RDNA 3-gpu's stappen niet over op PCIe 5.0-stroomkabels
Nieuws

RDNA 3-gpu's stappen niet over op PCIe 5.0-stroomkabels

AMD heeft de knoop definitief doorgehakt: de nieuwe RDNA 3-gpu's zullen geen gebruik maken van de momenteel omstreden PCIe 5.0-stroomkabels.

Het statement vanuit AMD komt kort na ophef in het ándere kamp. Marktleider Nvidia stapte als een van de eerste partijen over op PCIe 5.0-stroomconnectoren en -kabels (ook wel de 12VHPWR- of ATX 3.0-standaard), welke achteraf gezien minder veilig blijken dan gewenst. Sinds eergisteren duiken steeds vaker meldingen op van omgesmolten connectoren en verbrande videokaarten.

Terwijl die ophef nog altijd heter oploopt, deden hardware-ingewijden ondertussen een poging om AMD's kijk op de zaak te krijgen. Meerdere interne bronnen van Kyle Bennett verzekerden al snel dat Navi 31, AMD's vlaggenschip-gpu in de RDNA 3-generatie (Radeon RX 7000), expliciet niet over zou stappen op de 12VHPWR-aansluiting. 

Niet veel later haakte Scott Herkelman, vicevoorzitter en manager van AMD's Radeon-divisie, zelf aan om de knoop definitief door te hakken: "Zowel de [desktopvarianten van de] Radeon RX 6000-reeks als de volledig nieuwe RDNA 3-generatie zullen geen gebruik maken van de [12VHPWR-]stroomconnector.

De timing van Nvidia's verhitte flater komt voor AMD opvallend goed uit. Ondanks de vele geruchten en berichtgeving over het hogere verbruik van de RDNA 3-videokaarten bleef de potentiële overstap op de PCIe 5.0-voedingstandaard nog altijd een onzekerheid. Als er een uitgelezen moment bestond om expliciet niet mee te gaan met innovaties rondom hardware, dan was dat precies deze gelegenheid.

AMD kan dat positieve momentum nu ook goed gebruiken: aanstaande 3 november (vanaf 22:00 uur) onthult de chipgigant immers diens eerste RDNA 3-gpu's, hoogstwaarschijnlijk dus met de traditionele 8-pins stroomconnectoren en al. Het onthullingsevenement wordt live uitgezonden en is te volgen op onder meer het officiële

Watch on YouTube

.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error