Door Summer Game Fest overwoog ik te stoppen met gamen
Achtergrond

Door Summer Game Fest overwoog ik te stoppen met gamen

Summer Game Slumber

Gisteren werd de Summer Game Fest Kick Off-liveshow uitgezonden. Het tempo van die show was zo belabberd en het overgrote deel van de getoonde games zo generiek, dat ik spontaan overwoog mijn controller volledig aan de wilgen te hangen.

Dat klinkt misschien een beetje dramatisch, maar mijn god, wat was de meest recente show van Geoff Keighley een vervelende zit. Ik blijf bij mijn mening dat ik het een ogenschijnlijk toffe peer vind die iets indrukwekkends uit de grond heeft gestampt, maar dat wil niet zeggen dat alles wat de beste man aanraakt in goud verandert. Sterker nog: Summer Game Fest veranderde gisteren in mijn optiek in verrotte, bruine drek dat hedendaags als het in het rond pompende bloed van deze game-industrie moet doorgaan.

Kommer en kwel

De mobiele fantasygames liepen zeker in de tweede helft van de show al snel in elkaar over. Ik zou je de namen van de meeste van deze spellen niet eens kunnen geven. Zo nu en dan werd dit onderbroken door de trailer van een nieuw seizoen van een liveservicegame. Fortnite; Call of Duty: we kennen het inmiddels wel. Een nieuwe tweedimensionale Prince of Persia wist mij warempel bijna te enthousiasmeren, maar helaas waren de gekozen grafische stijl en vooral de hippe soundtrack een complete mismatch. De kern van de oorspronkelijke Prince of Persia is juist de realistische animatie en de haast zen-achtige verkenningstocht door de kerkers van Perzië – een herziening daarvan zou nu juist een enorm verfrissende ervaring opleveren. Helaas.

En hoe ironisch was het dat acteur Nicolas Cage op het podium vertelde dat je door zijn ingesproken dialoog tijdens het spelen van Dead by Daylight het gevoel kreeg samen met hem te vertoeven, om vervolgens in de beelden een knullig geanimeerde versie van de acteur te zien die zijn lippen stijf op elkaar houdt? Sonic Superstars is de zoveelste heruitvinding van het platformpersonage waar ik mijn hart voor vasthoud – misschien moet Sega zich erbij neerleggen dat het zijn oorspronkelijke trilogie nooit gaat overtreffen – en na vijftien onthoofdingen in tien seconden dwaalde mijn aandacht ook af van de Mortal Kombat 1-gameplay. Je kunt in zo’n kort tijdsbestek maar zoveel geweld zien voordat je er compleet gevoelloos voor wordt. Zelfs Alan Wake 2 viel mij ietwat tegen: het zag er zeker indrukwekkend uit, maar nadat ik eerder dit jaar de heruitgave van het eerste deel nog heb gespeeld, leken deze beelden qua gameplay bijna een directe kopie.

Ook tijdens Summer Game Fest wisten we de trend van film- en serietrailers niet te ontlopen. Ligt het aan mij, of wordt het budget van The Witcher met elk seizoen steeds kleiner? De trailer voor het derde seizoen liet het geheel ogen als een generieke FX-fantasieserie. Niet dat het echt veel uitmaakt, want nu we weten dat Henry Cavill na het derde seizoen de biezen pakt, zit toch bijna niemand meer te wachten op de Netflix-serie. Het fragment uit de Twisted Metal-serie maakte niet veel meer indruk. Kan iemand Sony vertellen dat die franchise draait om rondscheuren en -knallen in wagens?

Enkele lichtpuntjes

Er waren lichtpuntjes waarneembaar in de duisternis – geen enkele gameshow is alleen maar kommer en kwel. Het was fijn om zo kort na de gameplaybeelden van Spider-Man 2 een officiële releasedatum te ontvangen, al hadden nieuwe beelden natuurlijk een nog grotere indruk achtergelaten dan louter wat artwork. Een trailer van Final Fantasy 7 Rebirth had ik totaal niet verwacht, maar was zeker welkom. Wel vrees ik dat de kern van wat Final Fantasy 7 zo goed maakte met dit tweede deel van de remake nog verder verloren gaat, maar ik geef Square Enix voor nu het voordeel van de twijfel. Daarnaast heb ik echt helemaal niets met Warhammer, maar hoe meer ik van Space Marine 2 zie, des te meer ik overtuigd raak dat ik die game straks op release wil spelen.

Maar het was te weinig en vooral ook te slecht verspreid over een show van bijna twee uur. Nu voelen Keighley’s presentaties toch al snel als veredelde reclameblokken, maar de ‘reclames’ wisten mij nu negen van de tien keer niet eens te bekoren. Het was zo erg, dat ik mij na de uitzending begon af te vragen of het niet tijd werd om compleet te stoppen met het spelen van games – misschien was ik de hobby simpelweg ontgroeid? Gelukkig bewezen de spellen uit de Days of the Dev-stream die meteen na Summer Game Fest volgde zonder al te veel moeite het tegendeel.

Lees hier al het Summer Game Fest-nieuws op een rij

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Idris Elba wil samen met Keanu Reeves in Cyberpunk 2077-film spelen
Nieuws

Idris Elba wil samen met Keanu Reeves in Cyberpunk 2077-film spelen

CD Projekt Red liet al weten dat er een liveactionproject in de maak is

Als het aan acteur Idris Elba ligt wordt er een liveactionfilm gebaseerd op Cyberpunk 2077 gemaakt en krijgt hij daar zelf een rol in.

Dat meldde hij aan Screen Rant. Hoewel het interview vooral draait om zijn rol als Knuckles in de aankomende film Sonic the Hedgehog 3, liet hij zich ook enthousiast uit over zijn rol als Solomon Reed in de Cyberpunk 2077-uitbreiding Phantom Liberty.

Toen Idris werd gevraagd of een film gebaseerd op Cyberpunk 2077 zou kunnen werken, waas hij in ieder geval zeer positief: "Als er ergens een liveactionversie van gemaakt zou kunnen worden, is het (Cyberpunk 2077) wel. Ik denk dat (Keanu Reeves') personage en mijn personage samen 'whoa' zouden zijn. Dus laten we zorgen dat dit gebeurt."

Vorig jaar werd al aangekondigd dat er wordt gewerkt aan een liveactionproject rondom Cyberpunk, al werd toen nog niet duidelijk of het om een film of serie gaat. Toen eerder dit jaar een nieuw Cyberpunk-animatieproject voor Netflix werd aangekondigd, heeft CD Projekt Red aangegeven dat het liveactionproject zich nog in een vroeg stadium bevindt. "We zijn er nog niet klaar voor om het concept aan potentiële streamers of studio's voor te stellen."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Game Awards-prijswinnaar ontvangt sinds uitreiking haatberichten
Nieuws

The Game Awards-prijswinnaar ontvangt sinds uitreiking haatberichten

Amir Satvat probeert ontslagen ontwikkelaars aan nieuw werk te helpen

Amir Satvat, die voor zijn werk binnen de game-industrie tijdens The Game Awards een Game Changer-award kreeg uitgereikt, ontvangt sindsdien allerlei hatelijke berichten op internet.

Afgelopen week werd voor het eerst de Game Changer-award uitgedeeld tijdens The Game Awards. Deze award is bedoeld voor mensen werkzaam in de game-industrie die op wat voor manier dan ook een verschil maken.

Amir Satvat was de winnaar van de award. Die ontving hij omdat hij meerdere jaren online een overzicht bijhoudt van ontslagen mensen uit de game-industrie en ze op die manier probeert te helpen aan nieuw werk. Dat doet hij kosteloos. Hij reageerde tijdens de prijsuitreiking dankbaar en met merkbare emotie.

Satvat heeft inmiddels via LinkedIn laten weten dat hij sinds de gewonnen award het doelwit is van hatelijke berichten via internet en social media. Ook zijn vrouw en andere familieleden ontvangen dergelijke berichten. Satvat wordt door sommigen als fraudeur bestempeld, omdat hij werkzaam is bij Tencent en dit niet werd gemeld tijdens de awardshow. Ook ontvangt hij antisemitische berichten - ook al is hij zelf niet Joods - en wordt hij spottend autistisch genoemd.

Satvat benadrukt in zijn bericht op LinkedIn dat de complottheorieën dat zijn werk bij Tencent expres verborgen werd gehouden, of dat hij zelfs verantwoordelijk is voor ontslagrondes, nergens op gebaseerd zijn. Hij laat ook weten dat hij zijn pogingen om ontslagen gameontwikkelaars te helpen al voordat hij bij Tencent aan de slag ging ondernam. Daarbij geeft hij aan dat hij niet aan fusies of overnames bij Tencent - of zijn vorige werkplek Amazon - heeft gewerkt.

"Ze hebben mijn werk bij Tencent niet bij The Game Awards benoemd omdat het niets te maken heeft met de gemeenschap die ik heb opgebouwd, en ze wilden zich richten op hoe we dit uit onszelf hebben gedaan." Ergens anders binnen zijn LinkedIn-bericht vertelt hij: "Ik heb in mijn carrière nooit een contract getekend of onderdeel uitgemaakt van een deal dat heeft geresulteerd in ontslagrondes."

De website van Amir Satvat, waar hij mensen aan een baan in de game-industrie probeert te helpen, kan hier bezocht worden. Hieronder is de prijsuitreiking van vorige week te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!