De nieuwe hoofdredacteur van Gamer.nl: Jacco Peek
Nieuws

De nieuwe hoofdredacteur van Gamer.nl: Jacco Peek

De kogel is door de kerk: vanaf volgende week ben ik de nieuwe hoofdredacteur van Gamer.nl. Aangenaam!

Hoofdredacteur van Gamer.nl, wát een eer. Aan het roer staan van de grootste gamewebsite van de Benelux brengt natuurlijk een grote verantwoordelijkheid met zich mee, en tegelijkertijd is het de mooiste baan ter wereld.

Voor mij persoonlijk is Gamer.nl altijd de meest volwassen en complete – en daarmee de beste - gamewebsite geweest. Er is ruimte voor analyses van grote overnames, interviews met kleine Nederlandse ontwikkelaars en onderbelichte zaken in de game-industrie. Maar er is ook plaats voor liefdesbrieven, klaagzangen en een top 25 waar elk jaar discussies (virtuele vuistgevechten tot de dood) aan voorafgaan. Dát is Gamer.nl, en dat zal ook zeker zo blijven.

Het indrukwekkende rijtje aan schrijvers – waarvan ik me weerhoud ze op te sommen, uit angst iemand te vergeten – ligt daar natuurlijk ten grondslag aan. Met de bijna 23 jaar aan ervaring kunnen we content bieden die je feitelijk nergens anders vindt, en dat is iets om eindeloos te koesteren. Zonder de energie, kennis en inzichten van deze redactie zijn we namelijk nergens. 

Tegelijkertijd realiseer ik me ook dat er een nieuwe generatie is opgestaan die een totaal ander perspectief op het medium heeft. Nieuwe aanwas voor de website creëren en de schrijvers van morgen een kans geven zal de komende tijd één van m’n prioriteiten zijn.

Gamer.nl is ook het levende bewijs dat gamewebsites anno 2022 nog steeds relevant zijn. Ondanks dat short-form en eenvoudig deelbare (video)content rondom games een gigantische opmars heeft gemaakt, zijn honderdduizenden bezoekers nog iedere maand op zoek naar geschreven nieuws en verdieping. Het geschreven woord geeft de ruimte voor reflectie, het beetje bij beetje bijwerken van een tekst is een kunst – als een beeldhouder die langzaam z’n visie vormgeeft. De overduidelijke waardering daarvoor is prachtig.

De industrie verandert echter in rap tempo, en daarmee de manier waarop we met games omgaan. Digitale distributie wint ieder jaar terrein ten opzichte van fysieke media, steeds meer grote uitgevers zetten in op cloudgaming en abonnementsdiensten, en games zelf zijn dankzij updates en uitbreidingen een levend geheel.

Dat is iets waar Gamer.nl zich op aan zal moeten passen. Hoe relevant is de klassieke review bijvoorbeeld nog wanneer een game na verloop van tijd fundamenteel verandert? In hoeverre moeten we onze content op de pr-cyclus van uitgevers afstemmen? Hebben onze bezoekers behoefte aan meer videocontent? Het antwoord op dergelijke vragen is niet eenduidig, maar het is zeker iets waar ik me over zal buigen.

Als de laatste twee jaar namelijk iets hebben bewezen, dan is het dat we nog lang niet uitgeleerd zijn over deze onvoorspelbare industrie. Maar dát is precies wat me als stagiair, freelancer en invallend (hoofd)redacteur bij Gamer.nl zo fascineerde. Dit interactieve medium weet keer op keer te verrassen met prachtige verhalen, nieuwe technologieën en passie van ontwikkelaars en spelers. Dat is toch waar je het voor doet.

Mijn werk begint nu pas echt, en ik ben iedereen die aan boord is voor dit nieuwe avontuur ontzettend dankbaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!