Voorspel: China weert een hoop fantastische personages
Wil je in China een film zien of een game spelen, dan loop je tegen allerlei limieten aan. Regelmatig worden er scènes uit films geknipt die vanwege censuur niet zijn toegestaan. Recentelijk is er een memo gelekt waarin nieuwe regels zijn opgesteld voor games.
Hieruit blijkt dat games met stelletjes van hetzelfde geslacht verboden worden. Ook vrouwelijke mannen mogen niet meer, net als games waarin het gender van een personage niet direct duidelijk is.
Sterker nog: als de regelgevers niet direct het gender van een personage kunnen bepalen, kan de game als problematisch worden bestempeld. Als een mannelijk personage zich gedraagt of kleedt als een vrouw, wordt de game verboden.
Daarnaast zijn ook morele keuzes tussen goed en kwaad niet meer toegestaan. Het zou niet mogelijk moeten zijn om spelers de keuze te geven tussen goed en kwaad. Lees je deze regels, dan denk je waarschijnlijk meteen dat Mass Effect de sjaak is. Maar het gaat om veel meer games.
©GMRimport
Wat is mannelijkheid?
In de rubriek Voorspel hebben we het regelmatig over representatie gehad en het idee dat iedereen zichzelf op het scherm zou moeten kunnen herkennen. In China mag een grote groep dat niet.
Dat is niet alleen voor queer gamers vervelend. Het constant vasthouden aan een bepaalde vorm van mannelijkheid in media geeft het idee dat er geen alternatieven zijn. Een man is sterk, niet emotioneel, valt op vrouwen en is vaak gewelddadig.
We weten inmiddels allemaal dat gewelddadige games geen gewelddadige gamers maken, maar het hierboven beschreven zelfbeeld dat in alle media om je heen wordt gecommuniceerd, kan wel degelijk een effect hebben op de echte wereld.
Jonge mannen leren op deze manier hoe ze zich moeten gedragen om geslaagd te zijn, ook al gaat dat tegen hun aard in. Dat kan niet alleen slecht zijn voor hun mentale gezondheid, maar ook negatieve gevolgen hebben voor de mensen om hen heen.
©GMRimport
Wat voor man ben ik?
Games kunnen een geweldige manier zijn om te ontdekken wat voor soort persoon je bent, door even in de schoenen van iemand anders te stappen. Veel games bieden gelukkig een alternatief beeld van mannelijkheid dan hierboven beschreven.
Bijvoorbeeld een man die niet bang is om zijn gevoelens te uiten, een man die vrouwen met respect behandelt of een man die zijn problemen niet met geweld oplost. Of gewoonweg een man die zich op manieren gedraagt of stijlkeuzes maakt die traditioneel als vrouwelijk worden gezien.
Er zijn zoveel uitstekende personages die China op deze manier verbiedt. En dan heb ik het nog niet eens over queer personages, maar mannen die zich gewoonweg niet stereotype gedragen en wellicht wat feminien zijn. En mannen waarbij je even een paar keer moet kijken wat hun gender is.
Games kunnen een geweldige manier zijn om te ontdekken wat voor soort persoon je bent, door even in de schoenen van iemand anders te stappen
-
©GMRimport
Link
Het eerste personage dat bij mij opkomt is Link. Link is een androgyn ogende jongen die in Breath of the Wild zelfs vrouwenkleding draagt voor een missie en dat vol overtuiging doet. Zijn uiterlijk heeft een duidelijk doel: alle spelers moeten zich kunnen spiegelen aan dit personage.
Ook de Final Fantasy-games zitten vol mannen waarvan het echt niet direct duidelijk is wat hun gender is. In Final Fantasy 7 draait hoofdpersonage Cloud voor een missie een jurk. Zoals ik in mijn Voorspel over de game al schreef, heeft Cloud het emotionele bereik van een strijkplank, maar hij omarmt deze look compleet. Er wordt geen grap gemaakt over hoe hij zich verkleedt als vrouw - het wordt zelfs gevierd. Cloud is duidelijk een man in een jurk, maar iedereen vindt hem prachtig.
©GMRimport
Zo kunnen we nog wel even verder gaan. Alucard in Castlevania, met z'n lange manen en dramatische cape. Raiden in Metal Gear Solid, waarbij de president hem naar zijn kruis moet grijpen om er achter te komen dat hij een man is. Of neem recentelijk de NieR-games, met onder andere 9S die de supportrol heeft, terwijl dat in games traditioneel meestal vrouwelijke personages zijn.
Non-binair
Toen recentelijk duidelijk werd dat een personage in de nieuwe Battlefield non-binair is kon dat op veel kritiek rekenen, maar het feit is dat non-binaire gamers nog zelden goede representatie in games hebben gehad.
De kritiek valt waarschijnlijk grotendeels te verklaren doordat veel gamers het gevoel hebben dat iets niet klopt als het niet specifiek voor hen is gemaakt. Dan is iets al snel 'politiek' of 'woke'.
©GMRimport
Maar hoe mooi is het dat we zo'n grote verscheidenheid aan personages hebben om verhalen en avonturen mee te beleven? Stel dat we ook hier een soortgelijke censuur als in China krijgen en enkel met stereotype personages mogen spelen. Met mannelijke mannen en vrouwelijke vrouwen. Wat verrekte saai moet dat zijn.