Ik snap Google Stadia niet
Nieuws

Ik snap Google Stadia niet

Na al het E3-geweld van vorige week, zou je bijna vergeten dat Google vlak daarvoor ook een eigen persconferentie hield. Ik verwachtte nieuws dat mijn kijk op gaming voorgoed zou veranderen, afgaande op hun aankondiging: ‘Bepaald nieuws kan niet wachten op E3’. Maar twee weken later begrijp ik nog steeds niet goed wat ik nou heb gezien.

Begrijp me niet verkeerd, de technologie achter Stadia is prachtig. Het feit dat je je games overal kunt spelen en gewoon verder kunt gaan met je spel, of je nou op tv, telefoon, tablet of een oude laptop bezig bent, is bijzonder. Met een beetje goede internetverbinding kun je op al je apparaten spelen alsof je gewoon een console of sterke pc hebt staan. Volgens de previews die ik lees vanaf de E3, is de vertraging minimaal – al wordt daar natuurlijk wel in de beste omstandigheden getest.

Ik snap heel goed dat dit de toekomst is: je ziet de trailer van een game, je klikt op ‘Kopen’, en je speelt hem direct, op welk apparaat je ook zit. Het lijkt me een stuk handiger dan dat geklungel met schijfjes of het wachten op een download van tientallen gigabytes. Ik hou van nieuwe technologie, en ik heb dan ook regelmatig naar de Founder’s Edition zitten staren, die je moet kopen om dit jaar nog met Stadia aan de slag te kunnen. Maar ik kan gewoon geen enkele reden verzinnen om de trekker over te halen. In welke situatie zou ik iets aan Stadia hebben?

©GMRimport

Niet voor mij

Stadia heeft nou niet bepaald exclusieve games die ik wil spelen, althans zijn die nog niet aangekondigd. En voor elke andere game is lokale hardware een betere oplossing. Wil ik onderweg gamen? Dan pak ik mijn Switch, of speel ik Fortnite al gewoon op m’n telefoon.

Bovendien moet ik nog maar zien hoe goed Stadia gaat werken in de trein, waar ik op sommige stukken mijn WhatsApp al niet eens aan de praat krijg door een slechte verbinding. Het zou wat zijn als mijn game ineens uitvalt elke keer als ik de Schipholtunnel binnen rijd! Daarnaast maak ik me ook een beetje zorgen dat ik met Stadia gierend door mijn databundel heenga.

Voor wie dan wel?

Ik heb Stadia dus niet besteld, en daar is ook een heel goede reden voor. Ik ben overduidelijk niet de doelgroep. Een hardcore gamer die thuis al een console en pc heeft staan, heeft eigenlijk niet zoveel aan Stadia. Dit is duidelijk bedoeld voor de massa mensen die wel interesse hebben in games, maar geen console willen kopen. Of voor de gamers die met tegenzin zo’n duur kastje kopen en vervolgens het hele jaar alleen Fifa of Call of Duty spelen. In zulke gevallen kan het best slim zijn om over te stappen naar de streaming toekomst.

En toch… toch snap ik het ook dan niet. Stel dat je een console inderdaad te duur vindt, of teveel gedoe, en je kijkt dan naar Stadia. Zoveel verschil maakt het nou toch ook weer niet? De Founder’s Edition kost 130 euro: voor een paar tientjes meer heb je al een console in de aanbieding gevonden. En met die Founder’s Edition heb je nog geen games, die moet je apart kopen.

©GMRimport

Dure grap

Stadia lijkt misschien eenvoudig, voor mensen die de drempel naar consoles te hoog vinden, maar schijn bedriegt. Ook als je niet voor de Founder’s Edition gaat, maar volgend jaar de ‘gratis’ versie probeert, ben je nog lang niet klaar met alleen het kopen van een game. Je hebt een Chromecast nodig om lekker onderuitgezakt op je tv te kunnen spelen. Je hebt alsnog een controller nodig, want die hebben mensen zonder console natuurlijk niet in huis liggen. En dan stuit je nog op de chaos van het abonnement.

Want dit vind ik het meest onbegrijpelijke: om de games die je zelf hebt gekocht op de hoogste kwaliteit te kunnen blijven spelen, moet je een maandelijks abonnement van 10 euro afsluiten. Laat je die verlopen, dan ga je terug naar 1080p. Volgens mij is dit voor de niet-hardcore gamer allemaal maar moeilijk te begrijpen, en uiteindelijk helemaal niet voordeliger of simpeler dan het kopen van een console.

Het streamen van een game zal altijd een mindere kwaliteit hebben dan als je de hardware thuis hebt staan. Je hebt altijd te maken met input lag en vertragingen, je bent afhankelijk van de kwaliteit van je internet – of onderhoudswerkzaamheden op de servers van Google – en je games zijn niet echt van jou. Als Google zou besluiten om over een paar jaar de stekker uit Stadia te trekken, ben je alles kwijt. Dat geldt natuurlijk voor alle digitale platforms, maar als Sony of Microsoft met PlayStation of Xbox zouden stoppen, zou ik nog snel alle games op een harde schijf kunnen downloaden.

©GMRimport

Het zijn nadelen waar veel gamers best mee kunnen leven, maar dan moeten er wel voordelen tegenover staan. Die zie ik bij Stadia nog niet, tenzij ik iets over het hoofd zie. Echt goedkoper is het niet, als je het allemaal bij elkaar optelt. Uiteindelijk zie ik alleen nut voor mensen die één of twee games willen spelen, op hun telefoon, en niet per se in de hoogste kwaliteit. Misschien zit ik er helemaal naast, maar ik denk niet dat die groep supergroot is. Ik zie best in dat streaming de toekomst is, maar de ingewikkelde manier die Google nu heeft gepresenteerd, laat mij vooral met veel vraagtekens achter.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!