Microsoft heeft Activision Blizzard overgenomen
Nieuws

Microsoft heeft Activision Blizzard overgenomen

De deal is rond

Microsoft heeft de overname van Activision Blizzard afgerond.

Dat heeft het bedrijf aangekondigd via Xbox Wire. Het gaat om de grootste overname binnen de game-industrie ooit. Daardoor is Microsoft nu eigenaar van de uitgever en diens diverse gamefranchises.

Microsoft gaf begin vorig jaar aan ongeveer 68,7 miljard dollar te willen betalen voor de overname van Activision Blizzard. Naast Call of Duty is Activision Blizzard ook eigenaar van franchises als World of Warcraft, Diablo en Tony Hawk's Pro Skater. Ook is King onderdeel van het bedrijf, een ontwikkelaar van mobiele hits als Candy Crush. Studio's als Infinity Ward, Toys for Bob, Sledgehammer Games, Treyarch en Raven Software worden ook eigendom van Microsoft.

Xbox-baas Phil Spencer: "Als één team zullen we leren, innoveren en aan onze belofte om het plezier en de saamhorigheid van gaming naar meer mensen te brengen voldoen. We gaan dit doen binnen een cultuur waarin iedereen wordt gemotiveerd hun beste werk te leveren, waar iedereen welkom is en dat gecentreerd is rondom 'gamen voor iedereen'. (...) Zoals beloofd zullen we meer games op meer plekken beschikbaar stellen - en dat begint nu doordat we cloudstreamingdiensten en spelers de mogelijkheid geven om Activision Blizzard-games in de Europese Economische Ruimte te streamen, zoals beloofd aan de Europese Commissie."

Hoewel het niet bekend is wanneer Activision Blizzard-games op Game Pass verschijnen, laat Spencer weten dat men vandaag begint aan het werk van diens games naar de service te brengen. "We zullen de komende maanden meer details delen over wanneer dat gebeurt." Onlangs liet Activision Blizzard al weten dat het bij het doorgaan van de overname van plan is om diens games in 2024 op Xbox Game Pass te plaatsen.

Daarnaast is aangekondigd dat Bobby Kotick, de huidige CEO van het bedrijf, tot eind dit jaar aangesteld blijft als CEO. Hij zal daarbij wel direct aan Phil Spencer rapporteren. Dit zodat de transitieperiode zo vloeiend mogelijk verloopt.

Nadat Microsoft vorig jaar de intentie om het bedrijf over te nemen bekendmaakte, werd de deal wereldwijd door waakhonden geanalyseerd. In de meeste regio - waaronder de Europese Unie - werd de overname goedgekeurd. De Amerikaanse Federal Trade Commission ging niet akkoord en sleepte Microsoft zelfs voor de rechter, maar verloor die rechtszaak.

De Britse Competition and Markets Authority ging ook niet akkoord, maar gaf nadat de FTC de rechtszaak verloor aan weer met Microsoft om tafel willen zitten. Om de CMA tegemoet te komen, heeft Microsoft aangekondigd dat Ubisoft de rechten krijgt op het uitbrengen van Activision Blizzard-games op clouddiensten. Dat bleek te volstaan: eerder vandaag gaf de CMA aan akkoord te gaan met de overname.

"We willen aan de miljoenen fans van Activision-, Blizzard- en King-games meegeven dat vandaag een goede dag is om van gamen te houden", zo beëindigde Spencer zijn open brief. "Jullie zijn het hart en de ziel van deze franchises en we zijn vereerd dat jullie onderdeel uitmaken van onze gemeenschap. Of je nou op Xbox, PlayStation, Nintendo, pc of mobiel speelt: je bent hier welkom, ook al speel je je favoriete franchise niet op Xbox. Want wanneer iedereen speelt, winnen we allemaal."

Meer weten over de Activision Blizzard-overname en wat dit betekent voor gamers en de industrie? Lees dit uitgebreide artikel.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!