Prijzen, details en grootte van GeForce RTX 3000-serie uitgelekt
Nieuws

Prijzen, details en grootte van GeForce RTX 3000-serie uitgelekt

Een nieuwe Hardware Update breekt aan en Nvidia heeft hun nieuwe Ampere-generatie al officieel uit de doeken gedaan.Ook deze week stond weer bol van gelekte details over de GeForce’s RTX 3000-generatie. Onder meer de prijsklassen van meer modellen lekten uit, alsmede een preciezere grootte van het vlaggenschip en enkele plannen van partnerfabrikanten. Ondertussen kon ook concurrent AMD niet ontkomen aan nieuwe lekken, al betrof dat hoofdzakelijk de roadmap voor aanstormende CPU’s en APU’s.

‘GeForce RTX 3000-serie start vanaf 399 dollar’

Langzaam maar zeker beginnen vrijwel álle onthullingen van Nvidia’s #UltimateCountdown-evenement door te sijpelen. Op 1 september doet de chipfabrikant de aanstormende Ampere-generatie uit de doeken, waarover we alsmaar minder in het duister hoeven te tasten. Hoorden we eerder al hardnekkige geruchten over de flinke richtprijs van het vlaggenschip, klinken er nu ook veel geluiden over de andere kaarten in het beoogde aanbod.

Je ‘doorsnee’ RTX 3090 — hoogstwaarschijnlijk toch niet RTX 3080 Ti genaamd — zou op de kop moeten voor 1.399 dollar. De exclusievere Founder’s Edition daarvan zou dan 1.499 dollar betreffen. Wordt dat te veel Ampere voor je, dan laat de serie zich schijnbaar flink omlaag schalen. De RTX 3080 zou al geprijsd moeten zijn op 799 dollar, gevolgd door de RTX 3070 voor 599 dollar.

Last but not least is de RTX 3060, vooralsnog het Ampere-instapmodel, geprijsd op 399 dollar. Nvidia lijkt hun nieuwe lijn videokaarten per direct te willen spreiden, waar de voorgaande Turing-generatie bijna een half jaar ontbrak aan een meer budget-gerichte optie. Informatie daarover kwam pas maanden na de onthulling van de overkoepelende serie kaarten.

De vermoedelijke prijsklassen zijn afkomstig van Twitter-gebruiker @GarnetSunset, die zijn lek vooraf liet gaan met twee nieuwe foto’s van (een prototype van) de RTX 3090. Een korrel zout is nog altijd op zijn plek, maar de beste man lijkt in ieder geval geloofwaardige connecties te hebben.

Of alle vier de genoemde kaarten ook daadwerkelijk op 1 september onthuld moeten worden, blijft nog even afwachten. Het digitale onthullingsevenement vindt plaats op Nvidia’s officiële kanalen, vanaf 18:00 uur (Nederlandse tijd).

Nvidia’s nieuwe vlaggenschip groeit mogelijk je behuizing uit

Grootse beloftes over groeiende prestatiesprongen en flink wat GDDR6X-geheugen of niet; de RTX 3090 lijkt een lompe videokaart te worden. Op eerdergenoemde foto’s van @GarnetSunset is de Founder’s Edition (proef)kaart opnieuw gefotografeerd, nu met de verduidelijking van drie slots dikte én vergelijking met de bekende GeForce RTX 2080. Wat blijkt? Nvidia’s nieuwe paradepaardje is er eentje die een deel van het internet als een ‘chonker’ zou beschrijven. Lees: dikker dan de norm.

In de oorspronkelijke compilatiefoto’s lijkt de RTX 3090 buitenproportioneel groot — iets té groot zelfs. Echter, ook wanneer de PCIe-pinnen of I/O-platen naar behoren geschaald zijn (zoals op bovenstaande afbeelding), is duidelijk te zien hoe dit zeker niet de minste kaart is in omvang.

Combineer dat plaatje met eerdere geruchten over een flinke toename in stroomgebruik, en misschien is er méér voor nodig dan enkel een flinke buidel geld om Nvidia’s nieuwe vlaggenschip compatibel te krijgen met je systeem. Denk aan potentiële nieuwe kabels, voedingen en misschien wel een ruimere behuizing, als het even tegenzit.

‘RTX 3070 is grofweg te vergelijken met RTX 2080 Ti’

Niet de meest baanbrekende gedachte, maar ook de ‘mindere’ RTX 30-videokaarten maken een fraaie prestatiesprong. Techjournalist Moore’s Law Is Dead ging gisteravond on the record om te bevestigen dat de RTX 3070-middenweg ongeveer gelijk zou moeten staan aan de RTX 2080 Ti — waarbij hoogstwaarschijnlijk op in-game prestaties gedoeld wordt.

Volgens de

Watch on YouTube

‘moeten we daarmee zelf uit kunnen rekenen hoeveel sterker de RTX 3080 en RTX 3060 relatief gezien zijn’. En inderdaad: dat zijn rekenaannames die al in veelvoud langs zijn gekomen. Zo spraken prominente lekkers van de afgelopen tijd al over een RTX 3080 die ‘tot 35 procent krachtiger’ zou zijn dan de RTX 2080 Ti — een prestatiesprong die al maandenlang in verschillende vormen de ronde doet.

Hoe de RTX 3060 in al die krachttoenames staat, is toevallig iets wat nog zelden benaderd is. Afgezien van de eerdergenoemde, vermoedelijke prijs à 399 dollar, lijken over het instapmodel tot dusver maar weinig geruchten ontstaan te zijn. Wellicht laat ook die toch nog iets langer op zich wachten dan gedacht, maar ook dát horen we ongetwijfeld op 1 september aanstaande.

MSI registreert alvast 29 verschillende Ampere-kaarten

Of ze allemaal het daglicht zien, is nog maar de vraag, maar hardwarefabrikant MSI lijkt alvast wel flink wat verschillende Ampere-videokaarten geregistreerd te hebben. Bij PC Gamer viel op hoe het Taiwanese bedrijf legio nieuwe producten had laten registreren bij de Eurasian Economic Commission (EEC) — waarvan 29 productnummers in lijn zijn met hoe de fabrikant een nieuwe generatie videokaarten zou benoemen. EEC-registraties vinden vaak plaats nét voordat de daadwerkelijke massaproductie van start kan gaan.

In het specifiek gaat het om de 602-V388, 602-V389 en 602-V390 productnummers, welke vermoedelijk (en respectievelijk) voor de RTX 3090, RTX 3080 en RTX 3070 zouden staan — plus een boel van MSI’s variaties daarop. Die conclusie werd geëxtrapoleerd vanuit de vorige GeForce-generatie, waarin de voorgangers voorzien werden van een V371, V372, V3727, V375-nummering. De EEC-codes van MSI’s videokaarten stijgen in nummering, naarmate ze lager op Nvidia’s (en AMD’s) schaal komen staan.

Hoewel de productregistratie verre van concrete informatie is, lijkt het er ook hier op dat Nvidia mogelijk hun budgetvariant — de RTX 3060 — niet gelijktijdig met de eerste drie (consumenten)modellen zal lanceren. Daarvoor lijken immers geen codes overeen te komen met MSI's standaardnummering.

Meer delen van AMD’s Zen-planning lekken uit

Om toch even te breken van al de ‘groene geruchten’ in aanloop naar Nvidia’s onthulling; een lekkage bij het rode kamp. Bij concurrent AMD bleef het toevallig stil over hun Big Navi videokaart-comeback, maar betrof het deze week een lek van ongeziene delen in de processor-roadmap. We wisten al dat de lancering van Zen 3 CPU’s (de Ryzen 4000-serie) nog altijd op de planning voor 2020 staat, maar wat komt daarná?

Via ingewijde @MebiuW (wie eerder AMD’s volgende ‘Warhol’-noemer correct lekte), kwam nieuwe informatie binnen over de Zen-roadmaps. Anno 2021 wil AMD de Warhol-generatie CPU’s uitrollen, alsmede de Van Gogh- en Cezanne-APU’s.

Die laatstgenoemde generatie draait nog op Vega 7-architectuur voor het GPU-gedeelte, terwijl Van Gogh ongeveer gelijktijdig uitpakt met Navi 2-structuur. Daarbovenop is die serie APU’s gepaard met ‘CVML’, wat volgens @MebiuW voor ‘Computer Vision & Machine Learning’ zou moeten staan.

Ook de daarop volgende generatie zijn inmiddels van kunstige (en topografische) serienamen voorzien. Na de Warhol-generatie aan Ryzen-processoren volgt anno 2022 ‘Raphael’, terwijl ‘Rembrandt’ de nieuwe generatie budget-APU’s (Cezanne) moet vormen. De iets duurdere Van Gogh-APU’s worden opgevolgd door ‘Dragon Crest’, zo deed de lekker van dienst alvast uit de doeken.

Als AMD’s plannen naar behoren verlopen, zitten we in 2022 gebakken met alweer de Ryzen 6000-serie, welke de eerste processorgeneratie op 5 nm-architectuur vormt. Dat is nog even van ons verwijderd, maar AMD zit klaarblijkelijk niet stil in hun high-end laboratoria. Later dit jaar moet daar allereerst hun 7 nm-architectuur geoptimaliseerd worden met de Ryzen 4000-serie, in de aankomende ‘Vermeer’- en ‘Renoir’-generaties van CPU’s en APU’s.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Silent Hill 2 krijgt snelle patch omdat de ondertiteling het einde spoilt
Nieuws

Silent Hill 2 krijgt snelle patch omdat de ondertiteling het einde spoilt

Oeps

De remake van Silent Hill 2, die gisteren is uitgekomen, heeft een snelle patch gekregen om er mogelijk een grote fout in de ondertiteling stond.

Het gaat om de Italiaanse ondertiteling, die aan het begin van de game al een gigantische spoiler zou verklappen. Hoofdpersoon James, die op zoek is naar zijn vrouw Mary, vindt aan het begin van het spel een radio die hem helpt om monsters op te sporen. Als hij die voor het eerst oppakt, zijn een paar regels tekst te horen van Mary. De audio is hevig verstoord door ruis en nauwelijks te verstaan.

De ondertiteling lost dat in de meeste talen op door slechts een paar letters weer te geven met een hoop puntjes. De Italiaanse versie vertaalde een van de zinnen blijkbaar per ongeluk, waarmee het uiteindelijke lot van Mary - en de grootste plottwist van de game - wordt verklapt.

Italiaanse spelers wordt dus aangeraden om de net uitgebrachte patch 1.003.000 te downloaden voordat ze aan de slag gaan. De fout werd aangehaald door een speler op Reddit (pas op voor spoilers), die zegt de ontwikkelaar erop te hebben aangesproken, waarna het met een patch kon worden verholpen.

Silent Hill 2 is afgelopen dinsdag uitgekomen op PlayStation 5 en pc. De game kan op goede kritieken rekenen: het gemiddelde op Metacritic is op moment van schrijven een 86.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
16-jarige speelt als eerste Tetris 'uit': game begint opnieuw bij level 0
Nieuws

16-jarige speelt als eerste Tetris 'uit': game begint opnieuw bij level 0

Da's knap

Een 16-jarige Amerikaan is er als eerste ter wereld in geslaagd om Tetris zo ver 'uit' te spelen, dat de game weer opnieuw begint.

De nieuwe recordhouder heet Michael Artiaga. Hij speelde Tetris zo ver door, dat de game weer teruggezet werd naar level 0, een zogenoemde 'rebirth'. Dat is tot nu toe nooit iemand gelukt: een eerder record strandde bij level 157, omdat de game daar vastliep. Met wat aanpassingen in het spel kon Artiaga wel verder gaan zonder te crashen.

Artiaga had 82 minuten nodig voor om het record op zijn naam te schrijven op een NES. Na level 255 schakelde het spel door naar level 0. Daarna speelde de tiener nog door en haalde hij in totaal 29,4 miljoen punten, wat een absoluut wereldrecord is. Artiaga streamde zijn poging en zei na afloop: "Ik ben zo blij dat de wedstrijd voorbij is. Ik wil dit spel nooit meer spelen."

De vorige recordhouder was BlueScuti, oftewel de 13-jarige Willis Gibson, die begin dit jaar de game dus wist te crashen bij level 157. Het is nu voor het eerst dat een speler na dat punt is doorgespeeld.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hotel Barcelona uitgesteld naar begin 2025
Nieuws

Hotel Barcelona uitgesteld naar begin 2025

Game komt naar PS5, Xbox Series en pc

Hotel Barcelona, de nieuwe game van Hidetaka ‘Swery’ Suehiro en Goichi ‘Suda51’ Suda, is uitgesteld naar een release ergens begin 2025.

De game stond eigenlijk gepland voor een release later dit jaar, maar dat blijkt niet meer haalbaar, zo werd aan Game Reactor verteld. “Op dit moment vissen we de bugs uit de game en willen we het spel blijven verbeteren. Idealiter komt de game begin 2025 uit”, aldus Swery.

In 2019 kondigden Goichi 'Suda51' Suda en Hidetaka 'Swery' Suehiro - bekend van games als No More Heroes en Deadly Premonition - al aan dat ze samen aan een horrorgame genaamd Hotel Barcelona werkten. Swery neemt de hoofdontwikkeling op zich, al is het concept door beide heren bedacht.

Hotel Barcelona is een parodie op slasherfilms en biedt 2.5D-actie. Het spel speelt zich af in Hotel Barcelona, waar onder andere een kampeerterrein en een casino te vinden zijn. Er zijn in totaal zeven gebieden die samen de spelwereld vormen, waarbij volgens de makers elk gebied een aantal "bizarre trucjes" heeft, alsmede een eindbaas.

Het doel is om de zeven werelden uit te spelen en de eindbazen te verslaan. Daarbij zijn de eindbazen geïnspireerd door diverse subgenres binnen horror, zoals zombiehorror, zomerkamphorror en slasherfilms. Er zitten echter niet specifieke, echt bestaande horrorpersonages in het spel.

Hotel Barcelona is in ontwikkeling voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc (Steam). Een Switch-versie staat zover bekend niet op de planning, maar Swery grapte dat het spel in de toekomst mogelijk door AI naar Switch wordt overgezet.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!