Kan Diablo 4 BlizzCon redden?
Achtergrond

Kan Diablo 4 BlizzCon redden?

Ik veerde op uit mijn stoel toen ik zag dat Diablo 4 mogelijk href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/duitse-advertentie-maakt-melding-van-diablo-4/" rel="noopener noreferrer" style="" target="_blank">gelekt is</a> in een Duits tijdschrift. Een nieuw deel in een van mijn favoriete gameseries, daar heb ik natuurlijk onwijs veel zin in! Toen werd ik getroffen door de realisatie: o ja, die game is van Blizzard. O ja, zij zijn verwikkeld in een internationaal schandaal. O ja, komend weekend is BlizzCon…

Voor wie de opschudding de afgelopen weken heeft gemist heeft volgt nu een korte samenvatting. Hearthstone-speler Ng Wai Chung gaf na een gewonnen potje tijdens een livestream een interview, en sprak daar ineens zijn steun uit voor de anti-Chinese protesten in Hongkong. Blizzard greep vrij snel in en schorste de speler niet alleen voor een jaar, maar nam ook zijn verdiende prijzengeld af. Zelfs de twee interviewers, die wegdoken op het moment dat ‘Blitzchung’ zijn statement deed, werden geschorst.

©GMRimport

Vage regels

De woede om deze ingreep was groot. Blizzard heeft natuurlijk het recht om hun toernooien zo te runnen als dat ze zelf willen, ook met vage regels op basis waarvan ze bijna iedereen wel kunnen bannen als iets ze niet zint. Met die regels ga je immers akkoord als je meedoet aan het toernooi. Een groot deel van de community vond de straf echter veel te streng en ingrijpend voor de speler in kwestie.

En terecht, vind ik: een jaar is wel erg lang, en dat geld had hij eerlijk verdiend. Bovendien: wat heeft hij nu helemaal misdaan? Opkomen voor zijn mening in een land waar veel mensen onderdrukt worden en het zat zijn om onder het juk van China te moeten leven? Het is niet alsof de stream helemaal verpest werd en het hele toernooi de soep in liep om zijn uitspraak.

De link tussen Blizzard en China was al snel gelegd. Blizzard ontkende later dat hun beslissing ook maar iets te maken had met hun samenwerking met NetEase, die hun games in China uitgeeft. Of met het feit dat het Chinese Tencent 5% van hun aandelen bezit. Of met de vele miljarden die ze kunnen verdienen in China’s groeiende markt voor games en e-sports. Of met dat de Chinese overheid snel op hun teentjes is getrapt wanneer hun land beledigd wordt. Of met het feit dat Blizzard de toestemming wilde van de Chinese overheid om het mega populaire Call of Duty: Mobile in China uit te brengen. Natuurlijk niet.

De woede groeide snel en Blizzard voelde zich genoodzaakt om de straffen af te zwakken. Zowel Blitzchung als de interviewers werden nog maar zes maanden geschorst, en de speler mocht alsnog zijn prijzengeld houden. Voor de boze community is dat echter te weinig en te laat.

Het team waagde het toen om op het podium een Diablo-game voor mobiele telefoons aan te kondigen

-

©GMRimport

Bring on BlizzCon

Dat brengt ons bij de komende week. Op 1 november begint BlizzCon, het grote feestje voor alles dat met Blizzard te maken heeft. De uitgever zat eigenlijk verlegen om een fanconventie die vlekkeloos verliep na de opwinding van vorig jaar. Het team waagde het toen om op het podium een Diablo-game voor mobiele telefoons aan te kondigen. Ja hallo, daar waren al die Blizzard-fans toch niet voor gekomen!

Dit jaar is de reden om boos te zijn op het bedrijf echter een stuk seriezer. Blizzard lijkt China, en daarmee het grote geld, te verkiezen boven de normen en waarden die wij in het vrije westen kennen. Er staan dan ook grote protesten gepland voor de deuren van BlizzCon, en dat is dus precies wat de uitgever niet kan gebruiken.

©GMRimport

Duivels dilemma

Terug naar Diablo 4. Hoezeer ik Blizzards acties ook afkeur in dit hele debacle, zit ik straks toch in spanning af te wachten of die game aangekondigd gaat worden. Ik ben nog niet zo ver dat ik Blizzard helemaal boycot en hun games niet meer wil spelen, zoals vele anderen gamers wel op social media aankondigden. Daar heb ik overigens enorm veel respect voor: het is een hartstikke krachtig iets om een streep te trekken en bepaalde games uit principe niet meer te spelen. Zeker als het een soort gewoonte is geworden om bijvoorbeeld Overwatch op te starten om wat uurtjes te doden.

Stemmen met je portemonnee heeft absoluut zin. Kijk maar naar Ubisoft, waar men de boodschap luid en duidelijk heeft begrepen nu het zwalkende Ghost Recon Breakpoint slecht verkoopt. Ineens nemen ze de tijd om al hun aankomende games uit te stellen en nog wat meer tijd in de ontwikkeling te stoppen. Al zal het met Blizzard misschien wat moeilijker gaan, want die kunnen in China zoveel geld verdienen, dat er bijna niet tegenop te boycotten is.

Maar hoezeer ik ook uitkijk naar de mogelijke aankondiging van Diablo 4, kijk ik eigenlijk nog meer uit naar ontwikkelingen rond BlizzCon zelf. Wat voor demonstraties komen er uiteindelijk, hoeveel mensen komen er daadwerkelijk opdagen? Wat doen Blizzard-medewerkers tijdens hun presentatie als er kritische vragen uit het publiek komen? Of slaan ze de Q&A-sectie dit jaar maar helemaal over? Durven ze überhaupt iets over de kwestie te zeggen, of proberen ze het dood te zwijgen? Dat zijn toch de vragen die volgens mij het meeste impact gaan maken. Diablo 4 of geen Diablo 4.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!