Door Summer Game Fest overwoog ik te stoppen met gamen
Achtergrond

Door Summer Game Fest overwoog ik te stoppen met gamen

Summer Game Slumber

Gisteren werd de Summer Game Fest Kick Off-liveshow uitgezonden. Het tempo van die show was zo belabberd en het overgrote deel van de getoonde games zo generiek, dat ik spontaan overwoog mijn controller volledig aan de wilgen te hangen.

Dat klinkt misschien een beetje dramatisch, maar mijn god, wat was de meest recente show van Geoff Keighley een vervelende zit. Ik blijf bij mijn mening dat ik het een ogenschijnlijk toffe peer vind die iets indrukwekkends uit de grond heeft gestampt, maar dat wil niet zeggen dat alles wat de beste man aanraakt in goud verandert. Sterker nog: Summer Game Fest veranderde gisteren in mijn optiek in verrotte, bruine drek dat hedendaags als het in het rond pompende bloed van deze game-industrie moet doorgaan.

Kommer en kwel

De mobiele fantasygames liepen zeker in de tweede helft van de show al snel in elkaar over. Ik zou je de namen van de meeste van deze spellen niet eens kunnen geven. Zo nu en dan werd dit onderbroken door de trailer van een nieuw seizoen van een liveservicegame. Fortnite; Call of Duty: we kennen het inmiddels wel. Een nieuwe tweedimensionale Prince of Persia wist mij warempel bijna te enthousiasmeren, maar helaas waren de gekozen grafische stijl en vooral de hippe soundtrack een complete mismatch. De kern van de oorspronkelijke Prince of Persia is juist de realistische animatie en de haast zen-achtige verkenningstocht door de kerkers van Perzië – een herziening daarvan zou nu juist een enorm verfrissende ervaring opleveren. Helaas.

En hoe ironisch was het dat acteur Nicolas Cage op het podium vertelde dat je door zijn ingesproken dialoog tijdens het spelen van Dead by Daylight het gevoel kreeg samen met hem te vertoeven, om vervolgens in de beelden een knullig geanimeerde versie van de acteur te zien die zijn lippen stijf op elkaar houdt? Sonic Superstars is de zoveelste heruitvinding van het platformpersonage waar ik mijn hart voor vasthoud – misschien moet Sega zich erbij neerleggen dat het zijn oorspronkelijke trilogie nooit gaat overtreffen – en na vijftien onthoofdingen in tien seconden dwaalde mijn aandacht ook af van de Mortal Kombat 1-gameplay. Je kunt in zo’n kort tijdsbestek maar zoveel geweld zien voordat je er compleet gevoelloos voor wordt. Zelfs Alan Wake 2 viel mij ietwat tegen: het zag er zeker indrukwekkend uit, maar nadat ik eerder dit jaar de heruitgave van het eerste deel nog heb gespeeld, leken deze beelden qua gameplay bijna een directe kopie.

Ook tijdens Summer Game Fest wisten we de trend van film- en serietrailers niet te ontlopen. Ligt het aan mij, of wordt het budget van The Witcher met elk seizoen steeds kleiner? De trailer voor het derde seizoen liet het geheel ogen als een generieke FX-fantasieserie. Niet dat het echt veel uitmaakt, want nu we weten dat Henry Cavill na het derde seizoen de biezen pakt, zit toch bijna niemand meer te wachten op de Netflix-serie. Het fragment uit de Twisted Metal-serie maakte niet veel meer indruk. Kan iemand Sony vertellen dat die franchise draait om rondscheuren en -knallen in wagens?

Enkele lichtpuntjes

Er waren lichtpuntjes waarneembaar in de duisternis – geen enkele gameshow is alleen maar kommer en kwel. Het was fijn om zo kort na de gameplaybeelden van Spider-Man 2 een officiële releasedatum te ontvangen, al hadden nieuwe beelden natuurlijk een nog grotere indruk achtergelaten dan louter wat artwork. Een trailer van Final Fantasy 7 Rebirth had ik totaal niet verwacht, maar was zeker welkom. Wel vrees ik dat de kern van wat Final Fantasy 7 zo goed maakte met dit tweede deel van de remake nog verder verloren gaat, maar ik geef Square Enix voor nu het voordeel van de twijfel. Daarnaast heb ik echt helemaal niets met Warhammer, maar hoe meer ik van Space Marine 2 zie, des te meer ik overtuigd raak dat ik die game straks op release wil spelen.

Maar het was te weinig en vooral ook te slecht verspreid over een show van bijna twee uur. Nu voelen Keighley’s presentaties toch al snel als veredelde reclameblokken, maar de ‘reclames’ wisten mij nu negen van de tien keer niet eens te bekoren. Het was zo erg, dat ik mij na de uitzending begon af te vragen of het niet tijd werd om compleet te stoppen met het spelen van games – misschien was ik de hobby simpelweg ontgroeid? Gelukkig bewezen de spellen uit de Days of the Dev-stream die meteen na Summer Game Fest volgde zonder al te veel moeite het tegendeel.

Lees hier al het Summer Game Fest-nieuws op een rij

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!