RDNA 3-gpu's ondersteunen mogelijk DisplayPort 2.1
Nieuws

RDNA 3-gpu's ondersteunen mogelijk DisplayPort 2.1

Volgens een hardware-kenner introduceert AMD's zwaarste RDNA 3-gpu, Navi 31, ondersteuning voor DisplayPort 2.1-verbindingen.

De claim in kwestie komt van Kyle Bennet, die van "meerdere bronnen" hoorde over de DisplayPort 2.1-ondersteuning. De nieuwe videostandaard is nog niet officieel aangekondigd door VESA, de organisatie die over veel videostandaarden gaat, al worden her en der al wel DisplayPort 2.1-kabels gekeurd. 

Zeker is de introductie van DisplayPort 2.1 op RDNA 3-gpu's nog niet, maar voor chipfabrikant ligt er mogelijk een uitgelezen sneer naar concurrent Nvidia. Het nieuwe vlaggenschip van de groene gpu-gigant, de GeForce RTX 4090, ondersteunt immers slechts DisplayPort 1.4 — tot ongenoegen van selecte hardware-enthousiastelingen. 

Onduidelijk is vooralsnog wat DisplayPort 2.1 meer of beter doet dan het huidige DisplayPort 2.0. Over de huidige videokabel is het mogelijk om een 16k-resolutie op 60 Hz af te beelden of bijvoorbeeld drie 4k-beelden op 90 Hz. Op volle toeren klokken DP 2.0-kabels tot 80 Gbit/s aan bandbreedte, bijgestaan door VESA's eigen Display Stream Compression (DSC) om de datastroom behapbaar te houden.

Nvidia meent in een officiële vraag-en-antwoordsessie dat VESA's huidige specificaties voorlopig al te hoog gegrepen zijn. Volgens het groene kamp liggen consumentgerichte beeldschermen die DisplayPort 2.0 ondersteunen nog "even verderop in de toekomst". AMD schijnt daar anders in te staan, al blijft het nog even wachten op officiële berichtgeving daarover.

AMD heeft een onthulling van de eerste RDNA 3-gpu's op de planning staan voor 3 november. Tradities voorspellen dat Navi 31 daar evenals onthuld wordt, hopelijk met ook meer definitieve informatie over de video-uitvoer. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error