Ook bij Star Citizen-studio Cloud Imperium Games vallen ontslagen
Nieuws

Ook bij Star Citizen-studio Cloud Imperium Games vallen ontslagen

Heeft mogelijk te maken met een nieuwe studiolocatie in Manchester

Cloud Imperium Games, de ontwikkelaar van Star Citizen, heeft een onbekend aantal mensen ontslagen.

In eerste instantie kwamen er berichten naar buiten van diverse voormalige werknemers, waaronder van QA-manager Vincent Sinatra die meer dan acht jaar werkzaam was bij het bedrijf. Kort daarna bevestigde de ontwikkelaar het nieuws aan VGC.

Het komt er op neer dat de ontwikkelaar "de geboekte progressie en kwaliteit van het werk" ziet verhogen wanneer er op kantoor gewerkt wordt. Volgens geruchten hangt dit vooral samen met een nieuw kantoor in Manchester, Engeland, waar Cloud Imperium diverse werknemers naartoe wil verhuizen. Het gaat volgens het bedrijf om "een klein aantal posities" - het blijft daarnaast vacatures uitzetten "voor belangrijke rollen binnen het bedrijf".

Star Citizen is al jaren in ontwikkeling, al is een deel van de multiplayer al wel geruime tijd speelbaar via Early Access. In 2014 werd het hoogste inzamelingsdoel al bereikt - dat was 65 miljoen dollar. Star Citizen moet ook een complete singleplayercampagne krijgen genaamd Squadron 42. Vorig jaar bleek er al meer dan 500 miljoen dollar opgehaald via crowdfunding.

In navolging van 2023 vallen er ook in 2024 opvallend veel ontslagen bij gamebedrijven, zelfs bij de grootste uitgevers. Zo ontsloeg Microsoft 1900 mensen bij Xbox, Bethesda en Activision Blizzard, laat EA zo'n vijf procent van zijn werknemers gaan en werd aangekondigd dat PlayStation 900 mensen ontslaat - waaronder circa veertig mensen bij het Nederlandse Guerrilla Games. Andere bedrijven die dit jaar werknemers ontslaan zijn onder andere UnityTwitchSupermassive GamesEidos MontrealBuild a Rocket BoyRiot GamesVisual Concepts AustinBossa StudiosLost Boys InteractiveDeck Nine Games en Behaviour Interactive.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error