Microsofts aankondiging van de Xbox Series X was spectaculair maar verwarrend
Nieuws

Microsofts aankondiging van de Xbox Series X was spectaculair maar verwarrend

The Game Awards kan zich meten met E3 als het gaat om grote aankondigingen, dat zijn we inmiddels wel gewend van Geoff Keighleys gamefestijn. Dat Microsoft vannacht echter de nieuwe generatie Xbox-consoles – de Series X – zou aankondigen zag echter niemand aankomen.

De onthulling was daarom de klapper van de avond - en de Xbox zelf is het toonbeeld van consoledesign – maar het moment was te kort om duidelijkheid te scheppen over wat we exact kunnen verwachten van de volgende generatie consoles.

In het kort werd de Xbox Series X onthuld met een cryptische teaser, waarin langzaam wordt toegewerkt naar het opvallende ontwerp van de bak. De boodschap is aanvankelijk duidelijk: dit is de nieuwe generatie Xbox-consoles, hij is superkrachtig en wie geld als water heeft, kan met meerdere exemplaren een flinke toren bouwen.

Watch on YouTube

Wat is Series X?

Maar los van dat de naam nogal ongeïnspireerd is, wordt niet bepaald duidelijk wat de naam Series X exact betekent. Daar zegt Phil Spencer, die de console trots presenteerde aan het publiek, vrijwel niets over. Enige indicatie van de betekenis kwam later, in een exclusief interview met Gamespot over de naam en grafische capaciteiten van de console. Volgens Spencer is het apparaat een ‘eenwording van alle Xbox-platformen’, met zowel het verleden als de toekomst in het achterhoofd. Microsoft draagt compatibiliteit met voorgaande consoles immers hoog in het vaandel en brengt binnenkort 18 jaar aan Xbox-geschiedenis samen met zowel hardware als de kracht van de cloud.

Tot dusver is het logisch gekozen, maar wat de toekomst betreft zaait de naam ‘Series X’ verwarring. Spencer bevestigt dat er ruimte is voor andere modellen, zoals krachtigere versies en herzieningen van de console, maar op wat voor manier is giswerk. Behoort de Xbox One X ook tot de Series X, gezien de naam en het de krachtigste console van het moment is? Is het maar één console, of verschijnen er bij lancering twee of meerdere versies?

Dat laatste ligt natuurlijk voor de hand, gezien de geruchten dat Microsoft werkt aan twee consoles: Lockhart en Anaconda. Het is een opvallende, maar wellicht een voordelige strategie. Met twee consoles op de markt bevindt Microsoft op een breed spectrum van toegankelijkheid. Wie minder te besteden heeft kan gaan voor een goedkoper, maar nog steeds capabel model, en mensen met een groter budget kunnen de krachtigere Series X in huis halen. Met xCloud, het zeer aantrekkelijke Xbox Game Pass en significante investeringen in exclusieve games gaat Microsoft zeer sterk het volgende jaar in.

Daartegenover staat Sony, dat één console uitbrengt en op het gebied van cloud gaming nog flinke stappen moet zetten. Afhankelijk van de exacte specificaties – die zijn momenteel nog niet bekend – heeft Microsoft potentieel een krachtiger en prijziger model om Sony af te troeven en een goedkoper model om een groter deel van de markt te bereiken.

De ogen zijn in ieder geval gericht op de console dankzij het opvallende uiterlijk, waarvoor het bedrijf een pluim verdient

-

Een eigen evenement

Het probleem is echter dat de bliksemsnelle aankondiging tijdens The Game Awards geen van bovenstaande vragen over de console beantwoordt. Het is een opmerkelijke strategie van Microsoft, gezien de onthulling van het uiterlijk van de Xbox One X gepaard ging met een uitleg over de capaciteiten van de console. De platformhouder had er dan ook beter aan gedaan de onthulling te bewaren voor een eigen evenement, waarbij wordt uitgelegd wat er nou écht next-gen is aan de Series X.

Oké, Senua’s Saga: Hellblade 2, het vervolg op het fantastische Hellblade: Senua’s Sacrifice, is een prachtige game om de grafische kracht van de Series X mee te etaleren. Volgens Microsoft wordt 4K en 60fps zo’n beetje de standaard en is er ruimte voor 120fps of 8K-resoluties dankzij een acht keer zo krachtige GPU en viermaal zo krachtige CPU als de Xbox One (de GPU is tweemaal zo krachtig als de One X).

Maar next-gen is uiteraard meer dan specificaties. Als Microsoft meer tijd had genomen, had het kijkers kunnen overtuigen van de ultrasnelle SSD die ‘laadtijden’ moet elimineren, het slimme opslagsysteem, de rol van xCloud en de nieuwe share-knop – of überhaupt wat er nieuw is aan de controller. Ironisch genoeg toont een gelekte PS5-video momenteel het beste wat er nou écht gaat veranderen. Nu levert de onthulling meer vragen dan antwoorden op.

In de schijnwerpers

Uiteraard komt Microsoft nog met een presentatie of video die haarfijn uitlegt wat de Series X exact betekent voor de toekomst. De ogen zijn in ieder geval gericht op de console dankzij het opvallende uiterlijk, waarvoor het bedrijf een pluim verdient. Niet iedereen zal het ontwerp kunnen waarderen, maar het springt tenminste in het oog. Ook lijkt het ontwerp wellicht wat onpraktisch, maar gezien de bevestiging dat de Series X ook liggend kan worden gebruikt en de grootte vergeleken met de controller in de trailer valt dat eigenlijk reuze mee. Met de prominente knoppen, matzwarte behuizing en het groen verlichte koelraster is de Series X een knap staaltje ontwerpen dat zich uitstekend onderscheidt van de PS5, mocht Sony een traditionele platte console uitbrengen.

De Series X oogt dus als een zeer krachtige, mooie console om enthousiast over te worden, maar de aankondiging was eigenlijk meer spektakel dan inhoud.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft zou overname door Tencent overwegen
Nieuws

Ubisoft zou overname door Tencent overwegen

De Guillemot-familie zou met adviseurs in gesprek zijn om opties te bekijken

De Guillemot-familie, de grootste aandeelhouders van de Franse uitgever Ubisoft, zou overwegen het bedrijf te verkopen aan het Chinese Tencent.

Dat claimt Bloomberg te hebben vernomen. "Het Chinese techbedrijf en Guillemot Brotherts Ltd. spreken met adviseurs om manieren te zoeken Ubisoft te stabiliseren en de waarde van het bedrijf te versterken", zo schrijft de website. De bronnen willen anoniem blijven. "Een van de mogelijkheden die besproken wordt is de optie om samen te werken en daardoor privé te gaan." Tecent is al een aandeelhouder in het bedrijf.

Ubisoft heeft dit jaar veel klappen te verduren gekregen op de beurs. De aandelen van het bedrijf zijn in waarde gedaald na berichten over tegenvallende verkopen van Star Wars Outlaws, dalende spelersaantallen voor XDefiant en het uitstel van Assassin's Creed Shadows naar volgend jaar.

Sommige aandeelhouders, zoals AJ Investments, hebben dan ook publiekelijk verklaard graag te zien dat Ubisoft niet meer beursgenoteerd is en mogelijk zelfs verkocht wordt. Het bedrijf aan Tencent verkopen zou hierin een oplossing kunnen zijn.

Als gevolg van het artikel van Bloomberg en soortgelijke geruchten die vandaag de ronde doen, is de waarde van Ubisoft-aandelen gestegen. Ubisoft heeft op moment van schrijven geen statement naar buiten gebracht over de situatie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gemiddeld salaris FromSoftware-werknemers met bijna twaalf procent omhoog
Nieuws

Gemiddeld salaris FromSoftware-werknemers met bijna twaalf procent omhoog

Het salaris van starters stijgt zelfs nog meer

FromSoftware heeft aangekondigd dat de ontwikkelaar het gemiddelde salaris van zijn werknemers met 11,8 procent verhoogt.

De verhoging gaat in vanaf april 2025. Daarbij gaat het maandelijkse salaris van starters van 260.000 naar 300.000 yen (1.607,79 naar 1.855,14 euro), een stijging van iets meer dan vijftien procent.

"Bij FromSoftware streven we er naar om games te ontwikkelen die emotie overbrengen, waarde bevatten en plezier opleveren", zo valt in een statement te lezen. "Om dit mogelijk te maken werken we aan een stabiel inkomen en belonende werkomgeving waar onze werknemers vol voor gameontwikkeling kunnen gaan. De stijging in basis- en starterssalarissen maakt onderdeel uit van dit doel."

Het laatste wapenfeit van FromSoftware is Shadow of the Erdree, een uitbreiding voor de in 2022 verschenen hitgame Elden Ring. Andere games van het bedrijf zijn onder andere de Dark Souls-spellen, Bloodborne, Ace Combat 6 en Sekiro: Shadows Die Twice. Het is op moment van schrijven niet bekend waar de Japanse studio nu aan werkt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PS5-versie van Palworld nu ook in Japan beschikbaar
Nieuws

PS5-versie van Palworld nu ook in Japan beschikbaar

Eind september verscheen de PS5-versie al in de rest van de wereld

De PlayStation 5-versie van Palworld is sinds vanochtend ook in Japan beschikbaar.

Palworld verscheen eind september op PlayStation 5, maar in Japan bleek het spel niet op Sony's console te zijn uitgekomen. Er werd gespeculeerd dat dit te maken had met het feit dat de Japanse bedrijven Nintendo en The Pokémon Company Palworld-ontwikkelaar Pocket Pair voor de rechter slepen vanwege gelijkenissen tussen de game en Pokémon.

Blijkbaar staat dit er toch los van, want inmiddels is de game ook in Japan op PS5 beschikbaar. Waarom de Japanse PS5-versie van de game langer op zich liet wachten dan in de rest van wereld, is op dit moment niet bekend.

Palworld groeide begin dit jaar na release op pc, Xbox en Game Pass in een mum van tijd uit tot een grote hit met vele miljoenen spelers. In de game kunnen spelers zogeheten Pals verzamelen. Deze wezens helpen spelers met klusjes op de boerderij en kunnen ter bescherming dienen, maar kunnen ook verkocht worden. Daarnaast verkennen spelers diverse kerkers. Daarbij kunnen Pals worden neergeschoten, zodat ze voedsel of materialen opleveren.

Eerder deze week werd aangekondigd dat Krafton verantwoordelijk is voor het leveren van een mobiele versie van Palworld. Daarbij zal de gameplay van Palworld worden klaargestoomd voor een speelstijl die past op iOS- en Android-apparaten. Meer details zijn er op moment van schrijven niet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!