Voorspel: China weert een hoop fantastische personages
Nieuws

Voorspel: China weert een hoop fantastische personages

Wil je in China een film zien of een game spelen, dan loop je tegen allerlei limieten aan. Regelmatig worden er scènes uit films geknipt die vanwege censuur niet zijn toegestaan. Recentelijk is er een memo gelekt waarin nieuwe regels zijn opgesteld voor games.

Hieruit blijkt dat games met stelletjes van hetzelfde geslacht verboden worden. Ook vrouwelijke mannen mogen niet meer, net als games waarin het gender van een personage niet direct duidelijk is.

Sterker nog: als de regelgevers niet direct het gender van een personage kunnen bepalen, kan de game als problematisch worden bestempeld. Als een mannelijk personage zich gedraagt of kleedt als een vrouw, wordt de game verboden.

Daarnaast zijn ook morele keuzes tussen goed en kwaad niet meer toegestaan. Het zou niet mogelijk moeten zijn om spelers de keuze te geven tussen goed en kwaad. Lees je deze regels, dan denk je waarschijnlijk meteen dat Mass Effect de sjaak is. Maar het gaat om veel meer games.

©GMRimport

Wat is mannelijkheid?

In de rubriek Voorspel hebben we het regelmatig over representatie gehad en het idee dat iedereen zichzelf op het scherm zou moeten kunnen herkennen. In China mag een grote groep dat niet.

Dat is niet alleen voor queer gamers vervelend. Het constant vasthouden aan een bepaalde vorm van mannelijkheid in media geeft het idee dat er geen alternatieven zijn. Een man is sterk, niet emotioneel, valt op vrouwen en is vaak gewelddadig.

We weten inmiddels allemaal dat gewelddadige games geen gewelddadige gamers maken, maar het hierboven beschreven zelfbeeld dat in alle media om je heen wordt gecommuniceerd, kan wel degelijk een effect hebben op de echte wereld.

Jonge mannen leren op deze manier hoe ze zich moeten gedragen om geslaagd te zijn, ook al gaat dat tegen hun aard in. Dat kan niet alleen slecht zijn voor hun mentale gezondheid, maar ook negatieve gevolgen hebben voor de mensen om hen heen.

©GMRimport

Wat voor man ben ik?

Games kunnen een geweldige manier zijn om te ontdekken wat voor soort persoon je bent, door even in de schoenen van iemand anders te stappen. Veel games bieden gelukkig een alternatief beeld van mannelijkheid dan hierboven beschreven.

Bijvoorbeeld een man die niet bang is om zijn gevoelens te uiten, een man die vrouwen met respect behandelt of een man die zijn problemen niet met geweld oplost. Of gewoonweg een man die zich op manieren gedraagt of stijlkeuzes maakt die traditioneel als vrouwelijk worden gezien.

Er zijn zoveel uitstekende personages die China op deze manier verbiedt. En dan heb ik het nog niet eens over queer personages, maar mannen die zich gewoonweg niet stereotype gedragen en wellicht wat feminien zijn. En mannen waarbij je even een paar keer moet kijken wat hun gender is.

Games kunnen een geweldige manier zijn om te ontdekken wat voor soort persoon je bent, door even in de schoenen van iemand anders te stappen

-

©GMRimport

Link

Het eerste personage dat bij mij opkomt is Link. Link is een androgyn ogende jongen die in Breath of the Wild zelfs vrouwenkleding draagt voor een missie en dat vol overtuiging doet. Zijn uiterlijk heeft een duidelijk doel: alle spelers moeten zich kunnen spiegelen aan dit personage.

Ook de Final Fantasy-games zitten vol mannen waarvan het echt niet direct duidelijk is wat hun gender is. In Final Fantasy 7 draait hoofdpersonage Cloud voor een missie een jurk. Zoals ik in mijn Voorspel over de game al schreef, heeft Cloud het emotionele bereik van een strijkplank, maar hij omarmt deze look compleet. Er wordt geen grap gemaakt over hoe hij zich verkleedt als vrouw - het wordt zelfs gevierd. Cloud is duidelijk een man in een jurk, maar iedereen vindt hem prachtig.

©GMRimport

Zo kunnen we nog wel even verder gaan. Alucard in Castlevania, met z'n lange manen en dramatische cape. Raiden in Metal Gear Solid, waarbij de president hem naar zijn kruis moet grijpen om er achter te komen dat hij een man is. Of neem recentelijk de NieR-games, met onder andere 9S die de supportrol heeft, terwijl dat in games traditioneel meestal vrouwelijke personages zijn.

Non-binair

Toen recentelijk duidelijk werd dat een personage in de nieuwe Battlefield non-binair is kon dat op veel kritiek rekenen, maar het feit is dat non-binaire gamers nog zelden goede representatie in games hebben gehad.

De kritiek valt waarschijnlijk grotendeels te verklaren doordat veel gamers het gevoel hebben dat iets niet klopt als het niet specifiek voor hen is gemaakt. Dan is iets al snel 'politiek' of 'woke'.

©GMRimport

Maar hoe mooi is het dat we zo'n grote verscheidenheid aan personages hebben om verhalen en avonturen mee te beleven? Stel dat we ook hier een soortgelijke censuur als in China krijgen en enkel met stereotype personages mogen spelen. Met mannelijke mannen en vrouwelijke vrouwen. Wat verrekte saai moet dat zijn.


Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!