AMD onthult Radeon RX 7900-gpu's met vanafprijs van 899 dollar
Nieuws

AMD onthult Radeon RX 7900-gpu's met vanafprijs van 899 dollar

AMD trapt de RDNA 3-generatie af met een twee videokaarten: de Radeon RX 7900 XTX en de RX 7900 XT, voor respectievelijk 899 en 999 dollar.

De Radeon RX 7900 XTX vormt voorlopig het vlaggenschip voor de RDNA 3-serie, draaiende op de nieuwe Navi 31-gpu op vol vermogen: 12.228 streamprocessoren, geklokt op 2.300 MHz. Het zwaarste XTX-model wordt gepaard met 24 GB aan GDDR6-geheugen, over een 384-bit geheugenbus (960 GB/s bandbreedte).

AMD meent dat de RX 7900 XTX tot 70 procent meer 4k-prestaties biedt dan de RX 6950 XT, een revisie van het zwaarste RDNA 2-aanbod. Dat terwijl het maximale wattage van de videokaart zich beperkt tot 355 watt. 

Een vlaggenschip op 355 watt verbruikt inderdaad "meer dan RDNA 2", zoals AMD eerder al door liet schemeren, maar het is alsnog minder dan het zwaarste model van Nvidia: de RTX 4090, met een maximaal wattage van 450 watt. Ook draaien AMD's nieuwe videokaarten, zoals beloofd, op twee 8-pins connector — niet de momenteel omstreden nieuwe 16-pins stroomvoorziening (12VHPWR). Datzelfde geldt voor de tweede RDNA 3-kaart in het aanbod.

©GMRimport

Naast de RX 7900 XTX verschijnt direct een ietwat lichtere kaart, op dezelfde Navi 31-gpu. De Radeon RX 7900 XT bevat 10.752 streamprocessoren (op 2.000 MHz) en wordt gepaard met 20 GB aan GDDR6-geheugen. Ook deze modules worden op 20 Gbps geklokt, wat in combinatie met de 320-bit geheugenbus goed is voor bandbreedtes tot 800 GB/s.

De RX 7900 XT is als lichter uitgerust model ook iets zuiniger, met maximale wattages tot en met 300 watt. Ook deze kaart wordt steevast uitgerust met 8-pins stroomconnectoren.

Zowel de RX 7900 XTX (999 dollar) als de RX 7900 XT (899 dollar) moeten 13 december aanstaande officieel verschijnen. 

©GMRimport

Globaal genomen zou de RDNA 3-generatie (gebakken op TSMC's 5 nm procedé) tot 54 procent beter presteren dan RDNA 2 (7 nm / 6 nm), te danken aan 65 procent meer halfgeleiders op hetzelfde oppervlak. Hoewel relatieve prestaties tegenover de eigen architecturen veelvuldig getoond werden, deed AMD gedurende het

Watch on YouTube

geen claims over de prestatieverhouding tegenover Nvidia's huidige aanbod.

Wel gooit AMD nog een milde sneer naar de concurrent, met het oog op de video-uitvoer van de nieuwe kaarten. Zoals eerder al uitlekte, zijn AMD's eerste Navi 31-gpu's de eerste kaarten die DisplayPort 2.1-connectoren integreren (tot 8k-resolutie op 165 hertz). Nvidia houdt voor diens RTX 40-generatie nog vast aan DisplayPort 1.4 (8k op 60 hertz), op grond van een "voorlopig gebrekkig aanbod" aan überhaupt DisplayPort 2.0-monitoren voor gamers.

Gedurende de presentatie werd ook de derde generatie van FidelityFX Super Resolution (FSR 3.0) kortstondig aangekondigd, welke ergens begin volgend jaar moet aftrappen als verbeterde, open-source upscalingtechnologie.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error