AMD-voorzitter: 'Chiptekort neemt af in tweede helft 2022'
Nieuws

AMD-voorzitter: 'Chiptekort neemt af in tweede helft 2022'

Dr. Lisa Su, de huidige CEO van chipgigant AMD, verwacht dat de mondiale chiptekorten in de tweede helft van 2022 af zullen nemen. Op de Code Conference in Beverly Hills sprak ze gisteren uitgebreid over de stand van zaken rondom veelgevraagde hardware.

Omroep CNBC verzamelde enkele citaten uit Dr. Su's toedracht op de conferentie. Haar vooruitzicht is hoopvol, maar niet per se voor de nabije toekomst. 

"[De industrie gaat] altijd door cycli van ups en downs, waarbij de vraag het aanbod kan overstijgen — of vice versa. Maar deze keer is het anders." Dr. Su verwacht dat het huidige aanbod in ieder geval tot midden 2022 "waarschijnlijk krap blijft".

"Het kan 18 tot 24 maanden duren om een nieuwe chipfabriek op te zetten, soms veel langer", verklaart Su. "Die investeringen zijn misschien een jaar geleden pas van start gegaan." 

Zonder het opzetten van nieuwe fabrieksbanden blijft de vraag naar chips groter dan het aanbod. De verwachting is daardoor dat het najaar van 2021 nog duurder uitpakt dan dat van 2020, als we het hebben over de tekorten en prijsinflatie van populaire hardware. Volgens Su zou rond midden 2022 de productiecapaciteit beter in balans zijn met de vraag.

Op de Code Conference benadrukte Dr. Su wederom dat gamers AMD's prioriteit zijn. AMD blokkeert misschien geen crypto-mining met de Radeon-videokaarten (zoals Nvidia), maar volgens de CEO zijn "consumentenapplicaties" nog altijd de focus van AMD's producten. Dat crypto-boeren soms alsnog de prijzen van hardware omhoog stuwen, haalde Su verder niet aan.

©GMRimport

Su ervaart de coronapandemie nog altijd als de grote drijfveer achter het chiptekort én het flinke stijgen van AMD's aandelenkoers. Het werken en leren vanuit huis dreef veel consumenten naar het aanschaffen van nieuwe pc's, maar ook de nieuwe generatie consoles creëerde extra veel vraag naar krachtige chips — toevallig vaak die van AMD.

Aan 'de overkant' is het vooruitzicht grimmiger. Pat Gelsinger, de voorzitter van AMD's directe concurrent Intel, claimde in mei nog dat het chiptekort "nog jaren" aan zou houden. 

De AMD-voorzitter sprak op de Code Conference ook kort over andere ondernemingen vanuit AMD. Zo zou Dr. Lisa Su verwachten dat AMD's overname van halfgeleiderproducent Xilinx "nog voor eind 2021 afgerond" moeten zijn. Vorig jaar had AMD die acquisitie al aangekondigd, voor een bedrag van 35 miljard dollar, maar de overname wacht nog op een laatste paar goedkeuringen.

Daar voegt Su aan toe dat ze veel uitkomst ziet in onderlinge samenwerking tussen hardware-partijen. "Consolidatie is onvermijdelijk", claimt de AMD-voorzitter. "Start-ups kunnen coole dingen doen. [...] Maar als je iets groots wilt betekenen voor deze industrie, dan is opschalen ook belangrijk."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!