AMD FidelityFX Super Resolution is vanaf nu te gebruiken
Gamer.nl
Nieuws

AMD FidelityFX Super Resolution is vanaf nu te gebruiken

AMD's slimme upscaletechniek is vanaf heden een feit. De vandaag verschenen href="https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-21-6-1" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Radeon Adrenalin 21.6.1-software</a> maakt FidelityFX Super Resolution (FSR) beschikbaar voor zeven verschillende games, met zeker twaalf nieuwe titels onderweg op korte termijn.

De launch line-up lekte vorige week al uit en blijkt nu geheel waarheidsgetrouw. FSR's grootste titels beperken zich vooralsnog tot Anno 1800 en Godfall, al liggen er grotere klappers in het verschiet. Van Resident Evil Village en Dota 2 tot Far Cry 6 — het aanbod hoeft niet lang schaars te blijven.

Onderstaande games zouden vanaf heden al FSR-upscaling moeten ondersteunen:

  • 22 Racing Series

  • Anno 1800

  • Evil Genius 2

  • Godfall

  • Kingshunt

  • Terminator Resistance

  • The Riftbreaker

Om FSR-upscaling in te schakelen, dienen er mogelijk wel extra updates geïnstalleerd te worden. De nieuwe Adrenalin-software stoomt Radeon-gpu's klaar voor de upscaletechniek, maar de spellen dienen het ook aan hun kant te activeren. AMD geeft op de officiële website al aan dat het niet verantwoordelijk is voor hoe stabiel FidelityFX Super Resolution draait op GeForce-kaarten.

Watch on YouTube

De titels die in de nabije toekomst FidelityFX Super Resolution moeten ondersteunen, zijn bij dezen ook bij naam genoemd. Voor veel titels is een specifieke tijdsindicatie nog onduidelijk, al zouden sommige games mogelijk direct met hun eigen lancering FSR kunnen ondersteunen.

  • Asterigos

  • Baldur's Gate 3

  • Dota 2

  • Edge of Eternity

  • Far Cry 6

  • Farming Simulator 22

  • Forspoken

  • Myst

  • Necromunda: Hired Gun

  • Resident Evil Village

  • Swordsman Remake

  • Vampire The Masquerade: Bloodhunt

Volgens AMD kan FidelityFX Super Resolution tot het dubbele aantal frames per seconde uitspuwen, wanneer het games naar 4k-resoluties opschaalt. De techniek komt met vier vaste presets: Performance, Balanced, Quality en Ultra Quality. Begin deze maand werden daar al demonstraties van gegeven, toen AMD de techniek uit de doeken deed op Computex 2021.

De gehele upscaletechniek is gebouwd op DirectX12, maar zou klaarblijkelijk relatief makkelijk te implementeren zijn voor spelontwikkelaars, ook op DirectX11 of de Vulkan API. FidelityFX Super Resolution valt onder AMD's eigen GPUOpen-initiatief, wat inhoudt dat de technologie zo open-source mogelijk moet blijven. In juli moet de broncode van FSR op datzelfde platform gepubliceerd worden.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!