De nieuwe hoofdredacteur van Gamer.nl: Jacco Peek
Nieuws

De nieuwe hoofdredacteur van Gamer.nl: Jacco Peek

De kogel is door de kerk: vanaf volgende week ben ik de nieuwe hoofdredacteur van Gamer.nl. Aangenaam!

Hoofdredacteur van Gamer.nl, wát een eer. Aan het roer staan van de grootste gamewebsite van de Benelux brengt natuurlijk een grote verantwoordelijkheid met zich mee, en tegelijkertijd is het de mooiste baan ter wereld.

Voor mij persoonlijk is Gamer.nl altijd de meest volwassen en complete – en daarmee de beste - gamewebsite geweest. Er is ruimte voor analyses van grote overnames, interviews met kleine Nederlandse ontwikkelaars en onderbelichte zaken in de game-industrie. Maar er is ook plaats voor liefdesbrieven, klaagzangen en een top 25 waar elk jaar discussies (virtuele vuistgevechten tot de dood) aan voorafgaan. Dát is Gamer.nl, en dat zal ook zeker zo blijven.

Het indrukwekkende rijtje aan schrijvers – waarvan ik me weerhoud ze op te sommen, uit angst iemand te vergeten – ligt daar natuurlijk ten grondslag aan. Met de bijna 23 jaar aan ervaring kunnen we content bieden die je feitelijk nergens anders vindt, en dat is iets om eindeloos te koesteren. Zonder de energie, kennis en inzichten van deze redactie zijn we namelijk nergens. 

Tegelijkertijd realiseer ik me ook dat er een nieuwe generatie is opgestaan die een totaal ander perspectief op het medium heeft. Nieuwe aanwas voor de website creëren en de schrijvers van morgen een kans geven zal de komende tijd één van m’n prioriteiten zijn.

Gamer.nl is ook het levende bewijs dat gamewebsites anno 2022 nog steeds relevant zijn. Ondanks dat short-form en eenvoudig deelbare (video)content rondom games een gigantische opmars heeft gemaakt, zijn honderdduizenden bezoekers nog iedere maand op zoek naar geschreven nieuws en verdieping. Het geschreven woord geeft de ruimte voor reflectie, het beetje bij beetje bijwerken van een tekst is een kunst – als een beeldhouder die langzaam z’n visie vormgeeft. De overduidelijke waardering daarvoor is prachtig.

De industrie verandert echter in rap tempo, en daarmee de manier waarop we met games omgaan. Digitale distributie wint ieder jaar terrein ten opzichte van fysieke media, steeds meer grote uitgevers zetten in op cloudgaming en abonnementsdiensten, en games zelf zijn dankzij updates en uitbreidingen een levend geheel.

Dat is iets waar Gamer.nl zich op aan zal moeten passen. Hoe relevant is de klassieke review bijvoorbeeld nog wanneer een game na verloop van tijd fundamenteel verandert? In hoeverre moeten we onze content op de pr-cyclus van uitgevers afstemmen? Hebben onze bezoekers behoefte aan meer videocontent? Het antwoord op dergelijke vragen is niet eenduidig, maar het is zeker iets waar ik me over zal buigen.

Als de laatste twee jaar namelijk iets hebben bewezen, dan is het dat we nog lang niet uitgeleerd zijn over deze onvoorspelbare industrie. Maar dát is precies wat me als stagiair, freelancer en invallend (hoofd)redacteur bij Gamer.nl zo fascineerde. Dit interactieve medium weet keer op keer te verrassen met prachtige verhalen, nieuwe technologieën en passie van ontwikkelaars en spelers. Dat is toch waar je het voor doet.

Mijn werk begint nu pas echt, en ik ben iedereen die aan boord is voor dit nieuwe avontuur ontzettend dankbaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
HBO verwacht in totaal vier The Last of Us-seizoenen
Nieuws

HBO verwacht in totaal vier The Last of Us-seizoenen

In ieder geval om de eerste twee games te verfilmen

HBO verwacht dat er in totaal in ieder geval vier seizoenen van The Last of Us gemaakt gaan worden.

Dat meldt Francesca Orsi, hoofd van dramaproducties bij HBO, aan Deadline. Ze benadrukt daarbij wel dat er geen "compleet plan" ligt, dat er nog dingen kunnen veranderen en dat het dan ook geen concrete bevestiging betreft. "Ik wil het niet bevestigen, maar het lijkt er op dat we na dit seizoen nog twee seizoenen doen en dat we daarna klaar zijn."

Orsi heeft het hier over de hoeveelheid seizoenen die nodig zijn om de eerste twee games te verfilmen. Het eerste seizoen besloeg het verhaal van de eerste game, en showrunners Craig Mazin en Neil Druckmann gaven eerder al aan dat ze mogelijk meer dan twee seizoenen nodig hebben voor The Last of Us: Part 2.

Het bovenstaande houdt overigens geen rekening met de mogelijkheid dat ergens in de toekomst een nieuwe game in de The Last of Us-franchise uitkomt. Een nieuwe game zou eventueel meer bronmateriaal voor nog meer seizoenen kunnen bieden.

Het tweede The Last of Us-seizoen bestaat uit zeven afleveringen en verschijnt in de loop van april op HBO. Hieronder kan de meest recentelijk verschenen trailer nog eens worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation wil meer games zoals Astro Bot en Helldivers 2 uitbrengen
Nieuws

PlayStation wil meer games zoals Astro Bot en Helldivers 2 uitbrengen

Een focus op familiegames en liveservicespellen

PlayStation is van plan om meer games zoals Astro Bot en Helldivers 2 uit te brengen - oftewel meer familie- en liveservicegames.

Dat liet het bedrijf weten bij het bekendmaken van diens kwartaalcijfers, waaruit bleek dat het bedrijf het afgelopen najaar een recordkwartaal voor de PlayStation 5 heeft gedraaid.

"Tijdens The Game Awards won onze first-party game Astro Bot in vier categorieën, waaronder game van het jaar en beste familiegame", aldus Sony-directeur Hiroki Totoki tegen investeerders (via VGC). "Daarnaast won Helldivers 2, dat in februari 2024 verscheen, awards voor beste lopende game en beste multiplayergame."

Totoki vervolgt: "Het feit dat we awards hebben gewonnen voor games die in genres vallen die we in de toekomst willen uitbreiding - waaronder games voor families en liveservicespellen - betekent een grote stap in het bouwen van een brede portfololio aan titels."

Dat Sony meer inzet op liveservicegames is al enkele jaren duidelijk, al gaat dit niet zonder slag of stoot. Hoewel Helldivers 2 succesvol is, werd Concord kort na release weer offline gehaald en werd een The Last of Us-multiplayergame geannuleerd. Onlangs werden er twee liveservicespellen van Bend Studio en Bluepoint Games geannuleerd, waaronder een God of War-multiplayergame. Toch blijft Sony inzetten op het genre, en staan er onder andere een Horizon-online game en Haven Studios' heistgame Fairgames op de planning.

Het is echter wel voor het eerst dat er gemeld wordt dat Sony meer familievriendelijke games wil uitbrengen na het succes van Astro Bot. Ontwikkelaars als Naughty Dog en Sucker Punch hebben franchises als Jak and Daxter en Sly Raccoon achter zich gelaten, maar andere familievriendelijke franchises zoals Astro Bot, Ratchet and Clank en Sackboy lijken nog wel relevant.

Over Astro Bot gesproken: vandaag zijn er een gratis PlayStation 5 Pro-update en een nieuw level voor de game uitgekomen. De komende vier weken wordt er tevens elke week een nieuw level toegevoegd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!