Misbruik in de game-industrie: geloof de slachtoffers!
Nieuws

Misbruik in de game-industrie: geloof de slachtoffers!

De game-industrie schudde deze week op haar grondvesten door meerdere beschuldigingen van misbruik, al dan niet seksueel. Het gaat om grote namen en het is duidelijk dat er iets goed mis is in onze industrie.

Het begon bij een post van ontwikkelaar Nathalie Lawhead, die haar misbruiker met naam en toenaam noemde. Het gaat om Jeremy Soule, een grote componist die onder andere de muziek maakte voor de The Elder Scrolls-games. Hij zou zijn machtspositie gebruikt hebben om haar te manipuleren en uiteindelijk tot een seksuele relatie te dwingen. Zij wilde alleen vriendschap, maar seks, zo zei hij, was wat zijn muziek dreef, en dus moest en zou hij dat krijgen. Overigens ontkent hij alle aantijgingen, ook de verhalen van andere slachtoffers die daarna werden gedeeld.

In de lange post wordt niet alleen het seksuele misbruik beschreven, maar lezen we ook hoe de ontwikkelaar lange tijd moeilijk deed over betalingen. In meerdere e-mails is te zien dat Nathalie constant moest vechten om betaald te krijgen en uiteindelijk ook te weinig kreeg voor haar werk. Het hele relaas is pijnlijk om te lezen, omdat het zo helder laat zien hoe moeilijk het kan zijn als vrouw (of andere minderheid) in onze industrie.

MeToo

Lawheads blogpost vergaarde veel aandacht en gaf andere slachtoffers de moed om naar voren te treden. Net als tijdens de #MeToo-beweging in de filmindustrie, ontstond er een momentum waardoor veel dappere mensen hun verhaal durfden te doen. Meerdere namen werden genoemd, en er waren ook gelijk gevolgen. Zo verbrak Night in the Woods-ontwikkelaar Infinte Fall alle banden met ontwikkelaar Alec Holowka en een huidig project werd geannuleerd.

De berichten volgden elkaar in rap tempo op en ik vond het soms moeilijk om te lezen. Er zijn niet alleen veel verhalen over seksueel ongepast gedrag, maar ook over mentale mishandeling en manipulatief gedrag. Mannen met macht, die die macht totaal verkeerd gebruiken.

Dit soort mensen snappen niet dat slachtoffers helemaal niks te winnen hebben door zoiets te verzinnen.

-

Haatreacties

De dappere slachtoffers die naar buiten durfden te komen, kregen veel bijval en positieve berichten. Maar ik vond het pijnlijk om te zien hoeveel troep ze daarnaast moesten verduren. Mensen die ze niet geloven, aan hun verhalen twijfelen, of gelijk in een reflex schieten om hun ‘held’ of ‘grote voorbeeld’ te verdedigen. “Ga dan naar de politie, waar is het bewijs? Je zult het wel allemaal verzinnen. Je wilt alleen maar aandacht.”

Dit soort mensen snappen niet dat slachtoffers helemaal niks te winnen hebben door zoiets te verzinnen. Sterker nog, ze zetten alles op het spel door hun verhaal zo naar buiten te brengen. In een industrie waar alles draait om wie je kent en wat je reputatie is, is niemand zo gek om zoiets te verzinnen. Kijk bovendien naar de troep die ze over zich heen krijgen, met een stortvloed aan haatreacties. Je denkt toch niet dat ze op dat soort aandacht zitten te wachten?

”Ga dan naar de politie”, tsja, was het maar zo makkelijk. Veel mensen in deze positie durven dat helemaal niet, omdat het vaak gaat om een persoon met macht. De genoemde daders kennen veel mensen in de industrie en kunnen er zo voor zorgen dat je geen werk meer krijgt. Sterker nog: dat is ook gebeurd bij sommige vrouwen toen ze niet meer op de avances ingingen. De consequenties voor vrouwen die zich uitspreken, zijn gigantisch. En nu, soms jaren later, is zo’n zaak gewoonweg niet te bewijzen in een rechtszaak. Er zijn geen getuigen en fysiek bewijs is er niet.

Als je een beetje doorleest op social media, zie je bovendien dat meerdere slachtoffers naar dezelfde dader wijzen. Velen hebben ook een verhaal over ongepast gedrag, of zeggen “ik waarschuw nieuwe collega’s altijd voor hem”. Er zijn hele ‘whisper networks’ in het leven geroepen, geheime communicatiestromen die kwetsbare mensen waarschuwen voor mensen die niet in de haak zijn. Dat dit alleen al nodig is, moet toch genoeg zijn om alarmbellen af te laten gaan.

Verandering

Het is duidelijk dat er iets goed mis is. Er moet iets veranderen, en dat houdt niet op bij het buitensluiten van dit soort vuilnismensen. Natuurlijk is dat een goede eerste stap, en door een schijnwerper op de meest ernstige gevallen te zetten, kunnen ze in ieder geval geen nieuwe slachtoffers maken. Maar het gaat ook om de mensen om hen heen, die te lang niets hebben gedaan of gewoonweg niet luisterden of openstonden voor de verhalen van slachtoffers. De werksfeer bij sommige bedrijven blijkt niet zo open te zijn, dat iedereen zijn of haar verhaal durft te doen. Of, als ze dat wel doen, worden juist zij soms het bedrijf uitgewerkt, terwijl de beschuldigde partij mag blijven zitten.

Dus sta open voor elkaar en elkaars gevoelens, en luister. Deze slachtoffers durfden nooit aan de bel te trekken, omdat ze zich niet veilig genoeg voelden in een cultuur waarin ongepast gedrag kennelijk normaal is. Vrouwen en minderheden vertellen nu bijvoorbeeld dat ze nooit naar beurzen of meetings durven te gaan, omdat ze daar in de regel ongepast behandeld worden. Luister naar hun verhalen en bedenk je: hoe kunnen we dat tegengaan? Ze hebben in ieder geval weinig reden om daarover te liegen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Zo klinkt Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii met Engelse stemmen
Nieuws

Zo klinkt Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii met Engelse stemmen

Game komt op 28 februari uit voor PlayStation, Xbox en pc

Sega en Ryu Ga Gotoku Studio hebben een Engelstalige versie van de onthullingstrailer van Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii gepubliceerd.

Toen de game eerder dit jaar werd aangekondigd, was de trailer alleen met Japanstalig acteerwerk te bekijken, maar in onderstaande versie van de trailer zijn dus Engelse dialogen te horen.

Daarbij blijkt dat Matthew Mercer de stem van Goro Majima inspreekt. Andere acteurs die in de game voorkomen zijn Samoa Joe (Raymond Law), Maya Tuttle (Noah Rich), Jeremy Brandt (Jason Rich), Brent Mukai (Masaru Fujita), James Kirkland (Taiga Saejima) en Debra Wilson (Queen Michele).

De nieuwe game in de Like a Dragon-reeks is een actie-adventuregame - en dus geen rpg - rondom het personage Goro Majima, die ook speelbaar was in onder andere Yakuza 0. Spelers varen over de open zee en bezoeken diverse locaties, zoals het in Infinite Wealth geïntroduceerde Hawaii, Rich Island en Madlantis.

Voor het eerst in de reeks is het daarbij mogelijk om te springen tijdens gevechten. Spelers kunnen ook tussen twee vechtstijlen wisselen: Sea Dog en Mad Dog. Laatstgenoemde is gebaseerd op Yakuza, terwijl Sea Dog spelers twee kapmessen laat gebruiken, alsmede een geweer en een kettinghaak. Er zijn ook weer diverse minigames aanwezig, waaronder 'Dragon Kart', karaoke en 'Crazy Delivery'. Er zitten ook live-action beelden in, in de vorm van Masura's Love Journey.

Like a Dragon: Pirate Yakuza verschijnt op 28 februari 2025 op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Steam.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Romantische opties in The Witcher 4 moeten 'erg betekenisvol' worden
Nieuws

Romantische opties in The Witcher 4 moeten 'erg betekenisvol' worden

'Het maakt onderdeel uit van de menselijke natuur'

Het aankomende The Witcher 4 zal net als voorloper The Witcher 3: Wild Hunt de mogelijkheid bevatten om met specifieke personages relaties op te bouwen. Deze romantische opties moeten volgens ontwikkelaar CD Projekt Red erg betekenisvol worden.

Dat meldde regisseur Sebastian Kalemba in een interview met Gamespot. Over romantische opties in games: "Het maakt onderdeel uit van hoe we spellen ontwikkelen. Het maakt ook onderdeel uit van de menselijke natuur. Het is doodnormaal. Zonder dat zouden we niet het volledige verhaal kunnen vertellen."

Kalemba vervolgt: "We willen er veel tijd aan besteden en het enorm boeiend en erg betekenisvol maken. Het wordt geen romantiek alleen maar om romantiek in de game te hebben. Daar doen we niet aan bij CD Projekt Red."

In The Witcher 3 konden spelers met hoofdpersonage Geralt met een paar personages een romantische band opbouwen. Dit had vervolgens invloed op hoe bepaalde personages op Geralt reageerden. In het meest recente spel van CD Projekt Red, Cyberpunk 2077, maken romantische relaties deel uit van meerdere missies.

Het was al bekend dat CD Projekt Red aan een nieuwe The Witcher-trilogie werkt rondom een ander personage dan Geralt of Rivia, en tijdens The Game Awards eerder deze maand werd het spel onthuld. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". Het was al bekend dat CD Projekt Red over zou stappen op Unreal Engine 5 voor de nieuwe The Witcher-game.

In de bijna zes minuten durende trailer is te zien hoe Ciri een dorpje aandoet waar bewoners om de zoveel tijd een mens opofferen aan een monster - in hun ogen een offer aan de goden. Ciri probeert het meisje dat uitverkoren is om opgeofferd te redden en neemt het op tegen het monster.

Een releasedatum en platforms voor The Witcher 4 zijn niet aangekondigd, maar het is te verwachten dat de game naar pc, PlayStation en Xbox komt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!