Nieuwe Ubisoft-ontslagen vallen voornamelijk bij Assassin's Creed-studio
In totaal worden 124 werknemers getroffen
Ubisoft ontslaat in totaal 124 werknemers - voornamelijk mensen werkzaam in Canada.
Dat heeft het bedrijf gisteren aangekondigd. "De afgelopen maanden heeft elk team bij Ubisoft naar manieren gezocht om onze werkzaamheden te stroomlijnen en onze collectieve efficiëntie te verbeteren zodat we beter gepositioneerd zijn voor succes op de lange termijn", aldus een statement van Ubisoft aan VGC.
Het bedrijf vervolgt: "In deze context kondigen we aan dat we de algemene en administratieve functies binnen onze Canadese studio's reorganiseren en het aantal werknemers in Hybride (onze VFX-studio uit Montreal) en ons wereldwijde IT-team reduceren. In totaal heeft dit impact op 124 posities." Volgens Kotaku valt het leeuwendeel van de ontslagen bij Ubisoft Montreal, bekend van franchises als Assassin's Creed en Far Cry. Het bedrijf heeft aan Eurogamer bevestigd dat werknemers binnen productieteams niet worden ontslagen.
Ubisoft gaf begin dit jaar al aan de komende jaren voor 200 miljoen euro aan kosten te willen drukken. Eerder dit jaar werden er al Amerikaanse en Britse werknemers bij de uitgever ontslagen.
Er vinden dit jaar opvallend veel ontslagrondes plaats binnen de game-industrie. Onlangs werd er bericht over ontslagen bij Bungie, ontslagen bij Team17 en het team achter Hearthstone. Eerder bleek nog dat Epic Games ongeveer zestien procent van diens werknemers - rond de 830 werknemers - ontslaat. Eerder dit jaar kondigde CD Projekt Red aan zo'n tien procent van diens werknemers te ontslaan, en Microsoft liet rond de 10.000 werknemers gaan. Verder vinden er dit jaar ook ontslagrondes plaats bij bedrijven als Bioware, Telltale en Crystal Dynamics.
Naast ontslagrondes vertrekken ook diverse topmensen van hoge posities binnen bedrijven. Dit jaar kondigde Jim Ryan bijvoorbeeld zijn vertrek bij Sony PlayStation aan, terwijl Pete Hines bij Bethesda vertrekt. John Riccitiello stapt op bij Unity.