Ik snap Google Stadia niet
Gamer.nl
Nieuws

Ik snap Google Stadia niet

Na al het E3-geweld van vorige week, zou je bijna vergeten dat Google vlak daarvoor ook een eigen persconferentie hield. Ik verwachtte nieuws dat mijn kijk op gaming voorgoed zou veranderen, afgaande op hun aankondiging: ‘Bepaald nieuws kan niet wachten op E3’. Maar twee weken later begrijp ik nog steeds niet goed wat ik nou heb gezien.

Begrijp me niet verkeerd, de technologie achter Stadia is prachtig. Het feit dat je je games overal kunt spelen en gewoon verder kunt gaan met je spel, of je nou op tv, telefoon, tablet of een oude laptop bezig bent, is bijzonder. Met een beetje goede internetverbinding kun je op al je apparaten spelen alsof je gewoon een console of sterke pc hebt staan. Volgens de previews die ik lees vanaf de E3, is de vertraging minimaal – al wordt daar natuurlijk wel in de beste omstandigheden getest.

Ik snap heel goed dat dit de toekomst is: je ziet de trailer van een game, je klikt op ‘Kopen’, en je speelt hem direct, op welk apparaat je ook zit. Het lijkt me een stuk handiger dan dat geklungel met schijfjes of het wachten op een download van tientallen gigabytes. Ik hou van nieuwe technologie, en ik heb dan ook regelmatig naar de Founder’s Edition zitten staren, die je moet kopen om dit jaar nog met Stadia aan de slag te kunnen. Maar ik kan gewoon geen enkele reden verzinnen om de trekker over te halen. In welke situatie zou ik iets aan Stadia hebben?

©GMRimport

Niet voor mij

Stadia heeft nou niet bepaald exclusieve games die ik wil spelen, althans zijn die nog niet aangekondigd. En voor elke andere game is lokale hardware een betere oplossing. Wil ik onderweg gamen? Dan pak ik mijn Switch, of speel ik Fortnite al gewoon op m’n telefoon.

Bovendien moet ik nog maar zien hoe goed Stadia gaat werken in de trein, waar ik op sommige stukken mijn WhatsApp al niet eens aan de praat krijg door een slechte verbinding. Het zou wat zijn als mijn game ineens uitvalt elke keer als ik de Schipholtunnel binnen rijd! Daarnaast maak ik me ook een beetje zorgen dat ik met Stadia gierend door mijn databundel heenga.

Voor wie dan wel?

Ik heb Stadia dus niet besteld, en daar is ook een heel goede reden voor. Ik ben overduidelijk niet de doelgroep. Een hardcore gamer die thuis al een console en pc heeft staan, heeft eigenlijk niet zoveel aan Stadia. Dit is duidelijk bedoeld voor de massa mensen die wel interesse hebben in games, maar geen console willen kopen. Of voor de gamers die met tegenzin zo’n duur kastje kopen en vervolgens het hele jaar alleen Fifa of Call of Duty spelen. In zulke gevallen kan het best slim zijn om over te stappen naar de streaming toekomst.

En toch… toch snap ik het ook dan niet. Stel dat je een console inderdaad te duur vindt, of teveel gedoe, en je kijkt dan naar Stadia. Zoveel verschil maakt het nou toch ook weer niet? De Founder’s Edition kost 130 euro: voor een paar tientjes meer heb je al een console in de aanbieding gevonden. En met die Founder’s Edition heb je nog geen games, die moet je apart kopen.

©GMRimport

Dure grap

Stadia lijkt misschien eenvoudig, voor mensen die de drempel naar consoles te hoog vinden, maar schijn bedriegt. Ook als je niet voor de Founder’s Edition gaat, maar volgend jaar de ‘gratis’ versie probeert, ben je nog lang niet klaar met alleen het kopen van een game. Je hebt een Chromecast nodig om lekker onderuitgezakt op je tv te kunnen spelen. Je hebt alsnog een controller nodig, want die hebben mensen zonder console natuurlijk niet in huis liggen. En dan stuit je nog op de chaos van het abonnement.

Want dit vind ik het meest onbegrijpelijke: om de games die je zelf hebt gekocht op de hoogste kwaliteit te kunnen blijven spelen, moet je een maandelijks abonnement van 10 euro afsluiten. Laat je die verlopen, dan ga je terug naar 1080p. Volgens mij is dit voor de niet-hardcore gamer allemaal maar moeilijk te begrijpen, en uiteindelijk helemaal niet voordeliger of simpeler dan het kopen van een console.

Het streamen van een game zal altijd een mindere kwaliteit hebben dan als je de hardware thuis hebt staan. Je hebt altijd te maken met input lag en vertragingen, je bent afhankelijk van de kwaliteit van je internet – of onderhoudswerkzaamheden op de servers van Google – en je games zijn niet echt van jou. Als Google zou besluiten om over een paar jaar de stekker uit Stadia te trekken, ben je alles kwijt. Dat geldt natuurlijk voor alle digitale platforms, maar als Sony of Microsoft met PlayStation of Xbox zouden stoppen, zou ik nog snel alle games op een harde schijf kunnen downloaden.

©GMRimport

Het zijn nadelen waar veel gamers best mee kunnen leven, maar dan moeten er wel voordelen tegenover staan. Die zie ik bij Stadia nog niet, tenzij ik iets over het hoofd zie. Echt goedkoper is het niet, als je het allemaal bij elkaar optelt. Uiteindelijk zie ik alleen nut voor mensen die één of twee games willen spelen, op hun telefoon, en niet per se in de hoogste kwaliteit. Misschien zit ik er helemaal naast, maar ik denk niet dat die groep supergroot is. Ik zie best in dat streaming de toekomst is, maar de ingewikkelde manier die Google nu heeft gepresenteerd, laat mij vooral met veel vraagtekens achter.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen

De game werd vanmiddag officieel uit de doeken gedaan

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered is vandaag officieel aangekondigd middels een livestream. De game is meteen beschikbaar.

In de aankondigingsvideo praatten Bethesda's Todd Howard en Matt Carofano over de nieuwe editie van de game. In eerste instantie werden beelden van het origineel getoond, dat in 2006 op Xbox 360 en pc en in 2007 op PlayStation 3 uitkwam. Er werd gekeken naar het belang van de release van dit origineel, dat openwereld-rpg's naar een hoger niveau tilde.

Vervolgens toonde de livestream beelden van de nieuwe versie van het spel. Daarbij lag er veel nadruk op de grafische verbeteringen van de game, die mogelijk worden gemaakt door Unreal Engine 5. Door de toename van details moeten spelers zich nog meer onderdeel van de spelwereld voelen.

Gameplay is ook op de schop gegaan. Hoewel de game trouw aan het origineel blijft, zijn gameplaysystemen verbeterd. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Tijdens gevechten vliegen de vonken en bloedspetters van het gevecht af. Hoewel de game door de meesten met een eerstepersoonsperspectief wordt gespeeld, is er ook een derdepersoonsperspectief, die in deze versie beter moet werken. Dialogen klinken natuurlijker, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het spel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als "de meest complete versie van Oblivion". Alle dlc - waaronder de verhalende uitbreidingen - zitten ook bij het spel inbegrepen. De game is nu verkrijgbaar op Xbox Series-consoles, Steam en PlayStation 5, en staat ook op Game Pass. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro, inclusief de befaamde horse armor.

Er gingen al geruime tijd geruchten dat er een remake of remaster van The Elder Scrolls 4: Oblivion in ontwikkeling was. Er waren zelfs screenshots uitgelekt. Volgens die geruchten werkt Virtuos aan de remake, en dat blijkt nu ook te kloppen. De studio is ook bekend van de aankomende remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie
Gamer.nl
Nieuws

Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie

Maar hij laadt wel sneller op

De batterijduur van de Nintendo Switch 2 Pro Controller is gelijk aan die van de Pro Controller van de eerste Switch, terwijl hij wel sneller oplaadt.

Dat spotte Nintendo Life op de officiële website van Nintendo. Net zoals de Pro Controller voor de eerste Switch, gaat de Pro Controller voor de Switch 2 ongeveer veertig uur mee voordat hij weer opgeladen moet worden. De Switch 2 Pro Controller doet er echter ongeveer 3,5 uur over om zich volledig op te laden, terwijl dit met de eerste Pro Controller zo'n 6 uur duurde.

We wisten al dat de Switch 2 Pro Controller diverse toevoegingen heeft. Zo zitten er aan de achterkant twee nieuwe knoppen - de GL- en GR-knoppen - en is er net als op de nieuwe Joy-Cons een C-knop aanwezig waarmee GameChat opgestart kan worden. De controller heeft ook HD Rumble 2, wat voor nog gedetailleerdere force feedback moet zorgen.

Het was al bekend dat huidige Pro Controllers en Joy-Cons ook gebruikt kunnen worden op de Switch 2. Het is alleen niet mogelijk om met de huidige controllers de Switch 2 uit slaapstand te halen. De Switch 2 - alsmede de Switch 2 Pro Controller - verschijnt op 5 juni.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!