Intel-voorzitter verwacht dat chiptekort toch in 2024 aanhoudt
Nieuws

Intel-voorzitter verwacht dat chiptekort toch in 2024 aanhoudt

Pat Gelsinger, voorzitter van Intel, verwacht dat de wereldwijde chiptekorten toch aan zullen houden tot en met 2024.

Gelsinger vertelde over zijn vooruitzicht tegenover CNBC en

Watch on YouTube

, met klaarblijkelijk toch weer iets minder hoop dan voorheen. In oktober van vorig jaar werd Gelsinger om eenzelfde statement gevraagd; toen verwachtte de topman nog dat de verhouding vraag-aanbod voor chips "in 2023 stabiliseert".

De reden voor de vertraagde stabilisatie zou volgens Gelsinger vooral bij de fabrieken zelf liggen. Pc-componenten zijn deze dagen alsmaar beter verkrijgbaar, maar in de 'fabs' kampt men nu tegen tekorten rondom allerlei apparatuur.

Gelsinger: "Dat is waarom we geloven dat het algehele halfgeleidertekort nu uitloopt tot in 2024, in tegenstelling tot onze vroege verwachtingen voor 2023. Omdat de tekorten nu verschuiven naar [fabrieks]apparatuur, wordt het op sommige plekken lastiger om de productie weer op te schalen."

Watch on YouTube

Intel zou zelf wel de juiste voorzorgsmaatregelen genomen hebben, zo claimt Gelsinger. "De combinatie van interne capaciteit en onze invloed over [externe] fabrieken biedt ons een betere positie. Dat is een stukje structureel voordeel wat Intel heeft." 

Sinds de toenemende tekorten rondom halfgeleiders anno 2020, heeft Intel meerdere grootse plannen onthuld om dergelijke tegenslagen (in de toekomst) te verhelpen. Begin 2021 werd aangekondigd dat Intel circa 20 miljard dollar investeert in de bouw van een fab in in Arizona; een jaar later kondigde de chipgigant een investering van 33 miljard euro aan om het Europese ecosysteem rondom halfgeleiderproductie te verbeteren. Daaronder valt de uitbreiding van Intels fab in Ierland, maar ook de bouw van een geheel nieuwe fabriek in Duitsland.

Grootse plannen voor uitbreiding of niet; vooralsnog ziet Gelsinger de situatie rondom de tekorten wel het minst hoopvol in, vergeleken met zijn collega's en concurrenten. Zo claimde AMD-voorzitter Dr. Lisa Su vorige zomer nog dat de tekorten flink af zouden nemen gedurende "de tweede helft van 2022". Sinds eind vorig jaar hebben veel grote chipbedrijven de lippen stijf gehouden over (het aanhouden van) de wereldwijde tekorten.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!