Kan Diablo 4 BlizzCon redden?
Gamer.nl
Achtergrond

Kan Diablo 4 BlizzCon redden?

Ik veerde op uit mijn stoel toen ik zag dat Diablo 4 mogelijk href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/duitse-advertentie-maakt-melding-van-diablo-4/" rel="noopener noreferrer" style="" target="_blank">gelekt is</a> in een Duits tijdschrift. Een nieuw deel in een van mijn favoriete gameseries, daar heb ik natuurlijk onwijs veel zin in! Toen werd ik getroffen door de realisatie: o ja, die game is van Blizzard. O ja, zij zijn verwikkeld in een internationaal schandaal. O ja, komend weekend is BlizzCon…

Voor wie de opschudding de afgelopen weken heeft gemist heeft volgt nu een korte samenvatting. Hearthstone-speler Ng Wai Chung gaf na een gewonnen potje tijdens een livestream een interview, en sprak daar ineens zijn steun uit voor de anti-Chinese protesten in Hongkong. Blizzard greep vrij snel in en schorste de speler niet alleen voor een jaar, maar nam ook zijn verdiende prijzengeld af. Zelfs de twee interviewers, die wegdoken op het moment dat ‘Blitzchung’ zijn statement deed, werden geschorst.

©GMRimport

Vage regels

De woede om deze ingreep was groot. Blizzard heeft natuurlijk het recht om hun toernooien zo te runnen als dat ze zelf willen, ook met vage regels op basis waarvan ze bijna iedereen wel kunnen bannen als iets ze niet zint. Met die regels ga je immers akkoord als je meedoet aan het toernooi. Een groot deel van de community vond de straf echter veel te streng en ingrijpend voor de speler in kwestie.

En terecht, vind ik: een jaar is wel erg lang, en dat geld had hij eerlijk verdiend. Bovendien: wat heeft hij nu helemaal misdaan? Opkomen voor zijn mening in een land waar veel mensen onderdrukt worden en het zat zijn om onder het juk van China te moeten leven? Het is niet alsof de stream helemaal verpest werd en het hele toernooi de soep in liep om zijn uitspraak.

De link tussen Blizzard en China was al snel gelegd. Blizzard ontkende later dat hun beslissing ook maar iets te maken had met hun samenwerking met NetEase, die hun games in China uitgeeft. Of met het feit dat het Chinese Tencent 5% van hun aandelen bezit. Of met de vele miljarden die ze kunnen verdienen in China’s groeiende markt voor games en e-sports. Of met dat de Chinese overheid snel op hun teentjes is getrapt wanneer hun land beledigd wordt. Of met het feit dat Blizzard de toestemming wilde van de Chinese overheid om het mega populaire Call of Duty: Mobile in China uit te brengen. Natuurlijk niet.

De woede groeide snel en Blizzard voelde zich genoodzaakt om de straffen af te zwakken. Zowel Blitzchung als de interviewers werden nog maar zes maanden geschorst, en de speler mocht alsnog zijn prijzengeld houden. Voor de boze community is dat echter te weinig en te laat.

Het team waagde het toen om op het podium een Diablo-game voor mobiele telefoons aan te kondigen

-

©GMRimport

Bring on BlizzCon

Dat brengt ons bij de komende week. Op 1 november begint BlizzCon, het grote feestje voor alles dat met Blizzard te maken heeft. De uitgever zat eigenlijk verlegen om een fanconventie die vlekkeloos verliep na de opwinding van vorig jaar. Het team waagde het toen om op het podium een Diablo-game voor mobiele telefoons aan te kondigen. Ja hallo, daar waren al die Blizzard-fans toch niet voor gekomen!

Dit jaar is de reden om boos te zijn op het bedrijf echter een stuk seriezer. Blizzard lijkt China, en daarmee het grote geld, te verkiezen boven de normen en waarden die wij in het vrije westen kennen. Er staan dan ook grote protesten gepland voor de deuren van BlizzCon, en dat is dus precies wat de uitgever niet kan gebruiken.

©GMRimport

Duivels dilemma

Terug naar Diablo 4. Hoezeer ik Blizzards acties ook afkeur in dit hele debacle, zit ik straks toch in spanning af te wachten of die game aangekondigd gaat worden. Ik ben nog niet zo ver dat ik Blizzard helemaal boycot en hun games niet meer wil spelen, zoals vele anderen gamers wel op social media aankondigden. Daar heb ik overigens enorm veel respect voor: het is een hartstikke krachtig iets om een streep te trekken en bepaalde games uit principe niet meer te spelen. Zeker als het een soort gewoonte is geworden om bijvoorbeeld Overwatch op te starten om wat uurtjes te doden.

Stemmen met je portemonnee heeft absoluut zin. Kijk maar naar Ubisoft, waar men de boodschap luid en duidelijk heeft begrepen nu het zwalkende Ghost Recon Breakpoint slecht verkoopt. Ineens nemen ze de tijd om al hun aankomende games uit te stellen en nog wat meer tijd in de ontwikkeling te stoppen. Al zal het met Blizzard misschien wat moeilijker gaan, want die kunnen in China zoveel geld verdienen, dat er bijna niet tegenop te boycotten is.

Maar hoezeer ik ook uitkijk naar de mogelijke aankondiging van Diablo 4, kijk ik eigenlijk nog meer uit naar ontwikkelingen rond BlizzCon zelf. Wat voor demonstraties komen er uiteindelijk, hoeveel mensen komen er daadwerkelijk opdagen? Wat doen Blizzard-medewerkers tijdens hun presentatie als er kritische vragen uit het publiek komen? Of slaan ze de Q&A-sectie dit jaar maar helemaal over? Durven ze überhaupt iets over de kwestie te zeggen, of proberen ze het dood te zwijgen? Dat zijn toch de vragen die volgens mij het meeste impact gaan maken. Diablo 4 of geen Diablo 4.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Games voor tweede Playdate-seizoen onthuld
Gamer.nl
Nieuws

Games voor tweede Playdate-seizoen onthuld

In totaal komen er twaalf nieuwe spellen uit

Tijdens een recentelijk uitgezonden livestream werden er een aantal games voor het aankomende tweede seizoen van de Playdate-handheld onthuld.

Een van de games is van Subset Games, de ontwikkelaar van FTL en Into the Breach. Hun Playdate-game heet Fulcrum Defender en daagt spelers uit zolang mogelijk te overleven terwijl er golven aan vijanden verschijnen. De hendel aan de handheld kan gebruikt worden om te mikken op de vijanden.

De andere games die werden onthuld zijn de adventuregame Shadowgate PD van Pixel Ghost, een physics gebaseerde puzzel-platformer genaamd Taria & Como van Popseed Studio Inc en JuVee Productions, en Dig! Dig! Dino! van Dom 2D en Fáyer, waarin spelers dinosaurusbotten moeten opgraven.

Het tweede seizoen van Playdate begint op 29 mei. Elke week komen er twee nieuwe spellen uit - in totaal verschijnen er twaalf nieuwe games. De volgende acht spellen behoren daar ook onder, al moeten die nog worden onthuld:

  • Chance's Lucky Escape (door Goloso Games en Julia Minamata)

  • Otto's Galactic Groove - (door Team Otto)

  • Catchadiablos (door Amano Games)

  • The Whiteout (door Scenic Route Software)

  • Black Hole Havoc (door Cosmic Bros)

  • Wheelsprung (door Nino van Hooff en Julie Bjørnskov)

  • Tiny Turnip (door Luke Sanderson)

  • Long Puppy (door Indiana-Jonas)

  • ▀▄▀▄▀▄ (door Dustin Mierau)

De stijlvol ogende Playdate heeft een soort zwengel aan de handheld hangen waarmee vaak unieke besturingen in de bijbehorende games mogelijk zijn. Daarnaast worden spellen in zwart-wit graphics weergegeven. De handheld kan via de officiële website gekocht worden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe trailer van op Horizon lijkende Light of Motiram te zien
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe trailer van op Horizon lijkende Light of Motiram te zien

Game komt dit jaar uit op pc, PS5 en smartphones

Er is een nieuwe trailer uitgebracht van Light of Motiram, de openwereldsurvivalgame die qua uiterlijk erg veel wegheeft van de Horizon-spellen van Guerrilla Games.

De video richt zich op de Outcast Forest, een woud waar de Dariman-stam hun gevangen veroordelen. Het bos zit vol met Mechanimals, wat samen met de geruchten over een vijandelijke stam voor een verontrustende sfeer zorgt.

In Light of Motiram verkennen spelers een open spelwereld waarin machines die lijken op dieren de dienst uitmaken, net zoals in de Horizon-spellen. Mensen leven in primitieve stammen. De game valt vooral op door de grafische gelijkenissen met de Horizon-spellen. Zelfs het hoofdpersonage heeft met haar lange, wapperende haren veel weg van Horizon-protagonist Aloy.

Wel uniek aan Light of Motiram is dat de game craftingopties bevat, waarmee spelers een eigen schuilplaats kunnen creëren. Daarbij zijn alle materialen en objecten onderhevig aan realistische physics. De robotwezens kunnen daarbij ook getemd en getraind worden. Ook anders ten opzichte van de Horizon-reeks is dat maximaal tien spelers samen kunnen spelen.

Light of Motiram van Tencent en Polaris Quest komt in de loop van dit jaar als free-to-play-game uit op pc (Steam, Epic Games Store), PlayStation 5, iOS en Android.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!