Microsofts aankondiging van de Xbox Series X was spectaculair maar verwarrend
Gamer.nl
Nieuws

Microsofts aankondiging van de Xbox Series X was spectaculair maar verwarrend

The Game Awards kan zich meten met E3 als het gaat om grote aankondigingen, dat zijn we inmiddels wel gewend van Geoff Keighleys gamefestijn. Dat Microsoft vannacht echter de nieuwe generatie Xbox-consoles – de Series X – zou aankondigen zag echter niemand aankomen.

De onthulling was daarom de klapper van de avond - en de Xbox zelf is het toonbeeld van consoledesign – maar het moment was te kort om duidelijkheid te scheppen over wat we exact kunnen verwachten van de volgende generatie consoles.

In het kort werd de Xbox Series X onthuld met een cryptische teaser, waarin langzaam wordt toegewerkt naar het opvallende ontwerp van de bak. De boodschap is aanvankelijk duidelijk: dit is de nieuwe generatie Xbox-consoles, hij is superkrachtig en wie geld als water heeft, kan met meerdere exemplaren een flinke toren bouwen.

Watch on YouTube

Wat is Series X?

Maar los van dat de naam nogal ongeïnspireerd is, wordt niet bepaald duidelijk wat de naam Series X exact betekent. Daar zegt Phil Spencer, die de console trots presenteerde aan het publiek, vrijwel niets over. Enige indicatie van de betekenis kwam later, in een exclusief interview met Gamespot over de naam en grafische capaciteiten van de console. Volgens Spencer is het apparaat een ‘eenwording van alle Xbox-platformen’, met zowel het verleden als de toekomst in het achterhoofd. Microsoft draagt compatibiliteit met voorgaande consoles immers hoog in het vaandel en brengt binnenkort 18 jaar aan Xbox-geschiedenis samen met zowel hardware als de kracht van de cloud.

Tot dusver is het logisch gekozen, maar wat de toekomst betreft zaait de naam ‘Series X’ verwarring. Spencer bevestigt dat er ruimte is voor andere modellen, zoals krachtigere versies en herzieningen van de console, maar op wat voor manier is giswerk. Behoort de Xbox One X ook tot de Series X, gezien de naam en het de krachtigste console van het moment is? Is het maar één console, of verschijnen er bij lancering twee of meerdere versies?

Dat laatste ligt natuurlijk voor de hand, gezien de geruchten dat Microsoft werkt aan twee consoles: Lockhart en Anaconda. Het is een opvallende, maar wellicht een voordelige strategie. Met twee consoles op de markt bevindt Microsoft op een breed spectrum van toegankelijkheid. Wie minder te besteden heeft kan gaan voor een goedkoper, maar nog steeds capabel model, en mensen met een groter budget kunnen de krachtigere Series X in huis halen. Met xCloud, het zeer aantrekkelijke Xbox Game Pass en significante investeringen in exclusieve games gaat Microsoft zeer sterk het volgende jaar in.

Daartegenover staat Sony, dat één console uitbrengt en op het gebied van cloud gaming nog flinke stappen moet zetten. Afhankelijk van de exacte specificaties – die zijn momenteel nog niet bekend – heeft Microsoft potentieel een krachtiger en prijziger model om Sony af te troeven en een goedkoper model om een groter deel van de markt te bereiken.

De ogen zijn in ieder geval gericht op de console dankzij het opvallende uiterlijk, waarvoor het bedrijf een pluim verdient

-

Een eigen evenement

Het probleem is echter dat de bliksemsnelle aankondiging tijdens The Game Awards geen van bovenstaande vragen over de console beantwoordt. Het is een opmerkelijke strategie van Microsoft, gezien de onthulling van het uiterlijk van de Xbox One X gepaard ging met een uitleg over de capaciteiten van de console. De platformhouder had er dan ook beter aan gedaan de onthulling te bewaren voor een eigen evenement, waarbij wordt uitgelegd wat er nou écht next-gen is aan de Series X.

Oké, Senua’s Saga: Hellblade 2, het vervolg op het fantastische Hellblade: Senua’s Sacrifice, is een prachtige game om de grafische kracht van de Series X mee te etaleren. Volgens Microsoft wordt 4K en 60fps zo’n beetje de standaard en is er ruimte voor 120fps of 8K-resoluties dankzij een acht keer zo krachtige GPU en viermaal zo krachtige CPU als de Xbox One (de GPU is tweemaal zo krachtig als de One X).

Maar next-gen is uiteraard meer dan specificaties. Als Microsoft meer tijd had genomen, had het kijkers kunnen overtuigen van de ultrasnelle SSD die ‘laadtijden’ moet elimineren, het slimme opslagsysteem, de rol van xCloud en de nieuwe share-knop – of überhaupt wat er nieuw is aan de controller. Ironisch genoeg toont een gelekte PS5-video momenteel het beste wat er nou écht gaat veranderen. Nu levert de onthulling meer vragen dan antwoorden op.

©GMRimport

In de schijnwerpers

Uiteraard komt Microsoft nog met een presentatie of video die haarfijn uitlegt wat de Series X exact betekent voor de toekomst. De ogen zijn in ieder geval gericht op de console dankzij het opvallende uiterlijk, waarvoor het bedrijf een pluim verdient. Niet iedereen zal het ontwerp kunnen waarderen, maar het springt tenminste in het oog. Ook lijkt het ontwerp wellicht wat onpraktisch, maar gezien de bevestiging dat de Series X ook liggend kan worden gebruikt en de grootte vergeleken met de controller in de trailer valt dat eigenlijk reuze mee. Met de prominente knoppen, matzwarte behuizing en het groen verlichte koelraster is de Series X een knap staaltje ontwerpen dat zich uitstekend onderscheidt van de PS5, mocht Sony een traditionele platte console uitbrengen.

De Series X oogt dus als een zeer krachtige, mooie console om enthousiast over te worden, maar de aankondiging was eigenlijk meer spektakel dan inhoud.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen

De game werd vanmiddag officieel uit de doeken gedaan

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered is vandaag officieel aangekondigd middels een livestream. De game is meteen beschikbaar.

In de aankondigingsvideo praatten Bethesda's Todd Howard en Matt Carofano over de nieuwe editie van de game. In eerste instantie werden beelden van het origineel getoond, dat in 2006 op Xbox 360 en pc en in 2007 op PlayStation 3 uitkwam. Er werd gekeken naar het belang van de release van dit origineel, dat openwereld-rpg's naar een hoger niveau tilde.

Vervolgens toonde de livestream beelden van de nieuwe versie van het spel. Daarbij lag er veel nadruk op de grafische verbeteringen van de game, die mogelijk worden gemaakt door Unreal Engine 5. Door de toename van details moeten spelers zich nog meer onderdeel van de spelwereld voelen.

Gameplay is ook op de schop gegaan. Hoewel de game trouw aan het origineel blijft, zijn gameplaysystemen verbeterd. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Tijdens gevechten vliegen de vonken en bloedspetters van het gevecht af. Hoewel de game door de meesten met een eerstepersoonsperspectief wordt gespeeld, is er ook een derdepersoonsperspectief, die in deze versie beter moet werken. Dialogen klinken natuurlijker, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het spel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als "de meest complete versie van Oblivion". Alle dlc - waaronder de verhalende uitbreidingen - zitten ook bij het spel inbegrepen. De game is nu verkrijgbaar op Xbox Series-consoles, Steam en PlayStation 5, en staat ook op Game Pass. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro, inclusief de befaamde horse armor.

Er gingen al geruime tijd geruchten dat er een remake of remaster van The Elder Scrolls 4: Oblivion in ontwikkeling was. Er waren zelfs screenshots uitgelekt. Volgens die geruchten werkt Virtuos aan de remake, en dat blijkt nu ook te kloppen. De studio is ook bekend van de aankomende remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie
Gamer.nl
Nieuws

Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie

Maar hij laadt wel sneller op

De batterijduur van de Nintendo Switch 2 Pro Controller is gelijk aan die van de Pro Controller van de eerste Switch, terwijl hij wel sneller oplaadt.

Dat spotte Nintendo Life op de officiële website van Nintendo. Net zoals de Pro Controller voor de eerste Switch, gaat de Pro Controller voor de Switch 2 ongeveer veertig uur mee voordat hij weer opgeladen moet worden. De Switch 2 Pro Controller doet er echter ongeveer 3,5 uur over om zich volledig op te laden, terwijl dit met de eerste Pro Controller zo'n 6 uur duurde.

We wisten al dat de Switch 2 Pro Controller diverse toevoegingen heeft. Zo zitten er aan de achterkant twee nieuwe knoppen - de GL- en GR-knoppen - en is er net als op de nieuwe Joy-Cons een C-knop aanwezig waarmee GameChat opgestart kan worden. De controller heeft ook HD Rumble 2, wat voor nog gedetailleerdere force feedback moet zorgen.

Het was al bekend dat huidige Pro Controllers en Joy-Cons ook gebruikt kunnen worden op de Switch 2. Het is alleen niet mogelijk om met de huidige controllers de Switch 2 uit slaapstand te halen. De Switch 2 - alsmede de Switch 2 Pro Controller - verschijnt op 5 juni.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!