RDNA 3-gpu's ondersteunen mogelijk DisplayPort 2.1
Nieuws

RDNA 3-gpu's ondersteunen mogelijk DisplayPort 2.1

Volgens een hardware-kenner introduceert AMD's zwaarste RDNA 3-gpu, Navi 31, ondersteuning voor DisplayPort 2.1-verbindingen.

De claim in kwestie komt van Kyle Bennet, die van "meerdere bronnen" hoorde over de DisplayPort 2.1-ondersteuning. De nieuwe videostandaard is nog niet officieel aangekondigd door VESA, de organisatie die over veel videostandaarden gaat, al worden her en der al wel DisplayPort 2.1-kabels gekeurd. 

Zeker is de introductie van DisplayPort 2.1 op RDNA 3-gpu's nog niet, maar voor chipfabrikant ligt er mogelijk een uitgelezen sneer naar concurrent Nvidia. Het nieuwe vlaggenschip van de groene gpu-gigant, de GeForce RTX 4090, ondersteunt immers slechts DisplayPort 1.4 — tot ongenoegen van selecte hardware-enthousiastelingen. 

Onduidelijk is vooralsnog wat DisplayPort 2.1 meer of beter doet dan het huidige DisplayPort 2.0. Over de huidige videokabel is het mogelijk om een 16k-resolutie op 60 Hz af te beelden of bijvoorbeeld drie 4k-beelden op 90 Hz. Op volle toeren klokken DP 2.0-kabels tot 80 Gbit/s aan bandbreedte, bijgestaan door VESA's eigen Display Stream Compression (DSC) om de datastroom behapbaar te houden.

Nvidia meent in een officiële vraag-en-antwoordsessie dat VESA's huidige specificaties voorlopig al te hoog gegrepen zijn. Volgens het groene kamp liggen consumentgerichte beeldschermen die DisplayPort 2.0 ondersteunen nog "even verderop in de toekomst". AMD schijnt daar anders in te staan, al blijft het nog even wachten op officiële berichtgeving daarover.

AMD heeft een onthulling van de eerste RDNA 3-gpu's op de planning staan voor 3 november. Tradities voorspellen dat Navi 31 daar evenals onthuld wordt, hopelijk met ook meer definitieve informatie over de video-uitvoer. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Donderdag te verschijnen Verdansk-map voor Call of Duty: Warzone getoond
Nieuws

Donderdag te verschijnen Verdansk-map voor Call of Duty: Warzone getoond

Is this the real life? Is this just fantasy?

Activision Blizzard heeft de 'launchtrailer' voor de donderdag in Call of Duty: Warzone te verschijnen Verdansk-map uitgebracht.

De bijna drie minuten durende trailer toont uitgebreide gameplay dat zich afspeelt op de nieuwe versie van de map, terwijl ondertussen het nummer 'Bohemian Rhapsody' van Queen is te horen.

Verdansk is de oorspronkelijke map waarop de eerste Warzone zich afspeelde. In 2021 verdween de map echter uit de game en maakte het plaats voor andere locaties. De terugkeer van Verdansk lijkt geen toeval: ook andere battle royale-games, zoals Fortnite en Apex Legends, keren terug naar de klassieke maps en modi van de begindagen van de games.

De Verdansk-map keert zoals gezegd aanstaande donderdag terug naar Warzone. Een dag eerder, op woensdag, gaat het derde seizoen van Call of Duty: Black Ops 6 van start, waarmee onder andere de multiplayermap Firing Range terugkeert. Lees hier alles over de inhoud van het nieuwe seizoen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!