Microsoft heeft Activision Blizzard overgenomen
Nieuws

Microsoft heeft Activision Blizzard overgenomen

De deal is rond

Microsoft heeft de overname van Activision Blizzard afgerond.

Dat heeft het bedrijf aangekondigd via Xbox Wire. Het gaat om de grootste overname binnen de game-industrie ooit. Daardoor is Microsoft nu eigenaar van de uitgever en diens diverse gamefranchises.

Microsoft gaf begin vorig jaar aan ongeveer 68,7 miljard dollar te willen betalen voor de overname van Activision Blizzard. Naast Call of Duty is Activision Blizzard ook eigenaar van franchises als World of Warcraft, Diablo en Tony Hawk's Pro Skater. Ook is King onderdeel van het bedrijf, een ontwikkelaar van mobiele hits als Candy Crush. Studio's als Infinity Ward, Toys for Bob, Sledgehammer Games, Treyarch en Raven Software worden ook eigendom van Microsoft.

Xbox-baas Phil Spencer: "Als één team zullen we leren, innoveren en aan onze belofte om het plezier en de saamhorigheid van gaming naar meer mensen te brengen voldoen. We gaan dit doen binnen een cultuur waarin iedereen wordt gemotiveerd hun beste werk te leveren, waar iedereen welkom is en dat gecentreerd is rondom 'gamen voor iedereen'. (...) Zoals beloofd zullen we meer games op meer plekken beschikbaar stellen - en dat begint nu doordat we cloudstreamingdiensten en spelers de mogelijkheid geven om Activision Blizzard-games in de Europese Economische Ruimte te streamen, zoals beloofd aan de Europese Commissie."

Hoewel het niet bekend is wanneer Activision Blizzard-games op Game Pass verschijnen, laat Spencer weten dat men vandaag begint aan het werk van diens games naar de service te brengen. "We zullen de komende maanden meer details delen over wanneer dat gebeurt." Onlangs liet Activision Blizzard al weten dat het bij het doorgaan van de overname van plan is om diens games in 2024 op Xbox Game Pass te plaatsen.

Daarnaast is aangekondigd dat Bobby Kotick, de huidige CEO van het bedrijf, tot eind dit jaar aangesteld blijft als CEO. Hij zal daarbij wel direct aan Phil Spencer rapporteren. Dit zodat de transitieperiode zo vloeiend mogelijk verloopt.

Nadat Microsoft vorig jaar de intentie om het bedrijf over te nemen bekendmaakte, werd de deal wereldwijd door waakhonden geanalyseerd. In de meeste regio - waaronder de Europese Unie - werd de overname goedgekeurd. De Amerikaanse Federal Trade Commission ging niet akkoord en sleepte Microsoft zelfs voor de rechter, maar verloor die rechtszaak.

De Britse Competition and Markets Authority ging ook niet akkoord, maar gaf nadat de FTC de rechtszaak verloor aan weer met Microsoft om tafel willen zitten. Om de CMA tegemoet te komen, heeft Microsoft aangekondigd dat Ubisoft de rechten krijgt op het uitbrengen van Activision Blizzard-games op clouddiensten. Dat bleek te volstaan: eerder vandaag gaf de CMA aan akkoord te gaan met de overname.

"We willen aan de miljoenen fans van Activision-, Blizzard- en King-games meegeven dat vandaag een goede dag is om van gamen te houden", zo beëindigde Spencer zijn open brief. "Jullie zijn het hart en de ziel van deze franchises en we zijn vereerd dat jullie onderdeel uitmaken van onze gemeenschap. Of je nou op Xbox, PlayStation, Nintendo, pc of mobiel speelt: je bent hier welkom, ook al speel je je favoriete franchise niet op Xbox. Want wanneer iedereen speelt, winnen we allemaal."

Meer weten over de Activision Blizzard-overname en wat dit betekent voor gamers en de industrie? Lees dit uitgebreide artikel.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error