Jaarlijkse strijd tussen AMD en Nvidia is al begonnen
Nieuws

Jaarlijkse strijd tussen AMD en Nvidia is al begonnen

Een nieuwe week, een nieuwe lading aan informatie over de komende videokaartoorlog. AMD en Nvidia hebben grootse plannen voor hun nieuwe grafische processoren, die hoogstwaarschijnlijk later dit jaar nog lanceren. Nieuwe benchmarks schetsen zo een beter plaatje van Nvidia's aankomende Ampere-generatie, terwijl geroezemoes rondom AMD eerste specificaties oplevert.

Nieuwe geruchten geven AMD ‘Big Navi’-videokaarten vorm

Er galmden eerder al vele geluiden over AMD’s volgende videokaarten, de Navi 2X-generatie, en nu duiken ook interessante specificaties op. Op het Chinese hardwareforum Chiphell lekte gebruiker Wjm47196 (die eerder veel voorspelde rondom voorgaande Navi 10-kaarten) onder meer informatie uit over het VRAM-gebruik van AMD’s nieuwe vlaggenschip. Die zou 16 GB aan volume over een 512 bit bus-interface moeten draaien, wat weer zou betekenen dat ook AMD voor GDDR6-geheugen kiest, in plaats van de ‘eigen’ HBM2-technologie van AMD en Samsung.

Ook op GDDR6 kunnen tegenwoordig bizarre geheugensnelheden geklokt worden. De vorige Navi-generatie topte qua VRAM af op 14 GB/s, terwijl tegenwoordig 18 GB/s ook niet ondenkbaar meer is. Kan AMD die snelheden over de 512 bit bus duwen, dan mogen we spreken over bandbreedtes die de 1TB/s makkelijk zouden overschrijden.

©GMRimport

Daarbovenop kwamen vervolgens meer geruchten over AMD’s vlaggenschip (Navi 21) in die lijn, met de codenaam ‘Sienna Chichlid’. Volgens Twitter-lekker Komachi Ensaka beschikt deze over maar liefst 80 computing units (CU's), grofweg om te rekenen naar 5120 stream-processoren. Mocht AMD die op minimaal 1700 MHz kunnen draaien, dan bestaat de kans dat deze videokaart maar liefst 17,5 teraflops trekt — dik anderhalf keer zo krachtig als de Xbox Series X.

Een handvol van de reeds gelekte specificaties werd door Twitter-gebruiker _rogame overzichtelijk gemaakt. Vooralsnog is niks officieel bekendgemaakt door AMD of diens partners, maar het lijkt erop dat AMD inderdaad grote sprongen wil maken om op ooghoogte te komen met concurrent Nvidia.

©GMRimport

Ook deze week spraken insiders over AMD’s plannen om hun 'grafische comeback' aanstaande november te lanceren. AMD sprak daarbij zelf over een hevig verbeterd stroomrendement en een ‘disruptie’ op het gebied van 4K-prestaties, zoals de Ryzen-processoren ooit Intel van de troon stootte onder gamers. Voor Nvidia verwacht men nog altijd een septemberlancering van de nieuwe Ampere-kaarten.

‘NVIDIA GeForce RTX 3080 tot 35 procent sneller dan RTX 2080 Ti’

Over de Ampere-generatie gesproken, ook daarover staken deze week nieuwe geruchten de kop op. Vaste Twitter-lekker kopite7kimi droeg eerder bij aan specificaties over Nvidia’s nieuwe GeForce RTX 3080 met vermoedelijke benchmark-resultaten uit 3DMark’s Time Spy Extreme-test. Daar zou de nieuwe RTX 3080 een score van ‘bijna 8600’ behaald hebben —circa 35 procent sneller dan de RTX 2080 Ti.

De verwachte RTX 3080 Ti (mogelijk RTX 3090 genaamd) zou volgens dezelfde persoon een score van 10.000 behalen — een prestatietoename van ‘slechts’ 16 procent voor het vlaggenschipmodel. Diezelfde sprong bedroeg vorige generatie 25 procent in Time Spy, al bleek het in games vaak om circa 20 procent te gaan.

©GMRimport

Korreltje zout of niet, deze benchmarks lijken enigszins overeen te komen met eerdere geruchten over de nieuwe Ampere-kaarten. Daar sprak een andere Twitter-gebruiker over 20 procent toename van de RTX 3080 ten opzichte van de RTX 2080 Ti. Die percentuele sprong valt wel in duigen wanneer je een RTX 2080 Ti overclockt, zoals te zien is in Time Spy-score van 7209 — dan bedraagt de Ampere-toename slechts 12 procent.

Duitse retailer: ‘Radeon 5000’s vaker retour dan NVIDIA’s Turing-kaarten’

Om het ‘Nvidia versus AMD’-thema van deze week compleet te maken, kloppen we aan bij de Duitse webshop Mindfactory.de. De retailer staat al jaar en dag bekend om hun openbare spreadsheet met RMA-statistieken, welke vaak als munitie diende voor AMD-aanhangers richting Nvidia-consumenten in de discussie welke beter is.

Percentueel waren het immers vaak kapotte Nvidia-kaarten die retour gestuurd werden, waar nu blijkt dat de Radeon 5000-serie van AMD het minst betrouwbaar was — aldus Mindfactory's laatste cijfers.

Uiteraard gaat dat niet op voor alle seriemodellen, merken of verschillende chipsets, maar Mindfactory biedt daarmee een interessant referentiekader voor gamers die op zoek zijn naar een nieuwe videokaart. Zo doe je er bijvoorbeeld goed aan het PowerColor-merk te vermijden, als we bijvoorbeeld de 13 procent(!) van de teruggestuurde Red Devil Radeon 5700-gevallen mogen geloven. Van de 220 verkochte modellen, werden er dik 28 kapot teruggestuurd.

©GMRimport

NVIDIA stond er recentelijk dus iets beter voor, maar ook die chipsets zijn niet zonder problemen. De Phoenix 2080 Ti van Gainward ging in 11 procent van de gevallen retour, grofweg net zo vaak als de Lightning Z 2080 Ti van MSI. Die laatste kun je overigens ook kennen van die overclockte Time Spy-benchmark, een paar paragrafen terug. Niet alle appels zijn rot.

Doorgaans valt wel op hoe juist het goedkopere segment betrouwbaarder lijkt. Cumulatief gezien gingen alle GeForce GTX 1660 Ti’s amper retour, met een RMA-percentage van 1,21 procent. In die zin is de AMD 5500 XT-lijn het betrouwbaarst, met het laagste percentage kapot teruggestuurde kaarten: 1,13 procent.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error