De nieuwe hoofdredacteur van Gamer.nl: Jacco Peek
Nieuws

De nieuwe hoofdredacteur van Gamer.nl: Jacco Peek

De kogel is door de kerk: vanaf volgende week ben ik de nieuwe hoofdredacteur van Gamer.nl. Aangenaam!

Hoofdredacteur van Gamer.nl, wát een eer. Aan het roer staan van de grootste gamewebsite van de Benelux brengt natuurlijk een grote verantwoordelijkheid met zich mee, en tegelijkertijd is het de mooiste baan ter wereld.

Voor mij persoonlijk is Gamer.nl altijd de meest volwassen en complete – en daarmee de beste - gamewebsite geweest. Er is ruimte voor analyses van grote overnames, interviews met kleine Nederlandse ontwikkelaars en onderbelichte zaken in de game-industrie. Maar er is ook plaats voor liefdesbrieven, klaagzangen en een top 25 waar elk jaar discussies (virtuele vuistgevechten tot de dood) aan voorafgaan. Dát is Gamer.nl, en dat zal ook zeker zo blijven.

Het indrukwekkende rijtje aan schrijvers – waarvan ik me weerhoud ze op te sommen, uit angst iemand te vergeten – ligt daar natuurlijk ten grondslag aan. Met de bijna 23 jaar aan ervaring kunnen we content bieden die je feitelijk nergens anders vindt, en dat is iets om eindeloos te koesteren. Zonder de energie, kennis en inzichten van deze redactie zijn we namelijk nergens. 

Tegelijkertijd realiseer ik me ook dat er een nieuwe generatie is opgestaan die een totaal ander perspectief op het medium heeft. Nieuwe aanwas voor de website creëren en de schrijvers van morgen een kans geven zal de komende tijd één van m’n prioriteiten zijn.

Gamer.nl is ook het levende bewijs dat gamewebsites anno 2022 nog steeds relevant zijn. Ondanks dat short-form en eenvoudig deelbare (video)content rondom games een gigantische opmars heeft gemaakt, zijn honderdduizenden bezoekers nog iedere maand op zoek naar geschreven nieuws en verdieping. Het geschreven woord geeft de ruimte voor reflectie, het beetje bij beetje bijwerken van een tekst is een kunst – als een beeldhouder die langzaam z’n visie vormgeeft. De overduidelijke waardering daarvoor is prachtig.

De industrie verandert echter in rap tempo, en daarmee de manier waarop we met games omgaan. Digitale distributie wint ieder jaar terrein ten opzichte van fysieke media, steeds meer grote uitgevers zetten in op cloudgaming en abonnementsdiensten, en games zelf zijn dankzij updates en uitbreidingen een levend geheel.

Dat is iets waar Gamer.nl zich op aan zal moeten passen. Hoe relevant is de klassieke review bijvoorbeeld nog wanneer een game na verloop van tijd fundamenteel verandert? In hoeverre moeten we onze content op de pr-cyclus van uitgevers afstemmen? Hebben onze bezoekers behoefte aan meer videocontent? Het antwoord op dergelijke vragen is niet eenduidig, maar het is zeker iets waar ik me over zal buigen.

Als de laatste twee jaar namelijk iets hebben bewezen, dan is het dat we nog lang niet uitgeleerd zijn over deze onvoorspelbare industrie. Maar dát is precies wat me als stagiair, freelancer en invallend (hoofd)redacteur bij Gamer.nl zo fascineerde. Dit interactieve medium weet keer op keer te verrassen met prachtige verhalen, nieuwe technologieën en passie van ontwikkelaars en spelers. Dat is toch waar je het voor doet.

Mijn werk begint nu pas echt, en ik ben iedereen die aan boord is voor dit nieuwe avontuur ontzettend dankbaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn
Nieuws

Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn

Microsoft wil Xbox op zoveel mogelijk plekken beschikbaar stellen

Microsoft heeft een nieuwe marketingcampagne gelanceerd om duidelijk te maken dat op Xbox gamen op meer manieren kan dan louter op een spelcomputer.

De reclamespot kan hieronder bekeken worden, en Microsoft vertelt op Xbox Wire meer over de campagne. In de reclame zijn verschillende apparaten te zien om Xbox-games te spelen, van een Xbox Series X-console tot een pc-handheld en smartphone.

Microsoft: "We bouwen een toekomst die draait om spelerskeuze - waar mensen op de manier waarop ze maar willen hun favoriete games kunnen spelen, nieuwe avonturen kunnen ontdekken en met vrienden in contact kunnen komen."

"We geloven dat games makkelijk en voor iedereen toegankelijk moeten zijn", zo vervolgt het bedrijf. "Dus of je nou een Xbox-console hebt, op pc speelt, of via een Samsung Smart TV, handhelds, mobiele telefoons, Amazon Fire TV, of een Meta Quest-headset met Game Pass Ultimate: je kunt met Xbox spelen."

De marketingcampagne is geen grote verrassing: Microsoft communiceert dit jaar regelmatig naar buiten dat het bedrijf wil dat mensen op zoveel mogelijk manieren hun games kunnen spelen. Dat komt overeen met de huidige strategie van het bedrijf: games van studio's die eigendom zijn van Microsoft, waaronder Call of Duty en Minecraft, zijn bijvoorbeeld ook speelbaar op andere consoles. Gisteren vertelde Xbox-baas Phil Spencer nog dat er geen limiet is aan de Xbox-games die naar concurrerende platforms kunnen komen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3
Nieuws

Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3

'HLX' zou al een aantal jaar in ontwikkeling zijn

Gabe Follower, een YouTuber die Valve nauwlettend in de gaten houdt, lijkt het zeker te weten: Valve werkt aan Half-Life 3.

In een video van een kwartier zet de YouTuber uiteen dat Valve al geruime tijd getalenteerde mensen uit de game-industrie en modders aanneemt - onder andere mensen die aan Red Dead Redemption en Fortnite hebben gewerkt - en beginnen er steeds meer hints online te verschijnen die naar het bestaan van Half-Life 3 hinten.

Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

Gabe Follower claimt dat Valve eerdere pogingen om Half-Life 3 te ontwikkelen heeft afgeschoten omdat de technologie nog niet ver genoeg gevorderd was voor de plannen die het bedrijf voor een eventueel vervolg had. Gezien de aanpassingen aan de Source 2-engine zou de technologie hedendaags mogelijk wel op het gewenste niveau zijn.

De YouTuber is overigens niet de enige die er van overtuigd lijkt dat Half-Life 3 in ontwikkeling is. Afgelopen zomer claimde Valve-expert Tyler McVicker al hetzelfde. Ook hij maakte melding van de projectnaam HLX, alsmede 'Project White Sands'.

Overigens zijn sommige fans het wachten op een game die het verhaal van Half-Life 2: Episode 2 voortzet beu. Zij werken dan ook aan een onofficieel vervolg genaamd Project Borealis. Eerder deze week is daar een gratis proloog van uitgekomen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!