Games in 2019: mager, deprimerend en verrassende uitschieters
Gamer.nl
Achtergrond

Games in 2019: mager, deprimerend en verrassende uitschieters

In de laatste column van het jaar kijk ik terug op het jaar 2019. Een redelijk flets gamejaar met een paar unieke pareltjes, dat verder vooral werd getekend door deprimerend nieuws.

In onze podcast maken ik en co-host Ron elk jaar onze eigen Top 10 met games die wij persoonlijk het meest de moeite waard vonden . In voorgaande jaren was het enorm lastig om mijn shortlist terug te brengen naar tien winnaars. Hoe kon het zo zijn dat ik geen plek meer over had, terwijl nog zoveel titels het verdienden om genoemd te worden? Geen plek meer voor Return of the Obra Dinn, Thronebreaker, Into the Breach, Octopath Traveler? Onbestaanbaar!

Dit jaar heb ik het tegenovergestelde probleem. Ik heb eigenlijk alle games die écht een plekje verdienen wel op een rijtje staan, maar ik kom titels te kort. Het was mijns inziens dan ook een erg matig jaar. In 2018 kwam de ene blockbuster na de andere uit, maar dit jaar leek elke uitgever een beetje de rem erop te houden. “Dat komt omdat de nieuwe consoles er bijna zijn”, hoor ik mensen dan zeggen. O, maar waarom staan er dan al zoveel knallers voor volgend jaar op het programma? “Dat komt doordat ze snel hun grote games nog willen uitgeven voordat de nieuwe consoles er zijn.” Ah, juist ja.

©GMRimport

Politiek in games

Het was ook op andere vlakken een redelijk deprimerend gamejaar. Grote bedrijven lieten zich regelmatig van hun slechtste kant zien. Steeds meer overheden doen bijvoorbeeld onderzoek naar lootboxes en de mogelijkheid om die te verbieden. Maar toen EA in Groot-Brittannië uitleg moest komen geven, legde het bedrijf uit dat lootboxes niet hetzelfde zijn als gokken, maar dat het ‘surprise mechanics’ zijn. Helemaal niemand trapte daar in.

Videogames werden ook misbruikt als bliksemafleider voor een echte discussie over wapens in Amerika. Na de tragische schietpartijen in El Paso en Dayton in augustus, suggereerde president Trump dat dat toch vooral werd veroorzaakt door games. “Een cultuur die geweld verheerlijkt”, zei hij. Hoewel er genoeg onderzoeken zijn die weinig tot geen link hebben gevonden tussen geweld en games, pakt Trump liever deze hobby aan dan dat hij moet verbieden om geweren te verkopen in een supermarkt.

Eind augustus sidderde de game-industrie door een eigen #MeToo-beweging. Meerdere prominente mannen werden beschuldigd van ontoelaatbaar gedrag, met componist Jeremy Soule als grootste naam. Ontwikkelaar Alec Holowda pleegde zelfmoord nadat verhalen over hem naar buiten kwamen. Volgens zijn zus kampte hij zelf ook met mentale problemen. Ik vind het belangrijk om deze beweging serieus te nemen, te luisteren naar de verhalen en te gelovendat er iets goed mis zit in de industrie, waar personen op invloedrijke plekken misbruik kunnen maken van hun macht. Ik denk dan ook niet dat hier het laatste woord over gezegd is.

Het grootste internationale schandaal kwam dit jaar van Blizzard. Een Hearthstone-speler die zijn steun uitsprak voor de protesten in Hongkong werd zonder pardon een jaar geschorst en moest zijn verdiende prijzengeld inleveren. De interviewers kregen voor het gemak gelijk dezelfde straf. Ook al werd die straf later gehalveerd, voor veel gamers was het duidelijk:Blizzard stelt een goede relatie met China – waar veel geld te verdienen valt – boven westerse waarden als vrijheid van meningsuiting.

Wat we in ieder geval zeker weten, is dat 2020 een heel ander gamejaar gaat worden

-

©GMRimport

Op naar de toekomst

Het was ook een jaar vol verrassende aankondigingen rond de volgende generatie consoles. Waar Sony en Microsoft normaal gesproken evenementen organiseren om hun nieuwe hardware aan te kondigen, kwam het nieuws dit jaar uit onverwachte hoek. De PlayStation 5werd (een beetje) onthuld in een interview van Wired met Sony’s Mark Cerny. Vooral de toevoeging van een SSD werd aangestipt, wat laadtijden verleden tijd moet maken. Van de nieuwe Xbox weten we zelfs al het uiterlijk en de naam: de Xbox Series X (kortweg Xbox) werd tijdens de Game Awards getoond in een kort filmpje.

Microsoft timmert daarbij hard aan de weg om de toekomst van gaming anders in te gaan vullen. Met Game Pass, xCloud, Game Streaming en alle games op Windows maakt het de Amerikaanse softwaregigant straks niet meer uit of je nou wel of niet op een Xbox gamet, zolang je het maar binnen hun ecosysteem doet. Google Stadia lanceerde dit jaar overigens met ongeveer hetzelfde idee, maar dan zonder games en zonder veel van de beloofde functies.

©GMRimport

Unieke games

Maar bovenal is dit het gamejaar dat mij heeft laten zien dat unieke ideeën nog altijd mogelijk zijn, en daar ben ik het meest dankbaar voor. Volgens mij heb ik nog nooit zoveel nieuwe benaderingen van het medium gezien in een enkel jaar. Als eerste natuurlijk door Death Stranding: wat je ook van die game vindt, je kunt niet ontkennen dat het een unieke game is.

Maar er waren ook innoverende games die ik wél leuk vond. Control liet zien dat je niet altijd alles moet willen snappen. Sterker nog, verhalen kunnen veel boeiender zijn als niet constant alle geheimen worden uitgelegd. Disco Elysium toonde me hoe je absurditeit kunt omarmen als een manier om een nieuwe laag te ontdekken in een game. En Outer Wilds verblufte me door hetzelfde universum op hetzelfde tijdstip op tientallen verschillende manieren te belichten.

Zo vindt iedereen altijd wel iets voor zichzelf dat het jaar glans geeft. Uiteindelijk is een jaar ook maar gewoon een verzameling van twaalf maanden. Wat we in ieder geval zeker weten, is dat 2020 een heel ander gamejaar gaat worden. Niet alleen is er al een hele zwik grootse games aangekondigd, zoals Cyberpunk 2077, The Last of Us 2 en Final Fantasy 7 Remake, maar er komen natuurlijk ook twee fonkelnieuwe consoles uit.

Maar wie weet zit ik eind volgend jaar wel te verzuchten dat er zo weinig unieks is uitgekomen in 2020 en verlang ik terug naar 2019. Daarom ben ik toch heel blij met het afgelopen gamejaar, want het heeft me wel weer een paar favoriete games opgeleverd. Ook al krijg ik die Top 10 nog steeds niet vol.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Volgende week tijdens de feestdagen slaan we een keertje over.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Forza Horizon 5 krijgt nieuwe Horizon Realms-modus
Gamer.nl
Nieuws

Forza Horizon 5 krijgt nieuwe Horizon Realms-modus

De modus verzamelt alle eerder verschenen tijdelijke content

Er wordt een nieuwe Horizon Realms-modus aan alle versies van Forza Horizon 5 toegevoegd, waarin spelers tijdelijke content die de afgelopen jaren in de game is verschenen kunnen ervaren.

Het gaat daarbij om de 'Evolving World'-updates, liveservicecontent dat voorheen voor gelimiteerde tijd in de Xbox- en pc-versies beschikbaar was. In totaal gaat het om twaalf 'Evolving World'-locaties waarvan er één, Stadium Track, volledig nieuw is. Deze content kan straks in de Realms-modus (her)beleefd worden.

Het gaat om deze locaties:

  • Stunt Park 

  • Ice Rink 

  • Oval Track 

  • Summer Party 

  • Neon Airstrip

  • Día de Muertos 

  • Winter Wonderland 

  • Lunar Drift Arena 

  • Retrowave Highway 

  • Cars and Coffee 

  • Stadium Maze

  • Stadium Track

Spelers kunnen ook vier nieuwe auto's in deze modus vrijspelen, namelijk:

  • 2024 Lamborghini Revuelto

  • 2023 Lamborghini Huracán Sterrato

  • 2018 Lotus Exige Cup 430

  • 2022 Hennessey Mammoth 6x6

 Voor de duidelijkheid: de Horizon Realms-modus komt op 25 april naar de Xbox- en pc-versies van de game, en zit inbegrepen in de PlayStation 5-versie van het racespel dat op 29 april beschikbaar komt. Door de Premium Edition te reserveren krijgen PS5-gamers op 25 april al toegang tot de game. Meer informatie is in onderstaande trailer en in dit artikel te vinden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Video behandelt de Indiana Jones and the Great Circle-soundtrack
Gamer.nl
Nieuws

Video behandelt de Indiana Jones and the Great Circle-soundtrack

Game is nu verkrijgbaar op Xbox Series, pc en PS5

Een nieuwe video van de pas uitgekomen PlayStation 5-versie van Indiana Jones and the Great Circle behandelt de soundtrack van de game.

In de video wordt Grammy-winnende componist Gordy Haab aan het woord gelaten. Hij vertelt meer over het proces van het componeren van de soundtrack van de game, die sinds gisteren ook op PlayStation 5 verkrijgbaar is.

Indiana Jones and the Great Circle verscheen afgelopen december al op Xbox Series-consoles, pc en via Game Pass en is nu dus ook op PlayStation 5 verkrijgbaar. De game heeft een eerstepersoonsperspectief, al wisselt de camera soms naar de derde persoon - bijvoorbeeld tijdens tussenfilmpjes of wanneer Indiana Jones klimt. Het uiterlijk van het hoofdpersonage is gebaseerd op een jonge Harrison Ford, terwijl de stem wordt ingesproken door Troy Baker.

Het verhaal van de game speelt zich af tussen de films Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Wanneer Indiana Jones in Marshall College op een inbreker in de vorm van een gigantische man stuit die een relikwie steelt, reist de avonturier af naar Vaticaanstad om meer te weten te komen. Andere locaties die spelers bezoeken, zijn onder andere Egypte en de Himalaya.

Sander Hölsgens beloonde de game met een 9 in de Gamer.nl-review: "Indiana Jones and the Great Circle is een fantastisch avontuur. De verhaalvertelling is uitstekend, de regie strak en de gameplay verrassend leuk. Dit is precies wat Xbox nodig heeft: een ijzersterke singleplayergame met een eigen identiteit."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!