Ook bij Star Citizen-studio Cloud Imperium Games vallen ontslagen
Heeft mogelijk te maken met een nieuwe studiolocatie in Manchester
Cloud Imperium Games, de ontwikkelaar van Star Citizen, heeft een onbekend aantal mensen ontslagen.
In eerste instantie kwamen er berichten naar buiten van diverse voormalige werknemers, waaronder van QA-manager Vincent Sinatra die meer dan acht jaar werkzaam was bij het bedrijf. Kort daarna bevestigde de ontwikkelaar het nieuws aan VGC.
Het komt er op neer dat de ontwikkelaar "de geboekte progressie en kwaliteit van het werk" ziet verhogen wanneer er op kantoor gewerkt wordt. Volgens geruchten hangt dit vooral samen met een nieuw kantoor in Manchester, Engeland, waar Cloud Imperium diverse werknemers naartoe wil verhuizen. Het gaat volgens het bedrijf om "een klein aantal posities" - het blijft daarnaast vacatures uitzetten "voor belangrijke rollen binnen het bedrijf".
Star Citizen is al jaren in ontwikkeling, al is een deel van de multiplayer al wel geruime tijd speelbaar via Early Access. In 2014 werd het hoogste inzamelingsdoel al bereikt - dat was 65 miljoen dollar. Star Citizen moet ook een complete singleplayercampagne krijgen genaamd Squadron 42. Vorig jaar bleek er al meer dan 500 miljoen dollar opgehaald via crowdfunding.
In navolging van 2023 vallen er ook in 2024 opvallend veel ontslagen bij gamebedrijven, zelfs bij de grootste uitgevers. Zo ontsloeg Microsoft 1900 mensen bij Xbox, Bethesda en Activision Blizzard, laat EA zo'n vijf procent van zijn werknemers gaan en werd aangekondigd dat PlayStation 900 mensen ontslaat - waaronder circa veertig mensen bij het Nederlandse Guerrilla Games. Andere bedrijven die dit jaar werknemers ontslaan zijn onder andere Unity, Twitch, Supermassive Games, Eidos Montreal, Build a Rocket Boy, Riot Games, Visual Concepts Austin, Bossa Studios, Lost Boys Interactive, Deck Nine Games en Behaviour Interactive.