Nvidia vraagt partners verbrande RTX 4090's terug te sturen
Nieuws

Nvidia vraagt partners verbrande RTX 4090's terug te sturen

Gpu-gigant Nvidia heeft diens partnerfabrikanten gevraagd om doorgebrande RTX 4090-videokaarten en -kabels terug te sturen naar het hoofdkantoor.

Nvidia's verzoek komt als respons op de eerste meldingen van doorgebrande RTX 4090's. Een vermoedelijk defect in de nieuwe 12VHPWR-kabels (de 16-pins PCIe 5.0-standaard), dan wel de connectoren, leidde daarbij tot het doorsmelten van selecte componenten. Om de precieze reden te achterhalen en voortaan te verhelpen, dienen defecte kaarten door Nvidia zelf onderzocht te worden. 

Voor Nvidia is er geen recent precedent voor een dergelijk scenario te bedenken. Ook toen geheugenfabrikant Micron geheel defecte GDDR6-chips leverde voor onder meer de RTX 2080 Ti, circa vier jaar geleden, werden de videokaarten nooit herroepen vanuit Nvidia's hoofdkantoor.

Het eerdere vermoeden dat het huidige brandgevaar te wijten was aan een incorrecte verbuiging van de 16-pins stroomkabel lijkt inmiddels wel af te zwakken. Volgens berichtgeving van Igor's Lab ligt het probleem mogelijk bij kabel- en connectorfabrikant Astron, die mogelijk tekortschoot in de klemfactor van hun 12VHPWR-connector. Door gebrekkige grip op de stroompinnen van de videokaart kunnen onregelmatige voedingsstromen (en daarmee onredelijke temperaturen) ontstaan. 

Watch on YouTube

onderzocht diezelfde "ondermaatse connecties" in twee experimentele livestreams. De fervente overklokker wist maar liefst 1530 watt veilig door de 12VHPWR-kabel te pompen, maar onderstreepte daarbij dat speling in de connector significante temperatuurschommeling teweegbrengt. Enkele resultaten van zijn onderzoek zijn samengevat in bovenstaande tweet.

Desalniettemin blijft onduidelijk wat de daadwerkelijke reden achter de verbrande RTX 4090-kaarten en -kabels is. Nvidia heeft, ondanks het herroepingssignaal naar partnerfabrikanten, nog altijd geen officiële uitspraak gedaan over de verhitte ophef. Concurrent AMD gebruikte het negatieve momentum ondertussen om alvast te verzekeren dat RDNA 3-gpu's niet overstappen op de nieuwe PCIe 5.0-stroomstandaard.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error