Geruchten over GeForce RTX 30-serie nemen toe
Nieuws

Geruchten over GeForce RTX 30-serie nemen toe

Hoewel nieuwe hardware deze periode lang op zich laat wachten, beginnen de volgende generaties steeds tastbaarder te worden. Zo lekten meer details uit over NVIDIA's nieuwe GeForce RTX-generatie, terwijl AMD juist hardnekkige geruchten ontkracht met meer duidelijkheid. Ondertussen hoopt Sennheiser de gaming-wereld te tackelen met een compleet nieuw audiomerk...

Meer (beeldende) geruchten rondom GeForce RTX 30-kaarten

De nieuwe "Ampere"-generatie van hardware-boer NVIDIA staat al langer in de planning om de GeForce RTX 20-lijn op te volgen. Recentelijk zagen we we de vermoedelijke GeForce RTX 30-serie al middels opmerkelijke foto's uitlekken, later gevolgd door vermeende benchmarks en legio andere geruchten. Afgelopen week was niet anders in die geruchtenstroom.

Uit het niets claimde Twitter-gebruiker kopite7kimi details te hebben over de vermeende RTX 3070 en RTX 3070 Ti/Super. De vermoedelijke insider voorspelde eerder al (onder andere) NVIDIA's implementatie van een ongebruikelijke printplaatvorm en eigenzinnige ontwerp, maar brengt nu meer hardware-gerichte onthullingen.

In het specifiek gaat het om de grafische chip die NVIDIA zou leveren met de middensegment RTX 3070 en RTX 3070 Ti/Super: de vernieuwde GA104 GPU. Respectievelijk zouden de kaarten daarmee 2944 en 3072 CUDA-kernen tellen.

Dat blijkt een flink wat kernen minder dan de getallen die rondom de RTX 3080-kaarten zweven, maar het is een fraai stapje opwaarts van hun "Turing"-voorgangers.

Beide kaarten zouden daarbovenop uitgerust zijn met dikkere bandbreedtes (à 512 GB/s) en 8GB aan VRAM — een spiegeling van de vorige generatie. In het geval van de RTX 3070 Ti/Super zou dat echter GDDR6X-geheugen betreffen, welke op hogere kloksnelheden zou kunnen presteren.

Over de precieze details blijft het vooruitzicht nog troebel, maar de lekkageman van dienst beweerde deze week dat dit nieuwe VRAM snelheden van 21 GB/s kan klokken, al twijfelen sceptici nog altijd over de haalbaarheid van die belofte. Van bewijs is vooralsnog geen sprake.

In een latere tweet werd wel meer uit de doeken gedaan over het vermeende stroomgebruik van beide kaarten. Daarbij zou het gaan om 220 Watt voor de RTX 3070 en 250 Watt voor de luxere RTX 3070 Ti/Super.

©GMRimport

Terwijl de RTX 3070-modellen zich in mysterie hullen, viel de RTX 3080 Ti wederom in de schijnwerpers. VideoCardz ontving een uitgelekte foto van ASUS ROG STRIX RTX 3080 Ti, mogelijk afkomstig uit een interne vergadering.

De presentatieslide (getiteld "de nieuwe generatie ROG STRIX") toont een potentieel nieuw ontwerp voor ASUS' nieuwe videokaart-paradepaard. De kans is groot dat het hier geen definitief design betreft, maar het idee erachter spreekt al boekdelen. De bekende drie ventilatoren keren terug, terwijl de puur plastic behuizing mogelijk voorzien wordt van meer "premium" aluminium accenten.

AMD verzekert: Zen 3 CPU's verschijnen dit jaar

Hoewel de vele geruchten deden vermoeden dat uitstel nabij was, laat AMD nu weten juist vertrouwen te hebben in de derde generatie Ryzen-processoren. De fabrikant verzekert: de Zen 3-serie zal nog altijd in 2020 verschijnen, zoals beloofd.

Per vlotte

Watch on YouTube

werd de verjaardag van de Zen 2-processoren gevierd, mét dus heugelijk nieuws voor de toekomst. Zoals verwacht lanceerde op 7/7 (precies één jaar na de introductie van AMD's 7nm technologie) een drietal nieuwe Ryzen 3000XT CPU's, gevolgd door een korte berichtgeving over wat komen gaat. Bottom line: geen uitstel.

Helaas niet onderstreept in de video, maar sinds kort ook officieel geworden, is de promotie rondom Assassin's Creed Valhalla. De veelbelovende game wordt vanaf heden gebundeld met een zestal Ryzen 7 en Ryzen 9-modellen uit de Zen 2-generatie, waaronder ook twee van de nieuwe XT-uitvoeringen.

Watch on YouTube

AMD-voorzitter Dr. Lisa Su kan klaarblijkelijk weinig harde details uit de doeken doen over de toekomst het Zen-merk, maar de positieve noot is luid en duidelijk. De Zen 3-processoren doen het naar het schijnt fantastisch in de laboratoria, waardoor de originele planning nog altijd in stand gehouden kon worden.

Met een lancering anno 2020 nu weer definitief op schema, wordt het voor AMD hoog tijd om meer specificaties (en prijzen) uit de doeken te doen. Met nog maar een paar maanden op komst, zal het vast niet lang duren voordat Dr. Su en haar ontwikkelteams met meer goed nieuws op de proppen komen.

Sennheiser geeft gaminglijn een nieuw gezicht met EPOS

Vraag het je lokale audiofiel na: bij Sennheiser maken ze een prima koptelefoon. De zuiverste tonen kosten soms wat meer, maar Sennheiser levert vrijwel altijd wat het belooft.

Sinds 2016 bracht de Duitse fabrikant bijtijds ook een product specifiek gericht op de gamer, maar dat gaat vanaf heden over een andere boeg. De boeg van het net geboren, Deense audiomerk EPOS, waar men streeft "Out Of This World Gaming Audio" te leveren.

De lancering van EPOS werd verrijkt met een, op zijn zachtst gezegd, opmerkelijke

Watch on YouTube

. Het zal niet iedereen per direct wegblazen, maar met dit bizarre spotje wordt tenminste wel dat bedrijfscredo beeldend:

Watch on YouTube

Hoewel EPOS lanceert zonder een nieuw product uit de doeken te doen, adopteert het bedrijf wel meteen de GSP-koptelefoons van Sennheiser, naast "115 jaar aan ervaring in geluid" uit de overkoepelende holding. Voorlopig schitteren de Sennheiser GSP 600, GSP 670 en GSP 370 in EPOS | Sennheiserbranding, terwijl het bedrijf ondertussen sleutelt aan een eerste "eigen" product.

De aankondiging van EPOS' eerste volledig eigen audioproducten staat gepland voor oktober 2020. Voor de "nieuwe speler" lijkt de focus hoofdzakelijk om een slagje te slaan op het gebied van high-end geluidsproducten voor gamers.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error