Intel-voorzitter verwacht dat chiptekort toch in 2024 aanhoudt
Nieuws

Intel-voorzitter verwacht dat chiptekort toch in 2024 aanhoudt

Pat Gelsinger, voorzitter van Intel, verwacht dat de wereldwijde chiptekorten toch aan zullen houden tot en met 2024.

Gelsinger vertelde over zijn vooruitzicht tegenover CNBC en

Watch on YouTube

, met klaarblijkelijk toch weer iets minder hoop dan voorheen. In oktober van vorig jaar werd Gelsinger om eenzelfde statement gevraagd; toen verwachtte de topman nog dat de verhouding vraag-aanbod voor chips "in 2023 stabiliseert".

De reden voor de vertraagde stabilisatie zou volgens Gelsinger vooral bij de fabrieken zelf liggen. Pc-componenten zijn deze dagen alsmaar beter verkrijgbaar, maar in de 'fabs' kampt men nu tegen tekorten rondom allerlei apparatuur.

Gelsinger: "Dat is waarom we geloven dat het algehele halfgeleidertekort nu uitloopt tot in 2024, in tegenstelling tot onze vroege verwachtingen voor 2023. Omdat de tekorten nu verschuiven naar [fabrieks]apparatuur, wordt het op sommige plekken lastiger om de productie weer op te schalen."

Watch on YouTube

Intel zou zelf wel de juiste voorzorgsmaatregelen genomen hebben, zo claimt Gelsinger. "De combinatie van interne capaciteit en onze invloed over [externe] fabrieken biedt ons een betere positie. Dat is een stukje structureel voordeel wat Intel heeft." 

Sinds de toenemende tekorten rondom halfgeleiders anno 2020, heeft Intel meerdere grootse plannen onthuld om dergelijke tegenslagen (in de toekomst) te verhelpen. Begin 2021 werd aangekondigd dat Intel circa 20 miljard dollar investeert in de bouw van een fab in in Arizona; een jaar later kondigde de chipgigant een investering van 33 miljard euro aan om het Europese ecosysteem rondom halfgeleiderproductie te verbeteren. Daaronder valt de uitbreiding van Intels fab in Ierland, maar ook de bouw van een geheel nieuwe fabriek in Duitsland.

Grootse plannen voor uitbreiding of niet; vooralsnog ziet Gelsinger de situatie rondom de tekorten wel het minst hoopvol in, vergeleken met zijn collega's en concurrenten. Zo claimde AMD-voorzitter Dr. Lisa Su vorige zomer nog dat de tekorten flink af zouden nemen gedurende "de tweede helft van 2022". Sinds eind vorig jaar hebben veel grote chipbedrijven de lippen stijf gehouden over (het aanhouden van) de wereldwijde tekorten.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige Age of Empires- en Bioshock-ontwikkelaars onthullen Wartorn
Nieuws

Voormalige Age of Empires- en Bioshock-ontwikkelaars onthullen Wartorn

Early access-versie verschijnt aankomend voorjaar voor pc

Ontwikkelaar Stray Kite Studios heeft eerder deze week Wartorn aangekondigd, een real-time tactische roguelite die naar pc komt.

Stray Kite Studios bestaat uit mensen die voorheen aan Age of Empires, Bioshock, Orcs Must Die en Borderlands hebben gewerkt. Spelers kunnen een singleplayer squad-based game verwachten met een roguelite campagne.

In het spel besturen spelers Yara en Elani, twee zussen die uit huis gejaagd zijn en het door oorlog vernielde Talaur moeten doorreizen om het veilige fort Beynun te bereiken. Spelers vechten in real-time tegen fantasievolle wezens. Daarbij maakt men gebruik van verschillende elementen, zoals vuur, water, teer en bliksem, om de vijanden te verslaan of de omgeving te beïnvloeden. Verschillende fantasievolle wezens kunnen ook aangesteld worden om onderdeel te worden het team van de speler.

"Onze visie voor Wartorn is een game die naadloos artistieke uitingen, tactische diepgang en emotionele resonantie combineert. We willen dat spelers het gevoel hebben dat elke keuze ertoe doet, zowel op het slagveld als in het verhaal", aldus CEO en medeoprichter Shovaen Patel.

De early access-versie van Wartorn verschijnt aankomend voorjaar op pc via Steam en Epic Games Store.

Stray Kite Studios heeft eerder aan diverse minigames in Fortnite Creative gewerkt, en meegeholpen aan de ontwikkeling van Tiny Tina's Assault on Dragon Keep.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The First Berserker: Khazan-demo nu speelbaar
Nieuws

The First Berserker: Khazan-demo nu speelbaar

Volledige game verschijnt eind maart op pc, PS5 en Xbox Series

Eerder deze week is er een demo van The First Berserker: Khazan beschikbaar gekomen.

De demo beslaat het begin van de game en is beschikbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en Steam. Hieronder kan een trailer van de demo bekeken worden.

The First Berserker: Khazan is een adaptie van het Dungeon & Fighter-universum, een van de IP's van Nexon, en draait om Ozma en Khazan. Laatstgenoemde is de voorvader van alle Slayers en degene die Beserk Dragon Hismar heeft verslagen. Spelers besturen hem in deze 'hardcore role-playing game', zoals de makers het zelf noemen.

Mensen kunnen verschillende soorten wapens en uitrusting gebruiken om gevechten te beslechten, en Khazan naar wens upgraden. Daarbij kunnen spelers de vergeten skills uit het verleden leren om vijanden te slim af te zijn. Verder vallen op het eerste gezicht vooral de gestileerde graphics van de game op, die het geheel een uiterlijk vergelijkbaar met een animatiefilm geven. De game komt op 27 maart naar PlayStation 5, Xbox Series X en S en Steam.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!