generatie trapt op zijn vroegst pas eind 2022 af; voor Nvidia ligt eerst nog een verlate lancering van de RTX 3090 Ti in het verschiet — waarschijnlijk de laatste Ampere-kaart.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error