De nieuwe hoofdredacteur van Gamer.nl: Jacco Peek
Nieuws

De nieuwe hoofdredacteur van Gamer.nl: Jacco Peek

De kogel is door de kerk: vanaf volgende week ben ik de nieuwe hoofdredacteur van Gamer.nl. Aangenaam!

Hoofdredacteur van Gamer.nl, wát een eer. Aan het roer staan van de grootste gamewebsite van de Benelux brengt natuurlijk een grote verantwoordelijkheid met zich mee, en tegelijkertijd is het de mooiste baan ter wereld.

Voor mij persoonlijk is Gamer.nl altijd de meest volwassen en complete – en daarmee de beste - gamewebsite geweest. Er is ruimte voor analyses van grote overnames, interviews met kleine Nederlandse ontwikkelaars en onderbelichte zaken in de game-industrie. Maar er is ook plaats voor liefdesbrieven, klaagzangen en een top 25 waar elk jaar discussies (virtuele vuistgevechten tot de dood) aan voorafgaan. Dát is Gamer.nl, en dat zal ook zeker zo blijven.

Het indrukwekkende rijtje aan schrijvers – waarvan ik me weerhoud ze op te sommen, uit angst iemand te vergeten – ligt daar natuurlijk ten grondslag aan. Met de bijna 23 jaar aan ervaring kunnen we content bieden die je feitelijk nergens anders vindt, en dat is iets om eindeloos te koesteren. Zonder de energie, kennis en inzichten van deze redactie zijn we namelijk nergens. 

Tegelijkertijd realiseer ik me ook dat er een nieuwe generatie is opgestaan die een totaal ander perspectief op het medium heeft. Nieuwe aanwas voor de website creëren en de schrijvers van morgen een kans geven zal de komende tijd één van m’n prioriteiten zijn.

Gamer.nl is ook het levende bewijs dat gamewebsites anno 2022 nog steeds relevant zijn. Ondanks dat short-form en eenvoudig deelbare (video)content rondom games een gigantische opmars heeft gemaakt, zijn honderdduizenden bezoekers nog iedere maand op zoek naar geschreven nieuws en verdieping. Het geschreven woord geeft de ruimte voor reflectie, het beetje bij beetje bijwerken van een tekst is een kunst – als een beeldhouder die langzaam z’n visie vormgeeft. De overduidelijke waardering daarvoor is prachtig.

De industrie verandert echter in rap tempo, en daarmee de manier waarop we met games omgaan. Digitale distributie wint ieder jaar terrein ten opzichte van fysieke media, steeds meer grote uitgevers zetten in op cloudgaming en abonnementsdiensten, en games zelf zijn dankzij updates en uitbreidingen een levend geheel.

Dat is iets waar Gamer.nl zich op aan zal moeten passen. Hoe relevant is de klassieke review bijvoorbeeld nog wanneer een game na verloop van tijd fundamenteel verandert? In hoeverre moeten we onze content op de pr-cyclus van uitgevers afstemmen? Hebben onze bezoekers behoefte aan meer videocontent? Het antwoord op dergelijke vragen is niet eenduidig, maar het is zeker iets waar ik me over zal buigen.

Als de laatste twee jaar namelijk iets hebben bewezen, dan is het dat we nog lang niet uitgeleerd zijn over deze onvoorspelbare industrie. Maar dát is precies wat me als stagiair, freelancer en invallend (hoofd)redacteur bij Gamer.nl zo fascineerde. Dit interactieve medium weet keer op keer te verrassen met prachtige verhalen, nieuwe technologieën en passie van ontwikkelaars en spelers. Dat is toch waar je het voor doet.

Mijn werk begint nu pas echt, en ik ben iedereen die aan boord is voor dit nieuwe avontuur ontzettend dankbaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GSC praat mogelijk met Netflix over over Stalker-televisieserie
Nieuws

GSC praat mogelijk met Netflix over over Stalker-televisieserie

Stalker 2 is een maand na release al winstgevend

GSC Game World zou gesprekken houden met streamingdiensten als Netflix over een mogelijke televisieserie gebaseerd op de Stalker-franchise.

Insider Gaming claimt dat dit door Forbes Oekraïne wordt gemeld naar aanleiding van een gesprek met GSC Game World-eigenaar Maksym Krippa. Er zouden gesprekken worden gehouden, maar de status van het project zou nog niet bekend zijn. Er zou in ieder geval worden gepraat met Netflix over de mogelijkheden.

Stalker 2: Heart of Chornobyl kwam afgelopen maand uit op Xbox Series-consoles, pc en Game Pass. Hoewel de technische staat van de game te wensen over liet - mede door het feit dat het thuisland van de ontwikkelaar zich middenin een oorlog met Rusland bevindt - heeft GSC Game World sindsdien patches uitgebracht om de staat van de game te verbeteren. Eerder vandaag is nog een nieuwe patch uitgekomen waarmee letterlijk honderden problemen worden opgelost. De patch notes zijn hier te vinden.

Overigens meldt Krippa in het interview tevens dat Stalker 2 inmiddels al winstgevend is voor GSC Game World, en dat de kosten voor de ontwikkeling dus zijn terugverdiend. Het is niet bekend hoeveel kosten er precies gepaard gingen met de ontwikkeling, al gingen er volgens Krippa tientallen miljoenen dollars mee gemoeid.

In Stalker 2: Heart of Chornobyl reizen spelers wederom af naar de Zone, een gebied rondom de Chornobyl Nuclear Power Plant waar straling voor allerlei mutaties zorgt. Kamal van de Pol deelde een 7 uit in de Gamer.nl-review: "Stalker 2: Heart of Chornobyl is een melancholische en meeslepende shooter gemaakt in de meest bijzondere omstandigheden. De prachtige en tot de nok toe gevulde spelwereld gaat wel gepaard met frustrerende AI en grafische foutjes. Daarbij verschilt de ervaring in de kern niet veel van de voorgaande delen. Ondanks dat is Stalker 2 een game waar je uren in kunt stoppen. Hoe meer moeite je in het verkennen van de Zone steekt, des te meer het je oplevert."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam Replay 2024 geeft overzicht van speelgedrag gedurende dit jaar
Nieuws

Steam Replay 2024 geeft overzicht van speelgedrag gedurende dit jaar

Durf jij te kijken?

Ook op Steam is er een overzicht beschikbaar van het gamegedrag van gebruikers dit jaar, genaamd Steam Replay.

De pagina kan hier bezocht worden en geeft statistieken over het speelgedrag van de gebruiker. Er kan bekeken worden hoeveel tijd er aan specifieke games besteed is en hoeveel Steam-achievements er zijn ontgrendeld. Natuurlijk kan deze data vervolgens via social media gedeeld worden. Hier is de Steam Replay-data op te halen.

Overigens heette het overzicht in 2022 ook Steam Replay, maar werd er vorig jaar Steam Year in Review van gemaakt. Valve legt uit waarom het dit jaar weer Steam Replay heet: "Dit jaar zei iemand: 'Dat was een dom idee vorig jaar. Zou het heel gek zijn als we het weer terugveranderden?' Toen zeiden wij: 'Nee, Gabe, dat is veel te veel werk.' HA HA, grapje! Het was Chris. Of Eric? Nee, wacht, het was Jane. Of was het Tom? We zeiden in elk geval: 'Dat is een geweldig gezamenlijk idee, mede-teamgenoot!' En zodoende."

Tegenwoordig kunnen spelers van verschillende platforms aan het eind van het jaar data over hun speelgedrag ontvangen. Eerder kwam Xbox Year in Review en PlayStation Wrap-Up al beschikbaar, en sinds kort is ook het Nintendo Switch-jaaroverzicht uitgekomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!