AMD FidelityFX Super Resolution is vanaf nu te gebruiken
Nieuws

AMD FidelityFX Super Resolution is vanaf nu te gebruiken

AMD's slimme upscaletechniek is vanaf heden een feit. De vandaag verschenen href="https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-21-6-1" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Radeon Adrenalin 21.6.1-software</a> maakt FidelityFX Super Resolution (FSR) beschikbaar voor zeven verschillende games, met zeker twaalf nieuwe titels onderweg op korte termijn.

De launch line-up lekte vorige week al uit en blijkt nu geheel waarheidsgetrouw. FSR's grootste titels beperken zich vooralsnog tot Anno 1800 en Godfall, al liggen er grotere klappers in het verschiet. Van Resident Evil Village en Dota 2 tot Far Cry 6 — het aanbod hoeft niet lang schaars te blijven.

Onderstaande games zouden vanaf heden al FSR-upscaling moeten ondersteunen:

  • 22 Racing Series

  • Anno 1800

  • Evil Genius 2

  • Godfall

  • Kingshunt

  • Terminator Resistance

  • The Riftbreaker

Om FSR-upscaling in te schakelen, dienen er mogelijk wel extra updates geïnstalleerd te worden. De nieuwe Adrenalin-software stoomt Radeon-gpu's klaar voor de upscaletechniek, maar de spellen dienen het ook aan hun kant te activeren. AMD geeft op de officiële website al aan dat het niet verantwoordelijk is voor hoe stabiel FidelityFX Super Resolution draait op GeForce-kaarten.

Watch on YouTube

De titels die in de nabije toekomst FidelityFX Super Resolution moeten ondersteunen, zijn bij dezen ook bij naam genoemd. Voor veel titels is een specifieke tijdsindicatie nog onduidelijk, al zouden sommige games mogelijk direct met hun eigen lancering FSR kunnen ondersteunen.

  • Asterigos

  • Baldur's Gate 3

  • Dota 2

  • Edge of Eternity

  • Far Cry 6

  • Farming Simulator 22

  • Forspoken

  • Myst

  • Necromunda: Hired Gun

  • Resident Evil Village

  • Swordsman Remake

  • Vampire The Masquerade: Bloodhunt

Volgens AMD kan FidelityFX Super Resolution tot het dubbele aantal frames per seconde uitspuwen, wanneer het games naar 4k-resoluties opschaalt. De techniek komt met vier vaste presets: Performance, Balanced, Quality en Ultra Quality. Begin deze maand werden daar al demonstraties van gegeven, toen AMD de techniek uit de doeken deed op Computex 2021.

De gehele upscaletechniek is gebouwd op DirectX12, maar zou klaarblijkelijk relatief makkelijk te implementeren zijn voor spelontwikkelaars, ook op DirectX11 of de Vulkan API. FidelityFX Super Resolution valt onder AMD's eigen GPUOpen-initiatief, wat inhoudt dat de technologie zo open-source mogelijk moet blijven. In juli moet de broncode van FSR op datzelfde platform gepubliceerd worden.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error