Nederlandse ontwikkelaar Deliver Us Mars ontslaat vier mensen
Gamer.nl
Nieuws

Nederlandse ontwikkelaar Deliver Us Mars ontslaat vier mensen

Studiohoofden hebben eerst bij zichzelf loon ingehouden

De Nederlandse studio KeokeN Interactive, bekend van Deliver Us the Moon en Deliver Us Mars, heeft vier mensen ontslagen.

Het hoofdteam van de studio bestond uit negentien mensen, dus de vier ontslagen werknemers besloegen een aanzienlijk deel van de werkkracht. Ceo Koen Deetman en managing director Paul Deetman deelden een bericht op social media waarin ze dit bekendmaakten.

"We hebben dit besluit genomen nadat Paul en ik al significante loonsverlagingen hadden genomen en de afgelopen paar maanden zelfs helemaal geen salaris aan onszelf hebben uitgekeerd. Als leiders ben je niet alleen gezegend met keuzes maken vanuit de top van het bedrijf, maar moet je ook de eerste klappen opvangen in moeilijke tijden."

Het tweetal laat weten het team zo lang mogelijk te hebben beschermd, maar ondanks dat moeten er nu vier mensen vertrekken. Ze benadrukken dat de werknemers niet zijn ontslagen vanwege hun gebrek aan talent. "Dit zijn geweldige mensen die we graag nog jaren bij ons hadden willen houden." Het bericht eindigt met het volgende: "We zijn vechters en we vechten elke dag om er voor te zorgen dat dit nooit meer hoeft te gebeuren."

Deliver Us Mars - het vervolg op Deliver Us The Moon - kwam in 2023 uit op pc, PlayStation- en Xbox-consoles. Het is niet bekend waar KeokeN op dit moment aan werkt.

In navolging van 2023 vallen er ook in 2024 opvallend veel ontslagen bij gamebedrijven, zelfs bij de grootste uitgevers. Zo ontsloeg Microsoft 1900 mensen bij Xbox, Bethesda en Activision Blizzard, laat EA zo'n vijf procent van zijn werknemers gaan en werd aangekondigd dat PlayStation 900 mensen ontslaat - waaronder circa veertig mensen bij het Nederlandse Guerrilla Games. Andere bedrijven die dit jaar werknemers ontslaan zijn onder andere UnityTwitchSupermassive GamesEidos MontrealBuild a Rocket BoyRiot GamesVisual Concepts AustinBossa StudiosLost Boys InteractiveDeck Nine Games, Cloud Imperium Games en Behaviour Interactive.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Gamer.nl
Nieuws

Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Abonnement op uitbreidingspakket is ook vereist

De klassieke rpg Fire Emblem: The Sacred Stones is nu speelbaar via Nintendo Switch Online.

Fire Emblem: The Sacred Stones kwam in 2004 uit in Japan en het jaar erop in Europa en de Verenigde Staten. In de game ligt het koninkrijk Renais in puin na de plotselinge invasie van een voormalige bondgenoot.

De koninklijke erfgenamen Eirika en Ephraim gaan er op uit om Renais opnieuw op te bouwen en het duistere geheim achter de oorlog in hun thuisland te achterhalen. Het betreft het achtste deel in de Fire Emblem-reeks en het tweede deel dat ook buiten Japan uitkwam.

Het gaat om een Game Boy Advance-game, en het spel verschijnt dan ook in de GBA-app op Nintendo Switch Online. Daar is dus niet alleen een abonnement op de online dienst voor nodig, maar ook op het uitbreidingspakket.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!