Ik snap Google Stadia niet
Nieuws

Ik snap Google Stadia niet

Na al het E3-geweld van vorige week, zou je bijna vergeten dat Google vlak daarvoor ook een eigen persconferentie hield. Ik verwachtte nieuws dat mijn kijk op gaming voorgoed zou veranderen, afgaande op hun aankondiging: ‘Bepaald nieuws kan niet wachten op E3’. Maar twee weken later begrijp ik nog steeds niet goed wat ik nou heb gezien.

Begrijp me niet verkeerd, de technologie achter Stadia is prachtig. Het feit dat je je games overal kunt spelen en gewoon verder kunt gaan met je spel, of je nou op tv, telefoon, tablet of een oude laptop bezig bent, is bijzonder. Met een beetje goede internetverbinding kun je op al je apparaten spelen alsof je gewoon een console of sterke pc hebt staan. Volgens de previews die ik lees vanaf de E3, is de vertraging minimaal – al wordt daar natuurlijk wel in de beste omstandigheden getest.

Ik snap heel goed dat dit de toekomst is: je ziet de trailer van een game, je klikt op ‘Kopen’, en je speelt hem direct, op welk apparaat je ook zit. Het lijkt me een stuk handiger dan dat geklungel met schijfjes of het wachten op een download van tientallen gigabytes. Ik hou van nieuwe technologie, en ik heb dan ook regelmatig naar de Founder’s Edition zitten staren, die je moet kopen om dit jaar nog met Stadia aan de slag te kunnen. Maar ik kan gewoon geen enkele reden verzinnen om de trekker over te halen. In welke situatie zou ik iets aan Stadia hebben?

©GMRimport

Niet voor mij

Stadia heeft nou niet bepaald exclusieve games die ik wil spelen, althans zijn die nog niet aangekondigd. En voor elke andere game is lokale hardware een betere oplossing. Wil ik onderweg gamen? Dan pak ik mijn Switch, of speel ik Fortnite al gewoon op m’n telefoon.

Bovendien moet ik nog maar zien hoe goed Stadia gaat werken in de trein, waar ik op sommige stukken mijn WhatsApp al niet eens aan de praat krijg door een slechte verbinding. Het zou wat zijn als mijn game ineens uitvalt elke keer als ik de Schipholtunnel binnen rijd! Daarnaast maak ik me ook een beetje zorgen dat ik met Stadia gierend door mijn databundel heenga.

Voor wie dan wel?

Ik heb Stadia dus niet besteld, en daar is ook een heel goede reden voor. Ik ben overduidelijk niet de doelgroep. Een hardcore gamer die thuis al een console en pc heeft staan, heeft eigenlijk niet zoveel aan Stadia. Dit is duidelijk bedoeld voor de massa mensen die wel interesse hebben in games, maar geen console willen kopen. Of voor de gamers die met tegenzin zo’n duur kastje kopen en vervolgens het hele jaar alleen Fifa of Call of Duty spelen. In zulke gevallen kan het best slim zijn om over te stappen naar de streaming toekomst.

En toch… toch snap ik het ook dan niet. Stel dat je een console inderdaad te duur vindt, of teveel gedoe, en je kijkt dan naar Stadia. Zoveel verschil maakt het nou toch ook weer niet? De Founder’s Edition kost 130 euro: voor een paar tientjes meer heb je al een console in de aanbieding gevonden. En met die Founder’s Edition heb je nog geen games, die moet je apart kopen.

©GMRimport

Dure grap

Stadia lijkt misschien eenvoudig, voor mensen die de drempel naar consoles te hoog vinden, maar schijn bedriegt. Ook als je niet voor de Founder’s Edition gaat, maar volgend jaar de ‘gratis’ versie probeert, ben je nog lang niet klaar met alleen het kopen van een game. Je hebt een Chromecast nodig om lekker onderuitgezakt op je tv te kunnen spelen. Je hebt alsnog een controller nodig, want die hebben mensen zonder console natuurlijk niet in huis liggen. En dan stuit je nog op de chaos van het abonnement.

Want dit vind ik het meest onbegrijpelijke: om de games die je zelf hebt gekocht op de hoogste kwaliteit te kunnen blijven spelen, moet je een maandelijks abonnement van 10 euro afsluiten. Laat je die verlopen, dan ga je terug naar 1080p. Volgens mij is dit voor de niet-hardcore gamer allemaal maar moeilijk te begrijpen, en uiteindelijk helemaal niet voordeliger of simpeler dan het kopen van een console.

Het streamen van een game zal altijd een mindere kwaliteit hebben dan als je de hardware thuis hebt staan. Je hebt altijd te maken met input lag en vertragingen, je bent afhankelijk van de kwaliteit van je internet – of onderhoudswerkzaamheden op de servers van Google – en je games zijn niet echt van jou. Als Google zou besluiten om over een paar jaar de stekker uit Stadia te trekken, ben je alles kwijt. Dat geldt natuurlijk voor alle digitale platforms, maar als Sony of Microsoft met PlayStation of Xbox zouden stoppen, zou ik nog snel alle games op een harde schijf kunnen downloaden.

©GMRimport

Het zijn nadelen waar veel gamers best mee kunnen leven, maar dan moeten er wel voordelen tegenover staan. Die zie ik bij Stadia nog niet, tenzij ik iets over het hoofd zie. Echt goedkoper is het niet, als je het allemaal bij elkaar optelt. Uiteindelijk zie ik alleen nut voor mensen die één of twee games willen spelen, op hun telefoon, en niet per se in de hoogste kwaliteit. Misschien zit ik er helemaal naast, maar ik denk niet dat die groep supergroot is. Ik zie best in dat streaming de toekomst is, maar de ingewikkelde manier die Google nu heeft gepresenteerd, laat mij vooral met veel vraagtekens achter.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!