EA: Lootboxen zijn 'ethisch verantwoord' en 'leuk'
EA zegt dat haar lootboxen 'ethisch verantwoord' en 'leuk' zijn. Ze spreken dan ook niet over de term lootboxen, maar refereren hiernaar als 'surprise mechanics'.
Kerry Hopkins, vicepresident van juridische zaken bij EA, hield gisteren een panel voor het het Britse comite van digitaal, cultuur, media en sport, waarin het onderwerp lootboxen centraal stond. Tijdens dit gesprek beweerde Hopkins dat de lootboxen van EA ethisch verantwoord en leuk zijn en dat mensen hier plezier van beleven. Ze is het dan ook niet eens met de bewering dat lootboxen worden gezien als een vorm van gokken.
Hoewel in veel games verschillende namen worden gebruikt, wordt over het algemeen gesproken over de term lootboxen. Hopkins wilde tijdens de panel echter niet spreken over deze term en refereerde in plaats hiervan naar de lootboxen als 'surprise mechanics'. Hierbij gaf ze aan dat deze surprise mechanics lijken op veel andere producten die gebruik maken van een verrassingselement, zoals Kinder Surprise-eieren, Hatchimals en Lol Surprises.
De lootboxen van EA hebben in het verleden regelmatig voor ophef gezorgd. Zo werden de microtransacties van Star Wars Battlefront 2 volledig omgegooid, nadat de lootboxen werden gezien als pay-to-win en EA de beruchte uitspraak over 'a sense of pride and accomplishment' deed. Ook is het kopen van Fifa Ultimate Team-punten sinds januari niet meer mogelijk in België, na de toenemende druk van de Belgische kansspelautoriteiten.